Citaat:
Ze moeten eerst eens zich beter op de hoogte stellen wat dierenwelzijn nou is. Ze hebben totaal geen idee. We hebben het hier wel eens over penny's..... Nou die PvdD zijn nòg dommer !!
Naar mijn mening is de PvdD wel degelijk op de hoogte van dierenwelzijn en hun welbevinden. Dat e.e.a. niet strookt met hoe mensen hun paarden tegenwoordig houden (huisvesten, voeren, omgaan, e.d.) maakt de PvdD nog niet dom.
Citaat:
Dat staarten afbijten doen ze idd niet als ze met 3 varkens in een stal van 300 vierkante meters staan. En misschien ook wel. Hoe duur zou éen ons varkensvlees dan wel niet worden?
M.a.w., wij mensen hebben het recht om varkens op die manier te houden omdat wij het recht hebben op een goed en zo goedkoop mogelijk stukje vlees?
Citaat:
Mijn paarden lopen niet 24/24 uur buiten maar 12/24 uur.
Ik probeer ze een zo natuurlijk mogelijk leven te geven als mogelijk is in dit land. En zo zijn er nog duizenden die dat met mij doen. Maar om nu te zeggen dat wij het allemaal zo vekeerd doen is ook overdreven. Je hebt gewoon een verkeerd beeld voor ogen. En wat er in de hoefslag staat is toch wat de meeste van ons ook na proberen te streven? Alleen kan het niet altijd. Dus het is geen kwestie van niet willen maar (vaak) van niet kunnen.
Ik heb nergens gelezen dat gezegd wordt dat we het allemaal verkeerd doen. Jouw paarden lopen 12/24 uur buiten en dat is toch prima?
Ik denk ook niet dat de PvdD voor 24/7 pleit; er staat "We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving.". Hoeveel uur zij aan denken, weet ik niet, maar ik ben het met ze eens dat er iig een minimum moet zijn.
Wat het 'alleen kan het niet altijd' betreft: je kunt geen vissen houden als je geen aquarium hebt. Je kunt ze in een jampot houden, tuurlijk, maar kun je dan als eigenaar werkelijk een goed gevoel hebben bij hoe je die vis houdt? Lijkt mij niet. Dus hoe kan het dan dat veel mensen hun paard wel op een vergelijkbare manier houden en dit goedpraten met "Ik wil hem wel een paardwaardiger bestaan geven, maar ik heb de mogelijkheid nu eenmaal niet"?
Citaat:
Waarom weeft ie??? Heel simpel.... Als hij zijn zin niet krijgt gaat ie drammen, helpt dat niet gaat ie staan weven.....
In welk opzicht z'n zin niet krijgt? Is dit geen menselijke interpretatie van het gedrag? Wat geeft het paard aan? En wat gaat hij doen als zijn gedrag genegeerd of afgestraft wordt? Weven. Doet hij dat ook wanneer hij met z'n kuddemaatjes in de wei loopt?
Citaat:
zelf gefokt veulen, 6 maanden oud. Samen met moeder in de wei aan huis opgegroeid tussen de andere paarden. Met 6 maanden afgespeend, dus lekker laat. Ik zet haar op stal met een bak brokken om zo het van moeder af zijn een fijner idee mee te geven. Wat doet dat dier, nadat de brokken op zijn zet ze haar tanden op de bak en begint lucht te zuigen. Dit is nooit meer opgehouden, ze is nu 6 jaar oud en doet het nog steeds!!
Met 6 maanden afspenen is niet 'lekker laat', maar dit terzijde.
Duidelijk in dit voorbeeld is wel dat het veulen is gaan luchtzuigen onder invloed van stress. En dat ze dit euforische gevoel van het zuigen maar één keer hoeven te ervaren om vervolgens volledig verslaafd te zijn.
Citaat:
Whahahahahahahahahhahahahahahaha ze stond inderdaad op stal ja, maar dat was dus wel de eerste keer zo helemaal alleen. Ze had die bak net zo goed in de wei kunnen krijgen had ze het nog gedaan. waarom??? stress, ze was van haar moeder af, logisch dat dat stress geeft. En dan krijg je aangeboren gedrag te zien. Mocht je het niet geloven, bel even de waiboerhoeve, die hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. De uitkomst zal je verbazen...
Je neemt aan dat ze het luchtzuigen ook wel in de wei had gedaan. Dat zou kunnen, maar ik zou daar niet van uit gaan. Wanneer het veulen op een andere manier was afgespeend (bijv. door haar in een kudde te plaatsen, of moeder uit de kudde te halen, waardoor het veulen niet geïsoleerd en opgesloten kwam te staan) dan was er waarschijnlijk minder stress geweest en geen behoefte om de stress 'weg te zuigen'.
Citaat:
Maar als je een fok merrie hebt die elk jaar een veulen krijgt (zoals ook in de natuur) dan wil je die merrie ook eens rust gunnen, en het ongeboren veulen een goede kans op ontwikkeling geven. En merries in de natuur worden niet oud hoor. Als de fokmerries zo lang voor hun veulen moeten zorgen, en geen rust krijgen zijn deze net zo snel op, is dat lekker vriendelijk??
Lees dit nu zelf nog eens een keer. Wanneer je je merrie rust gunt qua dracht en zogen, dan sla je toch een jaar over?! Dat gebeurt in de natuur ook; een merrie wordt niet per definitie jaarlijks drachtig.
Citaat:
Ander voorbeeld. Shire die ik op stal kreeg om te verkopen was ik engeland gekocht. Hij was daar zelf gefokt en ik kom daar ook vaak. Die man heeft weilanden waar wij provincies tegen zeggen daar groeien de paarden op. In de winter staan ze in loopstallen met leeftijdsgenootjes. Dit paard zoog lucht op alles wat hij te pakken kreeg! Stal verveling?? beest wist niet eens wat een stal was!
Deze is ook wonderlijk. Paard staat in de winter in een loopstal en wist niet wat een stal was? Wat is het nou?
Citaat:
Nou en? Beest krijgt toch goed te vreten? Wordt geborsteld, geknuffeld en krijgt alle aandacht. Prima. Buiten op de wei worden ze gestolen, mishandeld etc.
Eten, geborsteld en geknuffeld worden en alle (menselijke) aandacht krijgen, vallen - op het eten na - niet onder de basisbehoeftes van een paard. Basisbehoeftes zijn o.a. eten (in de vorm van grazen c.q. ruwvoer) en water, ruimte, kuddegenoten/in kuddeverband leven, en continue kunnen bewegen c.q. kunnen vluchten.
Citaat:
Mijn paarden vinden rust op stal. Ze gaan graag naar binnen, krijgen eten en gaan staan slapen en ik hoor ze de avond en nacht niet. Hun stal is echt een veilig plekje.
Ik denk meer dat jij dan je rust vindt en dat jij hun stal een veilige plek voor je paarden vindt (iig 's nachts). Dat begrijp ik wel, maar realiseer je wel dat dit jòuw beleving is en niet die van je paarden.
Citaat:
Wat een geneuzel trouwens van iemand die niet eens een paard heeft.
TS heeft het zelf al aangegeven: hij heeft twee paarden.