Partij voor de dieren in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:55

Het is wel weer duidelijk hoe de gemiddelde persoon hier denkt. Ben ik even blij dat er gelukkig wel degelijk steeds meer mensen gaan nadenken over hoe ze het leven voor hun paarden kunnen verbeteren. Gelukkig is niet iedereen zo stronteigenwijs. Val maar lekker over me heen, hoor, dat interesseert mij niet. Gaaaap

Mensen zouden in elk geval eens goed na kunnen denken over het feit dat hun paard nou eenmaal een dier is en geen mens. Paarden horen veel beweging te hebben, sociale contacten te hebben, de hele dag kleine beetjes te kunnen eten. Die van mij staat in een natuurgebied en is echt niet te dik. En als dat niet tot je mogelijkheden behoort, wat ik echt wel snap, zorg dan in elk geval dat ze dagelijks zoveel mogelijk uurtjes wel buiten met anderen kunnen staan. Denk niet meteen zo extreem, maar sta open om in elk geval je best te doen om e.e.a. te verbeteren voor je paard.

Je kunt in elk geval proberen om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van je paard. Maar meteen al roepen dat het allemaal onzin is en de meest stompzinnige argumenten aandragen, tja..... Heel jammer.
Daarmee bewijs je dat je niet eens wilt kijken en luisteren naar je paard. Dat je eigenlijk vooral je eigen ego achterna loopt. Confronterend, maar toch keihard waar.

Ik heb trouwens vroeger jarenlang bij iemand gelopen die New Forests fokte. De veulens bleven een jaar bij hun moeder en geen moeder die 'leeggezogen' werd. Vorig jaar heb ik nog bij een boertje die Friezen fokte gelopen. Die hield een aantal veulens altijd zelf en die bleven ook een jaar bij hun moeder.
Hoe zou het bij de wilde paarden gaan en gegaan zijn?

Dr. Machteld van Dierendonck lijkt me niet de minste wat betreft het bestuderen van paardengedrag. Maar blijkbaar weten jullie het allemaal veel beter. Slapen

Ik trek mijn geitenwollensokken en mijn velletje maar eens aan en ga lekker de zon in met mijn kind. Toedeloe! Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:08

Citaat:
Ze moeten eerst eens zich beter op de hoogte stellen wat dierenwelzijn nou is. Ze hebben totaal geen idee. We hebben het hier wel eens over penny's..... Nou die PvdD zijn nòg dommer !!

Naar mijn mening is de PvdD wel degelijk op de hoogte van dierenwelzijn en hun welbevinden. Dat e.e.a. niet strookt met hoe mensen hun paarden tegenwoordig houden (huisvesten, voeren, omgaan, e.d.) maakt de PvdD nog niet dom.

Citaat:
Dat staarten afbijten doen ze idd niet als ze met 3 varkens in een stal van 300 vierkante meters staan. En misschien ook wel. Hoe duur zou éen ons varkensvlees dan wel niet worden?

M.a.w., wij mensen hebben het recht om varkens op die manier te houden omdat wij het recht hebben op een goed en zo goedkoop mogelijk stukje vlees?

Citaat:
Mijn paarden lopen niet 24/24 uur buiten maar 12/24 uur.
Ik probeer ze een zo natuurlijk mogelijk leven te geven als mogelijk is in dit land. En zo zijn er nog duizenden die dat met mij doen. Maar om nu te zeggen dat wij het allemaal zo vekeerd doen is ook overdreven. Je hebt gewoon een verkeerd beeld voor ogen. En wat er in de hoefslag staat is toch wat de meeste van ons ook na proberen te streven? Alleen kan het niet altijd. Dus het is geen kwestie van niet willen maar (vaak) van niet kunnen.

Ik heb nergens gelezen dat gezegd wordt dat we het allemaal verkeerd doen. Jouw paarden lopen 12/24 uur buiten en dat is toch prima?
Ik denk ook niet dat de PvdD voor 24/7 pleit; er staat "We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving.". Hoeveel uur zij aan denken, weet ik niet, maar ik ben het met ze eens dat er iig een minimum moet zijn.
Wat het 'alleen kan het niet altijd' betreft: je kunt geen vissen houden als je geen aquarium hebt. Je kunt ze in een jampot houden, tuurlijk, maar kun je dan als eigenaar werkelijk een goed gevoel hebben bij hoe je die vis houdt? Lijkt mij niet. Dus hoe kan het dan dat veel mensen hun paard wel op een vergelijkbare manier houden en dit goedpraten met "Ik wil hem wel een paardwaardiger bestaan geven, maar ik heb de mogelijkheid nu eenmaal niet"?

Citaat:
Waarom weeft ie??? Heel simpel.... Als hij zijn zin niet krijgt gaat ie drammen, helpt dat niet gaat ie staan weven.....

In welk opzicht z'n zin niet krijgt? Is dit geen menselijke interpretatie van het gedrag? Wat geeft het paard aan? En wat gaat hij doen als zijn gedrag genegeerd of afgestraft wordt? Weven. Doet hij dat ook wanneer hij met z'n kuddemaatjes in de wei loopt?

Citaat:
zelf gefokt veulen, 6 maanden oud. Samen met moeder in de wei aan huis opgegroeid tussen de andere paarden. Met 6 maanden afgespeend, dus lekker laat. Ik zet haar op stal met een bak brokken om zo het van moeder af zijn een fijner idee mee te geven. Wat doet dat dier, nadat de brokken op zijn zet ze haar tanden op de bak en begint lucht te zuigen. Dit is nooit meer opgehouden, ze is nu 6 jaar oud en doet het nog steeds!!

Met 6 maanden afspenen is niet 'lekker laat', maar dit terzijde.
Duidelijk in dit voorbeeld is wel dat het veulen is gaan luchtzuigen onder invloed van stress. En dat ze dit euforische gevoel van het zuigen maar één keer hoeven te ervaren om vervolgens volledig verslaafd te zijn.
Citaat:
Whahahahahahahahahhahahahahahaha ze stond inderdaad op stal ja, maar dat was dus wel de eerste keer zo helemaal alleen. Ze had die bak net zo goed in de wei kunnen krijgen had ze het nog gedaan. waarom??? stress, ze was van haar moeder af, logisch dat dat stress geeft. En dan krijg je aangeboren gedrag te zien. Mocht je het niet geloven, bel even de waiboerhoeve, die hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. De uitkomst zal je verbazen...

Je neemt aan dat ze het luchtzuigen ook wel in de wei had gedaan. Dat zou kunnen, maar ik zou daar niet van uit gaan. Wanneer het veulen op een andere manier was afgespeend (bijv. door haar in een kudde te plaatsen, of moeder uit de kudde te halen, waardoor het veulen niet geïsoleerd en opgesloten kwam te staan) dan was er waarschijnlijk minder stress geweest en geen behoefte om de stress 'weg te zuigen'.

Citaat:
Maar als je een fok merrie hebt die elk jaar een veulen krijgt (zoals ook in de natuur) dan wil je die merrie ook eens rust gunnen, en het ongeboren veulen een goede kans op ontwikkeling geven. En merries in de natuur worden niet oud hoor. Als de fokmerries zo lang voor hun veulen moeten zorgen, en geen rust krijgen zijn deze net zo snel op, is dat lekker vriendelijk??

Lees dit nu zelf nog eens een keer. Wanneer je je merrie rust gunt qua dracht en zogen, dan sla je toch een jaar over?! Dat gebeurt in de natuur ook; een merrie wordt niet per definitie jaarlijks drachtig.

Citaat:
Ander voorbeeld. Shire die ik op stal kreeg om te verkopen was ik engeland gekocht. Hij was daar zelf gefokt en ik kom daar ook vaak. Die man heeft weilanden waar wij provincies tegen zeggen daar groeien de paarden op. In de winter staan ze in loopstallen met leeftijdsgenootjes. Dit paard zoog lucht op alles wat hij te pakken kreeg! Stal verveling?? beest wist niet eens wat een stal was!

Deze is ook wonderlijk. Paard staat in de winter in een loopstal en wist niet wat een stal was? Wat is het nou?

Citaat:
Nou en? Beest krijgt toch goed te vreten? Wordt geborsteld, geknuffeld en krijgt alle aandacht. Prima. Buiten op de wei worden ze gestolen, mishandeld etc.

Eten, geborsteld en geknuffeld worden en alle (menselijke) aandacht krijgen, vallen - op het eten na - niet onder de basisbehoeftes van een paard. Basisbehoeftes zijn o.a. eten (in de vorm van grazen c.q. ruwvoer) en water, ruimte, kuddegenoten/in kuddeverband leven, en continue kunnen bewegen c.q. kunnen vluchten.

Citaat:
Mijn paarden vinden rust op stal. Ze gaan graag naar binnen, krijgen eten en gaan staan slapen en ik hoor ze de avond en nacht niet. Hun stal is echt een veilig plekje.

Ik denk meer dat jij dan je rust vindt en dat jij hun stal een veilige plek voor je paarden vindt (iig 's nachts). Dat begrijp ik wel, maar realiseer je wel dat dit jòuw beleving is en niet die van je paarden.

Citaat:
Wat een geneuzel trouwens van iemand die niet eens een paard heeft.

TS heeft het zelf al aangegeven: hij heeft twee paarden.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:16

Citaat:
In welk opzicht z'n zin niet krijgt? Is dit geen menselijke interpretatie van het gedrag? Wat geeft het paard aan? En wat gaat hij doen als zijn gedrag genegeerd of afgestraft wordt? Weven. Doet hij dat ook wanneer hij met z'n kuddemaatjes in de wei loopt?

Ja hoor.... Gaaaap
Heb niet eens de behoefte om hierop in te gaan, mijn post is duidelijk genoeg dacht ik?!

Citaat:
Je neemt aan dat ze het luchtzuigen ook wel in de wei had gedaan. Dat zou kunnen, maar ik zou daar niet van uit gaan. Wanneer het veulen op een andere manier was afgespeend (bijv. door haar in een kudde te plaatsen, of moeder uit de kudde te halen, waardoor het veulen niet geïsoleerd en opgesloten kwam te staan) dan was er waarschijnlijk minder stress geweest en geen behoefte om de stress 'weg te zuigen'.

Nog zo'n één... Ja, de meeste fijne manier van afspenen, maar als dat nou niet gaat???

Dit is een mooi voorbeeld van wat al eerder is gezegd; OOK AL ZOU JE HET GRAAG WILLEN, HET IS NIET ALTIJD MOGELIJK Knipoog

Citaat:
TS heeft het zelf al aangegeven: hij heeft twee paarden.

Dan moet TS profiel aanpassen Nagelbijten / Gniffelen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:51

Ik ben blij met de uitspraak van de PvdD. Al denk ik wel dat de veel bokkers er zwaar aan hangen.

Er wordt nergens gezegd dat alle paarden nu maar 24/7 de wei in moeten. Er staat dat er een minimum zou moeten komen. En dat minimum zou ook een aantal uren per week kunnen zijn, laten we zeggen 14 uur. Dat is slechts 2 uur per dag, of 2 dagen overdag. Dan kan iedereen zijn stalpaard lekker op stal houden, maar niet meer permanent. De allergrootste groep heeft hier geen aanpassingen voor nodig.., maar het feit dat het verplicht is, maakt wel dat mensen zich er meer mee bezig gaan houden..

Daarnaast kan gedacht worden aan stallen met een open voorkant, zodat de paarden elkaar altijd kunnen zien als ze dat wensen. Kost even wat voor de stalhouders, maar is overal te realiseren, daar gaat echt niemand failliet aan als dat met een jaar of 2 geregeld moet zijn.

Ze zouden ook sociaal contact moeten hebben. Dit is ook eenvoudig te doen door
1) het paard niet alleen in een wei te zetten
2) tussen 2 stallen met paarden die het goed kunnen vinden een verlaagd gedeelte, of een raam te maken, zodat ze elkaar kunnen aanraken als ze dat willen. tralies ipv een muur tussen de stallen zou al mooi zijn, dan kunnen ze elkaar zien, ruiken, en met de neuzen in ieder geval bij elkaar staan.

Zelf zie ik een paard het liefste 24/7 in de wei, met een maatje. Maar ik weet dat dit niet voor heel paardenhoudend nederland een haalbare kaart is. Maar enigzins vastleggen wat je een paard moet bieden, dat kan toch geen kwaad??

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:57

Dan zijn we er toch.
Iedereen wil het beste voor zijn paard en zal zijn paard een zo'n goed mogelijk leven geven.
Met weidegang, sociale contacten, goede voeding enz. enz.
Wat mij betreft kan het topic nu gesloten worden.
Jammer dat de TS er dingen bijhaald die hier niet relevant zijn zoals hoefbeslag.
Volgens mij is hier alles al gezegd.
Toedeledokie Doei, doei

raza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:00

Ik vind M. Thieme een zeer intelligente vrouw met pit !. Ik bewonder haar moed. Zij durft de waarheid over hoe wij, vaak op een foute manier, met onze dieren omgaan naar buiten te brengen en ja, dat doet soms pijn ja als diereneigenaar... Veel mensen noemen haar dan dom, niet goed onderbouwend etc. etc. Zo'n reactie zegt meer over het geraakt zijn op het tere punt of de lage intelligentie van deze op deze manier reagerende mensen dan over M. Thieme......

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:01

Thieme schreef:
"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."

Eigenlijk is dit al best een centraal punt. Ik ben absoluut vóór de belangen van het paard, in elk opzicht, en doe daar zelf moeite voor en steek er mijn tijd in (weidegang, hoog kwalitatief voer, alleen het beste hooi en stro, ieder paard individueel zijn behoeften bekijken, dierenarts, hoefsmid.) Maar laten we wel wezen, de paardensector blijft wel een economie.Mensen steken tijd en geld in hun paard, en willen daar (niet verwonderlijk) wel iets voor terug. Zonder vermaak voor de mens bestond heel deze sector niet, want er zijn maar weinig mensen die alleen een paard nemen om hem op een mooie wei te zetten en ernaar te kijken. Nu rijd ik zelf geen wedstrijden en mag mijn paard bij me blijven ookal is ze nu half met pensioen, maar ik heb haar destijds wel aangeschaft omdat IK het leuk vond en omdat IK er mijn plezier uit wilde halen. Nu heb ik er alleen plezier van als mijn paard goed in haar vel zit, dus wat dat betreft valt het wel samen. Maar er zijn ook mensen die plezier beleven aan dressuur- of springwedstrijden rijden, en als hun paard dat om wat voor reden niet meer kan, zal hij van sommigen toch weg moeten. Zo zal het waarschijnlijk altijd wel blijven. Maar goed, dat een paard tijdens zijn verblijf bij een eigenaar zo goed mogelijk verzorgd moet worden, spreekt voor zich denk ik.

Thieme schreef:
"In verschillende takken van sport gebruiken trainers ontoelaatbare hulpmiddelen om paarden bijvoorbeeld hoger te laten springen of anders te laten lopen. De professionele sport is duidelijk de grenzen stees verder aan het verleggen en dat kan ten koste gaan van het paard."

De tweede zin is wat mij betreft zeker een aandachtspunt. In de eerste zin wil ik weten welke hulpmiddelen ze dan bedoelt (en "anders laten lopen" klinkt nu niet echt als kennis van zaken) heeft ze het hier over hulpteugels, verschillende bitten, zweep en sporen, of andere dingen? Ik gebruik zelf nooit hulpteugels of sporen, maar dat komt door mijn paard. Er zijn paarden waarbij het wel gebruikt wordt en waarbij ook ik ze zou gebruiken. Idem voor zweep. Als het rijkunstig ten goede komt (en dus uiteindelijk mijn paard ook) dan gebruik ik dat. Maar dan moet ik er eerst zelf van overtuigd zijn dat het nut heeft. Sporen zou ik overigens eerder gaan gebruiken dan hulpteugel, en slof is uit den boze voor mij. Maar dat ter zijde.

Thieme schreef:
"Daarnaast zullen er regels gesteld moeten worden. Ik verwacht daarin weinig van de sector zelf; daarom zie ik het als een overheidstaak."

Nou mevrouw Thieme, ik zou toch maar overleggen met mensen die er verstand van hebben, voordat je met regels gaat gooien. Anders kun je nog een hoop kwaaie koppen verwachten.

Thieme schreef:
Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.

Ik ben niet bezig in die takken dus kan er ook niets nuttigs over zeggen. Rodeo keur ik af. Wat "ruwe vormen van westernriding" zijn, ben ik wel benieuwd naar. En in de cross country zitten ook heel vaardige mensen die weten waar ze mee bezig zijn, misschien zou je hoogstens de toegangsnorm moeten verhogen ofzo. Ik weet het niet goed.

Thieme schreef:
"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."

Eens. Dat is wel bekend lijkt me.

Thieme schreef:
"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."

Lijkt mij onhaalbaar, want wat als een paard kreupel of hoefbevangen is of simpelweg ziek, wat als het gras net bemest is, wat als het 35 graden is in de zon, wat als het keihard sneeuwt/hagelt/regent en waait? (bij ons gaan ze overigens alleen niet naar buiten als het of meer dan 30 graden is -dan gaan ze snachts- of als het en regent en hard waait. Als het alleen hard regent of hard waait, blijven ze buiten) Kortom, er zijn genoeg excuses, en bovendien is het bijna onmogelijk om te controleren. Ik ben ervoor hoor, dat een paard een aantal uren buiten "moet" elke dag, maar wie gaat dit in de gaten houden? Loze regel dus.

Thieme schreef:
"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."

O? Lijkt mij niet zo lekker. Wat is die huidige praktijk dan?

Thieme schreef:
"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."

Ook hier weer; wie gaat dat controleren? En wat als een paard ziek is/schurft heeft, noem maar op? En onze jonge hengsten? We hebben twee jonkies die samen staan, en een keer hebben we geprobeerd om de oude hengst erbij te zetten, maar die werd helemaal de grond in getrapt door de jonkies (de hengst werd letterlijk getrapt en gebeten tot hij op de grond lag, daarna sprong hij zelf in een andere wei) Errug natuurlijk gedrag, maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn? Kortom, er zijn hier weer allerlei uitzonderingen te bedenken, hoewel ik ook hier weer vóór sociaal contact ben, is een regel als deze gewoon moeilijk te realiseren. Vind trouwens wel dat het niet kan als een paard echt alleen wordt gehouden (en dus geen sociaal contact überhaupt mogelijk is).

Thieme schreef:
"Kort gezegd moeten we ophouden het paard aan te passen aan ons leven. Het moet andersom zijn: de mens moet zich gaan aanpassen aan wat het paard nodig heeft. Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten, door de benen van een merrie te kluisteren als ze zich niet wil laten dekken, door KI te gebruiken om een paard drachtig te krijgen."

Voor de eerste twee zinnen; zie mijn eerste stukje. Verder is goede begeleiding bij het rijden altijd fijn, maar wanneer is begeleiding goed? Verder, wat is er mis met KI?? Ik insemineer mijn merrie liever dan dat ze 70 km in de trailer moet rijden om bij de betreffende hengst te geraken. Of mogen we alleen nog maar dekken met de hengst van de buren? Die niet goedgekeurd is en alles. Lekkere boel. Bovendien dek je een merrie met KI ook alleen maar als ze hengstig is, en dus vruchtbaar en dekbereid, snap het probleem niet zo. Maar misschien ben ik dan al te ver gemoderniseerd?!

Thieme schreef:
"Het kan niet zo zijn dat dieren een stressvol leven leiden omdat de mens zich wil vermaken. Voor de hand liggende voorbeelden zijn circussen en dierentuinen, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de paardenhouderij."

Weet niet goed wat ik hiermee moet, vermaak in het circus en dierentuin zijn anders dan die in de paardensport in mijn ogen. Ik denk dat er eens echt goed gekeken moet worden naar de behoeften van een paard (naast beweging, weidegang, sociaal contact en goede voeding) Er zijn bijvoorbeeld ook paarden die erop kicken om met je samen te werken, of het nu dressuur of springen is of vrijheidsdressuur. Er zijn ook paarden die daar geen moer om geven. Het is volgens mij allemaal niet zo zwart wit dat een paard gelukkig is zodra hij op de wei staat, ik denk dat er meer bij komt kijken.

Thieme schreef:
"Mensen moeten inzien dat de manier waarop ze al jarenlang paarden houden, niet om die reden te rechtvaardigen is. Paarden de hele dag op stal: iedereen weet dat dat heel slecht is voor een paard. Maar mensen zijn heel goed in het rechtpraten van iets waarvan ze eigenlijk heel goed weten dat het krom is."

Eerste zin, mee eens. Maar mijn paarden staan ook wel eens op stal. Als ze platte poep krijgen van het eerste verse lentegras, mogen ze een dag op stal staan om te bekomen. Als ze dikke benen krijgen idem dito, dan bouwen we het langzamer op. Als het onweert staan ze binnen (heb ooit een paard geweten die getroffen werd door de bliksem) Als de zon brandend schijnt met meer dan dertig graden en de paarden teveel zon op hun bolletje hebben gehad, staan die van mij in de koele (en goed geventileerde) stal. Weleens een paard met een zonnesteek gezien? In zulke situaties staan ze snachts buiten. In de winter staan ze binnen als het donker is. Ze staan wel eens in de regen, maar als het daarbij koud is en hard waait, gaan ze naar binnen (en niet tegen hun eigen zin, kun je dan merken) Kortom, ik ben vóór weidegang en tegen 24 uur stal, maar ik ben absoluut niet vóór 24 uur wei het hele jaar door. Er zullen misschien robuuste paardenrassen zijn die dat wel aankunnen, maar hier maken we dankbaar gebruik van de stallen en binnenbak die we hebben. En dan ben ik niet flauw met ze want ze gaan echt onder veel omstandigheden buiten en slechts twee (oude ponys met veel bloed) staan in de winter onder een deken, de rest bloot. Misschien praat ik nu recht wat krom is, maar ook dit hoort in mijn ogen bij de goede verzorging van mijn paarden.

Citaat:
In het artikel staat verder ook nog dat dr. Machteld van Dierendonck inmiddels wetenschappelijk heeft aangetoond dat beweging en sociaal contact minnimale voorwaarden voor een goed paardenleven zijn.
Ook staat in het artikel (niet duidelijk of het een uitspraak is van Thieme of van de redactie):
"Een bijzonder kwalijk fenomeen is de omgang met 'stalondeugden'. Paarden die de hele dag op stal staan, kunnen zich eindeloos gaan vervelen. Sommige ontwikkelen stereotiep gedrag zoals weven en kribbebijten. Dit soort gedrag is bijna altijd gemakkelijk op te lossen door het paard weidegang en sociaal contact te bieden. Maar wat doen we? Het paard krijgt een weefrek voor zijn staldeur of een band om zijn nek. Het voor de mens (!) vervelende gedrag wordt onderdrukt, maar het paard voelt zich geen greintje beter. Stalondeugden zouden bij de eigenaar een belletje moeten laten rinkelen: mijn paard is diep ongelukkig op stal!"

Stalondeugden zijn nooit fijn. Wij hebben er één die luchtzuigt, en dat is ontstaan toen hij op een andere (hengsten-)stal stond om zadelmak gemaakt te worden. Toen stond hij inderdaad binnen. We proberen hem nu zoveel mogelijk af te leiden en bezig te houden met beweging en rijden, maar het is niet overgegaan, helaas. Buiten hem hebben we geen ondeugden op stal.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 02-06-07 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:03

hopla schreef:
Dan zijn we er toch.
Iedereen wil het beste voor zijn paard en zal zijn paard een zo'n goed mogelijk leven geven.
Met weidegang, sociale contacten, goede voeding enz. enz.

We zijn er dus nog niet.. er zijn nog steeds veel paarden in nl, vooral op maneges, waar de paarden echt de box, of zelfs stand niet uitkomen...

Particulieren willen idd meestal wel het beste voor hun paard... maar dat kan ik niet zeggen van veel ondernemers als handelaren en maneges, en daar vertroeven toch heel wat paarden... Wetgeving lijkt mij dus op z'n plaats!

raza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:03

Joviban: jij snapt het !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:05

Persoonlijk vind ik dat partij van de dieren, altijd meeloopt voor eigen belang. Wanneer zijn het eigelijk verkiezingen?
Heb al vaker door dat ze gewoon mee lopen met de mening die hun het meeste stemmetjes gaat geven. Natuurlijk vind ik sommige regels wel waar maar de achterliggende gedachten...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:06

Ow en vraag me ook af hoeveel hier echt van komt als de pvd ooit aan de macht komt

Heb effie de rest vlug gelezen, wel spijtig dat mensen van beide kanten elkaar zo moeten aanvallen, met dingen die eigelijk totaal niets met het artikkel te maken hebben
Laatst bijgewerkt door lesilla op 02-06-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:08

_angela_ schreef:
Particulieren willen idd meestal wel het beste voor hun paard... maar dat kan ik niet zeggen van veel ondernemers als handelaren en maneges, en daar vertroeven toch heel wat paarden... Wetgeving lijkt mij dus op z'n plaats!

Ik denk dat diegene die het niet goed doen een topje van de ijsberg zijn.
Er zijn nu eenmaal mensen die je nooit bereikt met welke wetgeving dan ook.
Laten we ons beter druk gaan maken over het dierenleed wat buiten nederland plaatsvind.
Dat heeft veel meer prioriteit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:09

@ ronja: de redenen die je aangeeft om paarden te onthouden van weidegang en sociaal contact zijn medische redenen. Natuurlijk is daar een uitzondering voor, soms kun je niet anders als het paard op stal houden. Maar dan nog: geen regel, maar uitzondering.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:12

Interessante discussie.
Ik denk dat arno8 dit topic heeft geopend om mensen aan het denken te zetten over bepaalde zaken. Jammer dat veel mensen zich gelijk aangevallen voelen! Iedereen hier probeert juist zijn/haar paard een zo goed mogelijk leven te geven, maar het is wel goed om eens stil te staan wat het paard eigenlijk wíl. Zo kom ik helaas nog veel te vaak geïsoleerde, in zichzelf gekeerde, stalgebreken vertonende, doffe paarden tegen, maar zeker ook zo vaak paarden die wel gelukkig en fris tonen.
Als mensen nou alleen maar over dit artikel denken: "Misschien moet ik mijn paard toch wat vaker buiten gaan zetten, en een maatje voor hem zoeken", juist het meest haalbare gaan opzoeken, dan heeft het artikel zijn doel al bereikt en is 'die doos' al blij Haha!
Helaas is er in NL niet echt een goede wet voor paarden, en ik weet dat deze heel breed uit te voeren moet zijn wil je geen gedupeerde en/of kwade mensen krijgen. Maar voor veel paarden en mensen zou het een opluchting zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:14

hopla schreef:
_angela_ schreef:

Ik denk dat diegene die het niet goed doen een topje van de ijsberg zijn.
Er zijn nu eenmaal mensen die je nooit bereikt met welke wetgeving dan ook.
Laten we ons beter druk gaan maken over het dierenleed wat buiten nederland plaatsvind.
Dat heeft veel meer prioriteit.

En juist door de top van de ijsberg goed aan te pakken, zet je de hele ijsberg aan het denken. Door mensen bewust te maken van wat moet, krijgen waarschijnlijk veel paarden een (nog) beter leven.

Veel regels zijn er niet omdat zoveel mensen ze eerst overtraden, maar om orde en duidelijkheid te scheppen, en in te kunnen grijpen als mensen toch over de scheef gaan. En die duidelijkheid mag er wat mij betreft in de paardenwereld best eens komen.

nu kan de DB niets doen tegen de eigenaar van een paard dat 24/7 op stal, zonder medische reden. Dit omdat het paard zijn natje en zijn droogje krijgt. En wordt voor gezorgt, dus is het goed. Meer regels maakt het optreden tegen dit soort verschijnselen veel gemakkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:29

Citaat:
Kortom, er zijn genoeg excuses, en bovendien is het bijna onmogelijk om te controleren. Ik ben ervoor hoor, dat een paard een aantal uren buiten "moet" elke dag, maar wie gaat dit in de gaten houden? Loze regel dus.

Oplossing voor wat je verder noemt (paarden bij bepaalde weersomstandigheden onderdak geven), is een inloopstal, dan kan een paard zelf beslissen waar hij wil staan/lopen. Nu is dat in de huidige regelgeving in veel gemeentes verboden *helaas*, maar ook daar zou dan werk voor de PvdD liggen.
Wie het gaat controleren en hoe, is stap 2. Omdat stap 2 er nog niet is, wil dat niet zeggen dat we stap 1 dus maar niet hoeven te nemen.

Citaat:
"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."

O? Lijkt mij niet zo lekker. Wat is die huidige praktijk dan?

Of de uitloop verhard of onverhard is, maakt imo niet uit. Als er maar een uitloop is. Ik ben op stallen geweest waar iedere stal (aan de achterkant) een uitloop naar buiten had. Dat hoeft niet eens zo groot te zijn; de paarden kunnen dan iig naar buiten, lopen, met elkaar socialiseren, etc.

Citaat:
Bovendien dek je een merrie met KI ook alleen maar als ze hengstig is, en dus vruchtbaar en dekbereid, snap het probleem niet zo.

In de praktijk is dit niet altijd zo. Merries zijn wel hengstig, maar niet altijd vruchtbaar, dekbereid en (lichamelijk en/of emotioneel) klaar om drachtig te worden. Dus krijgen ze om de paar dagen allerlei hormonen ingespoten e.d..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:43

JoviBan schreef:
Oplossing voor wat je verder noemt (paarden bij bepaalde weersomstandigheden onderdak geven), is een inloopstal, dan kan een paard zelf beslissen waar hij wil staan/lopen. Nu is dat in de huidige regelgeving in veel gemeentes verboden *helaas*, maar ook daar zou dan werk voor de PvdD liggen.
Wie het gaat controleren en hoe, is stap 2. Omdat stap 2 er nog niet is, wil dat niet zeggen dat we stap 1 dus maar niet hoeven te nemen.

Dat inloopstallen verboden zijn op sommige plaatsen, wist ik niet. Dat mag van mij ook aangepast worden. Maar voordat je een bepaalde regel opstelt, zul je moeten bedenken aan welke criteria moet worden voldaan om de regel na te leven (en moeten dus ook uitzonderingen worden vastgesteld) En als men van tevoren niet weet hoe het gecontroleerd zal worden, zullen mensen ook niet direct de behoefte voelen om zich aan die regels te houden. Want een excuus is gauw gemaakt. Ik denk dus dat er duidelijkheid zou moeten komen, niet omdat het anders een slechte regel is, maar omdat de uitwerking gewoon nihil zou zijn.

Citaat:
Citaat:
Bovendien dek je een merrie met KI ook alleen maar als ze hengstig is, en dus vruchtbaar en dekbereid, snap het probleem niet zo.

In de praktijk is dit niet altijd zo. Merries zijn wel hengstig, maar niet altijd vruchtbaar, dekbereid en (lichamelijk en/of emotioneel) klaar om drachtig te worden. Dus krijgen ze om de paar dagen allerlei hormonen ingespoten e.d..

Ik ben ook niet voor het gebruik van hormonen. Aan de andere kant is het een biologisch feit dat dieren (en dus ook mensen) geboren zijn om zich voort te planten. Een veulen krijgen is dus het toppunt van natuurlijk gedrag voor een merrie. Dat dat in deze moderne tijd door KI moet gebeuren, doet daar in mijn ogen niets aan af. Dat er hormonen gebruikt moeten worden om een paard drachtig te krijgen die dat zelf niet zou kunnen is misschien discutabel, maar ik denk niet dat zo'n merrie minder blij is met het veulen. Hoewel ik ook denk dat als een merrie niet drachtig wordt, dit niet zonder reden is, maar er zijn vast mensen die daar anders over denken. Ik vind wel dat je als eigenaar de verantwoording hebt om in te schatten of een paard lichamelijk/mentaal wel of niet in staat is om een veulen te krijgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:30

De controle zou kunnen geschieden door de Landelijke inspectiedienst dierenbescherming. Die is er nu al om controle te houden op het welzijn van dieren, en treden regelmatig op bij dieren die verwaarloost worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:34

Als alle paarden iedere dag naar buiten moeten dan ook de hamsters, kanaries, parkieten vissen, konijnen, cavia's, koeien, varkens etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:44

Hoe mensen thuis trainen is erg moeilijk te controleren
Ik heb vroeger ook misstanden gezien op een stal..om misselijk van te worden..maar dat doenz e niet met een vreemde in de buurt

Nu zijn het bepaalde takken van sport zoals rodeo (wordt dat hier wel gehouden?)
maar whats next?

min aantal uren buiten en beweging ben ik zeker voorstander van
Maar hoe is dat te controleren?

Verharde uitloop zie ik dan niet zitten als paarden genoeg buiten komen

Wat is sociaal contact?
Snuffelen door tralies of samen buiten staan?
Ik ben zekervorostander van samen buiten staan, maar je moet niet vergeten dat het niet altijk klikt met paarden onderling.

En het probleem van KI kan ik echt niet snappen
geen kans op ziektes of hengsten die te lomp zijn..dat is natuurlijk, maar niet elke hengst is lief Lachen

Wat ze bedoeld met stressvol leven?
Wedstrijden..vergeet niet dat er paarden zijn die dat zelf leuk vinden

Stalondeugeden zijn helaas niet meer af te leren
en ik ken bijv ook een paard die het zich aan heeft geleerd toen hij verplicht op stal moest blijven door een grote wond...

Dus al met al..een vaag artikel

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:51

Cayenne schreef:
Wat een hoop onzin zeg, vraag me af hoe die haar research heeft gedaan. 90% lijkt gebaseerd op pure speculatie en zieltjes winnen.

Daar ging mijn eerste gedachte ook naar uit.
Je hebt niet persé een partij voor de dieren nodig om de wereld voor de dieren te verbeteren.
Het lijkt mij eerder nodig om dierenmishandeling, seks met dieren o.i.d. op het prioriteitenlijstje te zetten, voor een hoger strafboek. Dat vind ik namelijk pas waanzin!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:03

Ik denk dat de partij van de dieren de term research niet echt kent, ze roepen wat de situatie op dat moment nodig heeft. Maar het blijft bij roepen, en meestal zijn het nog dingen die niet eens haalbaar is....
Dit valt nu nog mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:48

Moderatoropmerking:
Een (nog) vriendelijk verzoek om op normale wijze te gaan discussiëren. Dus respectvol en onderbouwd naar elkaar. Lukraak beweringen gaan roepen (heeft geeneens een eigen paard) denigrerende reacties (Tralala land, velletje in een grot) zijn absoluut niet de bedoeling. Ik begrijp dat dit onderwerp een heet hangijzer is om over te discussiëren, maar dat kan ook zeker op normale wijze. Dit is jullie laatste kans op dat te bewijzen. Vallen er weer vervelende posts op, dan komt er gewoon een slotje en volgen er wellicht maatregelen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:57

ik ben het voor een deel wel met ze eens en voor een deel niet. ik vind ook dat paarden zoveel mogelijk buiten moet komen in kudde verband. maar dat is gewoon niet altijd mogelijk. ik probeer mijn paard ook zo natuurlijk mogelijk te houden, maar volgens mij zit daar zowiezo een grens aan, omdat een deel van het natuurlijke gedrag er uitgefokt is. hetzelfde geldt voor hun bouw enzo. paarden worden nu gefokt op uiterlijk en prestaties en niet meer op de eigenschappen die ze in het wild nodig hebben.

en ik denk dat iedereen wel het beste voor heeft met zijn paard, alleen de een heeft wat betere mogelijkheden dan de ander en daar kan diegene ook niks aan doen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:02

Jus_dOrange schreef:
Erm, wat is er eigenlijk mis met KI? Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat Marianne Thieme het paard graag het plezier gunt. Clown