Paard blijft vermageren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quantre

Re: Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:23

Nargorny schreef:
De veearts kan hier ook niets aan doen. Ja sommige veeartsen ontwormen in het bloed. Maar dit is een experiment, mag niet bij paarden uitgevoerd worden en ook daar vallen heel wat paarden van dood.
Onthou gewoon dat als je een pasta tegen bloedwormen gebruikt, dat je eerst ontwormt met een gewone. (Ik spreek vanuit ondervinding. Verdrietig Mijn pony heeft serieuze koliek gekregen.)
Ik weet natuurlijk niet hoe je paard er verder uitziet, maar de veearts is een slimme keuze. En dan kan je hem ook vertellen hoe je je erbij voelt, vragen wat je precies moet doen, ...

De ruin: ongeveer 1.70 groot, donkerbruin, was altijd heel mooi gebouwd.

Nu: 1.70, heel heel mager. Maar dat had je waarschijnlijk al door Verdrietig

Wat jammer te horen van je pony Huilen

Ik zal het niet snel meer vergeten dat ik dan eerst dien te ontwormen met een gewone pasta voorafgaand. In ieder geval opnieuw bedankt voor de meegedeelde kennis.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:23

Quantre schreef:
Direct verminderen tot 1 kilo per dag? Is dat niet teveel in één keer?
Ik vraag het maar hé Knipoog

Eerlijk gezegd hé. Ik zou het niet weten. Maar als je er verder over nadenkt. Waarom zou dat verkeerd zijn. Als jij van de ene op de andere dag stopt met hamburgers eten, dan voel je je misschien wel beter in je vel. Knipoog Lachen

Quantre schreef:
Ik zou anders beginnen met 20 kilo hooi. Heeft hij genoeg, zoveel te beter. Heeft hij niet genoeg, dan geef ik bij.

Een hele goede instelling!
Woon jij dicht bij je paarden? Anders zou je het in delen kunnen geven of anders in badkuip of zo, want ze vinden het wel eens leuk om er een zooitje van te maken.
Ik voer 350 kg hooi aan 2 paarden op 2 - 3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:25

nee niet ineens verminderen
Wij mensen kunnen veel beter tegen omschakelingen qua voer dan paarden.
Echt met kleine beetjes minder in krachtvoer.
Maar ook met kleine beetjes meer ruwvoer.
Als hij ineens te veel hooi vreet eet hij zich ook klem.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:26

ik hoor hier allerlei voeradviesen, maar kan het ook wezen dat hij pijn heeft, of een trauma?? (psygisch)

ten eerste , hoe meer krachtvoer je erin gooit, hoe mageder hij wordt, verteren kost energie.

Het gras wat een paard overdag binnen krijgt, vervangt vooral voor een niet werkend paard een volledige krachtvoer bron.
Ik zou geen brok meer bij geven,
S'avonds op stal kan je hooi bijvoeren, voor een gezonde ruwvoer knabbel.

Ik blijf erbij dat het paard waarschijnlijk ondanks alle goede zorgen een tauma heeft.
Ik ken een Friese ggk hengst, (die inmiddels overleden is), die had een auto-ongeluk meegemaakt, en na een half jaar werd die mageder, en magerder, die hebben ze moeten laten inslapen, ze denken dat die hengst een trauma had opgelopen.
ik wens je veel wijsheid en sterkte.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:29

Voor dat verminderen ging ik ook mijn hand niet in het vuur steken. Knipoog
Probeer anders op een week tijd tot het voeder te komen dat je zou willen gaan geven?

Als het een trauma zou zijn. Dan raad ik je aan om Bach Rescue druppels eens te proberen. Beter dat proberen dan je paard zo te laten gaan.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:33

Nargorny schreef:
Eerlijk gezegd hé. Ik zou het niet weten. Maar als je er verder over nadenkt. Waarom zou dat verkeerd zijn. Als jij van de ene op de andere dag stopt met hamburgers eten, dan voel je je misschien wel beter in je vel. Knipoog Lachen

Een hele goede instelling!
Woon jij dicht bij je paarden? Anders zou je het in delen kunnen geven of anders in badkuip of zo, want ze vinden het wel eens leuk om er een zooitje van te maken.
Ik voer 350 kg hooi aan 2 paarden op 2 - 3 weken.

Nee toch niet, dan zou ik ontwenningsverschijnselen hebben hahaha Tong uitsteken grapje hoor.

Mijn paarden wonen bij mij Knipoog
De weide en de stal liggen achter mijn huis.

Ik geef ze het hooi steeds in hun stal, in deeltjes. De stal is ongeveer 14 meter op 8 meter. Hij is heel groot dus ze hebben er meer dan genoeg plaats.

Eigenlijk weet ik niet bepaald hoe je het hooi moet afmeten. Hoe doe je dat precies?
Het enige dat ik weet: de tractor komt hier steeds een grote baal hooi brengen. Daar doe ik ongeveer 3 weken mee.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:36

runningkawa schreef:
nee niet ineens verminderen
Wij mensen kunnen veel beter tegen omschakelingen qua voer dan paarden.
Echt met kleine beetjes minder in krachtvoer.
Maar ook met kleine beetjes meer ruwvoer.
Als hij ineens te veel hooi vreet eet hij zich ook klem.

Dus: morgen 1 kilo minder krachtvoer en 5 kilo meer hooi?

Of is dat teveel?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:38

Ik las in je openingspost dat het paard een gebroken been had. Is dit goed genezen? Dus loopt hij kreupel of niet?
Een paard kan nl. van de pijn ook erg slijten (mager worden)
Wat voor indruk maakt hij verder, is hij duf en sloom of is hij vrolijk en opgewekt?

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:38

Zo veel hooi geven dat ze net op kunnen. Lachen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:39

shan schreef:
Ik las in je openingspost dat het paard een gebroken been had. Is dit goed genezen? Dus loopt hij kreupel of niet?
Wat voor indruk maakt hij verder, is hij duf en sloom of is hij vrolijk en opgewekt?

vraag ik me ook af, zie mijn eerdere post.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:40

liannes schreef:
ik hoor hier allerlei voeradviesen, maar kan het ook wezen dat hij pijn heeft, of een trauma?? (psygisch)

ten eerste , hoe meer krachtvoer je erin gooit, hoe mageder hij wordt, verteren kost energie.

Het gras wat een paard overdag binnen krijgt, vervangt vooral voor een niet werkend paard een volledige krachtvoer bron.
Ik zou geen brok meer bij geven,
S'avonds op stal kan je hooi bijvoeren, voor een gezonde ruwvoer knabbel.

Ik blijf erbij dat het paard waarschijnlijk ondanks alle goede zorgen een tauma heeft.
Ik ken een Friese ggk hengst, (die inmiddels overleden is), die had een auto-ongeluk meegemaakt, en na een half jaar werd die mageder, en magerder, die hebben ze moeten laten inslapen, ze denken dat die hengst een trauma had opgelopen.
ik wens je veel wijsheid en sterkte.

Kan je ooit zeker weten of je paard een trauma heeft opgelopen?

Ik ben gewoon bang dat de eigenaar wist dat het paard een ernstige ziekte had, en dat dat de reden is waarom de vorige eigenaar alle contact heeft verbroken...

Hij gaat nu plots zo snel achteruit dat het niet meer om aan te zien is...

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:41

Quantre schreef:

Alleen lichamelijk of ook geestelijk?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:42

Snel maar even laten onderzoeken dan hoor.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:43

Een tauma kan heel goed opgelopen zijn met het breken van zn been.
Je kan het merken aan zn lust in het leven, speelt hij, draaft hij lekker in het land, maakt hij wel eens een vreugdesprongetje??
staan zn ogen helden in zn hoofd??,

kan je misschien met andere mensen praten, die buiten de vorige eigenaar, het paard kenden???

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:43

shan schreef:

Mijn ruin loopt kreupel.

Maar nadat ik mijn paard net had, heb ik even contact opgenomen met de chirurg die de operatie uitgevoerd heeft toen mijn paard nog bij de vorige eigenaar was.

Deze zei ook dat het been goed genezen is, of toch voor zover kon, maar het paard zou wel voor de rest van zijn leven kreupel blijven.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:44

Nargorny schreef:
Quantre schreef:

Dat is het hem net.

Het is enkel lichamelijk.

Geestelijk is het nog steeds hetzelfde opgewekte paard en is hij nog steeds dezelfde grote deugniet.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:47

je zegt zelf dat hij kreupel loopt, en in een eerdere post van jou staat, dat hij alleen maar stapt, en niet draaft en gallopeert.

Een paard heeft mega veel gevoelens, het kan hem erg dwars zitten, en dus een geestelijk probleem,

overleg dit ook met jouw da,

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:47

Quantre schreef:
Nargorny schreef:

Dat is het hem net.
Het is enkel lichamelijk.
Geestelijk is het nog steeds hetzelfde opgewekte paard en is hij nog steeds dezelfde grote deugniet.

Dan zou ik beginnen met de lichamelijk aanpak. Trouwens, genoeg of het juiste eten kan je paard ook geestelijk verbeteren. Knipoog
Als je toch twijfelt, zou ik je aanraden om die druppels van Bach Rescue eens te gebruiken.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:47

liannes schreef:
Een tauma kan heel goed opgelopen zijn met het breken van zn been.
Je kan het merken aan zn lust in het leven, speelt hij, draaft hij lekker in het land, maakt hij wel eens een vreugdesprongetje??
staan zn ogen helden in zn hoofd??,

kan je misschien met andere mensen praten, die buiten de vorige eigenaar, het paard kenden???

Neen, helaas, ik kan niet met andere mensen praten die mijn ruin kenden hiervoor.

Enkel de chirurg heb ik ooit eens gesproken, maar die heeft mijn ruin ook enkel gezien tijdens de operatie.

Hij is heel levenslustig. Als je het vermageren weglaat, is mijn ruin een hele grote deugniet, hij is speels, hij is vrolijk... Je zou niet zien dat er iets mis is. Hij is heel aanhankelijk en lief, wil knuffelen, spelen..

Zolang het maar zonder draven of galloperen is, maar dat zal inderdaad wel puur aan het been liggen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:50

Quantre schreef:
shan schreef:

Mijn ruin loopt kreupel.

Maar nadat ik mijn paard net had, heb ik even contact opgenomen met de chirurg die de operatie uitgevoerd heeft toen mijn paard nog bij de vorige eigenaar was.

Deze zei ook dat het been goed genezen is, of toch voor zover kon, maar het paard zou wel voor de rest van zijn leven kreupel blijven.

Kreupelheid gaat meestal gepaard met pijn (hoeft niet altijd, zeg ik erbij) En dat kan een enorme slijtageslag zijn voor een paard. Ik zou hem toch goed laten onderzoeken in een kliniek, daar kunnen ze bloedprikken, mest onderzoeken . Ze kunnen het been ook uitverdoven, als hij dan minder kreupel loopt, of zelfs helemaal niet, dan betekend dit dat hij pijn heeft.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:50

Heel eerlijk, het is toch geen leven voor een paard, het is een vluchtdier, om alleen maar te kunnen stappen.

(ik zal nu heel bokt wel over me heen krijgen...)

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:52

shan schreef:
Kreupelheid gaat meestal gepaard met pijn (hoeft niet altijd, zeg ik erbij) En dat kan een enorme slijtageslag zijn voor een paard. Ik zou hem toch goed laten onderzoeken in een kliniek, daar kunnen ze bloedprikken, mest onderzoeken . Ze kunnen het been ook uitverdoven, als hij dan minder kreupel loopt, of zelfs helemaal niet, dan betekend dit dat hij pijn heeft.

helemaal mee eens.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:53

liannes schreef:
je zegt zelf dat hij kreupel loopt, en in een eerdere post van jou staat, dat hij alleen maar stapt, en niet draaft en gallopeert.

Een paard heeft mega veel gevoelens, het kan hem erg dwars zitten, en dus een geestelijk probleem,

overleg dit ook met jouw da,

Dat kan inderdaad wel.

De merrie die bij hem staat, is helemaal genezen van haar kwetsures, en kan dus wel draven.

Zij doet het ook wel bijzonder weinig, maar het kan inderdaad...

De ruin draaft enkel en alleen als hij van iets verschiet, en ik denk dat dat tot nu toe nog maar 3X gebeurd is sedert hij hier staat.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:53

liannes schreef:
Heel eerlijk, het is toch geen leven voor een paard, het is een vluchtdier, om alleen maar te kunnen stappen.

Ik ga niet over je heen hoor. Iedereen mag zijn mening hebben. Knipoog Maar als het paard in een veilige omgeving staat, waarom zou het dan moeten vluchten? En waarom zijn leven beëindigen als hij in een liefdevolle omgeving staat? Moest het beestje niet tevreden zijn, dan zou het vanzelf wegkwijnen en er maar staan te staan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:54

liannes schreef:

En ik ben het met jouw eens.