Waarom staan alle paarden apart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Waarom staan alle paarden apart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:22

xxappiexx schreef:
Ik vind het apart dat iedereen hier zijn mening al klaar heeft terwijl niemand de stuatie kent. Er verteld iemand dat ze onderweg een weiland tegenkwam dat in stukken was verdeeld en ieder paard zijn eigen gedeelte had.
Dan wordt er maar gezegd dat de eigenaar bang is voor blessures ed. apart...

Afgod AMEN! Afgod

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:07

Die smiley mogenz e er voor mij ook uithalen...Komen altijd onnuttige reacties mee vind ik... Ik denk dat het vaak toch ergens wel mogelijk is om paarden samen te zetten, het grootste deel staat volgens mij apart omdat men het niet ziet zitten om hun paard uit de groep te halen als ze willen rijden, of dat er te veel verloop is van paarden waardoor er geen vaste kudde ontstaat zeg maar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:16

Gemak dient de mens nietwaar? Knipoog

net zoals met vele andere 'aanpassingen' van onze paarden die vooral de mens van dienst zijn Lips are sealed

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:24

heeft het ook niet met aansprakelijkheid te maken?
ik kan me voorstellen dat een pensionstal hiervoor kiest voor het geval er wel een blessure komt door gezamelijk buiten staan en ze opdraaien voor de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

poes schreef:
Die smiley mogenz e er voor mij ook uithalen...Komen altijd onnuttige reacties mee vind ik... Ik denk dat het vaak toch ergens wel mogelijk is om paarden samen te zetten, het grootste deel staat volgens mij apart omdat men het niet ziet zitten om hun paard uit de groep te halen als ze willen rijden, of dat er te veel verloop is van paarden waardoor er geen vaste kudde ontstaat zeg maar.

Sommige paarden krijg je niet gevangen, sommige paarden zijn voortdurende de klos en komen gehavend binnen of hebben weer eens een dik been, sommige paarden mogen niet drinken en idd de voortdurende onrust als de kudde van samenstelling steeds maar weer veranderd, zeker als er dominante paarden tussen zitten die steeds weer met elkaar in de clinch gaan als er een nieuwe bij komt. Gaan ze weer hun baaszijn bij elkaar testen en dat testen kan ook best wel 4 maanden duren. Waar zeker wel nodige trappen bij komen kijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

Niet kunnen vangen: no offense maar ga je paard dan eens opvoeden, waar ik rijd kun je elk paard pakken, zo uit een groep van 25. Ok, sommige laten zich makkelijker pakken door de eigenares en durven met de klanten nog eens een loopje nemen.
Voortdurend de klos zijn: dat gaat over. Het is niet zielig voor een paard om de laagste in rang te zijn.
Altijd blessures: dit komt dan idd door onrust in de kudde of een te kleine wei. Paarden hebben nood aan persoonlijke ruimte, en daar laten ze lagere in rang niet in toe.

Bij ons gaat het altijd goed, zelfs met paarden die zogezegd ook niet bij anderen kunnen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:20

waar ik werk gaan de paarden ook apart op de wei... better safe than sorry zeg ik dan maar.
wij stalmedewerkeers regelen de weidegang, wij zorgen dus dat ze buiten komen en weer op stal. de eigenaaren zijn er dan lang niet altijd bij... er zal maar wat gebeuren en ik krijg het op de schuld, nou nee dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:25

poes schreef:
Niet kunnen vangen: no offense maar ga je paard dan eens opvoeden, waar ik rijd kun je elk paard pakken, zo uit een groep van 25. Ok, sommige laten zich makkelijker pakken door de eigenares en durven met de klanten nog eens een loopje nemen.
Voortdurend de klos zijn: dat gaat over. Het is niet zielig voor een paard om de laagste in rang te zijn.
Altijd blessures: dit komt dan idd door onrust in de kudde of een te kleine wei. Paarden hebben nood aan persoonlijke ruimte, en daar laten ze lagere in rang niet in toe.

Bij ons gaat het altijd goed, zelfs met paarden die zogezegd ook niet bij anderen kunnen.

Ik denk niet dat dat met opvoeding te maken heeft, ik ken een hele lieve, makkelijke, brave merrie,zet geen stap verkeerd, maar als ze op de wei loopt krijg je haar niet gevangen, ze wil niet binnenkomen als de rest nog buiten staat. Hoe voedt je dat op? Met brokjes, e.d. alles is al geprobeerd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:27

dat is over het algemeen toch een dominantieprobleem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:28

russel schreef:
poes schreef:

Ik denk niet dat dat met opvoeding te maken heeft, ik ken een hele lieve, makkelijke, brave merrie,zet geen stap verkeerd, maar als ze op de wei loopt krijg je haar niet gevangen, ze wil niet binnenkomen als de rest nog buiten staat. Hoe voedt je dat op? Met brokjes, e.d. alles is al geprobeerd.

nee voor het paard is het misschien niet zielig om de laagste in rang te zijn, maar er zijn natuurlijk mensen die het niet leuk vinden om steeds weken uitgereden te zijn ivm blessures, de rug tot bloedens open, dikke benen waardoor ze onregelmatig zijn. Ik ken nl recreatieruiters die alleen in het weekend rijden, meestal ook nog maar 1 van beide dagen, als het paard geblesseerd is, komen ze gewoon 2 weken niet. Dan is het makkelijk geregeld, maar als je wedstrijden wil doen, misschien ben je wel geclassificeerd of zo, dan is het niet makkelijk geregeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:29

LiSSy schreef:
dat is over het algemeen toch een dominantieprobleem Knipoog

Dat zal best kunnen maar als je vaak steeds totdat je bent uitgeput achter je paard aan moet rennen, dan leer je hetzelf snel af Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:31

je moet ook niet achter je paard aanrennen, dan gaat ie alleen maar harder Knipoog Haha!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:32

is ook niet de bedoeling dat jij achter je paard moet aanrennen, paard moet achter jouw aanrennen Haha! Knipoog

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:33

Natuurlijk kan het voorkomen dat paarden het onderling niet goed kunnen vinden. Mijn paarden staan ook apart met z'n drieen omdat ze anders met te veel op een te klein stukje staan. Maar ik bedoel dus dat paarden een postzegel land hebben en 1 op 1 staan. Simpelweg geen maatje.
Dat je groepjes maakt snap ik dan ook nog wel.

Paard rent al achter me aan, iritant Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:37

toeka schreef:
is ook niet de bedoeling dat jij achter je paard moet aanrennen, paard moet achter jouw aanrennen Haha! Knipoog

Haha! Haha! maar dat doet die merrie niet hoor. Die lacht zich rot.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:41

russel schreef:
toeka schreef:

dat bedoel ik dus met een dominantieprobleem Knipoog als de merrie jou echt als leider ziet zal ze zich laten vangen en ook zonder touwtje achter je aan komen lopen.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:42

russel schreef:
toeka schreef:

dan is het paard de leider, misschien aan de slag gaan met grondwerk en/of lichaamstaal, succes iig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:44

Het is niet mijn paard, gelukkig maar want ik zou echt super boos worden als mijn paard dat zou doen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:48

Ik vind het beter dan in een donkere 3*3 stal. Ideaal is het niet nee. Maar wij leven toch ook niet allemaal ideaal. De ene mens wordt toch ook beschermder opgevoed dan de ander? Is die dan slechter behandeld? Valt allemaal te betwisten.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:52

die van ons staan bij elkaar.
maar soms ook apart.
omdat ze niet altijd bij elkaar kunnen.
vanwege schoppen naar andere paarden.
is nou eenmaal 1 de baas.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:53

LiSSy schreef:
waar ik werk gaan de paarden ook apart op de wei... better safe than sorry zeg ik dan maar.
wij stalmedewerkeers regelen de weidegang, wij zorgen dus dat ze buiten komen en weer op stal. de eigenaaren zijn er dan lang niet altijd bij... er zal maar wat gebeuren en ik krijg het op de schuld, nou nee dank je.

Better safe than sorry, ik ben het wat dat betreft met je eens.

Ik heb toevallig een heel lief paard, beetje een doetje... Hij pikt alles, ook als er een paard bij staat wat lelijk tegen hem doet keert hij zijn andere paardenwang toe. Dat kan nogal nadelig zijn heb ik ondervonden, want hij liet zich nogal een harde trap uitdelen Koe , waardoor hij een tijdje kreupel is geweest, erg zielig was dat. Ik zou hem dus niet met tig paarden op een stukje land willen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:10

mexxje schreef:
Dat je groepjes maakt snap ik dan ook nog wel.

Dat moet ook maar net mogelijk zijn.
Een vriendin van me heeft een merrie, dat paard heeft nog niks anders gedaan dan kreupel gestaan sinds ze haar heeft. Zodra de ene blessure genezen is heeft ze weer zo'n rotklap gekregen dat er weer iets anders is. Echt ongelofelijk, dan een dikke kogel, dan een schouder met een abces, dan weer een bijtwond op de rug waardoor het zadel er niet op kan... Ieder paard wat erbij staat pakt haar. Daarmee zijn alle mogelijke combinaties al geprobeerd. Als ze een keer de baas is, is het omgekeerd: dan is het zelf een gemeen rotkreng die het andere paard niet met rust laat.

Mijn paard staat apart. Ik heb geen zin in dat geleuter met continu een kreupel paard, veeartskosten en wie weet een paard dat niet meer geschikt is voor de sport.
Hij kan de andere paarden zien en snuffelen maar de buren interesseren hem niet echt verder. Alleen pas de jaarlingen, die vond hij leuk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:26

Maar russel: kunnen ze dat paard dan beter vangen wanneer die apart staat?
Ik heb trouwens zat paarden geweten die het een tijd ook leuk vonden dat wegrennen, maar dat is altijd opgelost geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:32

Weet ik niet, want als ze gaan rijden dan blijft het beestje binnen en zetten ze haar zelf daarna buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:27

Want als je haar sowieso niet kunt pakken ligt dat niet aan het feit dat ze in groep staat toch?