geslachtsdeel wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Strawberry_

Re: geslachtsdeel wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:20

Laura24 schreef:
singasong schreef:
Ik spoel hem alleen af met de tuinslang met lauw water. Heb ooit 1x betadineshampoo gebruikt maar dat is daarna gaan ontsteken.
Verder helpt het heel erg als ik mijn zak vol koekjes heb. Alleen daarvoor laat hij hem er al uit hangen Haha!

Wat leer jij je paard? Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Whaha nieuwste vrijheidsdressuur truukje Tong uitsteken

Ik was persoonlijk het 'zaakje' van mijn hengst en ruin ook. Met een washandje en lauw water ongeveer 1 keer in de maand als het lukt, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Lachen

**Edit** Spelfoutje

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:15

Laura24 schreef:
singasong schreef:
Ik spoel hem alleen af met de tuinslang met lauw water. Heb ooit 1x betadineshampoo gebruikt maar dat is daarna gaan ontsteken.
Verder helpt het heel erg als ik mijn zak vol koekjes heb. Alleen daarvoor laat hij hem er al uit hangen Haha!

Wat leer jij je paard? Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Hahaha.... knap van mij hè?!

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:20

ik probeer ook altijd de vellen er snel af te plukken, maar als ik alleen maar kijk begint ie boos met zijn staart te zwiepen en als ik er aan zit trapt ie naar mijn hand. dus het gaat allemaal niet zo eenvoudig. ik hoorde dat een scheut babyolie ook helpt omdat het vuil dan zacht wordt en je het er zo vanaf kunt spoelen. maar de vraag is nu, hoe krijg ik die babyolie erop?

alleen in de zomer is ie zelfreinigend omdat mijn ruin dan denkt dat ie een hengst is en regelmatig op een merrie springt Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:30

Ik heb geleerd dat je het doet met een lauw warme emmer water met badedas doet. eerst lauwwarm water in een emmer doen dan badedas erin. Dan doe je er 3 washandjes in en voor gebruik even uitwringen en met je hand in dat washandje en dan in z'n koker, dan proberen beetje rond te draaien met je hand. Washandje binnenstebuiten keren en nog een keer. Zo met die drie washandjes. Dan gewoon een emmer lauw warm water met ook weer drie washandjes zonder badedas doe je weer precies hetzelfde en dit is om het uit te spoelen. Zo heb ik het geleerd en zo heb ik het ook altijd gedaan. En nog nooit problemen mee gehad, badedas is ook ontsmettend (ofzoiets). Maar ik zeg niet dat dit de enige goeie manier is hoor Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:23

natuur5D schreef:
ik probeer ook altijd de vellen er snel af te plukken, maar als ik alleen maar kijk begint ie boos met zijn staart te zwiepen en als ik er aan zit trapt ie naar mijn hand. dus het gaat allemaal niet zo eenvoudig. ik hoorde dat een scheut babyolie ook helpt omdat het vuil dan zacht wordt en je het er zo vanaf kunt spoelen. maar de vraag is nu, hoe krijg ik die babyolie erop?

alleen in de zomer is ie zelfreinigend omdat mijn ruin dan denkt dat ie een hengst is en regelmatig op een merrie springt Haha!

Misschien verdunnen met lauw water in een plantenspuit?! Neem dan wel ongeparfumeerde olie!

alies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:45

Kan het ook uitgelegd worden voor merries?
Wat moet je dan precies allemaal schoonmaken?
* Blond!! *

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:47

Ik heb mijn pony ruin nu 2 jaar en nog nooit gedaan hoor..
En hij is schoon Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:29

alies schreef:
Kan het ook uitgelegd worden voor merries?
Wat moet je dan precies allemaal schoonmaken?
* Blond!! *

(zie mijn vorige bericht) in princiepe hetzelfde ook die emmer badedas met die drie washandjes. En dan ga je met je hand (in dat washandje dus) over de aars van je merrie (niet over de anus) en dan met je middelvinger komt min of meer in de streep (niet erin steken natuurlijk! maar dat gaat eigenlijk automatisch ongveer een halve cm?) en dan precies hetzelfde als bij een ruin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:45

uit een ander topic:

Citaat:
GESLACHTSONDERDELEN
Uitwassen van de koker
Bij paarden in de vrije natuur wordt de koker van de hengsten door het dekken gereinigd, maar bij onze paarden is het nodig de koker regelmatig uit te wasssen.
Indien het paard zich niet erg vuil maakt volstaat het om de koker 2 tot 3 maal per jaar te reinigen, bij "vuile" paarden is het soms zelfs maandelijks nodig.
Om de koker uit te wassen, gebruikt men lauw water (geen heet), Sunlight zeep (omdat deze zuiver van structuur is) en een stukje van een spons (een andere dan deze voor de neus en de mond gebruikt wordt).
Deze handelingen voorzichtig en rustig aanpakken bij paarden die dit niet gewoon zijn, men neemt er best de tijd voor. Ook hier houdt de andere hand best contact met het paard om te voelen hoe hij reageert. Paarden die dit gewoon zijn laten dit rustig toe.
Men begint in de eerste kamer. Dit is de holte waar zich al die rimpels bevinden (uiterlijk gedeelte van de koker). De handen worden natgemaakt en ingewreven met zeep (dit wordt voortdurend herhaald zolang men de koker wast) en men verwijdert het vuil en de korsten. Het is niet nodig om het helemaal van de huid af te trekken, men weekt het best eerst een beetje los.
Vervolgens duwt men de hand wat verder en komt zo in een gladder gedeelte waar meestal weinig vuil aanwezig is. Gewoon een paar keer met de vuist doorheen gaan (zeker niet vergeten om telkens de handen te spoelen en in te zepen).
Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspiervan deze kamer rond de pols zit. Dit is de plaats waar de penis zich bevindt en waar meestal vrij veeel vuil zit dat dan ook verwijderd dient te worden. De huid in deze kamer is heel kwetsbaar, men mag zeker geen lange nagels hebben of ringen dragen, anders wordt het paard vanbinnen gekwetst.
Tenslotte neemt men de kop van de penis en tast men even om de urineleider te vinden, waar men echter niet binnen gaat. Wel worden de holten errond gereinigd, met een vingertop. Hier treft men meestal grijs, nogal papperig vuil aan, wat eventueel al hard kan geworden zijn. Voorzichtig weghalen, waarna de koker kan gespoeld worden.
Om te spoelen gebruikt men steeds vers water en begint men in de laatste kamer. Een stukje spons met proper water wordt uitgeperst in die kamer. Dit wordt herhaald tot de kamer volledig gespoeld is, waarna dezelfde handeling wordt verricht voor alle andere kamers. Men kan ook met de tuinslang voorzichtig de koker uitspuiten, tenminste als de slang op warm water kan aangesloten worden.
Tot slot wordt de buitenkant met een handdoek afgedroogd.

De aars
Het reinigen van de aars gebeurt gewoon door af te wisselen met water en baby-olie. Hetzelfde als voor de ogen en de neusgaten, maar wel met een andere spons (best één met een andere kleur om de twee sponsen te herkennen).

De tepels en de schede
Tepels en de schede worden alleen aan de buitenkant met water en zeep gewassen en afgespoeld.
Het vuil tussen de twee uierhelften moet wel verwijderd worden.
Laten losweken en weghalen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:22

Ik raad het gebruik van zeep echt af! Ook Badedash of Betadineshampoo! Alleen lauw water volstaat prima en dit tast ook de 'flora' niet aan.

Als je het niet met een tuinslang kunt spoelen zou ik zeker geen spons gebruiken maar watten. Dan bij iedere handeling een schone pluk gebruiken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:53

singasong schreef:
Ik raad het gebruik van zeep echt af! Ook Badedash of Betadineshampoo! Alleen lauw water volstaat prima en dit tast ook de 'flora' niet aan.

Als je het niet met een tuinslang kunt spoelen zou ik zeker geen spons gebruiken maar watten. Dan bij iedere handeling een schone pluk gebruiken.

Ik heb ook geen voorstander van zeep ..
maar ik zou het liever met een spons doen dan met watten Clown
watten zijn niet stevig en vallen uit elkaar en kan het dus blijven hangen ...en dus ook gaan smetten ..
geef mij maar een spons ..die zijn lekker stevig of liever nog niks gewoon met je hand er in en met de slang Vork

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:00

Ik weet dus wat me vandaag te wachten staat haha! Zal ie vast fijn vinden. Ik heb hem nu een week en 1 dag. Maar hij hing er al meerdere malen uit! Bloos
Zal ik hem even een lekkere wasbeurt geven. Helemaal lekker wassen en neusgatjes.. en zijn vijfde voet even behandelen haha! Als ie mee werkt tenminste Haha! We zullen het zien!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:05

Voor de anus kun je ook heel goed babydoekjes gebruiken. Deze werken ook zeer goed bij vuil tussen de tepels bij merries. Nu heb ik zelf een ruin. Als ik ook maar een vinger uitsteek naar zijn koker gaat het achterbeen waar ik vlak bij sta al omhoog. Maar de spuit er rustig eens opzetten kan ik wel gaan proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:36

singasong schreef:

Kijk, jij snapt het. Gewoon lauw water en een doekje volstaat uitstekend.

Voor de merriebezitters: tussen de uier, ook gewoon met lauw water en ook de aars gewoon met lauw water. Indien de merrie het toestaat, denk ook aan de huidplooi onderaan/in de vulva. Soms gaat daar vuil inzitten; ook hier doekje en lauw water en voorzichtig schoonmaken. Wat lukt is goed, lukt het niet helemaal, niet moeilijk gaan doen.

Oh ja: kunnen jullie iets in de anus van je paard stoppen?? (een thermometer bijvoorbeeld.......)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:41

ja maar wat zou er verder nog meer in moeten dan een thermometer haha Tong uitsteken ?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:43

Maysie schreef:
ja maar wat zou er verder nog meer in moeten dan een thermometer haha Tong uitsteken ?!

Ik wil degenen niet te eten geven bij wie zelfs die thermometer niet kan (de arm van de dierenarts wordt zo-wie-zo maar door heel weinig paarden op prijs gesteld..........)

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:48

TeeGee schreef:
Ik heb mijn paard nu 3 jaar en heb het eigenlijk nog nooit gedaan... Hij stond laatst bij een hengstige merrie en toen heeft ie volgens mij alles aan haar gesmeerd...

mijn gewezen hengst(hij is deze week gecastreerd)wil absoluut niet dat je er aan zit,ze hebben mij verteld dat je er tot je ellebogen in kan om het schoon te maken,maar dat gaat niet lukken dus elke keer als ik zie dat z,n vriendelijke vriend er uit hang trek ik er een paar korsten en schilfers af,en voor de rest blijf ik er maar vanaf

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:41

zagreb schreef:
TeeGee schreef:
Ik heb mijn paard nu 3 jaar en heb het eigenlijk nog nooit gedaan... Hij stond laatst bij een hengstige merrie en toen heeft ie volgens mij alles aan haar gesmeerd...

mijn gewezen hengst(hij is deze week gecastreerd)wil absoluut niet dat je er aan zit,ze hebben mij verteld dat je er tot je ellebogen in kan om het schoon te maken,maar dat gaat niet lukken dus elke keer als ik zie dat z,n vriendelijke vriend er uit hang trek ik er een paar korsten en schilfers af,en voor de rest blijf ik er maar vanaf

Kijk uit dat je zijn huid niet meetrekt met de korsten?! Hier ontstaan wondjes door en kan er infectie ontstaan. Je zou het voor kunnen weken met lauw water in een plantenspuit en zachtjes spuiten, daarna afspoelen met tuinslang. Gebruik geen koud water want dan zit'ie zo weer binnen Haha!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:43

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:45

gewoon lekker laten hangen ?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:46

merel_gomez schreef:
afgelopen woensdag werd mij die vraag ok gesteld...

Heb een ruin, er zitten wel velletjes op. Maar heb er eigelijk nog nooit wat aangedaan.

zit mij nou af te vragen, wel of niet schoonmaken...

Zo lang het niet stinkt of hij na het liggen geen vieze benen heeft of gewoon veel troep naar buiten komt, niets aan doen!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:48

.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:01

Een paar maanden geleden was hier ook een topic over en vorige week zat ik er weer aan te denken, of ik de koker toch maar niet moest gaan schoonmaken. Heb het nog nooit gedaan, hij hangt er wel vaak uit bij mijn ruin en dan kan je ook wel wat velletjes eraf trekken. Heb paar dagen geledne alleen wat velletjes eraf getroken die los zaten ongeveer.

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:31

Nou ik heb gister een poging gedaan om hem schoon te maken. Gewoon schilfertjes eraf te halen. Maar NIET tot mijn elleboog erin hoor haha! Moet er niet aan denken. Maar dus, hij keek me zo aan,, wat moet jij daar.. oortjes naar voren.. haha!