kosten aanleggen bak..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Re: kosten aanleggen bak..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:03

pff..wat een wijsheid hebben sommige mensen toch! Je hebt helemaal niks aan mijn reactie maar ik kan zo later nog een grondig dit topic doorlezen Ja Wij hebben nl ook zo'n probleembak, grootste probleem is dat de paarden er overdags in staan, en er in gereden word. Dit is 2jr leuk gegaan maar nu echt onberijdbaar geworden. Een helft van de bak is vrij stevig, hier is ooit een gigantische boom op gevallen welke het toch wat aangedrukt heeft. Nadeel is dat deze bodem snel nat en modderig is en niet snel opdroogt. De andere kant van de bak is dan weer te mul, je zakt te diep weg en door voerplaats zit er een enorme bult ( gok 30/40 cm hoog 5m lang) van oud hooi met zand gemengd, allemaal langzaam opgestapeld.

Zou hier nog wat mee te doen zijn? Paarden ergens anders neer zetten is vrijwel geen optie, alhoewel we die nog wel open willen laten Lachen Bak zou eigenlijk behandeld moeten worden maar hoe en met wat, geen idee. Dilemma hier Wat er waarschijnlijk voor gaat zorgen dat Sisco bij een pension moet staan...

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:25

KirstenG schreef:
maar heb je voor een paar duizend euro ook een goede bak?

tja dat is ook aan jezelf of je zelf veel kunt doen

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:54

Afbeelding

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:21

heb ook nog even een vraag over het opknappen van een bestaande bak.

er ligt geen drainage in,de ondergrond is kleigrond,daarop ligt zand (weet niet wat voor zand het is),de bodem is erg ongelijk en er moet sowieso nieuw zand in.

de bak schijnt in de winter erg nat te zijn,hoe kan je de bak het makkelijkst en voordeligst verbeteren zodat hij beter berijdbaar is in de winter?ik geloof niet dat ze het zien zitten om drainage aan te leggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:41

ikkebenmar schreef:
interressant topic! ik denk dat dit heel veel mensen aan gaat. Ik zelf zit ook te denken om een bak of paddock aan te leggen.
Ik wil iets waar hij in de winter in kan staan zodat hij het land niet kapot loopt en waar ik tegelijkertijd ook een beetje in kan rijden. Om kosten en weiland te besparen zat ik te denken aan 20x20 of 15x30
Als ik het goed begrijp is dit dus wat moet gebeuren:

* afgraven (hoe diep)
* drainage
* puinlaag (hoeveel cm)
* zandlaag (10-12 cm?)

Dan zou je een redelijke bodem hebben?

Ik zou de drainage over de puinlaag heen doen, dan werkt je drainage beter. Als je er dan een pomp op aansluit, kun je bovendien een eb- en vloedsysteem aanleggen.
Ook zou ik altijd doek over het puin leggen. Je zou niet de eerste zijn waarbij de stenen omhoog komen.

corien1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:07

de meeste bedrijven geven geen prijzen op de site, maar vaak kun je wel een vrijblijvende offerte opvragen.
zelf heb ik veel schik met mijn bodem die ik via folmer heb, was ook niet duur maar dit was inmiddels ook al 3 jaar geleden. Ik heb er nog wel steeds schik van. Hun website is http://www.folmerhekwerken.nl

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:28

Dan zijn we natuurlijk wel benieuwd wat je voor deze bodem betaald hebt Knipoog

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:47

tja licht eraan welke bodem je wilt hebben, en of er ook dranage is moet enz ik zou wat gaan lezen over verschilende bodemsoorten en er dan 1 of 2 kiezen die jou t beste klinkt/lijkt, en dan specefiek naar deze bodem vragen met afmetingen enz erbij dat maakt t prijzenkaartje een stuk duidelijker! veel sucses

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:52

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:54

ik lees al een tijdje mee.. maar post niet zo vaak..
en de meeste site voor aanleg paarden bakken die als eerst 20 naar boven komen bij google ken ik wel.

lees hier zoveel mogelijk voor tips en om een beetje vergelijken bij wat andere voor bak hebben aangelegd of hebben laten aanleggen.. en daar hoort natuurlijk ook een prijskaartje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:46

Wie heeft er adressen en telnrs waar ik bakzand kan bestellen? Ik heb nu mijn bak gezien bij mijn nieuwe huis, om te huilen. Ze staan bijna op het doek, het grind zit al vermengd met het zand. Er moet dringend zand op. Al is het maar om mijn bak te beschermen en later nog eens een goede renovatie.

Misschien hebben jullie ook prijzen en eventueel de hoeveelheid die ik moet storten, gaat per vrachtwagen heb ik begrepen, zal een kleine vrachtwagen moeten worden.
Zag bij zandbestellen.nl dat een volle vracht ruim 400 euro kost. Ooit zijn er nl 35 vrachtwagens in de bak gelost, heb ik toch hoop ik nu niet weer nodig?? Verdrietig

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:55

Wij hebben een bak laten aanleggen door een bedrijf in de buurt. Eigenlijk wilde ik een Agterbergbak, maar dat was geen optie omdat de paarden er niet los in mogen lopen. Nu hebben we een supergedraineerde bak met megatop (houtsnippers). Wij hebben niet voor tapijt gekozen, omdat we dan de mest die we uit de bak halen, moeilijk kunnen afvoeren. Ook is het heel duur als je het zand ooit eens af wilt laten voeren, omdat je het wilt vernieuwen. Paarden los laten lopen, heeft wel als nadeel dat je meer moet slepen. We hebben pas ook een sproeiinstallatie laten aanleggen, omdat het zand te mul wordt bij lange droogte. Overigens, onze overburen hebben een Agterbergbak en die moeten ook sproeien, dus elke bak wordt mul als hij te droog is. Al met al is het niet veel goedkoper geworden dan een Agterbergbak of een eb en vloedsysteem. Alleen al het speciale zand dat gebruikt is, is behoorlijk aan de prijs. Het enige waar je erg op kunt besparen, is door veel werkzaamheden zelf te doen. Arbeidsloon is gewoon heel duur. Ook op het hekwerk eromheen kun je besparen, want een hardhouten omheining loopt ook in de papieren. Ik zou gewoon verschillende offertes en adviezen aanvragen. Dan kun je alles op een rijtje zetten en kijken of jouw wensen betaalbaar zijn. Het enige waar ik niet op zou besparen is een goede drainage. In deze tijd van het jaar lijkt dat overbodig, maar in de winter wordt je niet vrolijk van zo'n "plassenbak". Als de bovenlaag je niet bevalt, dan kun je daar altijd nog een stabilisator doorheen gooien, maar later drainage aanbrengen is veel lastiger.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:07

Russel, waar woon je in de buurt? De transportkosten zijn vaak het duurst. Dus hoe dichterbij, hoe beter.
Google anders eens op zand en goothandel. Hoe hoger op in de keten je het bestelt, des te goedkoper is het. Als particulier ben je vaak duurder uit. Dus heb je iemand met een KVK nummer in de buurt? Scheelt vaak nogal wat aan korting....

Voor zand in je bak komt gewoon een vrachtwagen. Wat is de afmeting van je bak, en hoe zo'n dikke laag wil je? Dat kun je vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel m3 je nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:53

Ik zit vlak bij Tiel. Mijn bak is 20x40. Hoeveel zand vind ik heel moeilijk om te zeggen. Ik heb gezien dat het doek op verschillende plaatsen stuk ik, gescheurd. Dus de drainage heeft dus wel wat te lijden, maar een nieuwe bodem is voor mij te kostbaar. De linkerhelft van de bak blijft na een hele forse regenbui nat, plassen en de rechter helft blijft droog. Een dag later is de bak wel weer droog, maar dan is de natte gedeelte het fijnst, stevig, het droge gedeelte eigenlijk te rul. Ik heb nog geen baktrekker, helaas, ben op zoek naar een mogelijkheid om er zelf een te maken. De trekkers zijn ongeveer 400 euro, heb ik al gezien, een ding wat je achter een trekhaak kan hangen. Een gebruikt klein traktortje, die echte kleine zou een optie zijn, maar een zitmaaier met genoeg power waar we het maaigedeelte onder uit halen, uiteraard 2e hands anders kan ik net zo goed een nieuwe baktrekker/shaeffer kopen.

Goed doortrekken en hier en daar lostrekken en vlakken zou een hele verandering zijn, maar zand moet er wel bij. Is 10 cm veel?? Wordt een bak daardoor zwaar?? Ik heb gezien dat op 3 plaatsen al klei door het zand zit, dus een laag zand erover is wel wenselijk lijkt mij.

Het heeft heel de week zo gruwelijk veel geregend bij ons, gelukkig is mijn bak er wel van opgeknapt, het zand was heel heuvelachtig en keihard, nu is de bak vlakker en het zand is weer zacht.

BTWnummer, moet ik echt op zoek gaan, wellicht wel een mogelijkheid. Ik ga maar eens googlen. Moet ik speciaal soort zand hebben?? Ik zie de meest vreemde namen en soorten..

Alvast bedankt.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:12

Interessant topic. Neem me niet kwalijk dat ik het niet eerder heb gezien.... Ik heb bakzand opgekocht van een bak die afgebroken wordt, maar ik heb geen idee wat voor zand het is en welk zand ik moet hebben. Ik ken de mensen ook niet en weet ook niet hoe die bak beviel (misschien wel helemaal niet dus). Is iemand bekend met welke soorten zand er zijn en welke daarvan geschikt zijn voor een bak? En hoe weet ik wat voor zand ik heb gekocht?

Ik wil het liefst zoveel mogelijk zelf mijn bak aanleggen en niet voor te gek veel geld als het ook voor minder kan, we gaan namelijk ook nog een huis bouwen en dat is onwijs duur en heeft prioriteit boven de bak Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:40

MirjamN schreef:
Interessant topic. Neem me niet kwalijk dat ik het niet eerder heb gezien.... Ik heb bakzand opgekocht van een bak die afgebroken wordt, maar ik heb geen idee wat voor zand het is en welk zand ik moet hebben. Ik ken de mensen ook niet en weet ook niet hoe die bak beviel (misschien wel helemaal niet dus). Is iemand bekend met welke soorten zand er zijn en welke daarvan geschikt zijn voor een bak? En hoe weet ik wat voor zand ik heb gekocht?

Ik wil het liefst zoveel mogelijk zelf mijn bak aanleggen en niet voor te gek veel geld als het ook voor minder kan, we gaan namelijk ook nog een huis bouwen en dat is onwijs duur en heeft prioriteit boven de bak Knipoog

hmm, een bak kun je beter in 1 x goed aanleggen. Dat is goedkoper, dan de bak daarna weer verbouwen. Ik wil je adviseren om er snel achter te komen waarom dat zand weg moet en wat voor zand het is. Als er veel in "gepoept" is, is dat ook slecht, dus lang gebruikt zand zou ik niet aanraden bij een nieuwe bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:26

Idd ga eerst maar eens vragen wat voor zand, of het officieel bakzand is, daar komt vaak een certificaat bij. Ga eens googlen voor bakzand en bekijk eens hoeveel kub je nodig hebt. Ik zou iig schoon zand willen hebben en dan M3 zand of dreinnage zand. Zeker geen opvulzand....

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:17

Er staan twee huizen met ieder een bak en ze gaan daar een nieuwe rabobank bouwen en dus alles afbreken wat er nu staat, inclusief de bakken. Die ene bak was al verkocht en toen heb ik snel die andere opgekocht. Naar schatting 160m3 zand zit erin. Maar wat voor zand weet ik dus nog niet. In ieder geval geen snippers of andere toevoegingen.

Ik heb een afspraak gemaakt met iemand die bakken aanlegt en die zal ook het zand beoordelen. I keep you posted!