Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:50

Zo te horen hebben jullie een prima oplossing bedacht voor jullie situaties.
Een paar uurtjes gras, de hele zomer door is beter dan een maand of 2 gras, en dan je land zo kaal dat er niets meer wil groeien.
En paddocks om in de natte tijden en tijd dat het gras niet meer bijgroeit je land te sparen is ok heel logisch en zo kunnen de paarden wl lekker nog elke dag meerdere uren buiten staan...
Heerlijk toch?

Ik zou altijd pleiten voor in elk geval zomers elke dag een paar uurtjes op het gras... Je maakt je paard erg gelukkig!
Alternatief is regelmatig gras ergens maaien (deden boertjes bij Andrew zijn vorige eigenaar met een zeis) en dat bijvoeren in de paddock, daar was Andrew ook gek op. Hij stond van verre te hinniken als hij doorhad dat ik weer een kruiwagen gras ging halen bij zo'n boertje, of een emmer gras ging plukken aan de slootkanten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:27

Dan reageer ik er voor de grap nog eens in het dik tussendoor Tong uitsteken
Natuurlijk heb je gelijk in wat je zegt over jouw situatie , maar je hebt ZELF die situatie gemaakt en gekozen om daarin een paard te houden.
Vandaar de opmerkingen in het dik , dat is precies wat ik bedoel.

1natascha schreef:
<= is het niet eens met pmarena en dit is nog zacht uitgedrukt.
ik erger me zelf aan sommige uitspraken die je maakt.

Mijn paardje heeft jaren op stal gestaan staat nu eindelijk op deze uitloopstal en ik heb m in hele korte tijd al zien opbloeien hij heeft het erg naar zn zin, ik twijfel er niet over. tuurlijk liever gras als het had gekund en op een weiland dat is lekker voor die paarden en zeker meer natuurlijk dat die maag in beweging blijft, maar wat kort door de bocht zeg... om te zeggen dat je geen paarden moet nemen als je ze geen weiland kan bieden.

Dat is mijn mening , iedereen mag een andere mening hebben , maar ik zou absoluut geen paard nemen of hebben als ik het geen weiland kon bieden.
Omdat dat zo ontzettend belangrijk is voor een paard. Wij verwachten het 1 en ander van het dier voor ons eigen plezier , dan vind ik dat je verplicht bent om ook iets terug te geven. Het is zwaar egoïstisch om vanalles te verlangen van een dier of mens , terwijl je zelf verzuimt om in de meest natuurlijke behoeftes te voorzien. Ik vind dat gewoon niet eerlijk en wil op die manier niet leven.

Citaat:
Over natuurlijk gesproken als je echt natuurlijk bezig wilt zijn zoals jij dat wilt dan moet je lekker je paard in een kudde laten lopen en er helemaal niet op rijden dan ben je pas echt 100% natuurlijk bezig.

Wie heeft het over 100% natuurlijk ? Je blijft een paard hebben voor je eigen plezier , dat is het uitgangspunt.
Maar als je liefde en respect hebt voor het dier dan wil je graag dat het paard OOK gelukkig is en zich goed in z'n vel voelt , zeker als je ervan verwacht dat die braaf en blij doet wat je ervan vraagt. Dus ik vind het een verplichting van mij als eigenaar om ernaar te streven het dier zoveel mogelijk z'n eigen natuur te laten volgen. 100% gaat je nooit lukken en dat hoeft ook niet. Maar een paard hoort dagelijks te kunnen grazen , klaar.
Ik vind het onacceptabel om daar concessies aan te doen. Ze gaan niet dood van wekenlang / maandenlang / nooit gras zien , maar ik gun het paard dit natuurlijke gedrag gewoon en vindt het mijn verplichting om het dier dat te bieden. Kan ik dat niet dan ben ik geen paard waard imo.

Citaat:
1) ik ben gek op paarden maar heb een paard genomen voor mijn eigen plezier, want ik besef me dat het allerbeste en meest natuurlijke is om het paard lekker in een kudde vrij rond te laten lopen.

2) Uit jouw stukje komt het op mij over dat een paard op stal zetten regel rechte dieren mishandeling is..ja toch als een paddock al egoistisch is...
Want dan staan ze immers in een te kleine hok vaak zonder sociale contacten en al helemaal vaak ook zonder weidegang.
nou nou nou wat een mishandeling zeg en wat zijn er dan een hoop mensen dieren mishandelaars zeg, al die paarden dood ongelukkig. (ik geloof dat dus niet) maar blijkbaar als je in Den Haag woont en dus vaak niet aan weidegang kan komen of flink rijk ben, dan moet je maar geen paard nemen. (belachelijk)

Het lijkt geen dierenmishandeling omdat het zo vaak voorkomt. Net als konijntjes of kippetjes in een rot klein hokje , als je het heel vaak ziet dan lijkt het normaal. Maar iedereen met een BEETJE inlevingsvermogen en verstand en gevoel kan zich wel voorstellen dat het een waardeloos leven is voor een dier in zo'n klein rothokje. Die beesten horen te lopen en hun eten bij elkaar te snubbeken , niet als een plant in een potje te staan.
Paarden die de hele dag op stal staan vind ik echt dieptreurig. Veel paarden weten niet beter dus hebben zich erbij neergelegd dat ze een opgesloten leven hebben , en zijn best tevreden. Maar dat maakt het nog niet goed. Mensen in landen waar ze niks te eten hebben enzo kunnen ook met een grote lach op hun gezicht rondlopen , maar dat zegt nog niet dat dat dat zo goed is. Als je er toch voor kiest dan ben je imo. gewoon geen paard waard , nee. En als je jezelf nog wijs weet te maken dat het een prima leven is voor het dier is het eigenlijk nog erger....

Citaat:
Trouwens nu ik dit schrijf vraag ik me sterk af of je dan nog andere dieren heb? en of die ook een stuk land hebben waar ze dag en nacht op kunnen rennen en er moet genoeg wild zijn om op te kunnen jagen zoals ze in het wild ook zouden doen.
Zoniet waarom mag je dan geen paard als je geen stuk weidegrond heb en wel een hond of kat etc.?

Je overdrijft enorm met het doortrekken naar "het wild" . Niemand heeft het daarover , het is veel simpeler dan dat en dat is al teveel moeite voor de meeste mensen om hun dier te bieden , dat beetje vrijheid.

Citaat:
3) Ik kan me paard geen weidegang bieden (Dat is moeilijk in Den Haag) misschien op een later moment wel maar ik doe het beste wat ik kan voor 'm en dat is een mooie uitloopstal..hiervoor een stal ...niet dat ik dat dierenmishandeling vond maar ik heb de kans gekregen om m meer ruimte te bieden, hij heeft sociaal contact en kan lekker rondlopen, in het zand rollen en word 4x per dag gevoerd.

Nou dan heeft hij mazzel dat je die kans kreeg , dit is beter dan niks en best acceptabel. Maar ik zou het niet genoeg vinden.

Citaat:
Ik vind uiteraard dat jij je mening mag geven maar vind ook dat ik het van harte niet met je eens mag zijn, egoistisch is het toch wel een paard (of ander dier) houden maar een ieder maakt er het beste van voor zijn of haar dier en natuurlijk neem je'hem of haar omdat je dat dier leuk/interessant vind. Dus ja voor jezelf.

Ik zeg niks anders hoor Tong uitsteken
Alleen de manier waarop je het invult , wat je TERUGGEEFT aan het paard , daar liggen mijn eisen vrij hoog.

Citaat:
Ik trek ook mijn grens ik vind dat veel manege paarden rot worden gehouden in ruimtes waar ze hun kont niet kunnen keren maar goed heleboel manege eigenaren zullen het niet met me eens zijn en die zijn er toch ook vaak mee begonnen omdat ze van paarden houden, als je het rotbeesten vind dan begin je er niet aan.

Zo ongeveer vind ik..
Op 1 komt geen paard nemen is het meest paardvriendelijk en ik vind eerlijk gezegd dat ej dan pas het recht heb om andere te bekritiseren. Je zou graag een paard willen maar zet het paard op 1 en dat is vrijheid geven.

Een uitloopstal was het beste wat ik mijn paard op dit moment kan bieden wat voor ons helemaal top is en ik kan het dus ook zeker aanraden als je die mogelijkheid hebt dat maakt me niet meer egoistisch dan een ander die toevallig wel weidegrond kan veroorloven.

" Maar het getuigt niet van liefde voor je dieren als je ze op die manier wilt houden voor je eigen gemak en plezier"
Als je een paard neemt dan is dat dus ook voor je eigen plezier

Dus pas als je geen paard rijd, of houd geen leverancier bent van producten voor anderen want dan help je andere mensen ook paarden te kunnen houden etc. pas dan zou ik het enigszins snappen, en nu vind ik het ..ja sorry hoor hypocriet

Als ik gemene bitten e.d. zou leveren heb je absoluut een punt. Maar ik lever juist producten die vriendelijker zijn dan de gemiddelde spullen die de gemiddelde ruiter nu gebruikt , omdat ze ook daarin achter de meute aanlopen en niet in de gaten hebben dat het allemaal wat simpeler en paardvriendelijker kan. Dus dit punt is ook weer zoeken en naar het overdrevene doortrekken , dat is wel jammer.

Citaat:
Ook wil ik alvast mn excuses aanbieden voor sommige uitspraken die ik misschien meer dan 1x herhaald heb Lachen

Geeft niks , je mag er boos over worden als iemand er anders over denkt , we hebben toch allemaal een eigen mening en mijn eisen liggen gewoon erg hoog , ik ben meer bezig met de behoeftes van mijn paard dan die van mij als het erop aan komt , en dat is nog steeds vrij apart....

Greetz!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Alles in quotes gezet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:30

Overigens excuses als iemand zich door mijn mening aangevallen voelt hoor , maar dit is gewoon mijn mening en die mag ook best genoemd worden. Er zijn al mensen genoeg die zeggen dat een paard hele dagen op stal op stukje zand gelukkig is , ik ben het daarmee eens maar dan wel met een MAAR erachter Lachen

Ik zeg ook niet zozeer dat ik een bepaalde persoon geen paard waard vindt , die keus heeft ieder voor zich en het paard schikt zich er wel naarn, maar ik zou MEZELF geen paard waard vinden als ik het op die manier zou moeten houden.

Dus dat is de manier waarop je mijn mening zou moeten lezen , niet als aanval maar gewoon mijn gevoel erbij.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:37

Wij hebben geen weide thuis.. aan de ene kant is het wel fijn want nu kunnen de paarden de hele dag buiten staan.. maar aan de andere kant is het wel jammer want het kost dan wel weer meer in voer..

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:44

Vickelientje schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties voor zover!

Een stukje gras erbij is (voor wat we nu op het oog hebben) echt geen optie. Dat zou dan gaan om drie sprieten ofzo Vork wil ik ook nog een ruime paddock overhouden. Tis et één of et ander.
Ik wil uiteraard wel op zoek gaan naar een stukje land in de buurt waar ze evt af en toe even op kunnen! Of per dag een paar uurtjes. Maar voor het geval dat niet gaat lukken, wil ik hier toch eerst uitkomen en ervan uitgaan dat weidegang niet mogelijk is. Of erachter komen dat het zonder weidegang voor shetters mss zelfs wel beter is...

Pmarena; ik ben ook voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, maar als ik die vreetzakken van mij hun gang laat gaan, dan ontploffen ze. 'Natuurlijk' is voor sobere rassen nl zo schraal mogelijk als je het goed bekijkt, al zullen ze het vette gras nóg zo lekker vinden.
Vorig jaar zomer vond ik ze ook al veel te vet en dat terwijl ze op een echt schraal weiland stonden. Daarbij vreten ze dan net zo lang tot ze in China zijn Clown en ben ik bang voor zandkoliek.

Verveling ben ik niet zo bang voor. Ze staan de hele (herfst) winter (lente) ook alleen op zand en lijken daar niet zielig van te worden. Daarbij ben ik zeer actief met mennen, dus genoeg te doen Haha!

Meer reacties zijn welkom!

voor sobere rassen een geweldige oplossing. mijn fjord heeft last van zomerexeem, maar aleen als hij in de wei staat. als hij de hele zomer in het paddock gehouden wordt heeft hij geen zomereseem, oftewel, geen vetzucht en daardoor geen aantrekkingskracht op mugjes etc.
als ik de keuze heb zet ik ze ook het liefst aan huis op een paddock. moet de paddock wel het formaat van een buitenbak hebben, want hoe men tegenwoordig paddocks maakt is diep triest paarden moeten kunnen spelen bewegen en een beetje rennen. onze ijsco staat met pensioen bij mensen thuis op het paddock, wordt elke dag bijgevoerd en is dolgelukkig.
dus; heb je de ruimte van minimaal twintig bij twintig, goed gedraineerd.... en een droog stalletje. dan is dat een perfecte huisvesting voor sobere paardjes.
(is mijn mening)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:49

Lijkt mij een prima oplossing, zeker voor een stel shetlanders. Je kan ze altijd nog aan de hand laten grazen op een grasje in de buurt, krijgen ze toch nog wat binnen Lachen

Shanbam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:42

Ik heb dezelfde vraag die aansluit bij mijn situatie: ik wil graag mijn pony + een andere pony bij mij aam huis houden. Ik kan ze een track van zo'n 120/130 meter bieden (3-5m breed) en een rond aanhangseltje met een straal van rond de 5 meter, met wat bomen erop. En er is natuurlijk een inloopstal. Qua opp en omgeving is het niet mogelijk om zelf een stuk gras te onderhouden. Ik ga nog wel bij een boer id buurt langs om te kijken of ik ze een paar uur op zn droge weides kan laten grazen, maar ik ben bang dat dat geen optie zal zijn. Verder zouden ze wel onbeperkt hooi krijgen en 24 7 buiten staan. Ik zorg dan ook voor oa wilgentakken etc. Zou dit een optie kunnen zijn of zou dit te klein zijn en zou ik de paarden beter niet op alleen hooi kunnen houden?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:48

Gezien dit een vraag is op een wel heel oud topic uit 2007 zet ik hier een slotje. Je kan je vraag plaatsen in een nieuw topic op Bokt.