shetlanders al gauw te dik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: shetlanders al gauw te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:24

horsewisper schreef:
in de natuur hoeven ze ook niet te werken.
en lopen ze los komen ze andere dingen tegen.

denk jij dat ze in de natuur niks hoeven doen om aan eten te komen?
die beesten moeten in de winter soms dagen lopen voor ze uberhaupt iets kunnen eten.
dus niet hoeven werken vind ik een beetje stom uitgedrukt.
Ze doen ander 'werk' dat is wel zo.
maar ze moeten echt wel wat doen voor hun eten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:25

horsewisper schreef:
maar een jonge groeiende pony bijna niets geven gaat me te ver.

Je doet alsof ik mijn pony's mishandel.
Uit hetgene wat wobbe krijgt kan hij genoeg energie halen om te groeien.
en wat dik/mager betreft, jij mag mijn pony's dun vinden (of mager hoe jij het wilt) maar Wobbe is een heel ander type pony als die van jou dus ik vind dat je daar niet over kan oordelen.

Ik ga even heel banketstaaf doen in dit topic, maar ik vind dat jij eens op moet houden met banketstaaf over dat ik mijn pony's te weinig voer.
ik heb het nu al 25.000x van je gehoord en nu weet ik het wel wat jij vind.
Wat jij voert moet jij weten, maar ik voer mijn pony's op de manier zoals ik geleerd heb dat shetten oorspronkelijk gevoerd worden.
SOBER dus, het is niet voor niks een sober ras.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:22

Rustig IT!! je voert je ponies prima, als ze er niet gezond uitzagen kregen ze ook geen premies he! je bent prima bezig hoor, niks aan de hand!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:32

schurkie krijgt hooi en hooi ..en nu 3x per week handje meusli
en oh jee wat staat die er rot bij Bloos

vorig jaar hadden wij een jaarling , zogende mamma en een opknapper
die krijgen per stuk halve tot kilo brok er bij (afgestemd naar merrie brok of veulen brok etc ) die hadden het nodig voor de groei het bijkomen en het zogen

niks zo goed als het oog vd meester ..maw kijk naar je pony
wat die nodig heeft ..niet naar het boekje Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:55

en dan nog... ik kan ook een deel van het hooi vervangen door brok, en dan zien ze er echt wel goed uit. om de kwaliteit van het darmstelsel te beoordelen moet je toch iets verder kijken dan naar het uiterlijk van het paard.
daarbij kan Jan en alleman een paard kopen, OOK degenen die er nul verstand van hebben en gewoon doen wat ze goeddunkt. in Nederland staan (te) veel paarden op een uit verhouding getrokken rantsoen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:30

Tja, mijn 26 jarige shetlander is ook te dik.
Jaren meegelopen in de sport. Heeft het op 23 jarige leeftijd aan de luchtwegen gekregen.
Ze mocht niet meer bereden worden.

Ze voert nou de hele dag niks meer uit, 's winters de hele dag op het paddock met hooi.
En 0.4 kilo basisbrok per dag. Ze deelt een halve baal hooi met een fjord per dag.

In de zomer staat ze 24/7 op de weide. Ze krijgen dan iedere dag een stuk gras.
In de zomer is ze wel dik, maar ze is echt een rot knol die gewoon dwars door het stroom heen loopt.
Ze rent dan naar de hooiweide, ik kan haar dus niet minder gras voeren anders ontsnapt ze.

Er zit natuurlijk ook wel verschil in dat ze niet meer wordt bereden.

saskiakefie schreef:
Wat me ook op viel was dat er in sommige stukjes heel veel mooie paarden en pony's stonden die er heel verzorgd uitzagen, en in andere stukjes inneens alle pony's veel te dik waren of helemaal in de moddr stonden, het leek wel een rijk en een arm gedeelte...

Mijn shet ziet er op het moment ook niet uit. Dikke wintervacht..
En ja, ze staat ook de in een modderig paddock, ze staat alleen in stal als ze eten krijgt.
Ze kiest er zelf voor.

Ik heb liever een smerige, "overzorgdige", in de modder staande shetlander.
Dan een shet met deken die heel de dag in stal staat Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:32

inderdaad steffie! paardjes horen lekker buiten als het even kan... wij houden weerbarstige shetten overigens in de juiste wei dmv harmonica gaas. kunnen ze niet met de hoefjes in komen, is stevig, en ze komen er echt niet door.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:35

Veel shetten zijn inderdaad te dik, Ze lijken ook al snel veel dikker door hun wintervacht (in de winter welliswaar haha!)

Waarom?Volgens mij omdat veel mensen denken dat je er toch niet meer mee kan doen, als je ze niet kan berijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:41

dat is vaak ook het probleem. mensen weten niet wat een shet nodig heeft. dure sportpaarden moeten in conditie zijn, maar een shet toch niet? wát een onzin!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 19:15

merrieveulen schreef:
dat is vaak ook het probleem. mensen weten niet wat een shet nodig heeft. dure sportpaarden moeten in conditie zijn, maar een shet toch niet? wát een onzin!

Daar ben ik het met je eens

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:17

IvysToeter schreef:
denk jij dat ze in de natuur niks hoeven doen om aan eten te komen?
die beesten moeten in de winter soms dagen lopen voor ze uberhaupt iets kunnen eten.
dus niet hoeven werken vind ik een beetje stom uitgedrukt.
Ze doen ander 'werk' dat is wel zo.
maar ze moeten echt wel wat doen voor hun eten.

En hier noem je nu een van de redenen waarom veel shetten in Nederland te dik zijn, omdat ze een veel te kleine wei hebben. Klinkt tegenstrijdig maar is het niet Knipoog
Een shet kun je het beste houden op een zo groot mogelijk en zo kaal mogelijk stuk land. Mijn 4 mini's hebben ruim een hectare tot hun beschikking, maar er zit geen grammetje vet te veel op. Ze krijgen per dag een halve baal hooi erbij. Daar eten ze een deel van op en een deel wordt gebruikt om op te liggen Haha!
Verder zijn ze dus de hele dag in beweging.
Veel mensen houden een shet op een klein kaal stukje met bijvoering van wat hooi, maar op die manier komen ze nooit aan de beweging die ze nodig hebben en dat is ook een van de redenen dat ze vaak te dik zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:38

inderdaad. mijn merrie stond op een stuk land met lang, maar 'slecht' gras. toch wordt ze (te) dik, dus nu wissel ik het af met een ander stuk, waar echt kort gras op staat. ben benieuwd wat het gaat doen. wij geven zowiezo al grote stukken bij voorkeur, zeker voor de kleintjes want die weten het tot dusver altijd nog in stand te houden. wanneer we dit met de paarden doen is er binnen enkele maanden geen wei meer over.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:53

Zelf heb ik een mini-shetlander hengst, die was erg schraal toen hij hier kwam. Toch ben ik hem geleidelijk aan wat gaan voeren en is hij binnen 2 maand erg bij getrokken. Zijn rantsoen bestaat uit goed voer en niet veel voer. Hij krijgt 2x daags 1 handje vol veulen opfok korrel van pavo, 2x daags een topje hooi en hij staat 4-6uren per dag aan het spit op gras, niet in de drek. De overige uren staat hij in een box op stro. Hij heeft (gelukkig) geen hangbuik en is niet te vet en zeker niet te mager. Naast ons loopt een shet die echt volgroeid en zwaar overgewicht heeft. Dat zit er snel aan als ze dag en nacht op veel gras lopen en veel bijgevoerd krijgen. Een shet heeft dat helemaal niet nodig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:17

Word nogal overdreven gereageerd op wat sommige voeren zeg!

Jimmy van 5 jaar krijgt elke dag 600 gram kruidenmuesli, daarzit weinig anders in dan kruiden en vitaminen, zo krijgt hij genoeg vitaminen en mineralen binnen zonder vet te worden. Hij krijgt een klein handje gesneden mais bijgevoerd om te zorgen dat hij niet te schraal op de rug word. Energie om te werken hoeft hij echt niet uit brokken te halen, wat een onzin, als ze nou uren op een dag moeten werken.

Vincent van bijna 3 jaar krijgt 300 gram van dezelfde kruidenmuesli en een schep van 300 gram basisbrokken omdat hij toch flink in de groei is. Daarnaast ook een handje gesneden mais om niet te schraal te worden en een suplement voor zijn hoeven.

Daarnaast krijgen ze samen iets minder dan een halve emmer winterwortels per dag en zo goed als onbeperkt goede kwaliteit hooi, in de zomer krijgen ze bijna niks, al werken ze dan wel vaak wat meer.

Dit werkt prima voor die van mij, Jimmy is een minimaat en heeft dan ook veel minder bijgevoerd gekregen als Vincent die heel wat meer cm is gegroeid. Jimmy heeft toen hij klein was een klein handje muesli elke dag bij gekregen en meer had hij enit nodig ook al was hij in de groei, als je maar zorgt voor goede kwaliteit en voldoende ruwvoer.

Shetten horen inderdaad niet dik maar mooi op gewicht, al vind ik een klein gras of hooibuikje niet te dik zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:51

inderdaad. mijn krachtvoer bestaat ook uit kruidenmuesli, maar ik geef het meer als supplement dan echt als voer zeg maar. verder zit er haver bij, en voor Faram dus ook basisbrok, maar dat is er sinds gisteren vanaf.
supplementen doe ik soms, als het nodig is, en verder alleen een mineralenblok, dat vind ik wel belangrijk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:16

suplementen doe ik ook alleen als het nodig is.
heb Ivy een korte tijde zeewier gevoert.
en ik geef ze wel lijnzaadolie bij (af&toe) omdat wobbe al 2 jaar niet tot nauwelijks uit zijn wintervacht komt.
en ik hem dus in de zomer moet scheren.
Heb voor het eerst sinds ik hem heb goede hoop dat het dit jaar niet hoeft.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:24

Onze Shet is ook ietsje te dik, maar wel al flink afgevallen sinds ze in oktober bij ons kwam wonen. Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:25

erbij krijgen is vaak makkelijker als eraf...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:16

zeg dat wel... mijn zusje heeft een half jaar geleden een dikke haf gekocht (was daarvoor haar vz paard), en die is nog steeds te dik. nu moet ik er wel bij zeggen dat we haar niet te hard hebben laten afvallen vanwege de tijd van het jaar. het gaat gestaag, maar zéker moeilijker dan andersom.
ik voer inderdaad bij hardvoer ook altijd olie, alleen dan zonnebloemolie. dit jaar wil ik ook lijnzaad proberen (zelf uitkoken), of lijnzaadolie. alleen krijgen de twee vlooien niet zo veel hardvoer. verder doe ik er ook altijd een klein beetje witte natuurazijn overheen, voor de afvoer van afvalstoffen. kan ook nooit kwaad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:32

IvysToeter schreef:
erbij krijgen is vaak makkelijker als eraf...

Vaak, maar niet altijd.

Mijn pony's krijgen onbeperkt kuil en 3 tot 4x in de week (bij arbeid) een halve kilo sport brok er bij. En voor de keuring schroef ik dat wat op omdat ik met mijn pony's zoals ze er het hele jaar voor staat niet op de keuring hoef te verschijnen (daar zien ze ze vaak goed vol).

Maar 9 van de 10 paarden (ook de warmbloedjes) in NL zijn te dik. Te schraal is minder erg dan te dik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:40

inderdaad, zo was mijn veulen ook vrij 'vol' toen ik hem kocht, nu is hij lekker op gewicht... Welshjes willen ze vaak ook vrij dik zien op de keuring, maar ik zie zeker jonge dieren in de groei liever niet te dik.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:05

hihi cis, jij hebt gewoon rare pony's Knipoog Tong uitsteken

Merrieveulen, je moet de lijnzaad wel lang genoeg uitkoken dan, anders is het giftig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:35

yups klopt... ik wacht het even af nog, eerst maar van die luizen af zien te komen...