Snor/tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Snor/tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:31

De jury zal het ook een worst zijn of jij je paard netjes gevlochten hebt of dat er pieken uitsteken. Toch staat iedereen om half 6 fanatiek te vlechten Haha!

(getrokken manen Bloos! Dan wordt zijn nekje nat van de regen Bloos! Clown )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:33

superwoman schreef:
Dan zouden ze van nature toch ook korter zijn?
Ik denk dat ie met die 2 cm er ook niet veel aan heeft Bloos

Ons ene paard heeft van nature zulke korte tastharen, de andere twee hebben ze wel wat langer, maar ik ga er dus vanuit dat ze met 2 cm lengte gewoon hun functie goed kunnen uitoefenen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:36

Waratje schreef:
superwoman schreef:
Dan zouden ze van nature toch ook korter zijn?
Ik denk dat ie met die 2 cm er ook niet veel aan heeft Bloos

Ons ene paard heeft van nature zulke korte tastharen, de andere twee hebben ze wel wat langer, maar ik ga er dus vanuit dat ze met 2 cm lengte gewoon hun functie goed kunnen uitoefenen.

Daar is dus geen bewijs van....
De meeste paarden hebben ze in verschillende lengtes. waarbij ze dus allemaal een eigen bijdrage leveren...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:36

Urielle schreef:

Oooooooh, is dat de functie van manen, om het nekje droog te houden. Tja, dan heb ik kennelijk een dom paard, ze heeft ze maar aan één kant hangen, dus de andere helft van de hals wordt nat. Moet ik misschien maar een halsdekentje gaan kopen Clown

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:38

De argumenten die tegen het weghalen zijn opgenoemd ga ik niet nog een keer herhalen, daar ben ik het helemaal mee eens.

De argumenten van de mensen die tastharen wegknippen begrijp ik niet goed:

1) Waarom zijn tastharen zo lelijk dat ze weg moeten? Gaat het uiterlijk van een paard boven de duidelijke functie van die dingen? (Dit geldt natuurlijk voor een heleboel zaken, zoals opscheren van staarten: heeft iedereen die dat doet er wel aan gedacht dat die dingen daar zitten om de 'tere delen' van een paard te beschermen?)

2) Gaat dat tiende puntje extra dat je misschien op een wedstrijd krijgt omdat je z'n tastharen hebt weggehaald ook voor het welzijn van je paard? Ik zou zeggen: laat ze zitten en probeer gewoon zo goed te rijden dat je die tiende punt krijgt vanwege je prestaties! Als iedereen die haren maar weg blijft halen verandert dat hele 'wedstrijdcultuurtje' ook niet, waar de juryleden dus blijkbaar even hard aan meedoen, terwijl zij m.i. juist zouden moeten kijken naar het welzijn van een paard en niet alleen naar het plaatje.

3) (Dit argument ben ik nog niet op Bokt tegengekomen, maar wel elders): 'Ik haal ze weg, want iedereen doet dat toch' of: 'het hoort zo'. Hier kan ik dus echt niet bij: kijk kritisch naar anderen (en jezelf) en denk na voordat je iets doet omdat je buurvrouw dat ook doet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:43

Waratje schreef:
Urielle schreef:

Oooooooh, is dat de functie van manen, om het nekje droog te houden. Tja, dan heb ik kennelijk een dom paard, ze heeft ze maar aan één kant hangen, dus de andere helft van de hals wordt nat. Moet ik misschien maar een halsdekentje gaan kopen Clown

*LOL*
Ik ben wreed, want ik trek ze en daarnaast vlecht ik ze ook nog af en toe zodat ze aan een kant komen te hangen. Dierenbeul dat ik ben Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:44

VeerenAshley schreef:
Gaat het uiterlijk van een paard boven de duidelijke functie van die dingen?

Die functie is dus zeer discutabel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:45

Ik ben geen natural Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:55

Urielle schreef:
VeerenAshley schreef:
Gaat het uiterlijk van een paard boven de duidelijke functie van die dingen?

Die functie is dus zeer discutabel.

Nee, want die functie is er wel degelijk, ik dacht (heb ik het mis?) dat jij dat ook vond, alleen dat het niet erg was om ze weg te halen omdat een paard ook prima zonder kan functioneren. En dat is iets heel anders, want zoals iervoor is opgemerkt: iemand kan ook prima functioneren met 1 oog, maar toch laat je dat b.v.k ook zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:57

Ga je nu ogen vergelijken met tastharen??? Rolleyes Gaaaap

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:00

OK, dan geen ogen maar iets kleiners n harigs: wimpers bv., of wenkbrauwen. Die hebben natuurlijk wel een andere functie dan tastharen, maar iets anders kan ik niet verzinnen, omdat wij mensen natuurlijk alleen maar voelen met onze huid.
Beter voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:02

zou die jury vanuit de hokje nou echt zien of er wel of geen haartjes op zijn neus zitten? Clown

Ik geloof iig dat tastharen belangrijk zijn voor een paard en zal ze er dus niet afhalen omdat dat 'verzorgder' staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:02

Je hebt gelijk, die functie is er, maar een paard dat alleen in zijn vertrouwde omgeving komt heeft hem imo niet nodig.
Een mens/paard/ander beest dat 1 oog verliest moet zijn gedrag aanpassen, ook thuis. Een paard zonder tastharen gedraagt zich niet anders dan een paard met tastharen.
Wenkbrauwen is een beetje een slecht voorbeeld, die epileer ik regelmatig Knipoog

Laat me er eens tussen mensen Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:08

Urielle schreef:
Je hebt gelijk, die functie is er, maar een paard dat alleen in zijn vertrouwde omgeving komt heeft hem imo niet nodig.
Een mens/paard/ander beest dat 1 oog verliest moet zijn gedrag aanpassen, ook thuis. Een paard zonder tastharen gedraagt zich niet anders dan een paard met tastharen.
Wenkbrauwen is een beetje een slecht voorbeeld, die epileer ik regelmatig Knipoog

Laat me er eens tussen mensen Clown

Nou, zo denk ik er ook over.
De tastharen zorgen voor "bescherming" van de neus. ze tasten wat af zonder dat ze het aan moeten raken.
Zo zal hij z'n neus niet bezeren aan iets scherps....
Laat er nou nooit wat gebeurd zijn met de neus van mijn paard zónder tastharen..... (of met) Haha!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:26

Ik weet het toevallig (misschien anderen ook wel) maar anky laat zelfs die dingen niet wegscheren.
Nu is ze niet meteen mijn voorbeeld, maar ik vind het juist wel mooi en als ze een functie hebben...waarom wel weghalen, geeft alleen maar stoppels (vind ik lelijk) en misschien een paard met een blauwe neus (van de plekken)
De haren bij de ogen waarschuwen bijvoorbeeld voor stof zodat het paard op tijd zijn ogen dicht kan doen.

en vroeger waren alle manen rechtopstaand (zoals przwalski) maar door genmutatie hebben gedomesticeerde paarden hangende manen. het doet misschien wel pijn als je onvoorzichtig trekt, maar in principe kan je ze ook knippen ed (worden ze wel dikker van).
volgens mij hebben paarden met veel manen aan 1 kant zelfs meer halsspieren om die manen te kunnen tillen dus misschien is het niet eens zo goed om manen te laten zitten alleen maar omdat het zo mooi is.

ik zit eens na te denken... okselharen zijn de manen van het paard en de staartharen zijn de haren die normaal bij de schaamstreek zitten (beetje uit de richting, maar toch zou het kunnen) Darwin!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:31

Valt hier het woord mishandeling Gestoord Oh mijn god! Mensen kinderen... Als dit al als mishandeling wordt gezien dan moet ik zekerse weten de doodstraf krijgen hoor! Ik scheer mijn paard zelfs helemaal! Rolleyes

Ik ben het volkomen eens met Urielle... En wat Anky doet.. Tja... Anky wordt hier op Bokt van verschillende kanten uitgekotst... Dus om die erbij te halen is misschien niet heel erg slim... (Wil niet meteen zeggen dat jij zelf niet slim bent hoor Knipoog )

Wenkbrauwen epileer ik ook... Okselhaar en beenhaar ook... Aangezien mijn paard nog nooit een wondje heeft gehad op zn neus ga ik het zeker niet laten zitten... En voor die 2 centimeter hoef ik het ook niet te doen... Dat vind ik dan persoonlijk... Die 2 centimeter zou echt niks uitmaken...

Edit: Typefout

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:37

Ik knip er geen milimeter vanaf, omdat ik het simpelweg niet nodig vind. Wie ziet dat nou? Ze horen bij een paard, een paardenliefhebber hoort dat voor lief te nemen. Ik rijd wedstrijden maar heb er toch nog nooit wat van gehoord.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:40

Lizzle schreef:
Ik knip er geen milimeter vanaf, omdat ik het simpelweg niet nodig vind. Wie ziet dat nou? Ze horen bij een paard, een paardenliefhebber hoort dat voor lief te nemen. Ik rijd wedstrijden maar heb er toch nog nooit wat van gehoord.

Neem je het dan ook voor lief dat het eigenlijk ook wel zielig is als je hem met sporen en zweep rijdt en als je met hem springt en dressuurt... Hoort een paardenliefhebber ook voor lief te nemen om dat niet te doen... (Dit is niet alleen voor jou bedoeld hoor!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:46

Lizzle schreef:
Ze horen bij een paard, een paardenliefhebber hoort dat voor lief te nemen.

Lange manen, flinke sokken aan de benen, behoorlijke zwilwratten en een dikke wintervacht hoor je ook voor lief te nemen dan. Is echt paards *LOL*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:48

Jimbo schreef:
maar anky laat zelfs die dingen niet wegscheren.

Anky doet wel meer dingen die ik niet doe en andersom. Ieder zoekt uit voor zichzelf wat er wel en niet werkt Lachen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:54

ik zei het alleen maar om een voorbeeld op grand prix niveau te noemen. ik zeg niet dat ik het met alles wat ze doet eens ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:59

Nee begrijp ik hoor Haha! Maar het zou wel raar zijn als ik nu ineens zei: Ooooo, maar dan laat ik ze nu ineens staan hoor Haha! Haha! Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:04

sologirl schreef:
Lizzle schreef:

Neem je het dan ook voor lief dat het eigenlijk ook wel zielig is als je hem met sporen en zweep rijdt en als je met hem springt en dressuurt... Hoort een paardenliefhebber ook voor lief te nemen om dat niet te doen... (Dit is niet alleen voor jou bedoeld hoor!)

Ik kan je niet anders dan gelijk geven. Zelf rijd ik niet met sporen, maar ik snap je punt. Ik heb niet de mogelijkheden om momenteel over te gaan op natural zaken, maar mocht die kans komen, zou ik hem zeker aangrijpen. Dat neemt niet weg dat ik nu mijn eigen plezier voorop stel, maar ik probeer het wel zo eerlijk mogelijk te doen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:05

Urielle schreef:
Lizzle schreef:
Ze horen bij een paard, een paardenliefhebber hoort dat voor lief te nemen.

Lange manen, flinke sokken aan de benen, behoorlijke zwilwratten en een dikke wintervacht hoor je ook voor lief te nemen dan. Is echt paards *LOL*

Dat is helemaal waar, maar ik vermeldde dit expres niet omdat het weghalen van sokken, wintervacht of zwilwratten voornamelijk geen hinder voor het paard met zich meebrengt. Wat ik dus wél bij het weghalen van de tastharen vind. Het weghalen van overtollig haar heeft in mijn ogen bij sommige paarden alleen maar voordelen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:09

Lizzle schreef:
Ze horen bij eenhoort dat voor lief te nemen. paard, een paardenliefhebber

Lange manen, flinke sokken aan de benen, behoorlijke zwilwratten en een dikke wintervacht hoor je ook voor lief te nemen dan. Is echt paards *LOL*[/quote]
Dat is helemaal waar, maar ik vermeldde dit expres niet omdat het weghalen van sokken, wintervacht of zwilwratten voornamelijk geen hinder voor het paard met zich meebrengt. Wat ik dus wél bij het weghalen van de tastharen vind. Het weghalen van overtollig haar heeft in mijn ogen bij sommige paarden alleen maar voordelen.[/quote]

Een paard heeft die dikke vacht niet voor niks Knipoog En die sokken dan ook niet... Maar in dat punt ben ik het wel met je eens... Die zwilwratten zijn eigenlijk overbodig... Tong uitsteken