Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:20

We hebben hier ook 3 jonge paarden/pony's die 24/7 op het land staan(ruim 1,5 ha), is niet veel beschutting, alleen in de vorm van wat bomen. We willen al een tijd een zeecontainer plaatsen zodat ze daar kunnen schuilen voor wind en regen/sneeuw maar dat mag niet van de gemeente, er mag alleen een niet-vaste stal staan dus iets wat verrijdbaar is, we zijn nog op zoek naar iets geschikts maar zie maar eens wat te vinden wat verrijdbaar is en waar ze toch goed kunnen schuilen.
Iemand suggestie's?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:48

anneliesdj, ik heb toen op marktplaats verrijbare stalling gezien.geloof 3000,- voor 2 stallen. Zag er zeer netjes en goed uit.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:03

capopjekop schreef:
Nou opzich vind ik het van die mensen wel goed hoor. Hoeveel mensen doen hun ogen dicht voor dierenleed, beter een keer voor niks bellen dan niks doen. En als leek zijnde ziet het er al snel zielig uit, dus ik kan het wel snappen.

Helaas blijken veel mensen het verschil tussen 'leed' en 'leed' niet te kennen!

Van de ene kant zou het jou een zorg moeten zijn; jij bent goed voor je paardjes en weet dat, wat andere mensen (laat me raden... leken?) daarvan denken moeten zij weten. Bovendien, als ze steeds de DB bellen, zullen die ook wel telefonisch melding maken van de situatie, lijkt me?

Wat blijft er verder over... inderdaad, een bordje ophangen. Misschien kun je een Hotmail-adres aanmaken, daar kunnen ze ideetjes voor een droge wei naar sturen, want ze weten blijkbaar hoe het beter moet... nu nog hoe Knipoog Dat ze de DB maar eens bellen voor wat er 's avonds op hun bord ligt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:10

Ik heb precies hetzelfde gehad!
Van de bemoeizuchtige wandelaars die het o zo zielig vonden dat de paarden vieze voeten kregen. Ze hadden een plek om te schuilen (stal stond open + afdak en om de stal is het zelfs betegeld). Ik heb zelf niets vernomen van de dierenbescherming, de buurman zei het tegen mij dat ze bij hem aan de deur waren geweest. We hebben de paarden maar op stal gedaan, niet om hun, maar omdat ik anders geen weiland meer zou overhouden voor de lente.
Ik zou een een bordje oid ophangen, maar ook dat helpt niet altijd (mensen hielden een gehandicapt paard, paard was gezond maar had hij was door zijn hoeven heengezakt als veulen. Mensen dachten keer op keer dat hij werd mishandeld, ondanks een hele beschrijving op het hek van die mensen).

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:09

Ik heb nu een briefje met de volgende tekst gemaakt die ik wil gaan ophangen aan het hek. Als er iemand aanvullingen/suggesties heeft voor iets dat misschien beter werkt, hoor ik het graag! Haha!

Beste voorbijgangers,

De paarden/pony’s die op dit weiland staan worden goed verzorgd en krijgen ruim voldoende te eten.

De paarden/pony’s krijgen 2x per dag kuilgras en 1x per dag brokken.

Dat ze in de modder staan en onder de modder zitten, ziet er beroerd uit, maar kan absoluut geen kwaad. Het is in de winter zelfs beter voor de paarden/pony’s om een modderlaag over de vacht te hebben, omdat dit isoleert. Alle paarden/pony’s in dit weiland kunnen schuilen en droog staan als ze dit willen. Als de paarden/pony’s niet gaan schuilen, is dit omdat ze zelf liever buiten staan, niet omdat ze daartoe gedwongen worden.

Een paard/pony voelt zich het beste als hij zo min mogelijk belemmert wordt in zijn beweging. Het zijn namelijk loopdieren. Opsluiten in een stal is dus ook meer een straf dan een plezier voor een paard/pony.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u mij altijd aanspreken.

Natasja

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:12

bordje met uitleg overde manier waarop jij je paarden houdt?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:32

Ik heb er nog even een kleine aanpassing in gemaakt Haha!

Beste voorbijgangers,

De paarden/pony’s die op dit weiland staan worden goed verzorgd en krijgen ruim voldoende te eten.

Deze paarden/pony’s worden op een zo natuurlijk mogelijke wijze gehouden. Dit betekent o.a. dat ze het hele jaar door dag en nacht buiten blijven en dus niet worden opgesloten in een stal. Een paard/pony voelt zich het beste als hij zo min mogelijk belemmert wordt in zijn beweging. Het zijn namelijk loopdieren. Opsluiten in een stal is dus ook meer een straf dan een plezier voor een paard/pony.

Dat ze in de modder staan en onder de modder zitten, ziet er beroerd uit, maar kan absoluut geen kwaad. Het is in de winter zelfs beter voor de paarden/pony’s om een modderlaag over de vacht te hebben, omdat dit isoleert. Alle paarden/pony’s in dit weiland kunnen schuilen en droog staan als ze dit willen. Als de paarden/pony’s niet gaan schuilen, is dit omdat ze zelf liever buiten staan, niet omdat ze daartoe gedwongen worden.

Natasja

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:33

Vjestagirl: Het is juist heel handig om je telefoonnummer bij de wei te hangen.
Ik ondervind er juist voordelen mee.
Mensen bellen je als je pony buiten het hek staat, wij hebben zo'n monster van een shet die continu uitbreekt als het stroom wat minder wordt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:37

wat vreemd dat ze wel moetten reageren op oproepen van mensen
van alle keren dat ik gebeld had heb ik maar een keer reactie gehad dat ze zijn wezen kijken (na 4 keer bellen over dezelfde locatie)

maar goed ik verbaas me dat ik ze ook nog niet op de stoep heb gehad (mijn paardje loopt ook 24/7 buiten in een beginnende modderpoel)

en idd een telefoon nummer ophangen aan je hek is wel handig als je ongewenst vaak gebeld word kun je het nummer blokken
sucses

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:53

Ik heb ook 1x de DB over de vloer gehad, mijn pony had toen een paardenvirus opgelopen en was heel mager, ik kon toen voeren wat ik wilde maar ze kwam geen gram aan, omdat toen(ook in de winter) ook nog eens de drainage verstopt zat was mijn paddock half onder gelopen(1 deel was wel kurk droog). Mensen zagen dus 3 paarden waarvan 1 heel mager in een natte paddock staan, en toen kwam dus ook de DB, ik heb toen ook verteld dat ze zoveel mogelijk buiten staan en alleen s'nachts naar binnen gingen en ik heb mijn hele dure DA rekeningen laten zien , zodat ze konden zien dat er wel degelijk wat aan de zieke pony gedaan werd. Ook ik ben toen heel boos geweest omdat bijna iedereen hier weet dat dat mijn paarden zijn, dus persoonlijk aanspreken had ik prettiger gevonden, maar aan de andere kant ook wel blij dat er mensen zijn die om beesten geven. Al heb ik zelf ook meerdere keren gebeld voor verwaarlozing(12 paarden krijgen 1 rol kuil in de week, word open in de paddock gelegd, en de rest van de week niks want mevrouw komt daar maar 1x in de week)hier in de buurt en daar zijn ze volgens mij nog nooit geweest(er is nog niks veranderd).

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:09

Als je dan nagaat dat ze bij mij met 1 grote, 2 middelmaat en 3 kleintjes al ruim een pak voordroog van meer dan 200kg per week krijgen + elke dag biks, dan kun je wel nagaan hoe 'slecht' ze er bij mij aan toe zijn en hoe ondervoed ze zijn... Knipoog
Laatst bijgewerkt door NatasjaM op 22-01-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:10

Sorry, ging iets mis met plaatsen geloof ik....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:48

@ Natasja

Beste voorbijgangers,

Deze paarden/pony’s worden op een zo natuurlijk mogelijke wijze gehouden. Dit betekent o.a. dat ze het hele jaar door dag en nacht buiten blijven en dus niet worden opgesloten in een stal. Een paard/pony voelt zich het beste als hij zo min mogelijk belemmert wordt in zijn beweging. Het zijn namelijk loopdieren. Opsluiten in een stal is dus ook meer een straf dan een plezier voor een paard/pony.
er is een schuilstal aanwezig waar ze naar eigen behoefte in kunnen
. Alle paarden/pony’s in dit weiland kunnen dus schuilen en droog staan als ze dit willen. Als de paarden/pony’s niet gaan schuilen, is dit omdat ze zelf liever buiten staan, niet omdat ze daartoe gedwongen worden en ze worden zo min mogelijk gepoetst om het huidvet , hun natuurlijk isolatie intact te laten zodat ze zo goed mogelijk beschermd zijn tegen kou en nattigheid

Natasja

ik zou het op deze manier neerzetten ...komt op hetzelfde neer , maar ja, :p

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:53

@draumpje

Dank je wel. Die aanpassing bekt net even iets lekkerder dan mijn eigen brouwsel Tong uitsteken Ja

Nu alleen nog uitprinten, lamineren en ophangen en dan maar afwachten of het het gewenste effect heeft Dromen

Inmiddels ben ik hard op zoek naar betaalbare klinkers, zodat ik volgende winter niet weer dit zelfde gezeur krijg. Zeker weten dat iedereen die nu gebeld heeft, de boel in de gaten houdt en bij de eerste modderplas weer bij de DB aan de telefoon hangt Boos!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:14

Ik wens je veel succes, maar ik denk dat maar weinig mensen dat hele verhaal aan je hek zullen lezen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:19

hopelijk blijft het nu rustig kwa klagers

ben vandaag nog langs je land gereden
en ja, het is blubber, maar zielig echt niet hoor Lachen

paarden genieten zichtbaar van het buiten mogen zijn

en kwa materialen, lang leve marktplaats Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:34

@ draumpje

Vandaag gaan die Haflinger en die New Forest/Arabier (da's die kleine donkerbruine) verhuizen. De eigenaren zijn verhuisd en de pony's gaan nu naar een stalling op fietsafstand van hun nieuwe huis. Dan blijven er dus alleen mijn paard, 2 minishets en een New Forest jaarling over. Lijkt me dat ze dan toch genoeg plek moeten hebben met zijn viertjes Haha!

Gisteravond gelijk m'n briefje uitgeprint en gelamineerd. Nu alleen nog even een plankje zoeken waar ik hem op kan plakken en dan aan het hek hangen. En natuurlijk hopen dat het wat droger wordt... Cool

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:20

russel schreef:
Ach wel nee, gewoon laten bellen, de db kent het verhaal en die mogen het de mensen uit gaan leggen.

Dat was het eerste wat ik dacht. Je hebt altijd mensen die dieren al snel zielig vinden. Troost je, bij ons lopen ze nu overdag ook in een vrij nat stuk land en snachts komen ze lekker op stal. En als jou paardjes droog kunnen staan, is er niks aan de hand.

Of hang een bordje neer...met een collectebus eronder Nagelbijten / Gniffelen Als ze het zo zielig vinden laat ze dan wat extra`s doneren Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:15

randie schreef:
Tsja stuur ze door naar ons, daar staat een veulen bijna 24 uur pdag op stal. Word gelongeerd en krijgt geen veulenbrok. Daar kunnen ze niks aan doen Vork

Het wordt weer eens tijd voor een snertmail aan de DB Vork

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:33

volgens mij moet het dan zeker gaan lukken kwa ruimte hor Lachen

en hopelijk blijft het idd wat droger voorlopig,

xMatador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:28

misschien een bordje maken, waarop je uitlegt aan die ''bellers'' dat het niet slecht is voor je paarden.
En als ze verder nog wat hebben om te merken, dat ze het jóu gewoon kunnen vragen/vertellen.
Inplaats van altijd de dierenbescherming te bellen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:13

bijoekimmie schreef:
Vjestagirl: Het is juist heel handig om je telefoonnummer bij de wei te hangen.
Ik ondervind er juist voordelen mee.
Mensen bellen je als je pony buiten het hek staat, wij hebben zo'n monster van een shet die continu uitbreekt als het stroom wat minder wordt.

Haha! Het was ook wel heel verwend van me om neer te zetten dat het een slecht plan is. Mijn paardje staat een stukje van de weg, en onder toezicht van de eigenaar van de stalling... Ik kan me voorstellen dat als je je paardje ergends gewoon op een stuk land hebt staan dat het wel handig is om je foon nummer op te hangen...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:09

ik weet hoe poedersuiker jij je voelt!
ik woon in dronten en heb een fjord en een mini shet buiten staan , ik stond eerder op een ander weiland maar daar werd ook iedere keer db gebeld tja een fjord peloegt nu eenmaal om maar ik ga daaarvoor niet al me land naar de filistijnen helpen zodat ik daarna in de zomer niks meer heb en de mensen daarover gaan bellen , nu sta ik noodgedwongen bij een boer gewoongeweg omdat er hier in het domme dorp geen weides voor paarden beschikbaar gesteld worden voor een normale prijs dan
ik zelf heb problemen met mijn benen heb nu een knie prothese een heupprothese en sinds vorige week me nieuwe heup aan de rechterkant, dus de paarden staan al een lange tijd stil! en dus lekker buiten de fjord kan zowieso niet naar binnen die heeft chronische bronchitis brokkel hoeven en molestreet alles in de stal als die daar zal staan , maar ik zelf ben door mij afkeuring enz bij de db gaan werken , alles leuk en aardig tot er een melding van mijn paarden binnenkwam niet een nee twee drie 4x ik huh? er kan nieman maar dan ook niemand bij mijn paarden komen ?
maar zdora ik dus het ziekenhuis in ging vorige week donderdag zijn ze naar de wei gegaan , maandag kreeg ik telefoon ik was net een dag thuis met hechtingen en veel pijn ik mocht nog niet naar huis maar door een gevoel over mijn paarden moest en zou ik gaan en ja hoor maandag telefoon (ik heb bedrust gehad dus kon geen kant op ) je paarden zijn we vnadaag geweest en als ze morgen niet weg zijn neemt de aidd ze in beslag ! ik pardon???
ik heb accuut al mijn kleding vna de db op laten halen heb al mijn geschonken hokken terug laten halen de opvangkittens weg gebracht en ben ze nu meer dan zat!
ik sta bij een boer dus heb niks over het land te zeggen!
idd het voorste stuk zakte spark tot zijn knieen in nou en ? hij ploegt het zelf om ! spetter de mini had ik al noodgedwongen in het tweede stuk geplaatst die pleogt ook niet zo regendekens hadden ze al om en ze wordne elke dag gevoerd en krijgen schoon water!
maar we moesten ze weg halen mijn vriend die bang is voor de paarden en ze alleen voert nu ik niet mag lopen heeft gewoon gedaan wat ie kon doen heeft sparky mijn fjord naar een ander stuk wei gebracht in overleg met de boer ja nu hebben we vna de zomer een probleem en de hengst shet bleef niet in het stuk staan die liep iedere keer naar de merrie die op stal staat dus die mag nu op stal!

maar het zijn mensen die denken o blubber zielig!! maar dat is het verdomme niet maar breng ze dat maar eens aan hun botte verstand dat lukt je niet!
ik weet hoe poedersuiker jij je voelt en je bent niet de enigste!
ik vind dat we de dierenbescherming maar eens met ons allen moeten gaan voorlichten over het houden van paarden want hun kunnen heel makkelijk zeggen van och zoek dat een ander stuk zet hem op de manege uhm ja wie gaat het betalen ? en wie gaat de rekening van de kliniek voor sparky betalen ? zijn longen kunne dat niet aan !

kortom de db weet niet waar ze mee bezig is niemand daar heeft een opeleiding of iets dergelijks het zijn mensen die izjn afgekeurd of die geen werk kunnen vinden of die in de aow of VUT zijn dus dan weten jullie dat allemaal ook weer!

ik was wel goed genoeg geitjes in mijn weide op te vangen voor hun maar als de geiten weg zijn en je paarden staan er nou bereid je dan maar voor !

mijn respekt voor de DB is helemaal WEG!

dit doe ik via pb en forum

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:21

@spetter04
Kan me zo voorstellen dat jij er nog beroerder aan toe bent dan ik. Bij mij op de wei komen tenminste 2x per dag mensen bij de paarden om ze te voeren en water te geven, dus ondervoed zijn ze zeker niet. Inmiddels staan ze op 2/3 van de wei en heb ik nog maar een stuk van ca. 2000-2500m2 over waar ze dan van het voorjaar op moeten tot de rest weer gegroeid is. En ja, het is ontzettend blubber. Ik zak zelf zo'n 20 cm weg op de ergste plaatsen. Ze kunnen allemaal naar binnen bij mij als ze willen, maar ze willen niet! En ik vertik het om ze op te sluiten! Inmiddels heb ik een briefje opgehangen aan het hek met daarop wat tekst en uitleg. Ik hoop dat het helpt, want ik ben het gezeur echt zat. Ik heb ook al een advertentie op Marktplaats gezet voor stenen voor de wei, zodat ik van het voorjaar een stuk kan bestraten. Deze ellende wil ik echt niet nog een keer meemaken! Laat mensen als ze commentaar hebben dan gewoon mij aanspreken in plaats van achter mijn rug om DB, politie en krant te bellen! Ze weten heel goed te vertellen bij wie de DB, politie en krant moeten zijn, maar zelf weten ze me niet te vinden! Ontzettend laf vind ik dat! Het is goed dat er zoiets is als DB, maar laat ze dan iets doen aan de echt schrijnende gevallen. Mijn paard en de pony's die er staan zijn echt niet zielig, ze vinden het juist heerlijk buiten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:33

Kunnen we niet met zijn allen een brief schrijven en ondertekenen en dit opsturen?