paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:04

claire_star schreef:
hahahahaha!!!!!!!!! Dit is echt lachwekkend... Wat een ge***!!!! Je bent zeker nooit in de randstad geweest???

Jij wilt dus de stempel erop leggen dat ik niet goed voor me paard zorg omdat ze er 3 uur per dag uit komt??? Ja dat je kan je want jij bent oooooooooooooo zoooo goed :S!!!!! Echt bull oliebol man!!! Ik vind dit idd echt cru hoe jullie doen!

Ieder zorgt op zijn of haar manier voor zijn of haar paard zoals hij of zij denkt dat het het beste is en jij hebt daar helemaal niets over te zeggen net zoals vele anderen hier.

Je spreekt jezelf tegen.
Je zegt dat ieder doet wat hij of zij denkt dat het beste is.
Maar net zeg je nog dat een paard 'tuurlijk lang buiten hoort te zijn'. Maar bij jou gaat dat niet omdat je nou eenmaal minder mogelijkheden hebt.
Je doet nu dus niet met je paard waarvan je denkt dat dat het beste is. Het beste is volgens jou namelijk lang buiten zijn. Of niet?

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:08

dit word steeds leuker... hahaha

Ik heb de mogelijkheden niet dus is ze niet de hele dag buiten. Maar als t zou kunnen dan liever wel... Hoe ik voor mijn paard zorg ondanks dat we dat nietkunnen zorg ik perfect voor haar en heeft ze niets te klagen!! En jij hoeft me niet af te kraken want dit win je toch niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:14

Je doet het perfect, maar als het kon zou je het anders doen...

Rolleyes

Jij je zin.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:34

Zoveel mogelijk maar dit luktniet altijd.
Hier zitten weop klei grond de paddocks zijn niet gedraineerd dus zakken ze met hun benen ver in de modder. Daarbij is het glad dus als mijn paard uit der dak gaat is de kans groot op blessures en gebroken botten. Veder Gaat mijn paard niet eens een blubber paddock in want dan heeft ze zo iets van jij liver dan ik. Wel probeer ik haar elke dag in de molen te zetten, los in de buitenbak als de bodem niet al te ongelijk is met gaten e.d en te grazen. In de zomer staat ze halve dagen op de wei en meerdere uren p.d in de padock.

Of dit het beste voor mijn paard is*in de winter)? Nee, maar mijn ouders hebben nu eenmaal niet het geld om te verhuizen. En niet de tijd om elke dag ff 40 a 60 KM heen en weer te rijden, want ik denk dat het juist dan zieliger is voor je paard! Nu kom ik nog wel eens 2x p.d nou dan echt niet meer hoor.

Ik vind trouwens ook echt niet dat mijn paard er slecht of ongelukkig er uit ziet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:34

Claire Star, als je nou gewoon eens even rustig nadenkt over wat er hier gezegd wordt ipv dat je direct begint te steigeren...
Zo gek is het toch niet dat je zulke reacties krijgt? Nee, dat is niet leuk voor je maar het gaat er toch niet om of het leuk is voor jou? Het gaat erom dat je paard een paardwaardig bestaan heeft. Ik denk dat de meeste mensen bijvoorbeeld een hond die 24 uur per dag in een bench wordt gestopt die net groot genoeg is om zich in om te draaien, in z'n eigen pies en poep staat en ligt, flinke mishandeling vinden. Waarom vinden we dat bij paarden dan niet? Dat is toch erg raar als je erover nadenkt? Ik stop geen dolfijn in mn vijver, ik heb geen hond (werk fulltime), da's allemaal toch redelijk normaal. Waarom dan een paard hebben terwijl de mogelijkheden er eigenlijk niet zijn?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:42

Bij ons thuis op stal is het dus ook van groot belang dat de paarden van 10 tot 5 lekker in de paddock kunnen staan en zodra het kan op het land
Verder hebben wij ook stallen met luik dus ze kunnen altijd lekker naar buiten kijken .

Ik vind het ook niet normaal dat sommige paarden gewoon 23 uur op stal staan en ook niet eerlijk voor het paard.
Paarden horen zich gewoon lekker vrij en gelukkig te voelen en denk dat ze dat niet zo snel voelen als ze 23 uur op stal staan

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:47

Paarden zijn kuddedieren. Zet je hem overdag in zijn uppie dan wil ie naar binnen waar de anderen staan. En buiten staat ie ook maar dom in een hoekie. Wanneer ie buiten niet in een kudde kan staan of met andere paarden samen een wei of paddock kan delen, dan kun je hem volgens mij beter bij zijn soortgenootjes veilig op stal laten staan.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:56

Tsja ik ben ook groot voorstander van elke dag minstens een paar uur er uit. En als je geen wei hebt, prima.. Zet ze dan in de rijbak. Ik heb bij mijn pony gezien hoe slecht het is om je paard 23 uur per dag op stal te hebben, ze kwijnde echt helemaal weg. Nu staat ze 24/7 buiten en ze is nog nooit zo vrolijk geweest.
De rijpony's staan hier ook nog steeds op de wei. Het gaat nu kapot dus hebben we ze nu ongeveer 5 uur per dag in de rijbak staan. Maar meer dan 1 dag op stal...

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:03

Ik begin niet gelijk te steigeren.. En ik vind t geen vergelijking een dolfijn in een vijver. Snap wel wat je bedoeld en snap ook heus wel wat andere hiermee bedoelen. Ik vind t alleen erg jammer dat iedereen elkaar zo afkraakt op de manier waarop iedereen omgaat met zijn of haar paard. Hier in de randstad zijn wij misschien ook wel andere dingen gewend als bij jullie en is dit normaal dat wat ik doe.. Iig mijn paard komt er per dag 3 uur uit en kan lekker dr eigen gang gaan met alles. Ik vind dit genoeg. Op de wei staat ze van mei/juni tot oktober zolang als t kan maar niet in de volle zon. En de rest van t jaar doet ze t met die 3 uur. En ik hoor dr niet zeuren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:10

Mijn paarden staan gelukkig niet op stal,ze lopen 24/7 op de wei.(ja,een groene wei,met gras)
Dat is niet altijd zo geweest trouwens,ik ben begonnen op een pension stalling waar ze maar anderhalf uur in de paddock mochten en dan moesten ze weer op stal.
Daarna ben ik naar een stalling verhuist waar ze overdag buiten konden,en s'nachts op stal.
Weer daarna naar de plek waar ik nu sta,altijd buiten dus.

Mijn paard klaagde niet toen ze 22 uur op stal stond,en ze was lief en braaf,maar nu ze 24/7 buiten is voel en merk ik gewoon dat dit haar zoveel goed doet,dat ze nu lekker kan lopen spelen en eten wanneer ze wil,en niet meer staat te wachten tot ik haar stal kom uitmesten,en ze even wat uurtjes in een zand paddock kan...

(ik woon ook in de randstad,in het druk bebouwde Gooi notabene)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:32

Ezumii schreef:
Dat jij in de randstad woont is toch je páárd zn probleem niet? Díe kiest daar niet voor.
Dan heb jij maar mogelijkheden te maken, een paard kan dat voor zichzelf niet. En kun je die mogelijkheden niet maken, moet je maar geen paard nemen.
En ik zie niet in waarom dat cru is, een paard hoort buiten.

En als ik, even tegendraads, stel dat een paard een steppedier is en dat iedereen die zijn paard geen leven op de steppe kan bieden geen paard mag houden? Doe jij je paard dan weg?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:46

Ik ben voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Een paard is er op gebouwd om kleine hoeveelheden over de dag verdeeld te eten, de hele dag te bewegen en om sociaal contact met zijn soortgenoten te hebben.
Ik kan rustig zeggen dat mijn paard aan bovenstaande voldoet. Zij staat 24/7/365 op het land, in een kudde van zo'n negen paarden. Altijd grote weides, als ze contact wil kan ze contact maken met de paarden om haar heen, maar wil ze even in 'r eentje staan, dan is daar ruimte voor. Ook voor een fixe sprint met de rest is altijd tijd en ruimte. Geen dekens of wat, maar een dikke vacht.

Paarden die 23/7 op stal staan, vind ik zielig ja. Paarden horen gewoon niet op stal, zeker geen hele dagen. Dat is niet alleen lichamelijk slecht, maar zeker ook geestelijk.
Gelukkig lees ik hier al heel veel dat de paarden minimaal een aantal uur naar buiten gaan, lekker paard wezen. Gelukkig maar!

En ja, als jij je paard niet die basisbehoefte, die noodzakelijke behoefte tot ruimte en beweging op het land (of paddock Knipoog ) kan geven, dan moet je imo niet aan een paard beginnen. Hoe kan het dier paardwaardig leven, in een nietpaardige omgeving als een box van 3x3/4x4?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:55

@Rebel_Jits, je zal vast wel ergens om je paard geven, maar in mijn ogen geef je er niet genoeg om, je doet er helemaal niks aan om je paard buiten te laten lopen, terwijl er zo makkelijk een oplossing te vinden is in jou situatie. (Als ik oordeel vanuit het verhaal wat jij schrijft)

@ arno8, geweldige vergelijking met die olifant, haha Haha! Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Alleen snap ik ook dat mensen toch een paard kopen terwijl ze het paard niet veel weidegang kunnen bieden. Of het goed is is een ander verhaal...
Alleen mensen die de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een stal met luxe voor de mens (dus binnenbak,kantine, enz, maar geen weidegang) of een stal zonder luxe, maar wel weidegang, en die mensen kiezen vervolgens voor de luxe stal, tja daar kan ik echt niet bij..

@claire_star, rustig zeg Nagelbijten / Gniffelen Je spreekt jezelf idd wel tegen.. Als jij toch vind dat je goed voor je paard zorgt is dat toch goed? Ik zou met meer weidegang gelukkiger zijn, maar je paard komt iig al 3 uur per dag uit zijn stal. Het kan slechter, maar ook veel beter in mijn ogen Lachen

Ourives

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:55

Denk dat het ook een stukje gewenning is.. Mijn paardjes kunnen in en uit de stal via de paddock het land inlopen
wanneer ze maar willen en staan het grootste deel van de dag en nacht gewoon buiten...
Ze staan alleen binnen om hooi te eten of als het echt waardeloos K#*#e weer is... Ben ervan overtuigd dat als je
je paarden de aandacht en verzorging geeft die ze verdienen je goed bezig bent en je paard erg gelukkig kan zijn...
Als je van te voren niet weet waar je aan begint en niet de tijd op kan brengen die goede verzorging en aandacht met zich
meebrengt dan ben je slecht bezig......

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:10

@Urielle: Een steppedier kan prima functioneren en gelukkig worden op andere gronden en hoeft dus niet persé op een steppe te leven. Wel zijn er bepaalde dingen waar een steppe en kudde dier niet zonder kan imo. Dat is ruimte, soortgenoten, eten en drinken. Zolang ik in één van die behoeftes niet kan voldoen gaat mijn paard weg. Naar iemand die hem een beter tehuis kan geven.

Ik vind het egoistisch als iemand zijn paard aanhoud omdat terwijl ze het paard geen gelukkig leven kan bieden, als je echt van je paard houd verkoop je hem naar een beter tehuis en gun je hem dat gelukkige leven.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:16

Maar goed, we zijn het er allemaal over uit dat zoveel mogelijk weidegang het beste is, in sommige gebieden van Ndl is dat lastiger, of je loopt tegen regels van het pension/manege op.

Maar er worden in heel Nederland een heleboel paarden gehouden die idd in de natste wintermaanden 23/7 op stal staan. Op maneges, bij prticulieren, bij handelsstallen, bij sportruiters, etc.

Dat zijn dus allemaal mensen die eigenlijk beter geen paard zouden kunnen hebben en dat vooral doen vanuit eigen belang?

Nou sorry, maar uiteindelijk houden we állemaal paarden uit eigen belang, geen paard dat met de geboorte erom heeft gevraagd om een bit in zn waffel te krijgen, en een ruiter op z'n rug. Dus ik vind het nogal hypocriet.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en altijd zal proberen het beest te geven wat in zijn of haar macht ligt.

Kennelijk zijn er hier een heleboel mensen die in een soort luxe positie verkeren en daarom heel stoer kunnen brullen dat als zij in onze situatie zouden zitten dat ze dan idd geen paard zouden houden of zouden verhuizen.

ik denk dat dat gewoon makkelijk praten is omdat je vanuit zo'n positie praat.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:27

Smystique schreef:
Maar goed, we zijn het er allemaal over uit dat zoveel mogelijk weidegang het beste is, in sommige gebieden van Ndl is dat lastiger, of je loopt tegen regels van het pension/manege op.

Maar er worden in heel Nederland een heleboel paarden gehouden die idd in de natste wintermaanden 23/7 op stal staan. Op maneges, bij prticulieren, bij handelsstallen, bij sportruiters, etc.

Dat zijn dus allemaal mensen die eigenlijk beter geen paard zouden kunnen hebben en dat vooral doen vanuit eigen belang?

Nou sorry, maar uiteindelijk houden we állemaal paarden uit eigen belang, geen paard dat met de geboorte erom heeft gevraagd om een bit in zn waffel te krijgen, en een ruiter op z'n rug. Dus ik vind het nogal hypocriet.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en altijd zal proberen het beest te geven wat in zijn of haar macht ligt.

Kennelijk zijn er hier een heleboel mensen die in een soort luxe positie verkeren en daarom heel stoer kunnen brullen dat als zij in onze situatie zouden zitten dat ze dan idd geen paard zouden houden of zouden verhuizen.

ik denk dat dat gewoon makkelijk praten is omdat je vanuit zo'n positie praat.

Je geeft precies weer wat ik bedoel....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:36

Smystique schreef:
Makkelijk gezegd maar hier, en in de randstad zijn die mogelijkheden er bijna niet. Dus dan zou iedereen heir geen paard moeten houden of moeten verhuizen.

vind dat ook nogal kort door de bocht.

Ik geef toe dat het lastiger is dan in andere delen van NL misschien, maar als je goed zoekt, kun je altijd wel iets vinden.
Kwestie van prioriteiten stellen: m'n paard minstens overdag naar buiten, hetzij op de wei of paddock en dan maar wat minder luxe. Of je paard op stal omdat je waarde hecht aan alle luxe die een manege/pensionstal te bieden heeft, maar waar weidegang praktisch onmogelijk is.

Als het paard mocht kiezen, was de keuze snel gemaakt Clown

Rondom de grote steden heb je altijd wel érgens een boer met een stuk land of vind je een boerderij waar al wat paarden in pension staan. Het is een kwestie van zoeken, en natuurlijk komt er dan misschien meer reistijd bij kijken.
Persoonlijk zou ik niet aan een paard beginnen als ik van tevoren wist dat hij 23/7 op stal zou komen te staan omdat in de wintermaanden weidegang niet mogelijk is

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:53

lijkt me ook heel normaal om dan niet aan een paard te beginnen. Mocht het ooit zover komen dat mijn paard zoveel op stal moet staan dan zal ik een betere baas voor haar zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:41

Visconti schreef:
@Urielle: Een steppedier kan prima functioneren en gelukkig worden op andere gronden en hoeft dus niet persé op een steppe te leven. Wel zijn er bepaalde dingen waar een steppe en kudde dier niet zonder kan imo. Dat is ruimte, soortgenoten, eten en drinken. Zolang ik in één van die behoeftes niet kan voldoen gaat mijn paard weg. Naar iemand die hem een beter tehuis kan geven.

Ik vind het egoistisch als iemand zijn paard aanhoud omdat terwijl ze het paard geen gelukkig leven kan bieden, als je echt van je paard houd verkoop je hem naar een beter tehuis en gun je hem dat gelukkige leven.

Ik hoopte al dat iemand me dit antwoord zou geven eerlijk gezegd. Haha!

Want wat ik er mee duidelijk wilde maken:
Jij stelt dat een steppedier goed kan functioneren en gelukkig zijn op andere gronden. Het dier heeft ruimte, soortgenoten, eten en drinken nodig. Dat zijn de maatstaven die jij persoonlijk hanteert.

Een andere paardeneigenaar stelt dat een paard prima kan functioneren op stal. Het dier heeft eten, drinken, beweging en aandacht nodig (ik noem maar iets he). Dat zijn de maatstaven die die eigenaar hanteert.

Wanneer ik zou stellen dat jij je paard 'mishandelt' of 'verwaarloost' door hem niet op de steppe los te laten lopen, dan zou jij je daar geirriteerd en wrevelig over voelen. Naar jouw normen geef je je paard nl. alles wat je kunt geven om hem gelukkig te maken en jouw paard functioneert zo goed en komt tevreden over.

Wanneer de mensen in dit topic die weidegang als maatstaf hanteren, stellen dat de eigenaren die hun paard op stal moeten of willen houden hun paard dus 'mishandelen' of 'verwaarlozen', hebben die personen daar hetzelfde gevoel over. Zij geven hun paard immers eten, drinken, dagelijkse beweging en aandacht. Het paard functioneert zo goed en komt tevreden over.

Ik hoop dat iedereen begrijpt waar ik heen wil?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:43

Ik wel in ieder geval....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:47

Helemaal mee eens urielle, ik kijk liever eerst naar mezelf, voor ik andere iets verwijt Lachen

Krijgt spontaan zin om te zeggen, een beter bokt begint bij jezelf Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:48

Maar er zijn toch alleen maar meningen gezegd.
Het enige wat niet kon is het dierenbeul verhaal, maar verder denk ik niet dat er sprake is van een beter bokt begint bij jezelf hoor Lachen. Of je zou helemaal niks meer mogen zeggen.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:57

Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb mijn paardjes nu 23 uur per dag op stal staan.. Waarom? Nou, de wei is door en door nat, die slopen ze met elke stap die ze zetten. Nu zette ik ze in de bak. Hier hielden ze een nieuwe hobby aan over: Zand eten...
Veearts erbij geweest(meerdere keren) ten eerste omdat er 2 de dagen na elkaar zandkoliek kregen en voor informatie: komen de paarden mineralen o.i.d. te kort? Nee, dat was het niet: het kuil is van goede kwaliteit en daarnaast hebben ze een mineralenblok, krijgen ze Pavo natures best en brok (1,5 kg) per dag. Nu heb ik zo'n kap geprobeerd, je weet wel die over de snuit komt aan het halster vast zodat ze geen zand meer zouden kunnen eten... helpt niet! Wat kan ik nu dan nog doen om ze toch uren per dag in de bak te zetten? Ik wil ook niet dat ze 23 uur per dag op stal staan ...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:02

Ik begrijp best dat mensen zich aangevallen voelen, maar iemand die zulke maatstaven hanteerd dat een paard dat 23 uur per dag op stal staat gelukkig kan zijn moet imo zijn maatstaven drastisch bijstellen en heb ik eerlijk gezegd weinig medelijden mee.

@Babsie_Flash: Geef je je paarden hooi als je ze in de bak doet?