Vergoeding bijrijdster....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Vergoeding bijrijdster....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:18

CPereira schreef:

Maar wat betreft de betrouwbaarheid die toe zou nemen bij het betalen van een bedrag bekijk ik het maar zo: ik word er niet meer of minder betrouwbaar van als ik geld wel of niet heb en ergens aan uit kan geven. Volgens mij zit mijn betrouwbaarheid in mijn persoonlijkheid en niet in mijn bankrekening.

Het is inderdaad niet afhankelijk van de bankrekening of iemand betrouwbaar is ja of nee.
Ik denk zelfs dat wanneer iemand het makkelijk kan betalen eerder zoiets heeft van jammer dan als het een keertje niet uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:18

En zijn er dan ook geen bijrijders die gaan eisen?
Ik betaal dus, ik moet rijden?

a3a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:19

Ik ben zelf eigenaar van een paard. Mijn bijrijdster betaald 50 euro per maand voor 2 x per week rijden, en als ze zin heeft mag ze hem ook (zonder extra kosten) een extra dag nemen. Ze mag/kan er alles mee doen waar ze zin in heeft. Ze heeft hem meegehad op vakantie, heeft er lesjes samengesteld mee gedaan, kan er mee naar buiten. Ik zie er geen probleem in dat ze meebetaald. Ze is al 12 jaar mijn vaste verzorger. En ja, het blijft mijn paard. Maar we hebben het al een jaar of 12 over 'onze' Ivy.

Ik moet wel zeggen dat ik het er van af vind hangen of ze na je zwangerschap ook met je paard verder mag. Zo ja, en lezende dat je bijrijder er ook mee naar buiten kan, vind ik (mee)betalen alleen maar reeel.

Maar ik denk dat de meningen hierover erg verdeeld zijn en blijven. Ik zou zeggen: doe waar jij je lekker bij voelt. Succes met het vinden van een goede en leuke bijrijder. Die net zo van je paard kan genieten als dat jij dat (ongetwijfeld) doet.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:23

Ik ben het helemaal met SuperRupsje eens en krijg het gevoel dat sommige mensen in hun "vorige" leven flink op de tenen zijn getrapt als verzorgster/bijrijder.

Mijn verzorgsters betalen niets, maar doen wel allemaal klusjes. Zou ik op een stal staan met meer faciliteiten dan zouden ze wel moeten betalen.
Het is een wisselwerking tussen 2 partijen.

En ik denk ook dat het een vertrouwenskwestie is. Mijn verzorgsters weten dat mijn paarden niet verkocht worden en mocht dit ooit het geval zijn, dan krijgen ze het ruim van de voren te horen met de optie om het paard zelf te kopen.

Tevens heb ik verzorgsters meegemaakt waarvan ik dacht dat ze gek waren van mijn paard, van de een op de andere dag lieten weten niet meer te komen en binnen aanzienbare tijd een andere verzorgpony hadden. Dus vlak vooral verzorgers niet uit.

Wil je een bijdrage vragen voor het verzorgen van je paard, dan moet je dat gewoon doen. Wil je het niet, dan doe je het niet. Helaas probeert men hier regelmatig gelijk te krijgen ipv zijn mening te geven. Vergeet niet..... niemand/iedereen heeft gelijk!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:27

Mijn bijrijdster betaalt ook niets. Ik ben al zo blij dat zij af en toe even lekker met hem bezig is. Ik kan bijna altijd van haar opaan.
Als ik een keer weg moet of ik ben op vakantie, dan is zij er voor hem. Nou, daarvoor hoeft ze ook niet nog eens geld te betalen, ik ben al lang blij Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:32

runningkawa schreef:
En zijn er dan ook geen bijrijders die gaan eisen?
Ik betaal dus, ik moet rijden?

Ik heb ooit een bijrijdster gehad die zei: 'op de dagen dat ik Stan doe bepaal IK wat er met hem gebeurt, al knip ik z'n manen af'.

Die heeft erg snel de uitgang gevonden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:35

CPereira schreef:
Daarnaast lijkt het me dat het toch voornamelijk af hangt van de prioriteiten die bijrijder en eigenaar hebben. Voor het kleine budget dat ik op dit moment heb, is mijn prioriteit kwalitatief goede les krijgen, zodat ik een eventueel bijrijdpaard ook echt iets te bieden zal hebben. Ik zal dus een eigenaar moeten vinden die deze prioriteit deelt en dit kan begrijpen.
.

Mijn ervaring is dat die eigenaren heel moeilijk te vinden zijn. De meeste hebben liever dat ze zelf zeg maar 75 euro krijgen en dat je dan een beetje gaat rondhobbelen op hun paard dan dat je die 75 euro aan les besteed en dan het paard beter kan laten lopen.

Ze vinden hun eigen portemonnee dus belangrijker dan het rijniveau van de bijrijder.

CPereira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:52

Ik kan me daar aan de ene kant wel wat bij voorstellen. Ik investeer dan direct in mezelf en indirect in het paard, en de eigenaar heeft geen bijdrage in de gemaakte kosten voor het paard. Ik kan me voorstellen dat het lastig voor een eigenaar te begrijpen is als ik zeg: 'ik heb (bijna) geen geld om bij te dragen in de kosten', terwijl hij/zij aan de andere kant wel ziet dat ik graag het prijskaartje betaal dat aan een goede les hangt.

Aan de andere kant, zoals ik al zei, je moet als bijrijder en eigenaar op dezelfde golflengte zitten. Iemand die zijn/haar paard door mij laat berijden en het nut/de noodzaak van goede les daarvoor niet in ziet en liever een bijdrage ontvangt, zit niet op dezelfde golflengte als ik. Al had ik dan wel genoeg geld voor beide gehad of ik zou inbinden en mijn eigen prioriteiten aanpassen, zou het nog lastig geweest zijn om samen voor een paard te zorgen. De ervaring leert dat wanneer je niet enigzins op dezelfde golflengte zit, dat alleen maar leidt tot frustraties waar niemand beter van wordt.

En tja, tot op heden trek ik dan aan het korste eind en heb ik op dit moment niks. Maar ik zoek rustig verder en uiteindelijk moet toch per geval bekeken worden wat de mogelijkheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:56

Verplicht lessen vind ik wel heel goed hoor Ja
Dat zou ik ook eisen.

Mochten je op mij doelen met vorig leven
Ik heb maar 1 bijrijpaard gehad, naast handelspaarden die ik reed. Daarna alleen maar handelspaarden.
Daar kreeg hoefde ik niet te betalen en kreeg les.
Later mocht ik ook op concours, voor niets Lachen
En daarna werd ik betaald.
Dus mocht je op mij doelen, schiet je nogal mis Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:02

Ik heb een bijrijdpaard gehad waar ik voor moest betalen, was leuk, alleen eigenaar was nogal 'bijzonder'. Mensen vonden het knap dat ik het zo lang had volgehouden Haha!.
Nu betaal ik niet en heb ik het qua eigenaren toch beter getroffen Knipoog.
Je zou dat een reden kunnen noemen, je zou het ook ervaring kunnen noemen. Bovendien, als ik gratis (leuke paarden) kan rijden, waarom dan voor een paard gaan betalen? Lessen betalen heb ik ook geen moeite mee.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:08

ik vind dat in dit topic wel de "eigenaren" erg aangevallen worden.
Als je niks wilt betalen, oke, maar ga dan niet mensen bekritiseren die er wat voor vragen. Sommige hebben de instelling "voor niks gaat de zon op" Respecteer dat!

pino_lien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:09

Ik denk dat het inderdaad wat iemand anders eerder ook al zei.. dat het ook erg afhangt van de regio.. Hier (omg. r'dam) is bijna geen bijrijdpaard meer te vinden waar je niet hoeft te betalen (kwestie van vraag en aanbod denk ik).. en bedragen als de helft van het stalgeld (met gemak 300,-) zijn hier tegenwoordig heel "normaal". Daar ben ik het totaal niet mee eens, maar een vergoeding die om en nabij gelijk staat aan manegelessen vind ik niet meer dan redelijk! Zeker niet als je ziet wat die persoon er allemaal voor terug zal krijgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:09

Idd, voor niets gaat de zon op
ook de hulp die je krijgt Haha!

pino_lien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:15

Valt me trouwens op dat de mensen die hier het hardste roepen dat betalen belachelijk is zelf betaald worden voor hun hulp!! Beetje tegenstrijdig als je bedenkt dat je elkaar "helpt"!!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:17

runningkawa schreef:
Idd, voor niets gaat de zon op
ook de hulp die je krijgt Haha!

kijk daar is er weer 1.
Als je niet wilt betalen, mij best, zat mensen op de wereld die het er wel voor over hebben.

Ik heb intussen ervaring als bijrijdster met en zonder bijdrage, en als eigenaar met en zonder bijdrage.
Het paard wat ik toen bijreed waar ik voor moest betalen, hoefde ik alleen te rijden en te poetsen enz., het paard wat ik voor niks deed, was geheel mijn verantwoording incl. de minder leuke dingen zoals uitmesten, voeren e.d.
De bijrijdsters die bij mij niks hoefden te betalen waren erg laks, kwamen wanneer het hun uitkwam, deden snel, snel het paard, belden 5 min van te voren af.
Degene die nu mijn paard doet betaald mee, hoeft alleen de leuke dingen te doen, komt netjes iedere dag, besteed er een hoop tijd aan, zorgt dat hij minimaal een uur zn box uit is enz.

Ik zeg eerlijk, dat bevalt mij veel beter

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:20

Het mes snijdt aan twee kanten. De eigenaar is geholpen met een bijrijdster en de bijrijdster is geholpen met een verzorgpaard omdat diegene waarschijnlijk niet de financiële mogelijkheden heeft om zelf een paard te kopen en onderhouden. Hieronder heb ik een overzichtje gemaakt voor welke kosten je ongeveer komt te staan als je een eigen paard aanschaft. De bedragen zijn gemiddelden dus pin me er niet op vast. Sommige bedragen kunnen iets hoger zijn en anderen iets lager maar deze zaken worden door veel bijrijders die gratis willen rijden vergeten.

Aankoop paard/pony: tussen de € 2.500 en € 7.500
Zadel: rond de € 1.500
hoofdstel: tussen de € 30,00 en € 200,00 (naar gelang wat je smaak is)
Sjabrakken: vanaf € 15,00
Stalling: gemiddeld € 300,00 euro per maand (vaak meer)
Ontwormen: € 12,50 eens in de 6-8 weken
Enten: € 60,00 eens per jaar
Hoefsmid: € 30,00 bekappen of € 150,00 rondom beslaan eens in de 6-8 weken
Eventuele veeartskosten indien paard ziek is: € .........

Dit is een kleine indicatie wat een eigen paard/pony kost. Er zijn uiteraard meer kosten maar teveel om op te noemen. Dit zijn de belangrijkste steeds terugkomende kosten. Het is dus helemaal niet raar dat er een bijdrage wordt gevraagd voor het berijden van de pony. En een bijdrage van
€75,00 of € 80,00 is in vergelijking met bovenstaande echt een schijntje. Eenieder moet vrij zijn uiteraard of zij wel of geen bijdrage wilt hebben voor het berijden van haar paard. Maar indien dit wel het geval is zou ik over bovengenoemde bedragen eens nadenken. Dan valt die kleine bijdrage echt wel mee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:21

die berekening rammelt aan alle kanten...

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:22

Wendy schreef:
die berekening rammelt aan alle kanten...

verklaar je nader

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:23

pino_lien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:24

Ook ik heb die ervaring KellyG... ken zelf ook de kant van de bijrijdsters... ben er zelf ook altijd een geweest!! Maar 'k zie dat jij ook uit dezelfde regio komt, misschien ligt het zoals ik al eerder zei wel daar aan?! Geen idee... Ook vind ik inderdaad dat een bijrijdster er wel wat voor terug moet krijgen!! En nee.. ik ben er niet zo een waarvan de portemonnee zwaarder telt dan het welzijn van het paard... Ik ben dan ook echt wel selectief in aan wie ik haar in handen geef!! Vind ik niemand?.. Ook goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:24

Kijkd aar is er weer 1, wat is dat voor rare opmerking??
Omdat jij het er niet mee eens bent moet je zo reageren?

Ik heb zelf 2 paarden, weet wat ze kosten hoor Ja
Heel goed Ja
Weet ook hoeveel tijd er in gaat zitten, dus verwijt me niet dat ik niet zou weten wat het kost aan geld en tijd.

Toch heb ik dat standpunt...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:25

pino_lien schreef:
, maar een vergoeding die om en nabij gelijk staat aan manegelessen vind ik niet meer dan redelijk! Zeker niet als je ziet wat die persoon er allemaal voor terug zal krijgen!!

Eigenaren vergeten voor het gemak dan maar even dat je voor het geld dat je aan de manege betaald les krijgt. Als het goed is leer je dan beter paardrijden. Als het zo zou zijn dat een uurtje vrij rijden gelijk is aan een uurtje les dan zouden mensen met eigen paarden dus nooit meer naar club les hoeven te gaan.

Bovendien wordt vaak gezegd de manege is maar een uurtje. Nou hoe vaak komt het met een eigen paard voor dat je langer dan een uur in de bak aan het trainen bent.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:27

Ik vind het een beetje raar dat als je zelf iemand zoekt je deze persoon nog wil laten betalen... Je helpt elkaar toch uit de brand dus dat lijkt mij genoeg...

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:27

runningkawa schreef:
Kijkd aar is er weer 1, wat is dat voor rare opmerking??
Omdat jij het er niet mee eens bent moet je zo reageren?

Ik heb zelf 2 paarden, weet wat ze kosten hoor Ja
Heel goed Ja
Weet ook hoeveel tijd er in gaat zitten, dus verwijt me niet dat ik niet zou weten wat het kost aan geld en tijd.

Toch heb ik dat standpunt...

ik had het over dat de eigenaren zo aangevallen worden in dit topic, en jij brengt gelij kde volgende aanval.
Je vraagt er zelf om

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:28

Aankoop paard/pony: tussen de € 2.500 en € 7.500 1000 euro in mijn geval
Zadel: rond de € 1.500 475 euro voor een complete tweedehands barefoot
hoofdstel: tussen de € 30,00 en € 200,00 (naar gelang wat je smaak is) 40 euro
Sjabrakken: vanaf € 15,00 pad zat bij het zadel
Stalling: gemiddeld € 300,00 euro per maand (vaak meer) gemiddeld zo'n 100 euro per maand
Ontwormen: € 12,50 eens in de 6-8 weken mensen ontwormen in de regel te vaak. Eens per kwartaal is voldoende dus 12,50 per kwartaal
Enten: € 60,00 eens per jaar doen we met de hele stal = goedkoper
Hoefsmid: € 30,00 bekappen of € 150,00 rondom beslaan eens in de 6-8 weken 35,00 voor natural balance bekapping, eens per 10 weken, tussendoor vijl ik zelf bij
Eventuele veeartskosten indien paard ziek is: € .........