Hoe verzorgen jullie je paard achter het rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Hoe verzorgen jullie je paard achter het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:42

ik zadel af, ik haal er een harde borstel overheen, en ik leg erna een fleeche deken op.
dan zet ik haar op stal.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:40

Uitstappen aan de hand buiten een kwartier over het harde met zweetdekentje.
Bij terugkomst op stal, nieuw zweetdekentje op, benen poetsen, hoeven krabben, op stal en half uurtje later doe ik deken af en poets ik de opgedroogde zweetplekken.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:50

Borstelen en hoeven uitkrabben. Als ze bezweet is krijgt ze haar zweetdeken op (enkel in de winter). Als we gaan buiten geweest zijn en het is modderig in het bos spuit ik de benen nog even af. En dan krijgt ze nog worteltjes en luzerne. Na een minuut of 20 zweetdeken er weer af.

In de zomer spuit ik haar meestal even af, zeker als ze gezweet heeft en het is warm genoeg.

maveric

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:36

ik doe uitstappen, afzadelen, even borstelen en darana zweetdeken er op en dan natuurlijk een beloning dan ga ik meestal nog even een rondje lopen dan het zweetdeken er af en dan winterdeken op en dan op stal of in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:44

Momenteel train ik bijna niet; zomers was het even goed laten uitstappen, volledig afspuiten, zweetplekken wegschrobben, Veerust & InsectRepel erop, der muesli en een appeltje 'voor de dorst' Knipoog .

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:55

In de winter is hij geschoren, dus uitstappen op de harde weg met deken ong. een kwartier 20 min. Daarna afzadelen etc, borstel eroverheen en zijn dekens om. Dan naar de spuitplaats, benen afspuiten, afdrogen, borsteltje over de hoeven heen, invetten, dan naar zijn stal, waar hij muslie en wortels krijgt. Na een poosje gaat hij weer naar de paddock of wei. Of blijft op stal als t al laat is Knipoog
In de zomer stap ik hem ook standaard uit op de weg, dan afzadelen, naar de spuitplaats helemaal afdouchen, en de rest hetzelfde als boven.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:57

Afzadelen, zweetdekentje om en ze krijgt wat eten. Later haal ik er een borstel overheen en krijgt ze der winterdeken om

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:26

Nu in de winter:
Afzadelen, fleecedeken erop, hoeven uitkrabben, even laten drogen... (ondertussen ga ik meusli klaarmaken Vork )
Daarna hard borsteltje er over heen, babydoekje over het neusje en mondje Clown Staart en manen uitkammen even mutsen... en dan naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:30

Nu in de winter, hoofdstel af, wortel geven. Zadel af, zweetdeken op. Soms even aan de hand buiten stappen. Als hij helemaal afgekoelt is en droog zijn dekens op en weernaar buiten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:32

stap altijd heel erg lang uit hij is dan helemaal droog. dan heeft hij al zweetdeken op. thuis het zadel eraf soms nog een andere zweetdeken erop. dan even borsteltje eroverheen en dan zn deken op. zomers doe ik ze afspuiten nu niet.de ene keer gaan ze op stal andere keer naar buiten. soms krijgen ze eten soms alleen een wortel ligt eraan hoe laat het is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:52

Uitstappen totdat ze op adem is, afgekoeld en niet meer zweet. Tegen die tijd zijn we vaak wel op stal (buitenrit) of gaan we vanuit de bak naar stal. Daar wordt ze afgezadeld, hoeven uitgekrabt, borstel erover heen, voeren en het land in, zonder dekens of wat.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:40

hoeven krabben in de bak (dat moet tegenwoordig). En daarna poetsen wat soms best lastig is doordat ze eten krijgen als ik rijd.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:13

EDIT

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:42

Uitstappen, dan borstel ik haar nog even, zweetdeken er overheen en dan mag ze haar stal in.
Dan krijgt ze nog wat slobber als ze hard gewerkt heeft, deken omwisselen, stal recht trekken en dan krijgt ze een dikke kus en ga ik naar huis Haha!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:49

Afzadelen, benen afspuiten, borstellen, deken dr op en eten geven Lachen

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:13

Uitstappen, afzadelen, zweetdeken op, wortel geven, soms benen afspuiten, harde borstel er over heen als hij (bijna) droog is, dan op stal zetten, beetje biks geven, andere deken opleggen en klaarr!

sidaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:29

zoals met dit weer doe ik een deken op met het uitstappen en naar huis toe doe ik nog een deken op. met deze kou

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:52

Nou bij mij verzorgpony:

Rijden
Afzadelen
Verzorgen
Uitmesten
Iets lekkers maken
naar huis!

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:54

hoofdstel enzo af en halster aan en als hij bezweet is met hooi afdrogen of zijn wollen deken op en in de zomer als het warm weer is helemaal afspuiten en het meeste water eraf halen en dan in de wei of op stal en als ik buiten heb gereden de hoeven uitkrabben voor steentjes eruit te halen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:43

Uitstappen, tot paard op adem is. Meestal ong 10 minuten.
Afzadelen, zweetdeken op. Dan zet ik d'r op stal. Als ze droog is verwissel ik d'r deken. Krijgt ze een haffel wortels en ga ik naar huis/ff kletsen in de kantine.

's Zomers spuit ik d'r meestal af na het rijden.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:29

bij mij ook uitstappen totdat die goed op adem is. afzadelen, meteen zweetdeken op, op stal, dan ga ik spullen opruimen en andere dingen doen; zoals paard lekkers geven of brok, dan zweetdeken eraf, borstel erover en naar huis. mijn pony is namelijk niet geschoren, zit dik in zijn vacht.
de rest van verzorging en alles doe ik VOOR het rijden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:33

_June schreef:
Uitstappen, tot paard op adem is. Meestal ong 10 minuten.
Afzadelen, zweetdeken op. Dan zet ik d'r op stal. Als ze droog is verwissel ik d'r deken. Krijgt ze een haffel wortels en ga ik naar huis/ff kletsen in de kantine.

's Zomers spuit ik d'r meestal af na het rijden.

idem hier

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:55

goed uitstappen;
afzadelen, borstel erover heen, bij extreem zweten met lauw water afspuiten en inspuiten met spiritus.. dekens erop, op stal en muesli als extraatje

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:01

goed uistappen, terug naar stal, halster omdoen en tussen twee touwen vastzetten, afzadelen, zweetdeken om (als hij zweet), hoeven uitkrabben, dan op stal en lkker zijn slobber geven en als hij droog is deken verwisselen en nog wat penen geven.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:05

Uitstappen ( onder het zadel of in de molen) beentjes afspuiten daarna dekentje om en lekker op stal. Soms ook nog even onder het solarium. Wanneer ze op stal staan altijd wat lekkers een wortelje ofzo Haha!