Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:39

Dat hele sterrensysteem bij maneges snap ik niet. Omdat er naar mijn idee totaal niet goed naar het welzijn van die dieren gekeken wordt. Maar ja, daar mag je nooit wat over zeggen, he...... Clown
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-12-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:40

nee snap ik ook niet idd, hoe kan een manege nou 5 sterren hebben als de paarden in stands staan? Verward

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:40

ehm.. dat word er wel.. anders krijg je echt geen sterren...
omdat de paarden er niet zielig staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:41

Olifant en Tatort, dank!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:42

@Nonamepj ja die hebben die sterren door accemodatie verder pfft veel bakken ruime bakken net of dat t gene is wat telt ..
eigenaren paarden en poys staan daar wel in stallen amar manege ponys in stands Boos! en op zaterdag gehele dag opgezadeld Boos! erg triest en dan hebben ze 5 * pffft ow en geen shabrakkken maar schuimrubbers ow ja nee je mag wel je eigen schabrak meenemne joepie pfft tis ECHT WAAR
wij hebben geen ster (is een kleine manege voor leden van n bepaald bedrijf mmaar wel alle paarden en ponnys in stallen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:44

Jolandaa_ schreef:

Beste Jolandaa_
Gebruik de komende kerstvakantie eens om wat meer te leren over paarden en hun gedrag.
Je zult dan zien dat stands écht niet kunnen.

En het sterrensysteem kijk niet naar de stands, omdat ze andere (imo minder belangrijke) punten hoger in het vaandel hebben.
5 Sterren zegt dus niks over de aanwezigheid van wel of geen 'zielige' paarden (wat een penny-term overigens).

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:44

Ik zeg absoluut niet dat ik vóór stands ben maar wil toch even iets kwijt Lachen.

Bijna alle pony's hier die ooit op stand hebben gestaan en nu in een gewone box staan lopen nog altijd naar de stand toe als ze mogen kiezen. Het lijkt dus echt alsof ze het daar niet vervelend hebben gevonden. Waarom zouden ze nog altijd naar toe willen lopen als ze nu ook de keus hebben van de stal?

Een aantal pony's op de manege staan dus nog in stands. Ze staan gewoon los, niet vastgebonden. Kunnen languit liggen. Er zitten dichte wanden en daarboven tralies. Ze kunnen elkaar dus niet schoppen of aan de kant duwen maar wel met elkaar neuzen.
Maar met de verbouwing gaan de stands er wel uit hoor.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:46

ga dan eens kijken in de Vughtse manege. vind ik een top manege met stands. Ruim, licht en de paarden staan op dikke lagen stro..

Twiggy2008

zweetvos schreef:
Ik zeg absoluut niet dat ik vóór stands ben maar wil toch even iets kwijt Lachen.

Bijna alle pony's hier die ooit op stand hebben gestaan en nu in een gewone box staan lopen nog altijd naar de stand toe als ze mogen kiezen. Het lijkt dus echt alsof ze het daar niet vervelend hebben gevonden. Waarom zouden ze nog altijd naar toe willen lopen als ze nu ook de keus hebben van de stal?

Een aantal pony's op de manege staan dus nog in stands. Ze staan gewoon los, niet vastgebonden. Kunnen languit liggen. Er zitten dichte wanden en daarboven tralies. Ze kunnen elkaar dus niet schoppen of aan de kant duwen maar wel met elkaar neuzen.
Maar met de verbouwing gaan de stands er wel uit hoor.

Paarden zijn enorme gewoontedieren, dat zit in hun natuur. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze naar de stand toelopen. Ze kregen daar waarschijnlijk ook hun eten, nietwaar? Ik ben blij dat de stands er uit gaan bij jullie! Knipoog

Inge_

Misschien een gewoonte zweetvos? mijn pony staat nu ook in een andere, grotere stal, maar als hij losloopt, gaat hij alsnog eerst zn oude stal in..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:47

Jolandaa_ schreef:
ga dan eens kijken in de Vughtse manege. vind ik een top manege met stands. Ruim, licht en de paarden staan op dikke lagen stro..

Ik geef het op wat een domheid tref je hier aan zeg Frusty

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:47

Jolandaa_ schreef:

dikke lagen stro maakt een stand niet tot een betere leefplaats van het paard..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:48

Ja, het zal ook wel gewoonte zijn maar sommigen hebben het naar jaren nog.
Ze kregen daar inderdaad hun voer, maar dat krijgen ze in de andere stallen ook :p.

Twiggy2008

Jolandaa_ schreef:

Sorry, hoor, maar jij weet echt niet waar je het over hebt. Maneges krijgen echt die sterren niet, omdat men kijkt naar de natuurlijke behoeften van paarden. Dream on, zou ik zo zeggen......
Was het maar waar, dan zouden er een hoop maneges geen ster krijgen. Neem dat maar van me aan.

Anoniem

Beste jolandaa.

Wat zou jij ervan vinden als ik jou een week in een grote koelkast opsloot. Dat je alleen kan staan. Je hebt er eten in overvloed en je staat met je voeten op het duurste marmer ter wereld.

Zou jij dat dan willen?

Of hoe zou jij het vinden als ik een puppy de hele dah in een bench had opgesloten. Zou je me dan een dierenmishandelaar vinden?

gr [***]

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:49

Jolandaa_ : Jij hebt even een paardje gehad. Maar hebt hem dan weggedaan omdat je aan de manegebeestjes gewend was. Zegt dit niet genoeg? Ik bedoel een manegepony/paard laat gemakkelijk elk kind op zijn/haar rug bobbelen. en heeft er geen problemen mee (of toont dat toch niet) maar een eigenpaard daar zit al rap wat meer fit in of dan nog, ze zijn gewoon 'eerlijker' Een paard is van nature een loopbeest. Dus vertel mij niet dat ze liever in een stand staan dan in een zoppige weide!! Hoe denk je dat wilde paarden dit doen?? Tjonge zeg. Als je nooit anders hebt gereden dan een manege (op een paar uitzonderingen dan, ;2vzpaarden waar je te groot voor was, en je eigen paard die je dan maar hebt weggedaan omdat het niveau te hoog was) kan ik begrijpen dat je denkt dat deze paarden gelukkig zijn. Maar trek even een foto van die manege paardjes en vergelijk het met een eigenaars paard hier van een persoon op bokt. Die het dier dag en nacht in een weide laat. En er liefde voor toond etc. (manege paarden krijgen naar mijn mening niet erg veel liefde, ze zien niet specifiek iemand als baas en als je dan eens 'liefde' krijgen is het omdat ze goed hebben gewerk ofzo? hier zijn natuurlijk uitzonderingen op hoor!! ik bedoel er zijn ook heel erg goeie manege's en manege paarden, niet dat die van jou niet goed is, maar aangezien de paarden in stands staan;stel ik er mij vragen bij.) Dan weet je welk er gelukkig is. Die manege paarden weten gewoon niet meer hoe ze het vroeger hadden. (als ze dan wel vroeger een eigenaars paard waren) ik zeg niet dat elk manege paard dom,slecht etc is. Want dom zijn ze zekerweten niet. (ze laten elk kind toe op hun rug etc) Maar dieren die in een stand staan weten niet meer wat vrijheid is.. Als jij dit goed vind. Leuk! we zetten jou even in een kamertje van 1m op 1m waar je in eet,plas,poept,en word klaargestoomt om te gaan werken. Hier zei ook iemand : je ziet het precies als een ding waar je even een zadel opgooit. En het lijkt inderdaad wel zo hoor. Sorry dat we dit hier even moeten neerschrijven. Ik ben jonger dan jou. Ook ik moet nog veel leren! ik ben ook begonnen met manegepaarden enzo. Maar ik weet verdomd heel goed wanneer een paard gelukkig is en wanneer niet. Mijn paard gaat NOOIT in een stand. Mss bij aankomst van een wedstrijd etc. Maar een stand ipv een stal ? Never. Niemand geeft dit graag, en als jij dit graag hebt; leuk voor jou.

Ik ben het dus volledig eens met Nadja en Tatort. Trouwens als een manege 5 sterren heeft zijn al de paarden dan plots gelukkig ?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:52

Jolandaa_ schreef:
een stand hoeft niet slecht te zijn. in Vught is ook een topmanege waar de paarden in stands staan. ga daar maar eens kijken. die ponys kunnen het niet slechter hebben.

Euh...., bedoel je niet iets anders? Haha!

Of kunnen pony's het echt niet slechter hebben
dan in de stands van die topmanege?

Dan ben je je mening aan het veranderen.
TOP!! OK dan!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

wat er tussen mij en mijn pony is gebeurd gaat niemand verder iets aan. de stap was idd te groot. Ik zocht een recreatie pony en geen hoge dressuur pony.jullie denken hier allemaal dat een stand maar 1 bij 1 is. ik ken stands van 2 bij 2. ruim zat vind ik..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

Botervlieg schreef:
Jolandaa_ schreef:
een stand hoeft niet slecht te zijn. in Vught is ook een topmanege waar de paarden in stands staan. ga daar maar eens kijken. die ponys kunnen het niet slechter hebben.

TOP!! OK dan!

andersom ja. ik zou liever gelukkig in een stand met zicht op andere paarden hebben dan een donkere dichte box zonder vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:55

Knip.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:55

Ik ben ook tegen stands, absoluut! Ik vind dat een paard genoeg bewegingsvrijheid moet hebben. Het woord stand alleen al, staan, geen ruimte om te bewegen.. Nee, dat vind ik maar niets.. Brr.. Maargoed, ik snap Jolanda wel Lachen Manie, ik vind jou een beetje kinderachtig Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:56

Botervlieg schreef:
Jolandaa_ schreef:

TOP!! OK dan!

eindelijk wat slimmer geeworden Haha!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:57

@avanti4ever: klinkt heel erg als manege de prinsestad (ofzoo iets). vind hun egt kansloos met hun zogenaamde prachtig dingen en dan tegelijkertijd manege paarden in de stands Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:58

Er is een heel goed boek uit Jolandaa_. Dat meen ik serieus. Het heet 'natuurlijk paardhouden'. En dit is geen natural boek zoals dat op bokt leuk genoemd kan worden. Maar er staan hele nuttige dingen in.
Ik heb het zelf ook en hierdoor houden wij onze paarden met een weiland+paddock en inloopsta; Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:59

hoezo hoef je ze niet te poetsen.. leg dat maar eens uit?