Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
liesz53 schreef:Bij mij op stal gebruiken we vlas.
Echt onwijs handig!
We doen 1x in de maand alles eruit halen en 3 nieuwe pakken vlas erin. En dan elke dag de drollen er uit halen, en 1x in de week de natte plekken weghalen.
Echt ideaal!
Kale stallen met matten en zonder vlas/stro vind ik echt heel zielig!
Lijkt net of je geen geld hebt om stro/vlas te betalen!
Paarden moeten lekker op een dikke laag liggen!
Ze moeten zich kunnen nestelen en een eigen plekje kunnen maken.
Als je paard een ziekte of iets dergelijks heeft, oke..
Maar zo niet..
Ik snap niet dat je een paard zonder vlas of stro in een stal kunt laten slapen..
Het lijkt me trouwens ook best wel slecht voor de pezen van een paard, ze staan de hele tijd op een harde ondergrond..
Maarja, meningen verschillen zo te zien..
Jammer!
Volgens mij weet je gewoon niet waar je het over hebt eigenlijk
liesz53 schreef:Bij mij op stal gebruiken we vlas.
Kale stallen met matten en zonder vlas/stro vind ik echt heel zielig!waarom?
Lijkt net of je geen geld hebt om stro/vlas te betalen!enig idee wat die matten kosten? ongeveer net zoveeals 1 jaar stro in je stal
Paarden moeten lekker op een dikke laag liggen!die matten zijn dik
Ze moeten zich kunnen nestelen en een eigen plekje kunnen maken.waarom? het zijn paarden geen vogels
Als je paard een ziekte of iets dergelijks heeft, oke..
Maar zo niet.. waarom niet? de matten hebben de zelfde eigenschappen als reguliere bodembedekkingen als stro, houtkrul etc, met de uitzondering at stro eetbaar is en de matten/tegels niet
Ik snap niet dat je een paard zonder vlas of stro in een stal kunt laten slapen..ik wel, omdat je met staltegels een vervangende bodembedekker hebt die net zo goed werkt als de reguliere bodembedekker
Het lijkt me trouwens ook best wel slecht voor de pezen van een paard, ze staan de hele tijd op een harde ondergrond.. de matten/tegels zijn niet hard, ze zijn verend en isolerend
Maarja, meningen verschillen zo te zien..tuurlijk verschillen meningen, gelukkig wel, maar informeer je eerst naar de dingen waar je een mening over hebt zodat je daadwerkelijk gegronde argumenten aandraagt ipv argumenten/feiten die niet kloppen
Jammer!

liesz53 schreef:..
En over die pezen..
Naar mijn idee, staan paarden die op een dikke laag stro/vlas staan, wel zachter als een paard die op matten staat.. En dat lijkt mij beter voor de pezen, dan de hele tijd op een vlakke bodem
Na het rijden staan de paarden op matten en dus een vlakke ondergrond, en ik denk dat het beter is om ze in een laagje te zetten.. Dan staan ze zachter in hun stal..
En zelfs divoza adviseerde ons bij de aanschaf van die tegels wel degelijk een bedding te gebruiken waar de paarden warm en vooral comfortabeler op liggen

Maar de manier waarop...
Matten zijn een eenmalige investering als het goed is, uiteindelijk zul je goedkoper uitzijn met alleen matten dan in combinatie of alleen bedding (stro/vlas/zaagsel etc)

liesz53 schreef:Daar is ook niets mis mee en het geeft aan dat je om je paarden geeft. Maar je kunt ook doorschieten er in en je paarden als schoothondjes gaan behandelen.en ik weet wat antropormorsofisch betekent!
Maar iedereen heeft het toch het beste voor voor zijn paard!
En de manier dat jij denkt dat goed is en je paard het naar zijn zin heeft..
Maar nu ik zit na te denken behandel ik mijn paarden net zo als goed als mensen..
niet meer optilt als ie zich omdraait, maar ok...).
maar meer: wie weet hier meer over? Een belangrijk aspect voor mij. (en wat zijn dan de bewezen orthopedische voordelen?)MarijeR schreef:in de winter ziet het er een stuk beter uit dan in de zomer.......Dat was voor mij de reden om niet op rubber tegels over te gaan.

draumpje schreef:MarijeR schreef:in de winter ziet het er een stuk beter uit dan in de zomer.......Dat was voor mij de reden om niet op rubber tegels over te gaan.
persoonlijk heb ik dat probleem niet omdat het een schuilstal betreft waar de dieren alleen bij echt noodweer in staan met dichte deur
maar zoals gemeld is , is het ook allemaal heel persoonlijk...en je komt als 1 van de eerste met echte argumenten aan
waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor stallen jij bekeken hebt in de zin van cub inhoud, lucht toe en afvoer, wat werd er in die stallen gedaan aan het stalklimaat ...
dit is puur interesse en onderzoeksdrift moet ik melden, ik sta altijd open voor nieuwe info etc etc
wat betreft het rollen in stal, daar ben ik persoonlijk niet kapot van, en laat dieren dus liever eerst in een paddock/bak rollen
om rollen op stal tot een minimum te beperken

)