Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:26

erg kostbaar ja...zeg dat,je mag toch wel een beetje kwaliteit verwachten he,voor zulke prijzen Tong uitsteken

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:32

ja echt wel Clown Tong uitsteken

je betaald niet 50 euro per tegel voor iets wat niet goed is voor je paard!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:48

liesz53 schreef:
Bij mij op stal gebruiken we vlas.
Echt onwijs handig!
We doen 1x in de maand alles eruit halen en 3 nieuwe pakken vlas erin. En dan elke dag de drollen er uit halen, en 1x in de week de natte plekken weghalen.
Echt ideaal!
Kale stallen met matten en zonder vlas/stro vind ik echt heel zielig!
Lijkt net of je geen geld hebt om stro/vlas te betalen!
Paarden moeten lekker op een dikke laag liggen!
Ze moeten zich kunnen nestelen en een eigen plekje kunnen maken.
Als je paard een ziekte of iets dergelijks heeft, oke..
Maar zo niet..
Ik snap niet dat je een paard zonder vlas of stro in een stal kunt laten slapen..
Het lijkt me trouwens ook best wel slecht voor de pezen van een paard, ze staan de hele tijd op een harde ondergrond..
Maarja, meningen verschillen zo te zien..
Jammer!

Weet je wel wat die dingen kosten Verward Volgens mij weet je gewoon niet waar je het over hebt eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen
Maja verder denk ik er het fijne over, ik behandel mijn paarden iig als paard in een stal en niets als beeldje in een porseleinen kast.
En harde ondergrond slecht voor pezen? Waar heb je dat nou weer gelezen?! Peesbroblemen die loop je net op op te zachte diepe grond, niet op een gelijke verharde bodem. Je moet niet voor niets stappen met paarden met een herstellende peesblessure op het harde.
En bovendien zijn die matten/tegels niet hard maar licht verend en isolerend (dus warm)

K'zou in het vervolg maar wat research doen voor je wat begint te roepen. Slim

Ik denk dat ik volgend jaar mijn fokmerrie haar stal met deze tegels ga inrichten en de kraamstal op termijn ook. Lijkt me handig voor die veulens als ze leren staan en lopen op een ondergrond van rubberen tegels ipv stro. Ben je ook meteen de lading vruchtwater kwijt die door de tegels weg loopt, stal is groot zat dus na de bevalling kan je dan nog een deel opstrooien. Pling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:38

liesz53 schreef:
Bij mij op stal gebruiken we vlas.

Kale stallen met matten en zonder vlas/stro vind ik echt heel zielig!waarom?
Lijkt net of je geen geld hebt om stro/vlas te betalen!enig idee wat die matten kosten? ongeveer net zoveeals 1 jaar stro in je stal
Paarden moeten lekker op een dikke laag liggen!die matten zijn dik
Ze moeten zich kunnen nestelen en een eigen plekje kunnen maken.waarom? het zijn paarden geen vogels
Als je paard een ziekte of iets dergelijks heeft, oke..
Maar zo niet.. waarom niet? de matten hebben de zelfde eigenschappen als reguliere bodembedekkingen als stro, houtkrul etc, met de uitzondering at stro eetbaar is en de matten/tegels niet
Ik snap niet dat je een paard zonder vlas of stro in een stal kunt laten slapen..ik wel, omdat je met staltegels een vervangende bodembedekker hebt die net zo goed werkt als de reguliere bodembedekker
Het lijkt me trouwens ook best wel slecht voor de pezen van een paard, ze staan de hele tijd op een harde ondergrond.. de matten/tegels zijn niet hard, ze zijn verend en isolerend
Maarja, meningen verschillen zo te zien..tuurlijk verschillen meningen, gelukkig wel, maar informeer je eerst naar de dingen waar je een mening over hebt zodat je daadwerkelijk gegronde argumenten aandraagt ipv argumenten/feiten die niet kloppen
Jammer!

nog 1 dingetje, de voordelen van matten/tegels gelden alleen als je de juiste materialen gebruikt, dus tegels of matten die daadwerkelijk voor paardenstallen zijn bedoelt en niet e dunne rubber matjes/tegels die geen vocht doorlaten etc etc
en je an de goede ranvoorwaarden voldoet, dus een iets hellende ondervloer (millimeterwerk) en en afvoer voor het vocht hebt

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:31

Oke, is wist niet hoe veel die matten kosten..
sorry, daar voor..
Maar ik ben nog steeds van mening dat ik matten zielig voor paarden vind.
Ik weet ook echt wel over wat voor matten jullie het hebben, ben wel eens op een stal geweest waar ze dat hadden.
Ik vind het er gewoon niet uit zien, en erg paardonvriendelijk.
Er is toch ook niet voor niets onderzoek naar gedaan, zoals in het begin van de topic staat bij Tijgertje86..

Met stro en vlas kun je de stal ook weer lekker fris en schoon maken.
Als je matten hebt, haal je alleen de mest eruit en doe je er niks schoons bij..
Lijkt mij niet echt hygienisch.. En volgens mij gaat het ook wel stinken..
De geur blijft erin zitten, ook al loopt de plas weg.. Het zit in de mat..
Ik vind ook dat ze moeten kunnen spelen met hun bodembedekking..
Lekker schrapen, en kroelen met hun neus tussen het stro/vlas.
En over die pezen..
Naar mijn idee, staan paarden die op een dikke laag stro/vlas staan, wel zachter als een paard die op matten staat.. En dat lijkt mij beter voor de pezen, dan de hele tijd op een vlakke bodem
En het klopt dat paarden die een peesblessure hebben op een harde ondergrond moeten lopen, maar het lijkt mij beter om in een stal een vlas/stro te doen..
Na het rijden staan de paarden op matten en dus een vlakke ondergrond, en ik denk dat het beter is om ze in een laagje te zetten.. Dan staan ze zachter in hun stal..

Ik ben niet tegen die stalmatten hoor..
Iedereen heeft z'n eigen manier voor bodembedekking voor z'n stal.
Maar ik zeg mijn mening erover, en die is dus anders dan de meeste hier..
Stalmatten zullen ook gerust wel voordelen hebben, daar ben ik het mee eens.
Maar ik zou noooooit stalmatten voor mijn stallen gebruiken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:17

@liesz53: weet je wat antropomorsofisch betekent Knipoog
Je post straalt het uit iig Lachen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:37

wij hebben rubberen stalmatten maar daar gaat wel elke dag een pak stro over heen zo verkomen we dat ze niet op het beton liggen, we hebben dus evenveel werk als anders want de boxen worden elke dag gemest maar ja zo doen wij t onze paarden staan zeg maar tot de knieen in t stro en dat rubber zorgt gewoon voor een goede isolatie en afvoer van plas.
ik vind t niet zielig dat ze alleen op rubber staan, maar wij doen het gewoon zo.. (eigenlijk voor ons eigen gevoel dat de paarden er lekker bij staan)

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:48

liesz53 schreef:
..
En over die pezen..
Naar mijn idee, staan paarden die op een dikke laag stro/vlas staan, wel zachter als een paard die op matten staat.. En dat lijkt mij beter voor de pezen, dan de hele tijd op een vlakke bodem

Na het rijden staan de paarden op matten en dus een vlakke ondergrond, en ik denk dat het beter is om ze in een laagje te zetten.. Dan staan ze zachter in hun stal..

Als je deze stelling hanteert, kan een paard ook niet in de wei staan.......... is ook een vlakke ondergrond!!!

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:51

matten is niks mis mee...
ik vind matten met stro fijner maar kaan kan ook gewoon!!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:19

@ Thommie
Het heeft niks met zielig te maken. Ieder zijn keus, mijn keus zou het niet zijn Knipoog En zelfs divoza adviseerde ons bij de aanschaf van die tegels wel degelijk een bedding te gebruiken waar de paarden warm en vooral comfortabeler op liggen Knipoog

@ Draumpje
Bij een enkel dier kan ik het begrijpen, maar dan praat je over een uitzondering. Bij 2, 3 of meer paarden zou het in mijn ogen eerder bezuiniging zijn, denk ik. Bloos

Ik geloof niet in het gebruik van alleen de stalmatten, dan minstens in combinatie met andere bedding.

Een paard is zeker geen mens, maar vergeet niet dat paarden hier veelal grotendeels binnenstaan. Dan vind ik alleen matten, voor mij persoonlijk en mijn paarden, echt not done. Dan te bedenken dat mijn paarden alleen snachts opstal staan, gehele jaar rond. Ik vind het fijn dat ze tussen het vlas en stro wat snuffelen en bezig zijn (paard moet immers wel min. 7uren kauwen per dag).

Volgens mij zou je bij alleen matten veel sneller verveling etc. krijgen. Ik twijfel niet aan de functie van die matten, dat heb ik zelf wel ondervonden Knipoog Maar de manier waarop...

Met schoonvegen alleen ben je er niet, de bacterien blijven wel hangen...Bij een goed oppotsysteem blijft het paard volgens mij indirecter vrij van de bodem dan alleen op matten.

@ Algemeen

Prijs zegt niet alleen wat over de kwaliteit Knipoog Matten zijn een eenmalige investering als het goed is, uiteindelijk zul je goedkoper uitzijn met alleen matten dan in combinatie of alleen bedding (stro/vlas/zaagsel etc)

@ Paardjeunity

Zo zie ik het ook het liefst Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:23

ze hebben hier voor de hele dag voordroogkuil,en dan bedoel ik ook de hele dag...

dus ik moet smorgens nog wat aan de kant schuiven van de dag ervoor...dus waarom dan stro?? vlas of zaagsel vallen voor mij dan af...at kunnen ze nl niet opeten.

en hier is het zeker bezuiniging,zowel met de mesthoop,waar ik echt geen plaats voor kan verzinnen dat deze weg gehaald kan worden,als voor de plaats om stro neer te leggen,en daarnaast nog eens besparing op de uitmesttijd...

en tot nog toe,heb ik niemand horen zeggen,bij het zien van mijn paarden...ooww wat zien zij er ongelooflijk zielig uit Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:48

sja dit is een discussie die oeverloos door kan sudderen
ik lees de berichten van mensen die het niets vinden en lees dat paarden worde n bekeken vanuit menselijk standpunten, emoties etc etc
lieve mensen, paarden zijn paarden, niet mensen, vogels die willen nestelen, of dieren eten zoeken tussen hun eigen poep en pies waar je ze bij een vocht opnemende bodembedekker bijna wel toe dwingt

hoe meer ik er over nadenk, hoe slechter ik een vochtabsorberende bodembedekker eingelijk vind kom ik achter Lachen

dat ze niet kunnen knabbelen aan het rubber , sja dat hoort geen probleem te zijn, zorg gewoon dat je dier voldoende ruwvoer heeft
hooi, stro ...ja stro want dat kan ook gewoon een voedermiddel zijn, zolang je maar fris, stofarm goede kwaliteit stro gebruikt kan een paard best een paar plakjes per dag nuttigen...
het voldoende ruwvoer tot de beschikking hebben is ook een issue bij andere eetbare en niet eetbare bodembedekkers

bij de eetbare omdat de stalbodem vervuilt raakt en je dieren dus vuil stro knabbbelen
en bij niet eetbaar als houtkrul omdat ze ook op krul gen ruk te doen hebben

engeloof me, ik wil met liefde en plezier de echt nadelen toegeven, maar die ben ik nog niet tegengekomen
in ieder geval al niet met redelijke gegronde argumenten
want de tot nu toe gegeven argumenten zijn niet vanuit het paard bekeken , maar vanuit menselijk emotie en betutteling dat het zo zielig is

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:16

Gras is ook een vlakke bodem, maar de grond is nog bedekt grasprieten.. en dus ook zachter!

Ik ben het voledig met RUBYWHITE eens!!

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:23

en ik weet wat antropormorsofisch betekent!
Maar iedereen heeft het toch het beste voor voor zijn paard!
En de manier dat jij denkt dat goed is en je paard het naar zijn zin heeft..
Maar nu ik zit na te denken behandel ik mijn paarden net zo als goed als mensen..
Maarja het is dan de vraag hóé je de mensen behandelt he..

En kimmie261, ik denk niet dat mensen gauw in iemands face willen zeggen dat je paarden er zielig bij staan toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:30

kom het maar zeggen hoor...eerst langskomen,en dan zeggen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:39

liesz53 schreef:
en ik weet wat antropormorsofisch betekent!
Maar iedereen heeft het toch het beste voor voor zijn paard!
En de manier dat jij denkt dat goed is en je paard het naar zijn zin heeft..
Maar nu ik zit na te denken behandel ik mijn paarden net zo als goed als mensen..
Daar is ook niets mis mee en het geeft aan dat je om je paarden geeft. Maar je kunt ook doorschieten er in en je paarden als schoothondjes gaan behandelen.

Iedereen kent zijn eigen paarden het beste, en als jij zegt dat jouw paard zich niet lekker zou voelen in een kale stal, so be it, maar dat geldt niet voor een ander paard Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:25

Ik heb bij verschillende stallen die rubber tegels gezien ik moet zeggen, in de winter ziet het er een stuk beter uit dan in de zomer.
Ondanks dat ze daar meerdere keren per dag de mest uit de stallen haalden, rook je de urine sterk met warm weer. Zelfs bij elke dag de stallen goed doorspuiten en er zat een goede afloop in de bodem.
Dat was voor mij de reden om niet op rubber tegels over te gaan. We hebben daar met de verbouwing serieus voor gekeken maar persoonlijk vond ik het niets.

En als ik naar mijn eigen paarden kijk, in de wei gaan zij ook niet zomaar ergens liggen. Bij ieder weiland zijn er plekken waar ze graven en in de zandkuilen liggen te slapen.
Net als wanneer ik de dieren uit de wei haal en ze in de paddock zet. Meteen lekker rollen in het zand.
Haal ik de dieren na een dag regen op stal, dan ploffen ze ook allemaal lekker in de diepe vlas laag om te rollen.
Wat dat betreft zoeken ze toch echt iets zachts en los spul om te liggen, blijkbaar heeft dat hun voorkeur...
Toen ze nog op stro stonden, had ik er zelfs een aantal bij die hun hoofd helemaal onder het stro stopten als ze lagen te slapen Haha!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:54

Leuke discussie, ik merk dat ik zelf (heb -nog- geen matten) eerst dacht 'daar moet toch stro over' maar later dacht 'een zwarte mat ziet er hard en onaardig uit maar is natuurlijk wel rubber dus verend en zeker warm en is bovendien vele malen beter dan op het kale beton als het stro opzij geschoven is, ik heb er hier ook eentje staan die ook alles opzij schuift en dan op het kale beton ligt, ik snap daar nog steeds niets van waarom ie dat doet, vlgs. mij omdat ie oud is en z'n poten Knipoog niet meer optilt als ie zich omdraait, maar ok...).

Verder vraag ik me af:
- in hoeverre veert zo'n rubber mat bijv. een divoza mat, mij heeft het altijd tegengehouden omdat ik ooit hoorde dat een rubber mat juist teveel veert zodat de voet iets achterover kantelt en vermoeidheid en evt. peesproblemen zou geven, nu hoef ik niet iedereen te horen 'nee hier geen peesproblemen' Knipoog maar meer: wie weet hier meer over? Een belangrijk aspect voor mij. (en wat zijn dan de bewezen orthopedische voordelen?)
- ik zie ze beide vaak lekker rollen op stal als ze wat bezweet zijn na het rijden, dat doen ze vast niet meer als je ze alleen op rubber hebt staan? of wel? ik denk zelf daarom aan een rubber mat met een laagje stro erover, wel veel dunner dan zonder rubber...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:01

nou zo erg veren die matten niet..het zijn stevig geperste tegels,alleen als je eroverheen loopt,voel je dat het zacht is,dus niet zo hard als beton.

mijn paard heeft artrose in zijn knieen,en dat was dus degene die keurig alle stro opzij schoof en dan op het beton lag,gevolg was dat hij in de winter echt heel erg slecht liep,kort en stijf..

tot nog toe,loopt hij als een trein,maar zoals al vaker gezegd,die matten voelen wat warm aan,je krijgt warme voeten als je erop loopt...hij rolt er wel op,ze liggen erop,ze doen niet anders als dat ze deden op stro.

ik bemerk hier geen enkele gedrags verandering,en dan ook helemaal niets...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:27

MarijeR schreef:
in de winter ziet het er een stuk beter uit dan in de zomer.......Dat was voor mij de reden om niet op rubber tegels over te gaan.

persoonlijk heb ik dat probleem niet omdat het een schuilstal betreft waar de dieren alleen bij echt noodweer in staan met dichte deur Lachen
maar zoals gemeld is , is het ook allemaal heel persoonlijk...en je komt als 1 van de eerste met echte argumenten aan Lachen

waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor stallen jij bekeken hebt in de zin van cub inhoud, lucht toe en afvoer, wat werd er in die stallen gedaan aan het stalklimaat ...
dit is puur interesse en onderzoeksdrift moet ik melden, ik sta altijd open voor nieuwe info etc etc Lachen

wat betreft het rollen in stal, daar ben ik persoonlijk niet kapot van, en laat dieren dus liever eerst in een paddock/bak rollen

om rollen op stal tot een minimum te beperken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:53

draumpje schreef:
MarijeR schreef:
in de winter ziet het er een stuk beter uit dan in de zomer.......Dat was voor mij de reden om niet op rubber tegels over te gaan.

persoonlijk heb ik dat probleem niet omdat het een schuilstal betreft waar de dieren alleen bij echt noodweer in staan met dichte deur Lachen
maar zoals gemeld is , is het ook allemaal heel persoonlijk...en je komt als 1 van de eerste met echte argumenten aan Lachen

waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor stallen jij bekeken hebt in de zin van cub inhoud, lucht toe en afvoer, wat werd er in die stallen gedaan aan het stalklimaat ...
dit is puur interesse en onderzoeksdrift moet ik melden, ik sta altijd open voor nieuwe info etc etc Lachen

wat betreft het rollen in stal, daar ben ik persoonlijk niet kapot van, en laat dieren dus liever eerst in een paddock/bak rollen

om rollen op stal tot een minimum te beperken

Het waren nieuwbouw stallen, goede ventilatie zowel bij de stallen zelf als in de nok, en een afvoer naar een oude mestput.
Zoals het gebouwd was, had het op papier perfect moeten werken met die matten, maar alleen dus niet als het boven de 20/25 graden was. Dan rook je de amoniak echt veel te sterk.

En tja, rollen doen ze hier best vaak op stal, de stallen zijn dan ook ruim zat. Ik heb er hier thuis in de laatste 7,5 jaar nog nooit een klem gehad. Vroeger op de pensionstalling wel, maar daar stonden ze in 3x3 stallen.

Afbeelding

En zo liggen de luilakken er hier vaak bij Haha!
Afbeelding

(tegenwoordig op vlas maar daar zijn ze zo mogelijk nog gekker op om in te rollen en languit te liggen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:15

Ik vind het in een vaste stal niet echt prettig lijken en amoniaklucht omdat er resten (urinegruis) blijven liggen onder de matten of aankoekt lijkt me ook niet prettig. Bij dichte matten vond ik het in elk geval erg gaan stinken als er geen strooisel gebruikt werd. Inderdaad vooral in de zomer en als de duren niet tegen elkaar open kunnen staan.

Bij een schuilstal, zoals Draumpje nu zegt, vind ik het een ander verhaal...
Een schuilstal is open, ze kunnen er vrij in en uitlopen en als daar geen strooisel in ligt, gaan ze er ook minder snel in staan om te plassen (enkele uitzonderingen daargelaten hoorde ik vandaag Schijnheilig)
Zo heb ik nu dus gewone dichte matten over de tegels liggen in het grootste deel van de schuilstal. Op deze manier kunnen ze veiliger gaan liggen en staan, zonder hun benen te schaven of te bezeren aan de harde betontegels, maar hun stal ook minder makkelijk aanzien voor toilet dan met strooisel.
Ik ben erg benieuwd of ze er ook in gaan liggen, maar dat doen ze ook gerust in het natte zand van de bak of in de modder als ze zin hebben om te rollen...
Ze hebben in elk geval op die manier de mogelijkheid om droog te staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:46

@ Marijer... ziet er erg fijn uit die foto's Lachen
hoe groot zijn de boxen bij jou?

ik moet ook toegeven dat ik het zelf ook een veel prettiger gezicht vind om een stal met stro, vlas..of een dergelijk strooisel
gevuld te zien Lachen
ziet er idd gewoon lekker , fijn en prettig uit ...
maar rubber kan in mijn ogen absoluut ene goede vervanger zijn Lachen

de stal met de ammoniaklucht... erg jammer als het dan toch niet blijkt te werken in de praktijk... zeker als er vanaf de tekeningen en berekeningen al rekening mee wasgehouden en het dna toch niet werkt

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:54

Stallen waarin ammoniak luchten hangen zijn stallen die heel erg slecht geventileerd zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:29

Of waar te weinig strooisel in ligt Lachen