Z pony voor een 11 jarige beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:15

Sorry Hillary6, ik moet er even tegenin. Afgezien van het feit dat er afgunst uit je berichtje klinkt: er zijn een heleboel mensen die heel goed kunnen rijden, maar niet de gave bezitten om een jong paard in te rijden, en ik vind het heel eerlijk van hen (en niet het minste tegenover het paard) om dat ook ruiterlijk toe te geven. Het heeft niets te maken met luiheid, veel geld of gebrek aan doorzettingsvermogen, maar alles met gebrek aan talent, gevoel en begeleiding (zowel van instructeur of van het thuisfront)

Ik kwam laatste een oudere Bit tegen, met een citaat van Egon van Neindorf, een Duitse dressuurruiter en één van de besten. Ik zal het hier even vrij citeren, omdat ik de Bit niet bij de hand heb (ik zit op het werk)

"De beste leermeester heeft vier benen, de tweebenige leermeesters kunnen niet zoveel overbrengen)

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:17

nouja zeg ik vind dat jij heel erg kortzichtig denkt Hillary. Hoezo afgunst?

Als een jong kind de mogelijkheid heeft om een brave Z pony te rijden, die ze van haar ouders krijgt, wil dat dan meteen zeggen dat ze lui is en dat ze altijd prijzen wil rijden en weetikveel? Hoezo vooroordeel?

Als ik een goed gereden Z paard had kunnen krijgen toen ik jong was; gráág. Want daar leer je ongelooflijk veel van. Dat zo'n beest het allemaal al kan; natuurlijk; maar dat wil niet zeggen dat dat kind op dr kont op dat paard gaat zitten en de Z instuurt! Het wil wel zeggen dat ze veel beter zal leren aanvoelen hoe een paard hoort te lopen en in die zin inderdaad een streepje voorheeft op haar leeftijdsgenoten.

Ik kan absoluut niet tegen die mensen die roepen 'ik heb zelf alles bereikt en anderen komen er alleen omdat ze een duur paard hebben gekocht.' Hoe kortzichtig kan je zijn Boos!

En by the way, leestekens en hoofdletters zijn ook geen overbodige luxe hoor!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:38

Een pony met ervaring is heel goed als eerste eigen pony. En wat een onzin, dat je de Z eruit zou rijden als je zelf nog niet zover bent, die instructrice weet er dus weinig van. Als het kind dat nu beginner is, op het niveau komt van de Z, dan weet de pony de hulpen heus nog wel juist te interpreteren. Ik heb een M-paardje, en mijn dochter, beginnertje, leert erg veel van hem. Ik wens het kind erg veel rijplezier met haar goed opgeleide pony.

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:07

Ik weet niet hoe oud het meisje is, maar heeft ze niet veel meer plezier aan een leuke speelpony?

Je ziet het bij ons op stal ook wel hoor, maar als vriendjes en vriendinnetje dan lekker zonder zadel gaan of andere wilde dingen met de pony´s doen, staan ze er toch een beetje sip bij te kijken. Daar is het paardje dan nèt niet geschikt voor.. toch jammer.

Wil zo´n meisje echt fanatiek aan de slag met wedstrijden dan vind ik het super van die ouders dat ze haar op deze manier mee willen helpen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:28

Ik denk niet dat een kind van 11 zelf weet wat ze precies wil. Ik denk eerder dat de ouders de beslissing maken en in dit geval het beste voor hun kind willen. Speelpony is heel leuk, maar correct rijden leer je er niet van.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:39

En wie zegt dat een Z-pony geen speelpony kan zijn??? Misschien is ie wel harstikke braaf.
En Nikita ik weet wel wie jij bedoelt bij ons op stal, maar dat paard kan helemaal niks, voor dat meisje zou ik juist een Z-paard aanraden... Dan durft ze tenminste te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:54

Ik vraag me toch af wat jullie voor een inbeelding bij een Z paard of pony hebben.
1 of ander wild beest wat door ervaren ruiters te hanteren is?

Karakter ligt niet aan het nivo hoor!

Ik ken genoeg kl0te B paarden, die ook nog steeds B zijn omdat ze een pokke karakter hebben en nooit eens mee willen werken.

Ik ken daarintegen ook Z paarden waar iedereen mee weg kan rijden, die Z zijn geworden door het mee werkende en lieve karakter.

Dus een Z pony kan ook een knuffel pony zijn waarmee je zonder zadel kan hobbelen als je daar zin in hebt.

hillary6

ik nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:19

ik ben nie jaloers maar ik vind het gewoon dikke onzin we zitten nie bij de paarden

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:25

Wat bedoel je daarmee?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:38

Ik denk dat een Z-pony (mits een makke, maar dat zou met een B-pony ook zo moete zijn) juist een prima leermeester is. Ik denk dit door een ervaring die ik zelf had, mijn ouders hadden niet het geld om een pony voor mij t ekopen, na jaren sparen kocht ik op mijn 17e van mijn eigen gespaardegeld Jerai. Ik heb vreselijk plezier van Jerai, maar een geweldige dressuurpony was ze niet en zal ze ook nooit worden (hoewel het na 3 jaar wel een stuk beter gaat). Vooral aan het begin heeft dit tot een hoop frustraties van beide kanten geleid. Ik had niet veel ervaring en we hadden dus steeds dat Jerai mij niet begreep en ik daar vervolgens totaal verkeerd op reageerde. Mijn instructrice heeft mij toen een aantal keer op haar paard laten rijden (ZZ) zodat wist wat ik moest voelen en omdat dat paard het makkelijker deed als Jerai als ik normaal min hulpen gaf. Door een paar keer op een Z-paard tehebben gereden, ben ik toen ook een heel stuk opgeschoten met mijn eigen moeilijke pony. Ik denk dus dat het voor zo'n meisje een hartstikke mooie kans is om het rijden goed te leren. En als je eenmaal goed kan rijden op een makkelijkere Z-pony, hoeft dat ook niet te betekenen dat je op een moeilijkere pony niet uit de voeten kan.

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:30

hallo,ik zou zeggen:als je het geld heb waarom niet??!!??!!
kijk ik zelf rijd 6,5 jaar,heb 6 jaar op manege pony's gereden,dus met andere woorden:GEEN HOOGBEGAAFDE DRESSUURPONY'S!!
ik heb daarvan 4 jaar op een mangehaflinger gereden en ben er samen met hem naar het M1 gekomen,ik heb alles op die pony geleerd,dus ook blijven zitten op je kont als hij zin hem op ff lekker keihard te bokken en te springen en te rennen,ook daar leer je veel van,hoe je moet zitten,en zelf ja een z-pony zou het niet meer zou gauw doen denk ik,dus als dat meisje wat ouder wordt en ze krijgt een wat jonger paardje die wat frisser is zal ze het er nog wel moeilijk mee krijgen,ik zelf zal een jonger paardje willen,die je zelf naar je eigen hand kunt rijden.maar dat is ieder voor zich.
een meisje bij mij op de mange had ook een eigen pony,die pony deed nooit wat,deed alles ging nooit in de staak liep gewoon goed,ze werd er tegroot voor een kreeg dus een jong paard die nog maar net onder het zadel was en ze zei zelf:het is beter gelijk een jong paard,je wordt te verwend met zo'n braaf ponytje en stoot je je een beetje je neus!

groetjes daniella

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:32

ps:ik vind ook dat als je nog niet veel ervaring heb,ga eerst op manege's rijden daar leer je een hoop van!!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:50

Ik ken een meisje dat vroeger ook zo'n pony heeft gekregen. reed toen iets hoger dan B denk ik maar niet veel hoger. Ze heeft er ontzettend veel van geleerd en is nu zelfs al een aantal keer Nederlands kampioen geworden in de Z. Het is een ontzettend leuke pony (NRPS) en echt een schatje. Niet te makkelijk maar ook geen ramp. Meestal zijn het "leerpony's". Deze worden verkocht aan een "beginner" en die leren de ruiter dan heel veel. Zodra dat gebeurt is worden ze weer verkocht.
En ach, ik zou het onwijs cool vinden als mijn ouders mij zo'n pony gaven (niet dat ze dat ooit zullen doen ofzo..). En het lijkt mij ook niet dat je zo'n pony heel erg zal verpesten. Er zal niet meer dezelfde oefeningen op worden gedaan maar als hij netjes wordt bereden en ze hebben er samen plezier in dan lijkt mij dat nog het leukste!

Maare, ben je niet gewoon een beetje jaloers?

Doei!!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 21:01

nee,en dat heb ik al 1000x gezegd.Toen wij een pony mochten konden we uit bijna alles kiezen.OOK EEN Z PONY!
Maar ik wil geen wedstrijden rijden,ik wil recreatief FREESTYLE rijden,dus daarom kozen wij BEWUST voor een lief fjordje!!
En ik ben heel trots op haar en wil haar niet ruilen tegen 100 sportpony's!
Dan had ik die wel gehad ,
MAAR DIE HOEF IK NIET!!!!!!!!!!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 09:46

Ja sorry Reddy,maar van sommige mensen hier word ik gewoon knettergek.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:54

Nou, dus jij koos voor zo'n schattig Fjordje omdat je niet van wedstrijden houd en zij kiest voor een leuke Z-pony. Niks mis mee toch?

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:57

ik snap niet zo goed waarom jullie zo gefokt worden op elkaar enkel omdat jullie een andere mening hebben Verward

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:12

Het lijkt me lang geen slechte pony voor haar. Op de manege waar ik reed staan/stonden ook 2 pony's die beiden Z of ZZ gereden hebben. De ene alleen in de dressuur, de andere ook met springen. Ze waren toen al allebei in de twintig, maar ze hadden er veel plezier in om 1 keer in de week rond te hobbelen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:16

ik vind dat het wel kan maar tis wel een beetje zonde van zo'n pony die z loopt en dan moetie b gaan lopen maar al krijgt dat meisje goed les op die pony en het gaat goed dan kan het toch gewoon?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:32

Ik ga het ff over een hele andere boeg gooien..
Ik zou geen Z beestje willen.. Oké, het kunnen lieve beestjes zijn of hittepetitten of whatever- I don't care..
Ik was van plan een L-er te kopen, ook niets van gekomen,..
Als dit meisje er helemaal happy van wordt een Z-paardje op stal te hebben staan, so be it, ik hoop dat ze er veel plezier van heeft,
maar nog meer hoop ik dat ze goede begeleiding krijgt,
wat mij in het verhaal niet duidelijk werd..
Ik kreeg het idee dat ze nog vooral met haar handen rijd,
iets wat je meestal toch als eerste leert,
ik hoop alleen dat ze dan een Z-er krijgt die dat accepteert,
en die ze niet verpest.. Ik zeg niet dat het zo is, dat het hoeft te gebeuren, zeg alleen dat het ZOU KUNNEN en dat me dat zonde lijkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:55

Kijk, dit klinkt al anders.
Dat jij niet voor een Z-pony zou gaan is jouw persoonlijke keuze, maar als een ander daar wel voor kiest, mag je hem of haar daar niet op aanvallen.
De pony die ze krijgt, als die het niet accepteerd dat ze met haar handen rijdt, dan leert zij het snel genoeg af.
En mijn intructrice heeft ooit eens gezegd dat je in je leven meerdere paarden verpest. Dat je altijd wel iets verkeerd doet. Zelfs de grootste namen doen dat nog. Somd een klein dingetje dat verkeerd gaat, soms iets heel groots. Maar er gaat altijd wel iets mis.
Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? We doen het immers zelf ook!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:59

Ja maar de ene misser is de andere niet.. En een keer mis komt een paard overheen, maar heel vaak.. En behalve dat, als zij in een keer aan dat bit rukt (ik zeg niet dat ze het doet, maar als ik terugdenk aan mijn eerste keer halthouden.......) het is gewoon zo, niet alle z-paarden zijn niet gewend aan een beetje geklungel op hun rug, en dat is niet altijd in een keer te zien, gewoon hopen dat er geen ongelukken van komen.. Enne.. verder, laten we elkaar nou niet zo afvallen, iedereen heeft zijn mening en geeft die, daarvoor is dit topic.. En als die van de jouwe verschilt en je denkt dat jij meer gelijk hebt, please zeg dat met belijd!