Oeps...vertrapte wei. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Re: Oeps...vertrapte wei. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:12

Hier blijven ze in de winter ook gewoon buiten, maar wij hebben 4 shetlanders/een haflinger/een KWPN'er en in totaal meer dan 2 hectare land. Ze vertrappen in de buurt van de schuilstal alles, en dat groeit in de zomer ook niet echt aan. Maar gras genoeg op de rest van de weilanden Haha! Wij bemesten maar heel weinig, mede voor de shetlanders en de haf (te voedzaam gras levert geheid problemen op, wij voeren gewoon flink goed hooi bij). Bij mij op stal wordt dit zo nu meer dan 10 jaar gedaan en het beval prima.

@Sjoert, JKK krijg je in paardenweilanden voornamelijk op 'open' plekken. Waar bv de mest blijft liggen en vervolgens geen gras weer groeit. Bij goede bemesting is de kans op JKK al een stuk kleiner. (al is het bij ons opgekomen in een 'dicht' weiland vooral met dank aan de buurman Duivel ).

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:39

Wij hebben ook meer dan genoeg weilanden, maar toch doen wij het niet meer. Haha!
Als ik het zo hoor, zitten wij nog wel relatief safe wat betreft JKK. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:42

Ik denk dat die bij jullie ook geen groeit, of wel dan?

Wij willen van het voorjaar sowieso spuiten tegen onkruid.
Dat is er dit jaar toch wel wat gekomen (en dan in alle weides, niet alleen de winterwei)
Hoevaak doen jullie dat Sjoert en waarmee?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:45

runningkawa schreef:
Hoevaak doen jullie dat Sjoert en waarmee?

Wij spuiten eigenlijk alleen als we het land opnieuw in gaan zaaien. (Volgens de man van de PAVO moet je dat eens in de 20 jaar doen. Clown )
Als het echt te gortig wordt met onkruid, willen we wel eens spuiten.. maar dat is dat echt zelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:46

Inzaaien zou hier misschien ook wel wat zijn.
Volgens de buren is het hier al best wel lang grasland.

Maar we wilden eerst maar eens spuiten evt doorzaaien, kijken wat dat doet Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:27

Wij mogen de paarden in de winter op 1 stukje land zetten.En dat word steeds zwarter Haha! .Maar vorig jaar in de zomer was het weer helemaal groen.Het groeit dus vanzelf wel weer aan.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:08

runningkawa schreef:
Inzaaien zou hier misschien ook wel wat zijn.
Volgens de buren is het hier al best wel lang grasland.

Maar we wilden eerst maar eens spuiten evt doorzaaien, kijken wat dat doet Lachen

Spuiten in de herfst doen.
Dan trekt het gif de wortels in.
(in het voorjaar gaat het gif in de balderen zitten.. schiet niet op)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:14

hmmmz onzem anege doet t ook in t voor jaar ik geloof dat wij n vage manege hebben als ik dit lees hahaha
ga toch nog s navragen hoe vaak we spuiten volgens mij echt 2 keer haha edit; smiley deed t niet Frusty

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:26

hier staan ze gewoon in het kleine weiland, die mogen ze helemaal vertrappen. Vind het belangrijker dat ze overdag naar buiten kunnen. ze staan van 8 tot 19/20 uur buiten in het land. Volgend jaar word grote weiland helemaal doodgespoten en opnieuw ingezaaid. Het gras in de kleine wei gaat in voorjaar zelfs weer groeien waar het nu al kompleet zwarte blubber is. Het graszaad bevind zich nog wel in de bodem. en anders klein beetje erdoor zaaien als "hulp"

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 08:29

Vanaf gister mochten wij de paarden op het hele grote land neer zetten als ze niet teveel zouden rennen ect.. naja ik zette ze er op had verw8 dat ze de eerste 5 min helemaal uit hun dak zouden gaan... nou nog geen minuut het was bok bok en eten... hahah dus het viel mee.. het is wel een pa Ha land dus dat is wel lekker.. en volledig gedraineerd.. achter in is het land onwijs droog.. dus zullen ze het daar minder vertrappen dan voor..en er staat nog heel veel gras.. Niet dat er nu veel voeding in zit maar ze zullen zich niet snel vervelen..Maar ik heb ook geen hele kudde paarden.. We hebben er maar drie dus dat zal ook wel schelen..

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:36

Wij hebben ong. 1/2 hectrare wei voor een KWPN-er en een shet. Genoeg om de hele zomer en een stuk najaar te laten begrazen, maar te weinig om te laten vertrappen!!! Haha! Ik heb ze nu dus overdag in de bak staan, vinden ze een stuk minder dan in de wei, maar het kan niet anders. De hele dag op stal is bij mij geen optie. (tenzij wij een hele dag weg zijn, maar dat komt zelden voor).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 08:40

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-06 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie toegestaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:53

das de pest met paarden, die ploegen alles om en rennen vaak, Haha!
koeien rennen alleen de eerste keer als ze naar buiten gaan Clown en daarna niet meer Knipoog

Bij ons staan ze swinters in paddocks, de wei (Veengrond) is gewoon niet begaanbaar, ze zakken tot hun knieen weg Knipoog

@ Linda: De wei ziet er zo op de foto prachtig uit Ja

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:37

Dat een weiland gedraineerd is, heeft volgens mij weinig zin.
Als er water valt, wordt de bodem alsnog drassig en vertrappen ze het wel.

Maar mooi dat ze op de wei konden Linda. Lachen

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:57

margaretha1 schreef:
Wij hebben ong. 1/2 hectrare wei voor een KWPN-er en een shet. Genoeg om de hele zomer en een stuk najaar te laten begrazen, maar te weinig om te laten vertrappen!!! Haha! Ik heb ze nu dus overdag in de bak staan, vinden ze een stuk minder dan in de wei, maar het kan niet anders. De hele dag op stal is bij mij geen optie. (tenzij wij een hele dag weg zijn, maar dat komt zelden voor).

Nog een aanvulling: wij zitten op klei Boos! , als dat nat wordt, wordt het glad. Daar heeft onze vorige pony zich al eens op geblesseerd.... Nog een reden om ze nu uit de wei te houden!!!

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:50

Wij zitten ook op de klei, en weide blessurres zijn in 30 jaar niet voorgekomen.(nog niet) Ze staan dan wel 24/7 op de wei, wellicht dat dit wat meer rust in groep geeft.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:12

Dat denk ik wel HF. Ja

Ik weet nog goed dat wij in onze eerste twee jaar de paarden dus wel naar buiten deden. Je kon zo ongeveer elke week de hoefsmid bellen omdat er weer een paard zijn ijzer kwijt was. Nagelbijten / Gniffelen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:12

die van ons staan ook op klei grond.. maar die van mij stan niet op ijzers.. Het zijn jonge paarden maar eten vinden ze toch belangrijker dan rennen Tong uitsteken
alleen vandaag moest ik ze weer binne halen door het enorme regenval Boos!
Maar ik denk dat mijn oudje (25 )de kudde rustig houdt.. de andere twee zijn namelijk nog maar 3 en rennen ook niet..

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:35

Die van ons staan ook niet op ijzers.
Lijkt me inderdaad geen doen met een natte periode.