Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Re: Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 18:43

chipieke schreef:
Ik heb het risico gelopen en gedaan... Had €1000 al bijeengespaard voor een eigen paard toen ik 16 was. Ik kon een goed paardje op de kop tikken voor €600 en met die andere €400 heb ik zadel en toebehoren gekocht, ik had al heel wat spullen op voorhand gekocht dus die kosten had ik niet meer....

Had een weekendjobje, zaterdags in een bruidsboetiek en op zondag op de manege. Dit was genoeg om elke maand stalling + eten + hooi en stro te betalen, en ik had nog wat centen over voor de hoefsmid. Mama en papa betaalden de dierenarts Haha!

Een jaar een half later heb ik het paardje nog en het gaat SUPER! Ze is gezond en gelukkig en vind het van mezelf een supere zet Haha!

Is het niet een beetje krap, of kom je (ruimschoots?) toe met je geld? Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:45

Welshcobfan schreef:
Zaina schreef:
nou welshcob fan jij wilt volgens mij gewoon niet dat zij een pony koopt ofzo Boos!

ik gun iedereen een eigen paard, maar je moet wel reeel blijven. Ze moet zichzelf gewoon die vragen stellen. Wat heb je er aan als je nu een paard kan kopen en onderhouden en over een half jaar geen geld meer hebt omdat je geen tijd meer hebt voor je bijbaantje? En wat als je wél over een jaar jezelf ook deels moet onderhouden (wat reeel is gezien haar leeftijd)?
Ik kán niet zelf mijn paard onderhouden, mijn ouders betalen alles voor me. Ik weet nu wel dat als ik het wel zelf meot doen, dat ik dan toch genoodzaakt ben om of paard te verkopen of ook mijn bijrijdster te laten meebetalen. En dat is erg reeel Knipoog

Ik wil niet negatief doen, maar je moet wel zoveel mogelijk scenario's bij langs gaan. Anders leef je in een droom wereld, terwijl de realiteit toch vaak anders is.
Ik zie liever iemand toch wat voorbereid aan zoiets beginnen!
Misschien wel een idee dat je een bijrijdster erbij neemt die ook wat bijdraagt voor bv de hoefsmid Lachen

Ja dat is inderdaad ook een goed idee. heel veel mensen vragen tegenwoordig een bijdrage aan hun bijrijder

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:17

Zal eerst alles berekenen hoeveel het word enz. zodat je een beetje kunt zien of je uit komt met dat bedrag van jezelf.. Haha!

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:24

mistylove schreef:
Zal eerst alles berekenen hoeveel het word enz. zodat je een beetje kunt zien of je uit komt met dat bedrag van jezelf.. Haha!

Ik heb al vaker geprobeerd een berekening te maken, maar ik weet niet of dat wel realistisch is.
En er kunnen altijd onverwachte kosten komen..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:39

ja dat hou je sowieso....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:33

waarom een paard van 16 jaar?
Heb je deze op het oog.
Bij aanschaf van welk paard ook kijken (keuren) en alleen kopen als hij op dat moment gezond is. Medische kosten komen altijd. En let wel voor aanschaf en spullen kun je vooraf sparen echter de maandelijkse vaste lasten moet je makkelijk kunnen betalen. Lukt dit niet of twijfel je daaraan dan zou ik het niet doen. succes met je keuze.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:53

Ik denk dat je berekening alleen al iets realistischer wordt als je om te beginnen je bijbaantje hebt gevonden en maandelijks je rekening ziet groeien met die geschatte 220 euro. Denk er wel aan dat als je een keer een weekje ziek bent en niet kunt werken dat je budget van die maand alleen al daalt met een kwart. Op die manier wordt het heel snel krap.

Ondanks dat, als je ouders er 100% achterstaan en ook weten wat voor risico en verplichtingen ze ermee aan gaan. Als zij ook bij willen springen, dan zijn er ineens weinig tegenredenen te bedenken Knipoog

Maar daar moet je dus wel volledig zeker van zijn.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:58

ik denk dat het zeker, maar dan moet je wel afspraken maken met je ouders.
mischien dat hun je kunnen helpen met kosten die zelf neit kan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:51

Bienotje schreef:
Ik denk dat je berekening alleen al iets realistischer wordt als je om te beginnen je bijbaantje hebt gevonden en maandelijks je rekening ziet groeien met die geschatte 220 euro. Denk er wel aan dat als je een keer een weekje ziek bent en niet kunt werken dat je budget van die maand alleen al daalt met een kwart. Op die manier wordt het heel snel krap.

Ondanks dat, als je ouders er 100% achterstaan en ook weten wat voor risico en verplichtingen ze ermee aan gaan. Als zij ook bij willen springen, dan zijn er ineens weinig tegenredenen te bedenken Knipoog

Maar daar moet je dus wel volledig zeker van zijn.

klopt helemaal.....
en je moet er zeker van zijn dat je echt niet zonder werk kom te zitten.....die garantie geeft een bijbaantje niet.
en idd ziekte..
En je ouders moeten er 100% achter staan, stel je hebt een keihoge da ( en ik weet hoe hoog dat kan oplopen dat je echt leeg bloed qua geld ). rekening, springen ze dan bij?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:20

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me niet zo veel kan voorstellen bij die enorme kosten die jullie allemaal opnoemen..

Mijn paard (van schoonouders gekregen) komt vanaf januari bij ons thuis te staan.. Ze moet nog beleerd worden, dus gaat eerst een maand weg.. 500,-- op z'n minst, we zijn de stallen nog aan het verbouwen tot nu toe 12000,-- en het is nog niet klaar... Hooi en stro halen we bij onze buren weg.. volgens mij 1,70 per baal.. voer kopen we bij de groothandel.. (geen idee eigenlijk hoe duur dat is).. De bak moet nog aangelegd worden, het land moet nog omheind worden.. er moet nog een andere auto komen en nog een trailer..

Kortom.. best veel kosten.. Maar ik heb het idee dat als we bovenstaand allemaal betaald hebben, er geen enorme kosten meer zijn elke maand.. Het kan toch niet zo zijn dat je elke maand de DA bij je stal hebt staan.. Hoefsmid en voer daar komt het dan toch basic op neer.. Of ben ik nou zo blontttt? Haha!

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:24

Ik denk dat je het wel kan redden.
maar dan heb je dus geen geld over, dus niks voor uitgaan, mobiele telefoons, enz.
Je kan ook denken aan een bijrijdster, die je bijf voor 3 keer in de week laat komen, en de rest voor jezelf Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:50

Waarom niet nog een paar jaar wachten tot je een goede baan hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:34

Ik betaal hier in groningen 2.20 per pak stro en 3 euro voor een een pak hooi. Mijn ouders huren een stal hier van natuurmonumenten, dus die kosten zijn relatief laag, en er is een openbare rijbak binnen 10 minuten stappen. Zomers zijn de kosten nihil, maar in de winter is het toch aardig prijzig nog aangezien er veel hooi doorheen gaat (en dat is toch wel 3 euro per 2 dagen) en 2 pakken stro per week is dus (4.40 per week). Komt de hoefsmid nog overheen en de dierenarts. En dan staat mijn pony nog relatief goedkoop, ik weet niet hoe het bij jou in de buurt is?

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:46

Ik denk ook wel dat het zal gaan! Ik ga zondag weer bij mijn hopelijk toekomstige peerd kijken.. maar ik verdien zelf gemiddeld aan werken 350 per maand, krijg nog 70 studiegeld en 100 per maand met oppassen dus ik moet het wel redden! Haha! Maar ik wil van dat studiegeld het liefst gewoon ook nog uit kunnen gaan en kleding kopen etc.. maar alsnog houd ik wel genoeg over om te kunnen sparen voor een dierenarts enz. Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:44

LieveLotje schreef:
chipieke schreef:
Ik heb het risico gelopen en gedaan... Had €1000 al bijeengespaard voor een eigen paard toen ik 16 was. Ik kon een goed paardje op de kop tikken voor €600 en met die andere €400 heb ik zadel en toebehoren gekocht, ik had al heel wat spullen op voorhand gekocht dus die kosten had ik niet meer....

Had een weekendjobje, zaterdags in een bruidsboetiek en op zondag op de manege. Dit was genoeg om elke maand stalling + eten + hooi en stro te betalen, en ik had nog wat centen over voor de hoefsmid. Mama en papa betaalden de dierenarts Haha!

Een jaar een half later heb ik het paardje nog en het gaat SUPER! Ze is gezond en gelukkig en vind het van mezelf een supere zet Haha!

Ik moet zeggen dat ik in die tijd RUIMSCHOOTS toekwam! Heb een moment gehad dat amore naar de kliniek moest wegens zware koliekaanval, en die opname heb ik volledig zelf betaald. Je kan een paard zo duur en goedkoop maken als je eigenlijk wilt hoor. Zolang ze het hoognodige maar hebben zijn ze gelukkig! Mijn paarden zijn bvb gelukkiger 24/7 op de wei dan in een stal... Dan schilt al heel wat in kostprijs!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:51

Wordt wel krap hoor

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:33

Ik denk ook dat het erg krap gaat worden..
Dierenarts rekeningen kunnen hééééél hoog worden..
En ik weet niet wat je budget is voor een paard..
Maar meestal hebben de goedkopere oudere paarden wel kwaaltjes..
Dus daar moet je ook aan denken..
En wat dacht je van de kosten van de klinische keuring? en eventuele rontgologische keuring?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:49

En dan wordt paard ziek en dat heb je een probleem.
Als je een paard niet op die manier kan verzorgen, dan moet je dat niet eens willen. Ook als het paard ziek mocht worden, dan moet jij hem/haar kunnen verzorgen!
Zoek dan liever een leuk leasepaard oid. Daar ben je meer mee geholpen.

Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:33

Mee eens ieder paard heeft recht op een goede medische verzorging,er kan van alles gebeuren.Vraag je zelf eens af wat je zou doen als je een rekening niet zou kunnen betalen,en steeds bang zijn dat er iets gebeurd of dat je paard iets krijgt geeft echt geen rust.

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:56

kan opzich makkelijk als je ouders hebben die eventueel voor willen schieten als er iets mis gaat..denk dan aand e DA kosten , tandarts enzo... ik ga het ook redden met 100 in de maand dusse Knipoog

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:58

[/quote]

[/quote]

Ik moet zeggen dat ik in die tijd RUIMSCHOOTS toekwam! Heb een moment gehad dat amore naar de kliniek moest wegens zware koliekaanval, en die opname heb ik volledig zelf betaald. Je kan een paard zo duur en goedkoop maken als je eigenlijk wilt hoor. Zolang ze het hoognodige maar hebben zijn ze gelukkig! Mijn paarden zijn bvb gelukkiger 24/7 op de wei dan in een stal... Dan schilt al heel wat in kostprijs!
[/quote]

een paard voor 600....een goed paard?
zoow....!
hoe oud is ie?

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:59

Als je echt goed voor je paard wil zorgen, is dat denk ik niet genoeg. Voer, stal, wei, dierenarts, tandarts, hoefsmit, alles kost geld. Vooral een ouder paard brengt vaak extra kosten met zich mee, vaak hoef en tand problemen. Ook een stal in een mooie recreatie omgeving kost vaak wat meer. Sterkte

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:43

Als je de hele tijd er aan moet denken of je wel goed uitkomt met je geld en tijd en dergelijke..
Dan verzorg je je paard niet lekker en loop je altijd met zorgen.. en heb je altijd in de achterhoofd: als er maar niks gebeurd, want dat kan ik niet betalen.
Als je zeker bent of je genoeg geld om een paard te kopen, zou je pas een paard kopen.
En omdat jij een topic start met de vraag of jij het met dat geld zou redden, ben je niet zeker..
Ik vind dat je pas een paard kunt kopen, als je er zelf achter staat en je zeker bent.. En niet misschien je ouders kunnen voorschieten of bijschuiven.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:47

normaal moet het lukken hoor...
Ik heb zelf een paardje gekocht van de zomer en krijg van mijn ouders 50 euro per maand en voor de rest betaal ik alles zelf en ik heb geen werk...
Dus ik heb mijn spaargeld en men geld van vakantiewerk en voorlopig lukt het allemaal goed. Gewoon beetje zuinig leven

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:44

Je zou het kunnen redden.
Maar je hebt geen zekerheid.
Vorige week is de DA bij ons geweest. Omdat de pony erg hoeste;
het koste gelijk 100 euro Wow!
Maar de DA hoeft natuurlijk niet elke maand te kijken! Clown
Bij aankoop zou ik hem altijd laten keuren! want je kan nooit
met je blote oog zien of een paard goed is.
En goedkeuring kost ( bij ons ) 110 euro.
Zit er een zadel bij dat paard? want anders moet je dat ook nog aanschaffen.
Maar ik denk dat je het wel zou kunnen redden. Knipoog