Hoe dik is jouw vlaslaag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Hoe dik is jouw vlaslaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:57

Ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt.Ik vind het nogal wat 190 euro en dan 2 cm vlas in de stal.Ik las net dat je deze week nog een stal gaat bekijken ik hoop voor je dat het wat is.Veel succes.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:08

ik zie mijn pony telkens groter worden Haha!.
hij staat lkker dik in de vlas. denk een cm of 15-20.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:44

monsera schreef:
Ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt.Ik vind het nogal wat 190 euro en dan 2 cm vlas in de stal.Ik las net dat je deze week nog een stal gaat bekijken ik hoop voor je dat het wat is.Veel succes.

Zo denk ik er exact over ja.
Als ik een poot uitgedraait wil hebben dan liever ergens anders en zeker niet ten koste van mijn wijffie.
Maar goed,het was een erg leuke stal waar ik net ben wezen kijken.
Het jammere was dat het al donker was,en ik nogal nachtscheel ben Clown
Maar voor de rest is dit zeker een optie ja.
Wil alleen nog even verder kijken om te kunnen vergelijken.
Ik woon hier zelf ook nog niet zo lang en weet erg weinig van de stallen af hier in de omgeving.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:57

ik heb een geit ipv een paard, ze verstopt alle keutels in een rand achterin dr stal omdat ze dr voeten ook niet optilt als ze achteruit loopt om te poepen.... Lachen
ik zoek me dus wezenloos naar al die losse keutels in het vlas, ze is verder heel schoon maar uitmesten duurt errug lang! iemand een gouden tip om die losse keutels er snel uit te krijgen?
Ik gebruik zo'n zaagsel/vlasvork maar de keutels stuiteren er steeds vanaf als ik de vork schudt. Zachter schudden kost nóg meer tijd.
Handschoenen heb ik ook al geprobeerd maar dan moet ik steeds op mn knietjes en 1 knietje gaat dan protesteren....
De vork is niet breed en hoog genoeg aan de zijkant vind ik Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:59

Dat klopt Cissy.

Ik los het zo op: 's morgens de paarden vroeg naar buiten jassen en dan de stallen uitdoen. Ze hebben dan nog geen kans gehad om de drollen uit mekaar te lopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:28

paard staat in pension en ik kan dus niet sochtends eerst even mn stal gaan uitmesten... Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:05

Scum schreef:
Dat klopt Cissy.

Ik los het zo op: 's morgens de paarden vroeg naar buiten jassen en dan de stallen uitdoen. Ze hebben dan nog geen kans gehad om de drollen uit mekaar te lopen.

Die van mij loopt 's nachts ook alles uit elkaar hoor!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:51

hmm..ik heb heel het topic ook even doorgelezen Nors opkijken
erg boeiend Pling
Ik sta namelijk op dezelfde boedrie als Cissy met haar geit, ik heb het "varken" Clown

Nu is mijn paard nog erg jong,net uit opfok, maar ik blijf twijfelen aan haar afstamming Nagelbijten / Gniffelen
Het lijkt langzaam aan ietsje beter te gaan OK dan!
Na het lezen van dit topic denk ik dat ik eerdaags even helemaal overnieuw begin, met een baal of 5!
Pling

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:55

marloes-joy schreef:
Nu is mijn paard nog erg jong,net uit opfok, maar ik blijf twijfelen aan haar afstamming Nagelbijten / Gniffelen
Het lijkt langzaam aan ietsje beter te gaan OK dan!
Na het lezen van dit topic denk ik dat ik eerdaags even helemaal overnieuw begin, met een baal of 5!
Pling

Mijn paard is ook van de herfst uit de opfok gekomen. In de eerste drie weken was ik echt radeloos, zo'n gore bende maakte hij er van ( staat we op stro trouwens ). Sinds een week of twee gaat het ineens stukken beter. Hij is blijkbaar gewend geworden aan het stalleven. Het is nog steeds geen superschoon paard, maar ik hoef er tenminste geen baal stro per dag meer bij te doen. Misschien nog hoop voor verbetering dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:19

marloes: WHOEHAHAHA! boedrie en geit/varken, maar het klopt wel Lachen
ben er nog niet achter wat een gark nou is.....

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:00

ik doe elke week een nieuw pak vlas er in

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:31

Ik doe er elke week 2 nieuwe pakken in, ze heeft een stal van 3 bij 4, lekker groot dus Haha!
Er ligt ook wel een aardig laagje, denk zo rond de 20cm.
En ik mest elke dag uit Lachen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:37

Vriendin van mij, die heeft één pak erin liggen! En in de winter nog een laagje stro eroverheen, voor de warmte..

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:39

wij moeten in het begin eerst een laagje opbouwen dus plasplekken er niet uit daarna wordt het een 2de grond laag dus ook veel zachter en daarna kan je gewoon mesten zonder de grondlaag te verwijderen
ik denkt rond de 10a15 cm wel nodig is

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:33

Ik doe in de stallen van 3x3 elke week een nieuw pak (soms halverwege de week nog een half pak erbij). Er ligt een aardig laagje in.. Lachen

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:37

ik heb er een vlinke laag inzitten en moet zegen met die laag doe ik ook wel een tijdje omdat het heerlijk mest ( wij mogen het schone dan ook niet weg gooien ) maar het verschil tussen vies en schoon zie je haast niet Lachen
ik vindt het werelds Tong uitsteken

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:04

Ik heb volgens mij een centimeter of 25/30 Nagelbijten / Gniffelen Ben begonnen met 5 pakken en nu gaan er per week 1 a 2 pakken bij, ligt er een beetje aan watvoor weer het is (bij nat weer is mijn stal ook natter, komt door het buitenluik denk ik) en hoe netjes mijn pony zich gedraagd. 2 Centimeter is wel heeeeeul weinig!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:01

Heb vorige week dinsdag 2 balen (21 kg p/stuk) in Ulf zijn stal gedaan (stal afm. 2,5 x 3 mtr.).
Dit gaat idd een stuk beter dan 1 baal.

Mest nu dagelijks de mestballen eruit en 1x per week de natte plek.
Wel hark ik iedere dag na het uitmesten de zijkanten weer naar het midden, aan het "harde" kom ik niet.

Ben erg tevreden, de bodem is mooi droog en niet glad/los meer.
Denk dat wij zo de winter wel door komen Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:23

mijn jonge merrie, is de enige die nu nog op stro staat, en ze maakt er een potje van.....
vanaf morgen,. gaat ook zij op vlas, er is eindelijk weer een pallet gebracht....

in haar box gaan ongeveer 7 pakken, en ik weet nu al, dat ik straks een makje heb, ze doet namelijk alles met de kont tegen de muur.....dus alles ligt achterin de box, nadeel is wel, dat ik elk jaar de muur moet witten Schijnheilig

lang leve de vlaslaag in dit geval dus Haha!

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:45

Ik heb 1 pak in de stal (ponystal), denk dat dat *pakt haar liniaal erbij* minimaal 20 cm. Binnenkort verhuist mijn pony naar een grotere stal, daar gaan 2 pakken in. Komt hij nog uit op 20 cm. ong.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:57

1 pak? Bloos! Hoe klein is jouw stal dan of hoe groot zijn je pakken?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:06

hihih ik zat het me net af te vragen, zo groot is de box van mijn paardje nou ook weer niet, daar gaan 7 balen in Bloos!

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:37

Misschien dat wij dat grotere pakken hebben? Want zijn stal is nu niet groot, maar toch ook niet heel erg klein. Zou de afmetingen niet uit mijn hoofd durven zeggen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:57

Ik krijg nu ook grote interesse in vlas op de bodem van de stallen.Alleen heb ik een vraag aan de ervaren vlas gebruikers:mijn Arabier (lees varkentje)eet altijd al zijn schone stro op,dus staat hij vaak vuil.Omdat hij een schimmel is,snappen jullie denk ik wel hoeveel werk ik aan hem heb om hem schoon te houden.Maar eten paarden ook van hun vlas??Zo ja is het erg gevaarlijk??Alvast bedankt voor jullie ervaringen. Vork

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:13

Bij ons eet geen enkel paard van het vlas, maar ze krijgen dan ook genoeg ruwvoer. Zeker als er net een nieuw pak in is gegaan krijgen ze wat hooi en stro er bij om aan te knabbelen, tegen de verleiding zeg maar.
Als ze er veel van eten is het wel gevaarlijk, geloof ik. Gelukkig nog nooit meegemaakt.