wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Re: wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:21

in ieder geval een bak van min. 20x40
weiland
stallen van min. 3x3
goede afspraken over wie wat moet doen en wanneer
de nodige dingen zoald afspuitplaats, wasbak e.d

Verder kan ik niet veel bedenken dat perseé nodig is..
Ik denk dat het belangrijkste wel is, goede prijsafspraak + regelingen Ja

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:26

dank je! Ik zit al voor zoveel dingen te kijken! Stalbenodigdheden staldeuren en ramen, solaria, zadelkasten..
Ik zou weleens een vrijblijvende tekening willen laten maken door een aannemer! Kijken wat haalbaar en betaalbaar is!
Maarja daar komen al snel hoge kosten bij kijken ..:S

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:28

ja inderdaad! mischien voor goedkopere tweedehands dingen kijken die nog wel gewoon goed bruikbaar zijn? Tenzij je alles helemaal superstrak en nieuw wilt Haha! Wel leuk idee van jullie om een kleinschalige pensionstal te willen beginnen Ja

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:32

ja he vinden wij zelf ook!
Voor alles zover is zijn er natuurlijk weer een paar jaartjes voorbij..:d. Natuurlijk willen we ook eerst eens mee lopen bij iemand die zo'n stal heeft endergelijke..
Inderdaad tweedehands spullen zullen zeker gebruikt worden, als je die zelf weer netjes opknapt brengt het zijn geld meestal wel op..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:32

heeft er nog iemand iets toe te voegen hier?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:28

Een naar mijn mening heel belangrijke: Beseffen dat je het nóóit iedereen naar de zin kunt maken! Houdt dit altijd in je achterhoofd.
Je zegt dat je geen eigenaarsmentaliteit wilt hebben en het gezellig wilt houden...soms kun je gewoon niet anders. Het is dus belangrijk dat het gezellig is, maar ook dat jij de baas bent, kan heel erg moeilijk zijn.

(Thuis pensionstal)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 08:36

Eindelijk.. iemand die een pensionstal heeft..Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:20

Waar je rekening mee moet houden is dat je grond geschikt is voor het doel wat jij er mee wilt.
Wil je het hele jaar weidegang geven, zul je hoog gelegen en stevige grond nodig hebben.
Wij hebben net in augustus ons huis gekregen met ruim 3ha weiland, Veen op zand, met het zand op 30 (zandkop) tot 60 centimeter, maar het valt me toch tegen hoe het zich houdt. Het water blijft er op liggen en de bovenlaag wordt drassig. Ga je daar intensief paarden op weiden het jaar door dan wordt het toch 1 grote modderpoel.
Ik heb er 4 paarden op lopen (1 van mijzelf), maar overweeg in de toekomst een deel vooraan bij bak en schuilstal op te hogen met zand en eventueel een stukje te bestraten om zo de modder te kunnen beperken en mijn land in erg natte tijden te kunnen sparen.

Daarnaast kun je heel mooi gaan tekenen en plannen maken, maar je zit met de mogelijkheden en welwillendheid van de gemeente, provincie, milieuregels, bestemmingsplan en je directe buren...
Voordat je iets koopt, kun je je dus beter uitgebreid laten informeren door de overheid/gemeente wat betreft de mogelijkheden en onmogelijkheden van dat betreffende perceel.
Ligging ten opzichte van buren is daarbij ook belangrijk. Hoe dicht zitten die naast je en hebben ze er mogelijk overlast van (stuifend zand, overlast door verlichting, geur- of geluidsoverlast, parkeerproblemen etc.)

Een pensionstal is een bedrijfsmatige activiteit. Met een woonbestemming mag je vaak geen bedrijfsmatige pensionstal beginnen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:54

@ joyce B daar heb je helemaal gelijk in!
Inderdaad ik wil heel het jaar door weidegang voor zo'n 15 tot 20 paarden dus de locatie zal zeer zorgvuldig uitgekozen moeten worden!
Wij hebben thuis 1ha grond voor mijn 2 paarden en die grond houdt zich super! Er is in die 8 jaar nog geen een keer geweest dat mijn paarden niet naar buiten konden vanwege te natte weides..:d

Natuurlijk is het na het uitzoeken van een geschikte locatie eerst tijd om met verschillende instanties en buren te gaan praten over de plannen..

Bedankt van je uitgebreide en doordachte reactie!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 14:54

Is er niemand die nog suggesties heeft?