discussie: paard alleen op de weide / stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: discussie: paard alleen op de weide / stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:28

Ik vind ook dat een paard gezeldschap moet hebben,

De mensen die dat neit hebben en hun paard om blessures te voorkomen alleen zetten,m
Hebben denk ik jammer genoeg alleen ervaring met paarden die graag vechten,

Mijn paard staat in een kudde van soms wel 30 paarden,
Geen problemen mee,zijn allemaal vrij makkelijk,
dus zo kun je het ook treffen,

denk dat die andere mensen dus een nare eravring hebben!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:55

In principe horen ze inderdaad bij hun soortgenoten maar soms zijn er nou eenmaal redenen waarom mensen ze alleen hebben staan.

Nimro staat altijd in een vaste groep met nog 4 paarden.
Kolando(andere stal) staat soms alleen, soms met een paar hengstjes of soms met een hele groep merries (fallabella's) ligt een beetje aan t seizoen e.d. wat en hoeveel er bij hem staan.
Hij staat nu alleen wel 'snachts alleen op stal (zomers wel 24/7buiten). De kleintjes blijven buiten tot t echt veel minder weer is. Dit vind ik niet zo'n probleem, hij voelt zich imo prima en hij gaat 's ochtends weer naar zn vriendjes toe.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:55

Karoliefje_ schreef:
Ik vind het ook zielig! een paard hoort niet alleen te zijn, dan wordt die depresief en ongelukkig!

Dat is wel erg kort door de bocht. Niet ieder paard dat alleen staat wordt depressief of ongelukkig. Mijn paard staat in de winter alleen in een paddock, maar kan dan wel andere paarden zien. Ik merk echt niet dat ze winters ongelukkig is. Het ene paard zal er ook beter tegen kunnen dan een ander.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:59

Karoliefje_ schreef:
Ik vind het ook zielig! een paard hoort niet alleen te zijn, dan wordt die depresief en ongelukkig!

penny stank!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:10

Het ene paard is het andere niet. Mijn merrie vliegt door het draad als ze alleen staat, mijn ruin vind het prima om alleen te staan. Verschilt per paard. Maar ik ben er eigenlijk niet voor om een paard continu afgezonderd te houden van andere paarden, het blijven kuddedieren.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:14

Wij hebben 8 paarden en we zetten ze allemaal tesamen op een grote weide. En dit al 8 tot 9 jaar lang. En nog nooit, maar dan ook nog nooit, heeft er een paard kreupel gestaan van een ander paard. Ze kennen elkaar natuurlijk al heel goed, en ze vormen zelf "groepjes".
Ik vind het soms wel een beetje zielig om een paard alleen op de weide te zetten. Het is en blijft een kuddedier. Maar ik versta wel, en respecteer die keuze, dat er mensen zijn die hun paard alleen op de weide zetten.
Ik kan het juist niet over mijn hart krijgen om mijn beestje alleen op de weide te zetten (tenzij het eigenlijk 1 grote weide is waar elk paard zijn stukje heeft...maar dat is niet echt alleen hé).

Mijn paard wordt daar onrustig van en begint gek te doen. Ze staat dan de ganse tijd te hinnikken enzo...nee, zij mag altijd met een soortgenootje de weide op. Al was het maar een van onze shetlanders.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:54

mijn shet heeft 18 jaar vrijwel alleen gestaan. Er is een periode geweest van 5 jaar dat er wel een paard bij stond. Maar toen ze alleen kwam te staan, heb ik er wel voor gezorgt dat ze regelmatig met andere paarden ik contact kwam. Ze kwam mij totaal niet over als een zielig paard. Ik denk waneer jij je paard alleen hou, dat je dan voor regelmatige paardcontacten moet zorgen. Maar het paard is echt niet zielig. Er zijn zat andere dingen die wel zielig zijn

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:27

Alleen vind ik ook zielig. Gelukkig staat Nicky in een kudde met andere hafjes.
Alleen staand vind ik alleen kunnen door medische omstandigheden. Of als het niet anders gaat, maar dan moet hij/zij wel andere paarden kunnen zien.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:42

Dat is niet leuk voor het paard. Een paard op mijn stalling stond een tijdje alleen. Ze was die tijd helemaal niet vrolijk en je zag dat zij zich eenzaam voelde. Nu staat er een ander paard bij en is ze een stuk vrolijker!! Paarden zijn kuddedieren dus die horen bij elkaar te lopen.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:44

ik vind het ook zielig.. idd kuddedieren en dan vind ik het zielig dat die alleen staat.. Ach gut anders ken die nooit beetje leuk spelen ofzo ..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:17

Esmeralda schreef:
mijn shet heeft 18 jaar vrijwel alleen gestaan. Er is een periode geweest van 5 jaar dat er wel een paard bij stond. Maar toen ze alleen kwam te staan, heb ik er wel voor gezorgt dat ze regelmatig met andere paarden ik contact kwam. Ze kwam mij totaal niet over als een zielig paard. Ik denk waneer jij je paard alleen hou, dat je dan voor regelmatige paardcontacten moet zorgen. Maar het paard is echt niet zielig. Er zijn zat andere dingen die wel zielig zijn

Het ligt vast een beetje aan het paard, maar de meeste paarden zijn dan wel echt zielig. Hier op de dijk staat er nog zo eentje die echt zielig is. Zoals ik al zei, als ik de mogelijkheid heb om of een paard alleen te houden of helemaal geeen paard te houden, dan zou het toch echt dat laatste zijn!! Nu heb ik een ruintje die andere paarden helemaal geweldig vind, en dat zou gewoon echt pure dierenmishandeling zijn om hem niet te laten spelen.

R0cky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:47

Nee hoor dat is helemaal niet zielig,maar het licht er wel aan hoe je paard zich alleen voelt.
Sommige paarden vinden dat niet erg,ze zeggen wel dat paarden kuddedieren zijn maar ...
Mijn paard staat ook alleen,heeft vaker met meerdere paarden gestaan op de wei maar dat ging steeds mis.
Wanneer ik kwam zat hij onder de wonden,weer magerder geworden en was blij als uit de wei was en als ik hem terug wou zetten bleef hij bij het hek staan want hij wilde eruit.
Toen heb ik besloten hem alleen ergens tezetten (MAAR : er staan wel andere paarden om hem heen,dus niet ergens helemaal alleen)
Hij krijgt veel aandacht desnoods hij alleen staat,ben er 2 a 3 keer per dag. (soms vaker)
Staan andere paarden om hem heen.
Staat niet afgelegen.
Mijn vriendins paard staat ook alleen , maar precies hetzelfde zoals mijn paard.
Haar paard was een hengst (2 weken terug castreerd) dus ging niet goed samen met andere paarden,maar hij staat ook niet alleen en noem maar op.
Dus zielig hoef het niet tezijn,al denken sommige mensen van wel.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:09

Karoliefje_ schreef:

Ik vind dit idd ook heel kort door de bocht. Scheve mond
Mijn paard heeft van de zomer ook 3 weken alleen gestaan, en ze zag er nou niet depresief en ongelukkig uit. Sigaar Ze zat lekker in d'r vel, ze vond het gewoon allemaal wel best. Ze deed ook niet raar als er een ander paard voorbij kwam, ze graasde gewoon verder.

Mijn paard staat normaal met 2 andere ruinen op wei. Dit gaat gewoon goed. Het is fijn om te zien dat je paard kan spelen met andere soortgenoten! Maar moet ze om een of andere reden alleen te komen staan, vind ze dat volgens mij ook niet erg, al is het natuurlijk wel leuker met andere paarden!

joanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:00

als het paard niet met andere paarden op de wei kan heb je eigelijk geen mogelijk dan hem alleen op de wei tezetten, zet hem dan lekker een uurtje per dag ofzo buiten en blijf er zelf bij, maar om een paard voor een langere periode op de wei alleen tezetten ben ik ook niet egt, een paard heeft ook behoefte aan gezelschap en liefde.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:45

ik vind dat het ieder zijn eigen keuze is of het paard wel alleen staat of in de kudde.

ja ik ben ook zo'n persoon die dr paard alleen heeft staan maar als ik alles op een rijtje zet wat mijn paard opgelopen heeft in die 6 jaar op de wei dan zit ik hier morgen nog te type Clown

afgelopen vorrig jaar was de druppel die de emmer deed overlopen..
ze werd eerst een gebroken been geslagen op 3 plaatsen.. na operatie enz. kan ze gelukkig weer op 4 benen lopen. hier na heb ik het toch nog een keer geprobeerd om haar in de kudde te laten lopen, dit omdat paarden gewoon echte kudde dieren zijn! maar weer ging het mis een onwijze grote wond met het gevolg niet meer kunnen lopen, in de trailer moeten tillen en hop weer naar de kliniek. Huilen
Dit deed de druppel overlopen en bevestigde nu echt dat ze een gedragstoornis heeft in de kudde. de ene keer werd ze in elkaar geslagen en de andere keer mepte zij er flink op los.

sinds dien loopt ze op een eigen landje. met daarnaast nog dr kudde, het is mooi om te zien hoe ze met de groep optrekt!

mijn paard doet het er echt goed onder en heb vaak genoeg geprobeerd haar in de kudde te laten! maar de portomonaine en ik zelf kunnen het niet meer hebben!

als je je paard bijna 2 x op zo'n mannier bijna weg had moeten brengen, dan ga je wel anders denken!

de mensen die hun paard apart hebben staan om blesures te voorkomen geef ik groot gelijk zolang ze hun paard maar wel zoveel mogelijk in de omgeving van andere paarden laten! ik heb mijn paard ook voor de plezier en de sport, en wil haar zo min mogelijk gewond hebben! dat heb ik nu al genoeg gehad Vork en ja dan maar alleen staan maar ze staat teminste wel nog op de wei! Lachen

voor de mensen die hun paarden in de kudde houden en het goed gaat houden zo!! Knipoog

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:47

Hoi,

Ik vind het ook zielig paarden zijn kuddedieren dus horen ook met meerdere in de wei te staan!!!

Groetjes

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:02

In principe vind ik dat elk paard het verdient om met andere paarden samen te staan. Alleen als er omstandigheden zijn dat dat geen optie is, dan kunnen sommige paarden er best mee leven dat ze alleen staan. Ideaal is het niet, en voor mijn eigen paard zou ik er ook niet voor kiezen. Sociaal contact is één van de belangrijkste voorwaarden voor mijn paard, dat heb ik wel gemerkt toen hij noodgedwongen een paar weken alleen op het land stond. Hij knapt echt op van gezelschap.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:20

Mijn fjorden paard staat af en toe wel alleen buiten en dit vind ze helemaal niet vervelend..
De andere paarden waar ze normaal mee staat lopen haar altijd te stressen dus ik denk dat ze het wel lekker vind als ze alleen staat er gebeurt tenslotte genoeg om haar heen..
In de stal staat ze momenteel ook alleen omdat haar maatje weg is gegaan maar of ze het heel erg vinden ik weet het niet...

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:25

Mijn paard staat al anderhalf jaar alleen, maar er lopen wel 21 schaapjes bij hem rond! Ik zou ook het liever willen dat ik nog een gezelschapspaardje had, maar helaas te weinig stal ruimte!

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:48

Echt heel zielig!
Zijn kuddedieren.
naast de stal waar mijn pony staat staat ook een shetlander enkel en alleen in de weide, ook in zijn eentje!
Iedere keer als ik langsloop met mijn pony begint hij te hinniken.
Zo zielig!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:18

babychicah schreef:
Iedere keer als ik langsloop met mijn pony begint hij te hinniken.
Zo zielig!

Dat doen paarden die in een kudde staan ook wel hoor, dat heeft niks met alleen staan te maken. Ik moet met mijn paard altijd langs de wei van de merries met veulens lopen als ik haar uit het land haal, die staan met z'n achten in het land, maar ze hinniken altijd als ik met Troef langskom Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:25

vind het ook niks, maar het feit dat het paard met andere paarden staat, wil niet meteen zeggen dat ie dan happy is. mijn fjord is nogal een pispaaltje. bijna alle kuddes waar hij nu in heeft gestaan werkten niet. vooral ook door het oneven aantal denk ik. hij blijft dan altijd allenig over jammer genoeg... ben dus erg druk met bedenken hoe ik dat volgend jaar kan voorkomen...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:22

Heb het topic niet helemaal doorgelezen maar ik vind dat het ook echt van het paard zelf afhangt.
Mijn vorige bijrijdpony stond alleen. Voordat ze bij deze eigenaar kwam stond ze in een kudde. Zij was altijd de enige die aan de andere kant van het weiland stond, alleen. Kwam er een paard te dichtbij, dan mepte ze ze zo naar de andere kant van het land. Nagelbijten / Gniffelen Oke, dit zal wel een uitzondering zijn maar ik geloof best dat er meer paarden zijn die zich prima redden en ook gelukkig zijn in hun eentje.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:59

In december verhuis ik mijn paard naar onze boerderij. Ik heb nu nog één paard, dus misschien dat hij heel tijdelijk even echt alleen staat. Het is wel een einselganger, vermaakt zich goed zonder anderen, en gaat totaal zijn eigen gang wanneer hij met anderen paarden staat. Ik wil wel zo snel mogelijk een weidemaatje voor hem erbij kopen, maar dit wil ik niet té overhaast doen, omdat ik het belangrijk vind dat het goed klikt. We moeten ondertussen ook verbouwen dus iets later een weidemaatje aanschaffen is voor ons beter te doen. Mocht het alsnog niet gaan, dan regel ik heel snel een pony ofzo, zodat het dan op korte termijn is opgelost. Uiteindelijk krijgt hij na enkele weken zowieso 1 of 2 ponymaatjes erbij, en daarna komt er nog een haffie.

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:19

tja... ik had het ook liever gehad dat die van mij in een groep kon, maar omdat mijn paard tot zijn 9 jr hengst is geweest kan dat niet helaas.(nadat ik hem gekocht had heb ik hem meteen geruind) maar daar is hij natuurlijk te lang hengst voor geweest om weer in de groep gezet te worden.
ik merk ook aan hem dat hij ook geen raad weet met zijn soortgenootjes, omgang,lichaamstaal etc.

ik heb het geprobeerd hoor, 1 x heeft een kudde hem bijna doodgemept en de andere keer had de mijne een ander paard door het hek heen gejaagd.
dus ik durf het niet meer aan.

hij heeft in het verleden wel een maatje gehad, maar die is helaas verhuisd van stalling, maar kan niet zeggen dat hij zijn maatje miste ofzo .heb er toen een welshje bij geprobeerd te zetten maar die sloeg hij als een voetbal door de wei heen. Ach gut

wij staan op een particuliere 'hengstenstal' met 6 hengsten , en de mijne is de enigste die hele dagen (heel het jaar door)op de weides komt. wel alleen helaas.hij heeft wel buren (jaarlingen)die hij kan zien(niet mee in aanraking kan komen,staan iets te ver weg daarvoor)en ziet de hengsten door buitenluik op de wei
en savonds op stal heeft hij wel contact met de andere hengsten, maarja..is misschien niet ideaal.. maar ik moet roeien met de riemen die ik heb..ik mag blij zijn dat ik een stal gevonden heb waar die van mij apart naar buiten kan, want dat kun je ook bijna nergens vinden.
en daarbij wat is zielig ?.. ik vind het bijvoorbeeld veel zieliger om je paard veel op stal te laten staan.

en het klinkt misschien stom, maar wat mijn paard niet kent mist hij ook niet. het is heus niet dat hij zo zit te jammeren van 'had ik maar vriendjes om mee te dollen 'dat maken 'ons mensen'ervan.

of mijn paard ongelukkig is? no way, hij crost en speelt heus wel alleen in de wei en hij staat de hele dag met zijn hoofd naar beneden te gras eten, en baasje komt hem iedere dag verwennen/buitenritjes maken. imo komt hij niets tekort

en ja het zijn kuddedieren, maar wat denken jullie van honden? hoeveel mensen hebben er wel niet 1 hond die thuis zit te wachten tot baasjes thuiskomen de hele dag?, die horen toch ook in een roedel te leven? en zo kan ik nog wel even doorgaan.

zolang iedereen met zijn eigen paard het beste voorheeft ben je al een heel eind.