zieke staleigenaar; wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Re: zieke staleigenaar; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:13

Ik kan me voorstellen als pensionklant van de staleigenaar en er zou iemand als de TS tussenzitten, dat ik daar goed woest over zou worden. Je moet er gewoon van uitgaan dat we het samen 2 maanden op moeten lossen en dat er in de verloop van tijd misschien een oplossing gevonden wordt. Natuurlijk is het logisch dat niet iedereen evenveel kan doen ivm werk/school. Maar je moet wel zoveel mogelijk je schouders eronder zetten en je moet zorgen dat de pensionklant die het meeste doet, de leiding krijgt. Niet dat diegene tegen iedereen zegt wat ze moeten doen, maar wel conflicten uit de weg kan gaan. Als je gewoon aan het begin van die 2 maanden met z'n allen rond de tafel gaat zitten en een rooster maakt. (zorg er wel voor dat iedereen erbij is) En dan kun je een eventuele 'roosterwijziging' indienen bij de 'leider'. Zo hou je de zaak prettig en fijn en moet je heel even van je eigen principes afstappen en even meehelpen! En dan zéker niet bij voorbaat gaan zeggen dat je niet mee gaat helpen, want dat is niet alleen verwend, maar ook erg kinderachtig. Eerst even een oplossing zoeken, als dat niet lukt, kun je gaan zeuren, eerder niet!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:57

Ik sta op een relatief kleine pensionstal. Het is duidelijk wat binnen het stalgeld valt en wat niet (voeren wel, buitenzetten en mesten weer niet). Recentelijk hebben wij alle stallen schoongemaakt. Een aantal mensen vind dat dat bij het stalgeld inzit, een aantal vind het onzin want de box wordt niet vies Scheve mond en een aantal staat een hele dag te helpen om ook nog eens de boxen van die anderen te doen, want wat heeft ontsmetten anders voor zin. Het is niet leuk, maar degenen die niet willen worden er verder niet op aangekeken. Het is wel zo dat het meestal dezelfde mensen zijn die wél helpen, maar dat hou je altijd. Je kunt mensen gewoon niet verplichten taken op zich te nemen omdat een pensionhouder ziek wordt, met vakantie gaat etc., daarbij is het zo dat je niet met zijn allen kan voeren en sommige mensen zitten nou eenmaal wat makkelijker in hun vrije tijd. Bij ons wordt over het algemeen alles wel samen opgelost, ieder doet wat hij kan. Een tijdje terug brak mijn pensionhoudster haar been, haar man voerde, wij longeerden om de beurt haar paarden, een ander deed haar boxen. Natuurlijk kan niet iedereen in een schema ingepast worden, maar als je er toch bent even een handje helpen kan toch geen kwaad?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 06:55

Ik vind het niet aso-sociaal,
een handje helpen is logisch en dat zul je zeker doen.Tegen ziekte kun je je in dezetijd goed verzekeren als bedrijf en juist de voordelen van een pension-stalling tov zelf alles doen daar betaal je voor. Net even die dingen samen doen,die je kunt ok,maar alle verantwoordelijkheid op je nemen vind ik te ver gaan. Als we het dan toch over naastenliefde ed gaan hebben dan geldt dat toch ook als je toch een weitje over hebt en iemand zijn paarden er voorweinig mag neerzetten.....maar dat is meestalniet het geval. Zo werkt het hier nu eenmaal nietin deze ideale wereld. (zegt iemand die full-time vrijwilliger is;).

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:03

Ik vind wel dat je je steentje bij kan dragen, ook ik betaal geld voor extra dienstverlening.

Maar de pension houder kan hier niks aan doen.

Ik heb ook niet alle tijd, maar wil niet dat mijn paard daar onder gaat lijden , en om dan op te stappen van een stal, doormiddel dat een pensionhouder een ongeluk heeft gehad?

nee dan zou ik toch proberen als ik er ben even wat exra's erbij te doen. Ik werk me zelf de pleurus en kan best begrijpen dat er mensen zijn die hier niet van gedient zijn, maar wens mijn paard wel het allerbeste, en de pensionhouder hetzelfde. doormiddel dat jij wat doet voor de pensionhouder zou je een stuk exrat service trug kunnen verwachten.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:43

De meiden die bij mij op stal staan zouden ons onherroepelijk uit de brand helpen als dat nodig mocht zijn.Omgekeerd helpen wij hun ook.Dat is de band die we met elkaar hebben.8 jaar geleden kreeg mijn echtgenoot,die toch wel verantwoordelijk is voor het zwaardere werk op stal,tijdens het voeren een grote baal kuilgras op zijn schouder en daarbij schoot zijn heup uit de kom.Hij mocht toen een maand of 2 niks of weinig.Iedereen heeft toen geholpen waar hij of zij kon en zo zijn we die tijd toen doorgekomen.2x per jaar hebben we ook klusdag.Bijna iedereen helpt dan mee en tijdens en na afloop is er altijd lekker eten en drinken.Goed voor het groepsgevoel Haha!
Wat ik wel denk is dat tegenwoordig haast niemand meer een echte band heeft met de stal en stalhouder want als ik om me heen hoor ,verhuizen mensen met paarden van de ene naar de andere stal.Als ik bekijk dat de degene die het langst bij mij op stal staat volgend jaar haar jubileum gaat vieren(20 jaar!) en diegenen die er nu staan gemiddeld 5 jaar dan moet en kan je niet anders dan een goede band met elkaar hebben anders houdt je het echt niet zolang met elkaar uit! Haha! Dan is het ook niet zo'n probleem als er eens een keer iets gebeurd waardoor je elkaar een handje moet helpen.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:48

Ik heb in principe hetzelfde meegemaakt. Ik ben aan mijn knie geopereerd en lag er ook een hele periode uit. Gelukkig was dit in juni en wasd het lekker weer. Zodat de paarden dag en nacht buiten stonden, maar toch ben ik ontzettend blij met de hulp die ik heb gekregen ook van pensionklanten.
Daarnaast vraag ik me af of deze beste man/vrouw niet is verzekerd voor dit soort zaken (arbeidsongeschiktheid), Daardoor krijgt hij wat geld binnen zodat ie wat van de prijs af kan doen voor de mensen die tijdelijk helpen of iemand in dienst kan nemen voor die periode

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:56

Dit hangt van iedere peroon af, als je een drukke baan hebt, een gezin en een paard heb je gewoon minder tijd als bijvoorbeeld iemand die nog op school zit en vlakbij woont.
Ik denk dat de stalhouder het beste gewoon kan rondvragen wie er tijd en zin hebben om te helpen en wanneer.
Ik werk zelf maar 20 uur en woon om de hoek bij stal dus zou er geen moeite mee hebben om bijvoorbeeld op mijn vrije dagen een paar uurtjes te helpen. De avonden zijn voor ons ook moeilijk en hebben we andere bezigheden.
Je hoeft als je weinig tijd hebt ook geen uren te helpen, maar een keertje aanvegen, de bak slepen ofzo moet toch kunnen !

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:11

ik vind het ook echt NIET associaal dit is de levensstyle van tegenwoordig en ja met geld is veel te bereiken!
En trouwens ja het is gewoon een bedrijf, als er een kapper ziek is moet deze ook vervangen worden.

Toch kun je best een handje helpen als je daar tijd voor hebt, mocht je daar geen zin en tijd voor hebben dan is het gewoon pech voor de pensionhouder en moet deze voor vervanging van zichzelf zorgen!

het is dus maar net hoe de situatie is......

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:23

Als je voor een dienst betaald wil je natuurlijk ook waar voor je geld hebben Bloos Bij huis heb ik ook kleinschalig pension en opfok (max. 10 paarden). Maar als mij wat overkomt heb ik 2 fantastische vriendinnen die zo bij springen en alle taken op zich nemen. Dat geldt hetzelfde voor vakantie`s.

Ik maak uit het verhaal van de TS op dat het vrij plotseling gebeurd is met de staleigenaar? Dan is het toch enigsinds coulant als je mee helpt daar waar nodig is Bloos

Wanneer een staleigenaar weet dat hij over een maand 8wkn uit de running is, dan had hij vervanging kunnen regelen. Wij zijn in iedergeval als bedrijf verzekerd bij ongevallen/uitval etc. Daarvoor in de plaats komt dan een loonwerker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:28

Of het een bedrijf is, is maar de vraag...
Er zijn een hoop pensionstallen die niet bedrijfsmatig, maar juist hobbymatig zijn opgezet. Liefdewerk oud papier, met een zakcentje voor de staleigenaar naast een boerenbedrijf, andere baan, pensioen o.i.d.

Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen in wat een kosten er gemaakt worden om die faciliteiten te bieden (rente/aflossing, aanschaf, afschrijving, onderhoud en dan nog voer/strooisel/water/elektra, gemeentelijke lasten, BTW en andere belastingen...)

Wat houd een pensioneigenaar per paard per maand over?
Hoeveel paarden staan er op stal?
Hoeveel inkomen is dat Bruto per maand?
Hoeveel blijft daar netto van over?

Als deze stal echt een bedrijf is met meerdere mensen personeel in dienst, verwacht ik ook dat dat met het personeel wordt opgelost. Maar als dit een 1-mansstal is, of iemand die het er bij doet, dan is het minste wat je kunt doen, een handje uitsteken als je er bent, of indien mogelijk je tijden iets aanpassen om bij te kunnen springen met de noodzakelijkste dingen...

Bij ons op stal wordt ook gewoon geholpen met binnenzetten als we er toevallig zijn, de rest doet de eigenaar liever zelf en een stalgenootje heeft er een bijbaantje aan om te helpen wanneer het nodig is als hij niet kan uitmesten of voeren...

2 maanden uit de running is erg lang, en ik hoop dat jullie met elkaar om de tafel kunnen zitten en er samen met de staleigenaar of familie uitkomen hoe deze tijd overbrugd moet worden (misschien proberen toch zo snel mogelijk vervanging te krijgen?) en hoe de extra werkzaamheiden eventueel verrekend kunnen worden... Misschien meer korting voor diegenen die bijspringen?