Hoe groot is jouw stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Hoe groot is jouw stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:29

ik vind "extreem" groot, groter dan 16m2 Knipoog
4 bij 4 is voor grote paarden een vergelijkbare box als een 3 bij 3 box voor een C-pony. Stallen die groter zijn dan dit worden voor mijn gevoel al snel loopstallen of groepsboxen. Heerlijk als je de ruimte hebt natuurlijk, maar zolang je paard buiten komt niet nodig Knipoog

Voor mijn gevoel is 2,5 bij 4 of 3 bij 3 toch wel een minimale maat voor een pony vanaf D-maat. Liever zou ik kiezen voor 3,5 bij 3,5 of 3 bij 4.

Als je veel paarden op stal moet houden en je hebt daar beperkte ruimte kan ik me voorstellen dat je liever meer kleinere boxen maakt (wel de minimum maat) dan dat je grotere boxen hebt, maar te weinig voor al je paarden... Zoveel mogelijk uitloop en/of weidegang is toch het belangrijkste...

Moenira stond op stand en stond daar rustiger dan in een grote box (waar ze de lamp van het plafond steigerde als ze even alleen moest staan) Zolang paarden maar genoeg (hele dagen of nachten) buiten in de frisse lucht mogen lopen, is een paar uur op een eigenlijk wat te kleine stal of een stand meestal geen probleem.

Ik bouw voor Andrew en eventuele maatjes straks een schuilstal op/bij de wei en die zal zo'n 3 bij 5 worden denk ik. Dat zal vast te krap zijn als ze er met zijn allen tegelijk in willen staan, maar het is maar de vraag of ze er wel (regelmatig) gebruik van gaan maken.

Als we op termijn een nieuwe stal/loods kunnen bouwen zijn we qua ruimte ook gebonden aan het bestemmingsplan, en het valt erg tegen hoeveel je mag bouwen. Maar 1,5 keer de oppervlakte van je huis, dus als die niet zo groot is heb je flink pech als je zowel een grote garage, opslag, als stal met meerdere boxen wilt hebben.
Mijn ideaal zou zijn dat alle boxen minimaal 3 bij 4 of 3,5 bij 3,5 zijn met een mogelijkheid een box te vergroten als kraambox. Dan zit je met vrijwel elk maat paard goed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:45

mijn paard staat in een stal van 3 bij 5 en mijn d-pony iets meer als 3 bij 3 en mijn shet ongeveer 2,5 bij 3

vind op zich wel dat ik best ruime stallen heb Haha! maar doe er alles voro om het mijn paardjes naar hun zin te maken!!

_Natasja_ schreef:
en achterlijk groot noem ik groter dan 10m2 omdat een paard dan alle ruimte heeft om lekker te liggen en te draaien en daarbij regelmatig buitenkomt.

uhm wil niet veel zeggen maar vind 10 m2 niet achterlijk groot! dat is net ietsje groter als 3 bij 3 Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:48

Mijn Arabier en ezels hebben in de weide een loopstal van ongeveer 4.5 op 4.5. Ze kunnen er alle 3 gemakkelijk in als het moet, dus ja...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:50

Onze stal is ongeveer 3,5 bij 4 ofzo..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:01

Rianneke schreef:
mijn paard staat in een stal van 3 bij 5 en mijn d-pony iets meer als 3 bij 3 en mijn shet ongeveer 2,5 bij 3

vind op zich wel dat ik best ruime stallen heb Haha! maar doe er alles voro om het mijn paardjes naar hun zin te maken!!

_Natasja_ schreef:
en achterlijk groot noem ik groter dan 10m2 omdat een paard dan alle ruimte heeft om lekker te liggen en te draaien en daarbij regelmatig buitenkomt.

uhm wil niet veel zeggen maar vind 10 m2 niet achterlijk groot! dat is net ietsje groter als 3 bij 3 Knipoog

das bedoelde dus 5x5 maar ´s nachts reken ik nogal slecht en 5x5 is dus 25 *megablond*

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:58

Ik vind stallen van 3x3 voor paarden echt te klein. Een paard moet zich toch wel een beetje fatsoenlijk om kunnen draaien en wat kunnen scharrelen.
Ben laatst op een open dag geweest van een nieuwe stal/manege, daar hadden ze ook stallen van 3x3. Een aantal paarden die daar in stond kon alleen schuin in de box staan om lekker te suffen. Ze konden nl. ook niet eens met het hoofd naar buiten hangen. Dat vind ik gewoon dierenkwellerij.
Op de vorige stal had mijn paard al een box van 4x5, dat was een lekkere stal voor hem, lekker ruim. En in die stal heeft hij nooit vastgelegen, in de stal van 3x3 waar hij ook gestaan heeft lag hij regelmatig vast omdat hij toch om wilde rollen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:42

Dat vind ik dus echt overdreven
Ik heb een paard van 165 en een paard van 1.72, lang gebouwd, staan en die hoeven geen van beide diagonaal te gaan staan in hun 3x3 stal.

Dierenkwellerij vind ik echt te zwaar overdreven als woord.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:07

We hebben boxen van verschillende grotes. De "oude" paardenstal heeft boxen van 4x6m, komt nog een 3,5 x 8m merrie/veulenbox bij en de overige boxen zijn 3,5 x 3,5

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:18

_Natasja_ schreef:

das bedoelde dus 5x5 maar ´s nachts reken ik nogal slecht en 5x5 is dus 25 *megablond*

hahaha wist niet dat je 5 bij 5 bedoelde anders had ik het wel begrepen! maar idd 5 bij 5 vind ik ook wel overdreven!

runningkawa schreef:
Ik heb een paard van 165 en een paard van 1.72, lang gebouwd, staan en die hoeven geen van beide diagonaal te gaan staan in hun 3x3 stal.

dierenkwellerij is het zeker niet mits je er maar voor zorgt dat je paard regelmatig de buitenkant van zen box ziet Haha! maar dat lijkt me niet meer als normaal!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:58

Ik denk ongeveer 3x3,5.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:08

runningkawa schreef:

Ik vind het echt dierenkwellerij als een paard alleen schuin in zijn box kan staan suffen, hoe kan dat paard lekker languit in zijn stal gaan liggen? (in mijn vorige post zeg ik ook dat dit geval bedoel). Er zijn genoeg paarden die wel recht in die box kunnen staan, er zijn ook paarden die dat niet kunnen, houdt daar rekening mee als je zoals in dit specifieke geval een nieuw bedrijf opzet met nieuwe schuren en stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:12

Maar hoe kan het dat een paard in jou geval schuin moet staan in een 3x3 box en in mijn geval niet in een 3x3 box?

En de paarden gaan ook allemaal liggen en zie ze vaak genoeg ook languit liggen, ook die van 172 groot.

Onder dierenkwellerij versta ik echt heel wat andere dingen dan paarden in een 3x3 box die dagelijks uren op het land staan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:51

runningkawa schreef:
Maar hoe kan het dat een paard in jou geval schuin moet staan in een 3x3 box en in mijn geval niet in een 3x3 box?

En de paarden gaan ook allemaal liggen en zie ze vaak genoeg ook languit liggen, ook die van 172 groot.

Onder dierenkwellerij versta ik echt heel wat andere dingen dan paarden in een 3x3 box die dagelijks uren op het land staan.

Dat weet ik niet, ik heb jouw stallen niet gezien, ken Kawa alleen van 1 keer gezien hebben (op de dorine dag).
Ik heb alleen gezien dat dat paard alleen schuin in zijn stal kon staan suffen, dus lekker hoofd lang en laten hangen. En die ruimte had hij volledig nodig.

En nogmaals ik had het over dit paard, over wat ik daar zag. Het gevoel wat ik daar had als ik naar de paarden keek (ook die die beter in de stal pasten) was treurigheid en een soort van moedeloosheid.

Ik weet dat jouw paarden buiten komen, daar ongetwijfeld voldoende bewegen en zoals je schrijft ze wel languit in de stal kunnen liggen.

Hoeveel paarden zijn er niet die wel de hele dag op stal staan, ook in een 3x3 box, omdat het bijvoorbeeld een zogenaamd sportpaard is. Die paarden schijnen niet meer beweging nodig te hebben dan dat uurtje per dag dat ze gereden worden. Is bij die paarden de natuurlijke behoefte van gezelschap en een groot deel van de dag bewegen uitgeschakeld?
Als eigenaar heb je, vind ik, ook de verantwoording om aan de natuurlijke behoeftes van je paard te denken en te zorgen dat het paard ook paard kan blijven. De een heeft daar meer mogelijkheden voor dan een ander, er zijn mensen die daar heel creatief in zijn. Er zijn echter ook mensen die een paard zien als ding zonder eigen leven. Dat paard moet klaarstaan om gereden te worden en verder niks, behoeftes van het paard worden volledig genegeerd. (even zwart wit weergegeven)

En ik heb gezien hoe mijn paard verandert is in positieve zin toen ik hem van een stal met eigen box (4x4,5) en alleen in weiland naar een stal heb verhuisd waar de paarden dag en nacht in de kudde staan, op stal en in de wei.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:57

3x3, maar hij (1,70) staat nu 24/7 buiten.

Hij kan trouwens prima liggen in zn stal hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:59

Stal gezien of niet maakt niet uit, 3x3 blijft 3x3 Lachen

Ik ben het met je eens dat een paard meer uit de stal moet komen dan de stapmolen of werken. Is dat niet zo, is elke stal te klein, wat de afmeting ook is. maar dat is een andere discussie Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:44

het scheelt ook of de stal "dicht"is of niet, mijn paard heeft een luik naar buiten, en een luik naar het gang pad, hij kan dus altijd zn hoofd buiten zn stal hangen. Als hij dat niet zou kunnen zou ik mijn stal ook aan de kleine kant vinden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:49

dat scheelt inderdaad heel veel, als een stal dicht is voelt hij veel kleiner, dan is het meer een gevangenis. Met een open bovenkant of luik erin kunnen ze meer in de gang staan en met alles meekijken.
Qua ruimte om te liggen of rollen maakt het uiteraard niet uit...

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:17

IK weet niet precies hoe goort ze zijn . Ik heb gehoord dat ze twee kee hun lengtw moeten zijn minimaal.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:30

Ik heb maar een kleine box vergelekn met de rest. Clown
Mijn pony d'r box is 2.20 x 3.20. Maar, dit is dus wel voor een shet van 1m en dan is het lekker ruim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:32

Twee stallen van ongeveer 4,5 * 5,2. Heerlijk!

3*3 vind ik gewoon klein, voor een pony tot 1.45 te doen, maar grotere paarden moeten toch in een 4*4 box. Wat een ander doet met zijn paard moet ie zelf weten, maar ik vind 3*3 gewoon klein, heb mijn pony van 1.38 nog een jaar op pension gehad, en het kan wel ja, maar toch... Meer ruimte is gewoon fijner voor ze.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:09

volgensmij staat Kuikje 3x3 of 3.5x3.5

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:33

Jasir staat in een box van 3x3 hij staat in de zomer dag en nacht buiten en als het kouder weer is 7 maanden overdag(soms) buiten en snachts binnen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:43

Speciaal voor jullie na gaan meten: 5m bij 6m en 5m bij 7m. Mensen, jullie hebben zelf altijd de keuze!!!! Een paard dag en nacht in een te kleine stal is zeer slecht! Denk maar eens aan de natuurlijke bewegingen van een paard.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:49

Die van mijn pony is 3x3. Die van het paard dat er staat is een denk ik 3x3,5 ongeveer.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:00

lennie schreef:
Speciaal voor jullie na gaan meten: 5m bij 6m en 5m bij 7m. Mensen, jullie hebben zelf altijd de keuze!!!! Een paard dag en nacht in een te kleine stal is zeer slecht! Denk maar eens aan de natuurlijke bewegingen van een paard.

Ik persoonlijk had het dan ook over paarden die regelmatig lekker buiten lopen.
En velen met mij.