4 bij 4 is voor grote paarden een vergelijkbare box als een 3 bij 3 box voor een C-pony. Stallen die groter zijn dan dit worden voor mijn gevoel al snel loopstallen of groepsboxen. Heerlijk als je de ruimte hebt natuurlijk, maar zolang je paard buiten komt niet nodig

Voor mijn gevoel is 2,5 bij 4 of 3 bij 3 toch wel een minimale maat voor een pony vanaf D-maat. Liever zou ik kiezen voor 3,5 bij 3,5 of 3 bij 4.
Als je veel paarden op stal moet houden en je hebt daar beperkte ruimte kan ik me voorstellen dat je liever meer kleinere boxen maakt (wel de minimum maat) dan dat je grotere boxen hebt, maar te weinig voor al je paarden... Zoveel mogelijk uitloop en/of weidegang is toch het belangrijkste...
Moenira stond op stand en stond daar rustiger dan in een grote box (waar ze de lamp van het plafond steigerde als ze even alleen moest staan) Zolang paarden maar genoeg (hele dagen of nachten) buiten in de frisse lucht mogen lopen, is een paar uur op een eigenlijk wat te kleine stal of een stand meestal geen probleem.
Ik bouw voor Andrew en eventuele maatjes straks een schuilstal op/bij de wei en die zal zo'n 3 bij 5 worden denk ik. Dat zal vast te krap zijn als ze er met zijn allen tegelijk in willen staan, maar het is maar de vraag of ze er wel (regelmatig) gebruik van gaan maken.
Als we op termijn een nieuwe stal/loods kunnen bouwen zijn we qua ruimte ook gebonden aan het bestemmingsplan, en het valt erg tegen hoeveel je mag bouwen. Maar 1,5 keer de oppervlakte van je huis, dus als die niet zo groot is heb je flink pech als je zowel een grote garage, opslag, als stal met meerdere boxen wilt hebben.
Mijn ideaal zou zijn dat alle boxen minimaal 3 bij 4 of 3,5 bij 3,5 zijn met een mogelijkheid een box te vergroten als kraambox. Dan zit je met vrijwel elk maat paard goed.
maar doe er alles voro om het mijn paardjes naar hun zin te maken!!