Zep schreef:Ik denk namelijk, dat als je het goed doet, je in je werk een stukje van jezelf legt. Een hobby beschouw ik als tamelijk triviaal, omdat het inwisselbaar is voor iets tamelijk willekeurig anders (vergelijk de sportschool met de kroeg) In dat opzicht beschouw ik mijn sport nu dus niet als hobby, ook al moet er geld bij.
Ik vind het een rare gedachtengang dat carriere maken alleen op geld gebaseerd zou zijn. En ik vind het trouwens ook een typisch Hollandse doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit dat je geen succes zou mogen nastreven. En of dat succes nou ligt in geld of in mentale ontwikkeling, dat boeit toch niet? Als iemand nou vindt dat ie gelukkig wordt van geld, dan moet je dat toch vooral doen??
Je hebt bepaalde talenten, en die wil je ontwikkelen. Volgens mij wordt je zwaar gefrustreerd als je dat niet doet. Ik zou het wel worden in ieder geval, en daarom zijn mijn paarden, die mijn hobby zijn, ondergeschikt aan mijn carriere, die me een zinvolle invulling aan mijn bestaan geeft.
Ik vind het dus ook een rare gedachtengang, Pepeijn, om je hobby op een lijn te trekken met je gezin. Of je gezin moet lijden onder je carriere, of hoe je dat gaat invullen iig, vind ik een afweging van totaal andere belangen.
Ik leg bij een hobby en met name bij paarden dan ook juist een stukje van mezelf, net als bij een gezin of een relatie. Vandaar dat ik er misschien zo'n voldoening van krijg. Ik zou mijn paard ook nooit inwisselen voor de kroeg, of sportschool of wat dan ook, net zo min als ik mijn relatie daarvoor zou inwisselen. Dus nee het is in mijn geval niet inwisselbaar. Een baan daarintegen wel, betere voorwaarden, andere functie, ed.
Ik vind het sowieso niet gek om succes te willen, zeker niet in jouw geval waarbij je denkt alleen bij een carriere de intellectuele beloning krijgt. Dan moet je dat zeker doen. Maar ik vind het wel erg beperkend omdat je zoveel moet opofferen voor 1 doel (in jouw geval), waarvan je het resultaat feitelijk niet weet. Dan zou je van een hele koude kermis thuis kunnen komen en wat heb je dan als je thuis komt. Een leeg huis, geen hobby, geen gezin.
en mijn dieren zijn me alles.
Ik kan me ook wel iets voorstellen bij jouw situatie namelijk, maar zou er zelf niet voor kiezen denk ik.
) en dan dopen (of soppen in je mond) in de champagne.