Omheining: koord band of stroomdraad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:34

daarom mijn vraag, jullie hebben toch ook een melkveebedrijf? Dat maakte ik op omdat jullie koeien hebben. Het had gekunt

we hebben eind deze maand de halfjaarlijkse controle weer, zal ze eens vragen of ze het zwart op wit hebben. Wij hebben geinvesteerd in 40ha met nieuw afrastering, dat doe je niet als je halve waarheden hoort dat is jou conclusie

En verder gaan we wel erg offtopic...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:43

hé joyce, gaaf dat je andrew aan huis kan krijgen en wat véél land.... geweldig!

maar wil je alles in de omheining zetten? Ik zou zelf de slootkanten open laten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:31

Pellie, een beetje paard walst óf door de sloot heen, óf springt er overheen. Die van mij zijn iig niet zo te houden.
Kijk, als je er nu een breede loop langs hebt lopen, dan kan je heel misschien je paarden binnenhouden, maar ik zou het zelf dus niet uit gaan proberen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:55

Wij hebben een brede sloot naast de wei die nooit droog komt te staan ivm verbinding op grote vijver en nog meer water Dus ik vind een sloot zelf ideaal! Scheelt namelijk omheining.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:58

Toch lijkt me zo'n s;oot eng.
Zo vaak dat er 1 door de brandweer uitgehaald moet worden.

Verder heb ik zo'n vaag idee dat Kawa daar vrolijk over zou springen als het gras aan de andere kant groener is

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:44

runningkawa schreef:
Toch lijkt me zo'n s;oot eng.
Zo vaak dat er 1 door de brandweer uitgehaald moet worden.

Verder heb ik zo'n vaag idee dat Kawa daar vrolijk over zou springen als het gras aan de andere kant groener is

Het ligt er met een sloot aan waar je woont in het land, dus hoe de bodem is. Wij hebben zandgrond en de bodem van de sloten om ons weiland is gewoon hard en zuigt niet. Daar kunnen ze als ze willen ook gewoon doorheen lopen. Het is vorig jaar wel gebeurd dat een paard gewoon door de sloot naar het land van de buren ging. Dat gras was inderdaad groener

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:07

geen koord doen, je hebt het kunnen lezen.. .. wei hebben zelf dat ijzeren draad.. ofzo..weet ik veel hoe dat heet. die is best dik. goed strak aangespannen. en dr zitten er 3 onder elkaar..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:42

imker schreef:
Pellie, een beetje paard walst óf door de sloot heen, óf springt er overheen. Die van mij zijn iig niet zo te houden.
Kijk, als je er nu een breede loop langs hebt lopen, dan kan je heel misschien je paarden binnenhouden, maar ik zou het zelf dus niet uit gaan proberen.

oh nou ik heb niet het idee dat er hier in friesland zoveel extra wordt omheind waar sloten zijn
die van mij liep ook slootjes, dan eens naar de buren, en dan eens de weg over terug naar stal... en nee, de wei werd niet extra afgezet.
maar ik denk zelf dat het wel wat meevalt met het gehalte slootlopers.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:54

pellie dat komt omdat friese sloten anders zijn

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:05

ohw...

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:49

Dank je Pellie Mijn overweging was ook eventueel de slootkanten open te laten, maar was bang dat ze de rand niet op tijd zouden zien als ze erop zouden rennen. Ik weet het dus nog niet helemaal... Ook ben ik gewaarschuwd dat de grond niet altijd even hard is in de natte periode. dan is een draadje op een afstandje van de rand wel zo prettig...

Als je een goede (en voldoende brede) sloot hebt blijven de paarden die ik ken wel aan de goede kant. Dus goede stevige hoge kanten en genoeg water
Maar ja, je hebt waarschijnlijk ook van die natuurtalenten, die zien overal een uitdaging in

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:00

We hebben buitenom houten palen met 3 rijen wit koord en binnenin kunstof insteekpalen van 1.60m met 2 rijen wit koord en de weitjes waar de veulentjes in staan 3 rijen. We hebben koortbrekers en de paarden zijn weleens uitgebroken en dan sloopten ze een eind kunststof palen en er brak wat koord, maar nooit beschadigingen aan de paarden omdat de kunststof palen meegeven en makkelijk kapot gaan en het koord dus ook door de koordbrekers. Het is goed zichtbaar en geleidt goed en toen de veulentjes nog heel jong waren hebben we in die weitjes wat rood-wit lint gespannen, maar al snel weggehaald want ze konden het witte koord eigenlijk al heel goed zien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:51

Ik ben bezig met het afrasteren van mijn nieuwe weide. Hierom staan palen van 1.45 m hoog. Laag lint op 80cm, hoog lint op 1.40 m.
Morgen (als het helemaal af is) zal ik wel foto's plaatsen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:52

De beloofde foto's. Onderdraad is op 80cm en bovendraad op ca. 140cm.

Gezien vanaf de stallen (onder afdak, rechts zie je een ministukje omheining van de bak)
Afbeelding

Gezien vanuit de verste hoek
Afbeelding

En nog een keer vanuit een ander gezichtspunt
Afbeelding

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:31

die 80 cm is inderdaad een mooie hoogte als onderste draad, zolang je geen shetlanders binnen hoeft te houden tenminste
In hoe grote oppervlaktes heb jij je verschillende weides verdeeld en in hoeveel stukken Imker?

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:32

Brennie, kun jij me vertellen waar jullie die koordbrekers vandaan hebben gehaald? Ik had ze wel gevonden via internet, maar kon ze later niet meer terug vinden!

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:24

joyce B schreef:
Brennie, kun jij me vertellen waar jullie die koordbrekers vandaan hebben gehaald? Ik had ze wel gevonden via internet, maar kon ze later niet meer terug vinden!

Ik wil het ook erg graag weten en wil ze meteen aanschaffen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:15

ik gebruik die dunne draden, als ze daarin komen knapt het zo af, en met stroom erop blijven ze er wel uit de buurt. ik vind het ideaal.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:20

merrieveulen schreef:
ik gebruik die dunne draden, als ze daarin komen knapt het zo af, en met stroom erop blijven ze er wel uit de buurt. ik vind het ideaal.

De meeste ongelukken gebeuren als het paard te dicht bij de draad rolt en er met zijn been in komt. De draden kunnen als een lus om het been komen en dan kun je zelf wel invullen wat er dan gebeurd.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:28

die dunne lint gaat ong 8 jaar mee na 8 jaar hebben we het echt moeten vervangenbrk het al als jehetmaar aanraakte. vind ik zelf fijnstemaar krijgen nu 3 draden en de bovenst wordt dikker lint ben beniuewd ga van de week beginnen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:48

Totale opp. van het perceel = 7500 meter.
1 bak van 800 m2
3 weides van ca. 1500 m2
1 weide van ca 2500 m2

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:09

Ziet er goed uit Imker

Dat dunne lint van 1cm knapt ook zonder koordbrekers
Dat is ook waarom ik dat als onderste lintje heb

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:20

hoe kan een lint als een lus om een paardenbeen draaien? alles staat toch op spanning? lijkt me eerder snijdent werken oid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:22

Omdat lint als je er hard aan trekt uitrekt.
Dan kan er dus een lus ontstaan.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:33

oke