Stelling : een paard van 2 alvast zadel op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:41

Desiree schreef:
En wat betreft egoisme in de paardensport: het is inderdaad zo dat paarden er zijn voor ons plezier. Maar laat ze tenminste dan een beetje lol behouden in het rijden en zorg dat ze niet te snel verslijten door ze te overvragen of ze te jong aan het werk te zetten.

Uhm.. de discussie neemt een beetje een wending geloof ik. Het ging er volgens mij om of je een paard onder de 3 gewoon weg zet en er niks mee doet of dat je er juist wel wat mee doet. Maar we hadden het geloof ik niet over het aan het werk zetten van te jonge paarden Verward Volgens mij hadden we het meer over gewoon lekker bezig zijn met je jonge paard, zoals poetsen, wandelen en ja... als je dat wilt, iets op de rug leggen. Als een paard er verwend van wordt dan ligt dat niet aan deze manier van opvoeden, maar aan de betreffende persoon die iets niet goed doet. En je kunt een jong paard net zo goed te verwend maken als een oud paard.

En even in het algemeen:
dit is dus een never ending discussie, dus ik zou zeggen, ga vooral door hoe jij denkt dat het beste is, maar ga niet iemand afzeiken als die het doet op een andere manier dan jij. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus een andere methode hoeft niet per definitie slecht te zijn. En als jij er toevallig slechte ervaringen mee hebt, mischien dat je zelf dan wel iets fout deed. nuf said.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:53

Ik denk idd ook dat het er sterk van afhangt hoe je in je paarden zit.
Heb je 1 paard voor je plezier dan lijkt het me logisch dat je daar een leuke band mee op wil bouwen vanaf het begin dat je 'm hebt.

Heb je meerdere paarden dan zet je dat jonkie ven weg , kijkt er af-en-toe ven naar of alles goed gaat en leef je ieder je eigen leven.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:02

Dit vind ik altijd wel lache aan zo'n topic.Ieder z'n eigen mening,die klaarblijkelijk niet door iedereen gerespecteerd word.Hehehe Knipoog Tong uitsteken

Zoals ik al eerder heb gezegt zou ik het nooit doen.Lekker op het land met z'n vriendjes,af en toe eruit halen om aan de borstels & mensen te wennen en zo rond z'n derde jaar met een zadeltje beginnen.Dit zou IK doen als ik een jaarling/twenter had.Eerst gewoon nog even "kind" laten zijn,en dan bij z'n derde jaar ook misschien hem niet in 1x overvallen,maar alles rustig opbouwen Vork Is voor een paard ook een hele opgaven,beleerd worden Cool Zo denk ik erover hoor!!! Maar ik respecteer ook anderen hun mening,alhoewel ik daar af en toe ook mijn twijfels over heb.'t is maar hoe je het aanpakt met een jong paard. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:04

Voor mij een reden om als enigste paard niet een jonkie te kopen.
Bang dat er te veel mee gefrut word en het paard niet in zijn waarde gelaten word.
En als je dan toch een paard koopt om te rijden, en je hebt geen andere blijft het voor vele te aantrekkelijk om netjes te wachten tot het paard er aan toe is. En als er met de 2 dan het zadel opligt en dat gaat goed, word er binnen de korste keren is overheen gehangen, en in notime op gereden.
En een klein sprongetje kan ook geen kwaad, toch?
En als ze 8 jaar oud zijn is het paard versleten, hoe kan dat dan toch?

En vele kopen een veulen want die is goedkoop Verward
Ik geloof dat ze dan veel over het hoofd zien.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:34

runningkawa schreef:
En als je dan toch een paard koopt om te rijden, en je hebt geen andere blijft het voor vele te aantrekkelijk om netjes te wachten tot het paard er aan toe is. En als er met de 2 dan het zadel opligt en dat gaat goed, word er binnen de korste keren is overheen gehangen, en in notime op gereden.

Dat is een beetje onzinnige redenatie.. 'Ik ben tegen het opleggen van een zadeltje bij een 2 jarig paard omdat er mensen zijn die zich niet kunnen inhouden en voor ze het weten het paard overbelasten.'
Dat sommige mensen zich niet in kunnen houden hoeft niet te betekenen dat je iederen af moet vallen die een 2 jarige een zadel op legt.
Fleur kreeg voor het eerst een zadeltje op toen ze bijna 2.5 was, en ze is nu 3 en nog niet ingereden. Heb alle tijd, maar begin liever wat eerder met zadel, borstel en verkeersmak maken dan dat dat ik haar als ze 3 is overval met allemaal nieuwe dingen.

Maar goed, zoals Pril en vele anderen voor haar al zeiden: laten we elkaar nou gewoon in onze waarde laten. Neem aan dat we het eens zijn dat hier geen enkel paard mishandeld wordt, dus zou een beetje respect voor ieders manier van doen wel op zijn plaats zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:23

Ik zou het niet doen. Laat een paard lekker jomg zijn, ze hebben hun hele leven nog om te werken. Om die reden zou ik zelf ook nooit een 2 jarige kopen. Ik heb Bill gekocht toen hij ruim 3 was, en ben er lekker rustig mee aan het werk gegaan. Hoe meer je een paard spaart als ze jong zijn, hoe langer je er later plezier van hebt. Geduld is een schone zaak Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:20

Vind zelfs dat je met een driejarige nog heel rustig aan moet doen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:27

Dat staat er ook Haha!
Pas als een paard 4 is kun je lekker door gaan werken, maar ook dan rustig opbouwen.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:59

Ik heb niet alles gelezen, maar las wel telkens over een deken slecht en dit en dat.
Zelf heb ik een shetlander, en toen hij 2 jaar was kreeg hij een of andere huidziekte, waardoor hij geschoren moest. Wat was ik blij zeg, dat ik geoefend had met rare doeken op zn rug. En daarbij, ben ik volop met hem bezig. En ik zie zo duidelijk aan hem dat hij gelukkig is. er kan wel gegilt worden dat dat niet waar is, maar kom dan eens langs en zie hoe hij geniet als er met hem gelopen/gezwommen, enz gedaan word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:01

Een shetlander is ook wat makkelijker te handhaven dan een jonge 3 jarige kwpner.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:07

Pipo schreef:
Een shetlander is ook wat makkelijker te handhaven dan een jonge 3 jarige kwpner.

Hiermee zeg je dat je juist met een 3 jarige KWPNer beter op tijd kan oefenen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:17

nee, dat suggereer je, een shetlander is makkelijker zelf op te voeden dan een 3 jarige, ondanks alle verwende oliebol. Maar goed die zijn niet zo sterk.

Een driejarige kwpner ed, moet gewoon door zijn soortgenoten worden opgevoed, er is niemand die dat beter kan, dan andere paarden. Maar je mag van mij denken dat je het beter kunt hoor!
batje"]
[quote="Pipo schreef:

Hiermee zeg je dat je juist met een 3 jarige KWPNer beter op tijd kan oefenen.. Knipoog
[/quote]

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:35

dus een shetlander mag wél op zijn 2de een zadel op? omdat die toevallig makkelijker is op te voeden?
Beetje raar....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:48

pipo, wat een onzin zeg. Nog nooit een shetlander opgevoed zeker?
Als een shet kwaad wil, heb je ook geen donder in te brengen.
Een paard is een paard

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:57

Pipo schreef:
Maar je mag van mij denken dat je het beter kunt hoor!

Ik ben ook maar een mens, dus maak af en toe fouten, maar gelukkig denk ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb zoals jij duidelijk wel doet.

Het idee dat iemand een andere methode dan jij kan hebben en alsnog goed bezig is komt niet eens in je op..

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:59

stef schreef:
pipo, wat een onzin zeg. Nog nooit een shetlander opgevoed zeker?
Als een shet kwaad wil, heb je ook geen donder in te brengen.
Een paard is een paard

precies wat ik dacht... maar dat zien hun toch niet in... een shet is klein, DUS automatisch erg lief.. volgens hun... ik wou dat hun drib konden van vorig jaar, dan zouden ze wel anders praten, maar helaas..

Ik vind zoiezo de uitspraken van pipo nergens op slaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:15

Zie jij ergens staan dat ik zeg dat je een shetlander met 2 jaar een zadel op mag doen
??????
Ik heb het niet geschreven. Ik reageer alleen op het berichtje van dribbel dat ze blij was dat ie al wat kon. Omdat ie geschoren moest worden. Tuurlijk is het op zo'n moment fijn dat een jong paard wat kent, maar vaak als ze niets kennen is het geen probleem om vreemde dingen met ze te doen, gewoon doen namelijk.

Daarbij denk ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik spreek uit mijn eigen ervaring, prima dat andere mensen het anders doen, maar er word om advies gevraagd, en dan geef ik mijn advies.
En een 100 kilo blijft makkelijker te handhaven dan 600 kilo kwaad. Dus wat dat betreft slaat het wel dergelijk ergens op!

En dribbel: ik zie duidelijk dat ie gelukkig is als hij heeft gezwommen?? keep on reading the penny meid!!!! Heb even in je profiel gekeken, en merk dat je duidelijk nog niet zoveel ervaring hebt. Geeft niet hoor, je mag best vinden dat mijn opmerkingen nergens op slaan. Toch is dit wel allemaal op ervaring en opleiding gebaseerd!
Dribbel schreef:
dus een shetlander mag wél op zijn 2de een zadel op? omdat die toevallig makkelijker is op te voeden?
Beetje raar....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:21

Pipo"]
En dribbel: ik zie duidelijk dat ie gelukkig is als hij heeft gezwommen?? keep on reading the penny meid!!!! Heb even in je profiel gekeken, en merk dat je duidelijk nog niet zoveel ervaring hebt. Geeft niet hoor, je mag best vinden dat mijn opmerkingen nergens op slaan. Toch is dit wel allemaal op ervaring en opleiding gebaseerd!
[quote="Dribbel schreef:
Beetje raar....
[/quote]

Misselijk damn hoe arrogant Lips are sealed
Eens komt er een eerste pony en wat weet jij van haar ervaring..
Ik vind anders dat ze erg goed met dribbel omgaat want hij was niet echt handelbaar toen ze hem kreeg en nog klophengst ook...
en die opmerkingen slaan inderdaad nergens op Boos! Frusty

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:24

hehe, knap dat jij dat uit mijn profiel op kan maken,
pipo, ik zou zeggen, kom eens langs! Ik wil wel zien of je dan nog zo'n grote bek heb.. DAN kan je oordelen, of ik ervaring heb of niet!!!!. Arg, deze uitspraak slaat net als al je andere nergens op.
Ahg tja... denk wat je wilt denken, ik weet beter!
maaruhm wanneer kom je langs? pb me anders voor de datum!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:32

Pipo schreef:
En dribbel: ik zie duidelijk dat ie gelukkig is als hij heeft gezwommen?? quote]

dat heb ik niet geschreven, ik heb gezegt wat ik met hem doe. en ik heb gezegt dat hij gelukkig is. BETER LEZEN KAN OOK GEEN KWAAD! er staat wel dat hij er van geniet ja, maar niet speciaal van het zwemmen! Deze pony is van eigenaar naar eigenaar gegaan, omdat niemand hem wilde, omdat hij zo gemeen was. Ik zie hem gewoon zo opknappen, vergleken met vorig jaar. Ik ben trots op die pony, so what? Mijn hummel is tenminste gelukkig!

Maar ik wacht nog ff het pb'tje met data af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:44

oke, je schreef geniet, ipv gelukkig, bijna hetzelfde.

Het topic gaat over het feit of het verstandig is om met een 2 jarige al wat te doen. Mijn mening: nee.

Jou mening is dat je blij bent dat je het wel hebt gedaan omdat hij iets kreeg waardoor hij veel in handen moest komen. Goed uitzonderingen bevestigen de regel. Maar ik blijf erbij dat een shetje makkelijker te handhaven is. En als ik het goed lees, dan is je pony van eigenaar naar eigenaar gegaan, waarschijnlijk was hij een stuk braver en makkelijker geweest, als hij gewoon tot zijn derde lekker met zijn soortgenootjes in het land had gestaan, en niet al die ellende had meegemaakt. En daar gaat het om. Daarbij mag ik misschien arrogant zijn, maar jij respecteert mijn mening net zo hard niet. Dus............waarom zou ik niet fel mogen reageren dan.
Ondanks het feit dat er veel verwende shetlanders rondlopen, puur omdat ze er erg schattig uitzien.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:12

ok. we hebben gePb't. ik vind het nu wel best. Ga gerust door met de discussie Haha!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:29

runningkawa schreef:
Voor mij een reden om als enigste paard niet een jonkie te kopen.
Bang dat er te veel mee gefrut word en het paard niet in zijn waarde gelaten word.

En vele kopen een veulen want die is goedkoop :?
Ik geloof dat ze dan veel over het hoofd zien.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb (bewust) voor een jong
paard gekozen. (Ze was 1 jaar en 3 maanden). 'Bewust' omdat je dan
niet de fouten van een ander koopt. Helaas bij mijn paardje heeft ze in
haar 1e levensjaar al genoeg meegemaakt wat ik nooit meer kan fixen
maar rijtechnisch gezien is ze nog heerlijk groen dus kan ik haar (wat bij
een 4-jarige niet zo is) volledig naar mijn eigen hand zetten. Ik leer haar
nu ook al dingen (ze is nu twee) en volgend jaar wordt ze zadelmak
gemaakt, dan is ze 3 jaar. Zodra ze zadelmak is gaat ze weer het land op
tot ze 4 jaar is, dan pas haal ik haar naar huis om lekker rustig iets met
haar op te bouwen. Dus mensen met 1 jong paard kunnen wel degelijk
wachten met rijden tot het paard rijp is. En de opmerking dat een veulen
'goedkoop' is is ook niet helemaal waar. Ik heb genoeg voor haar betaald
als jaarling.
Dus het is niet altijd waar dat als je er maar 1 hebt dat je dingen te snel
wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:43

EEn veulen is goedkoper dan een 3 jarige, vandaar dat mensen vaak een veulen kopen, alleen vergeten ze wel even dat er 3 jaar eten entingen enz bij geteld moet worden. Verward

En als jij een 3 jarige koopt, uit een koppel, die niet zadelmak is zit je ook niet met andere mensen hun fouten te kijken.

En natuurlijk weet ik dat er veel mensen zijn die wel netjes kunnen wachten, maar lees bokt maar eens na hoeveel vragen er zijn geweest of je een 1,5 jarige 2,5 jarige al mag longeren.
En dit gebeuert niet alleen op bokt, maar ook in je omgeving.
En deze mensen zitten er voor de 3 jaar ook op.
En ik vind dat gewoon te vroeg, wat een ander doet moeten ze zelf weten Haha!
Maar ik zou het nooit doen. Ik wil geen extra risico lopen voor een blessure.
Er zijn genoeg paarden in NL die wel 3/4 jaar oud (en ouder) zijn en waar je dus wel mee aan de gang kunt, waarom perse die jonge beestjes?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:52

Als je het zó stelt ben ik het wel met je eens. Sla een willekeurig boek
open en er staat dat je voor de 2,5 jaar niet met je paard mag longeren
of ander 'geestbelastend' werk mag verrichten. Maar het klonk alsof
je bedoelde dat iedereen die een jong paard koopt dit met dezelfde reden
doet (goedkoop etc) en dat bijna iedereen te vroeg begint en daar was
ik het dus niet mee eens... maar we zitten nu weer op de zelfde golflengte
denk ik!