Desiree schreef:En wat betreft egoisme in de paardensport: het is inderdaad zo dat paarden er zijn voor ons plezier. Maar laat ze tenminste dan een beetje lol behouden in het rijden en zorg dat ze niet te snel verslijten door ze te overvragen of ze te jong aan het werk te zetten.
Uhm.. de discussie neemt een beetje een wending geloof ik. Het ging er volgens mij om of je een paard onder de 3 gewoon weg zet en er niks mee doet of dat je er juist wel wat mee doet. Maar we hadden het geloof ik niet over het aan het werk zetten van te jonge paarden
Volgens mij hadden we het meer over gewoon lekker bezig zijn met je jonge paard, zoals poetsen, wandelen en ja... als je dat wilt, iets op de rug leggen. Als een paard er verwend van wordt dan ligt dat niet aan deze manier van opvoeden, maar aan de betreffende persoon die iets niet goed doet. En je kunt een jong paard net zo goed te verwend maken als een oud paard. En even in het algemeen:
dit is dus een never ending discussie, dus ik zou zeggen, ga vooral door hoe jij denkt dat het beste is, maar ga niet iemand afzeiken als die het doet op een andere manier dan jij. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus een andere methode hoeft niet per definitie slecht te zijn. En als jij er toevallig slechte ervaringen mee hebt, mischien dat je zelf dan wel iets fout deed. nuf said.

Is voor een paard ook een hele opgaven,beleerd worden
Zo denk ik erover hoor!!! Maar ik respecteer ook anderen hun mening,alhoewel ik daar af en toe ook mijn twijfels over heb.'t is maar hoe je het aanpakt met een jong paard.
damn hoe arrogant