kosten eigen paard, klopt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: kosten eigen paard, klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:42

anne_kaszmir schreef:
ik denk dat het er vooral aan lichy wat je belangrijk vind en wat je wilt hebben.. maar vergeet niet (wat hier al vaker is gezecht)
als er een keer iets gebeurd en je moet er mee naar de DA dan ben je gelijk ook wel een buld geld kwijt en dit is niet inteschatten. (wij waren opeens 1000 euro armer) wij hadden hier gelukkig rekening mee gehouden dat er altijd iets kan gebeuren.. dus denk goed na wat je wilt en hoe..

zeker! ik heb een speciale rekening geopend, waarop ik geld opspaar. ik heb al 2000 Euro. ik hoop het nooit te hoeven gebruiken, maar je weet maar nooit. operaties zijn duur, en komen altijd onverwachts!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:00

Ik betaal €150 stalling in de maand en dan komen er nog 4 zakken extra aan muesli bij a €13,50 de stuk.

Ik ben ongeveer (zeker in het eerste jaar) €50,- per maand kwijt geweest aan extra`s zoals deken, borstels, dekjes, hoefvet, equistar, vliegenspray (moet ik nog door gaan?) Speciale plastic ijzers €60 voor rondom beslaan maar de smid is een goede vriend.

Doordat de bespiering van mijn paard veranderde en ik daarna weke delen reuma kreeg dus pijn, hebben we het afgelopen jaar een boomlooszadel, 2 dressuurzadels, en een veelzijdigheidszadel versleten. Nu ben ik met mijn 3de! dressuurzadel bezig en deze is tevens weer een kwaliteitszadel en helemaal gloedje nieuw en dat kost aardig wat euro`s. Maar zit wel perfect voor ons beidjes.

Ongeluk zit in een klien hoekje en zelfs als ze op het land staan gebeurd er weleens wat. Mijn dierbare lieve merrie is zondag ochtend in elkaar gemept op de wei door een ander paard en staat nu met een schedelfractuur en een zware hersenschudding en dan wil je toch echt de veearts niet kunnen missen.
Een spuit pijnstilling en antibiotica = €60 Orale pijnstilling €25
Waarschijnlijk moet er een MRI worden gemaakt van haar hoofd om uit te sluiten of ze een bloedprop/vocht of botsplinter in de hersenen heeft. Kosten duizend tot 2000 euro.

Weet waar je aan begint en realiseer je dat je de verantwoording neemt over een levend wezen die je alle nodige zorg moet kunnen bieden en je dat niet maar half kunt doen. Het paard is afhankelijk van jou.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:45

Ik reken eigenlijk niet per jaar.

Hier een overzichtje van mij:

- 120 euro stalling per maand (incl. hooi, bak, weidegang en stal)
- +/- 8 euro aan hardvoer per maand
- 9 euro aan stro per maand
- ? entingen per 9 maanden
- ? wormenspuiten
- ? Overig spul
- 15 euro hoefsmid (ongeveer om de 2 tot 3 maanden)
- 100 euro per half jaar aan verzekering

De prijs van de entingen weet ik niet, de prijs van de wormenspuiten ook niet precies en overig spul kan van alles zijn, van dekjes tot dierenartskosten.
En het kan trouwens zijn dta ik iets vergeten ben. Voor mijn paard gebruik ik iets meer aan hardvoer per maand. Die krijgt ander voer dan mijn pony. En voor mijn kleinste betaal ik aan stalling 50 euro per maand.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 06:24

mijn lijstje:

irish:

Stalling: 185 pm x 12= 2220
wormenkuur: 6x6=36
enting: 1x15 euro
hoefsmid: pk 30 euro x4 = 120 euro

totaal: 2391 per jaar

rohan:

stalling: 12 x 50= 600 euro
wormenkuur: 6x6=36
enting 1x15= 15
hoefsmid 4x25= 100

totaal 751 euro per jaar ( maar die is pas 2 natuurlijk)

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:04

is 60 euro per maand zo weinig dan, bij onze vereniging betaal je 40 euro per maand voor een stal. Maar ja zelf verzorgen en voer enz, maar ja dat is nog niets.
Je hebt 2 rijbakken van 20 bij 40 en 25 bij 50, wasplaats enz.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:37

Bij ons mag je blij zijn als je onbder de 200 euro iets kan vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 07:42

Weet je, een paard kopen/houden is als een nieuwe Rolls Royce kopen: als je moet vragen naar de prijs van de accessoires, dan kun je ze niet betalen.
Een paard fatsoenlijk op de been houden kost 2500 - 3000 euro per jaar, minimaal. Woon je in de goedkope hoek van het land, dan kun je dat redelijk makkellijk, woon je in het westen, dan dan zul je moeite moeten doen om onder de 3000 te blijven.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:28

lijstje van mij.

pm 50 euro stalling.
pm ongeveer 2 zakken brok 20 euro en 2 zakken muesli 20 euro.
hoefsmid 1x per 8 weken 70 euro.
verzekering 200 euro per half jaar.
vlas, kost niet veel 4.25 per baal nu verbruik ik ongeveer 1 baal per 2/3 weken. swinters 1 per week.
wormspuiten, per jaar rond de 40 euro.
hooi.dat weet ik zo niet want we kopen met zn alle op en dan betalen we alles met zn alle.
manege 250 euro per jaar.
en dan nog is een nieuw zadel of wat anders,, rekenmaar uit, dure hobby!!!

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:12

hoefsmid zijn wij maar 45 € bij kwijt ik weer niet wat jullie voor een hoefsmid hebben.. Musli betalen wij 7,50 per 25 kg.. Voer betalen wij 6,50 per 25 kg.. vlas gebruiken we minstens 1 baal vper week voor 2 paarden.. Wormspuiten moeten maar 1x per kwartaal, op advies van DA anders krijgen ze TE veel..!! enting 2x per jaar.. spuit is dan rond de 20 € per jaar..

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:18

onze smid is 70 euro voor rondom bekappen en beslaan. brok heb ik van havens derby compact vandaar die prijzen