Welke goeroe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke NH 'goeroe' vinden jullie het best

Pat Parelli
9 (17%)
Emiel Voest
14 (27%)
Linda Tellington Jones
6 (11%)
de man van KISS
1 (1%)
monty Roberts
21 (41%)
Ray Hunt
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 13:46

Xyz, klopt hoor wat je zegt over schouders en bekken. Als je een gebogen paard van boven bekijkt, dan zul je zien dat de binnenschouder en binnenheup dichter bij elkaar zijn dan wanneer een paard recht is. Oftewel, de binnenschouder iets naar achteren en de binnenheup iets naar voren. Op het paard is het voor ons dus hetzelfde, zoals jij al zegt (gewoon vroeger in de les geleerd trouwens, niet van een nh'er). De redenatie van KH is dus flauwekul en dat verhaal over zenuwbanen is inderdaad onvoorstelbaar onnozel. Dat soort adviezen leidt vaak tot krampachtige pogingen van een ruiter om dat gevoel te vinden, aangezien het nooit zal lukken, blijft er dus een krampachtige ruiter achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 15:59

Ik heb net nog n Heather Moffet erbij gepakt en ik ging iets te snel; zij vertelt inderdaad dat je op een volte je binnenbekken naar voren moet draaien en je buitenbekken naar achteren (om het even krom te zeggen), maar volgens haar rijmethode moet je dezelfde beweging ook met je schouders herhalen. Je schouders kijken op die manier niet in de richting van de beweging en je draait je middel dus niet.

Zelf gebruik ik een middenweg; mijn bekken gebruik ik op de manier die zij zegt, maar mijn schouders draai ik wel mee, weliswaar minder ver dan mijn hoofd dus de schouders blijven iets achter op de beweging maar minder ver dan zij propageert. Op die manier maak ik met mijn lichaam (hoofd, schouders, bekken) dezelfde beweging als het paard met dezelfde draaiingen.

Ik ben trouwens niet anti-hempfling, hij zegt echter dingen die niet kloppen en daar ga ik dan achteraan. Parelli vind ik in zijn opzet iets te vastomlijnd; doe het op deze manier en je komt er, dwaal af en je komt er nooit. Bovendien werk ik liever met belonen en geduld (wachten tot de eerste reactie komt) dan met het verhogen van de 'fasen' (dus meer druk uitoefenen). Een ander nogal idioot standpunt vind ik dat van Birger Gieseke met zijn wortelstokken (oranje zweepjes) aangezien hij vertelt dat paarden s'avonds in de wei altijd tegen elkaar gaan vertellen hoeveel wortels ze hebben gekregen en dat ze de aanrakingen met die stok dus ook als verdiende wortels zien. ??? Met dat soort standpunten degradeer je het paard tot een domme, willoze zombie die jij, de slimme mens makkelijk kunt foppen. Hetzelfde gevoel krijg ik van de guru's die menen dat zij als paard worden beschouwd door de kudde. Dat zij de leidhengst (leidmerrie wil bijna niemand zijn op een vreemde manier... Knipoog ) zijn en dat de paarden eigenlijk niet doorhebben dat het mensen zijn omdat ze de paardentaal zo goed beheersen. Daar zet ik ook mijn vraagtekens bij; volgens mij weet een paard donders goed dat een tweebeen geen vierbeen is, heeft het dus behoorlijk wat hersens, maar is het tevens vriendelijk genoeg om anderen in hun maatschappij (want zo kun je het ook zien) op te nemen zolang diegene zich maar aan de heersende waarden en normen houdt. Is hier dan sprake van 'de mens fopt het paard' of "het paard temt de mens"?

Dit om mijn anti-hempfling uitingen te plaatsen in de kritiek die ik ook op andere guru's heb.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:04

SuperPepeijn"]
[quote="phoenix4ever schreef:
Maar ik ben niet perfect verre van, maar ik wil leren. Ik leer van mijn paard, maar ik lees boeken over NH om niet de zelfde fouten te hoeven maken als zij. Ik heb heelveel problemen kunnen oplossen en niet door het klakkeloos overnemen, maar door mijn verstand te gebruiken en hun boeken.

als je toch wilt leren raad ik je aan je wat meer te verdiepen in de methoden van klassieke rijkunst voordat je dit associeerd met en beschuldigd van geweld en onbegrip naar paarden toe.
[/quote]
Dat doe ik niet. De meeste mensen gebruiken het gewoon zo en geloof me ik heb me er genoeg in verdiept. Jaren lang. Er is niet veel mis mee, maar de meeste mensen maken er een rotzooi van.
Het is gewoon niet mijn manier.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:10

runningkawa schreef:
Citaat:
waar ik nu sta van de winter een jaarling merrie verzorgt die niet meer te harde was. Ik heb dingen uitgeprobeerd en ze verfijnd en ze is dit voorjaar als een goed luisterende twee jarige de wei in gegaan

Dat lukt me zonder NH ook wel.
En dat gaat dan ook zonder geweld.

Verder heb ik ook paarden zadelmak gemaakt die recht uit de wei komen.
Ze zijn alleen in de hand geweest voor hoefsmid entingen enz.
Deze paarden zijn zonder geweld te gebruiken zo zadelmak.
Ze zijn dan ook niet bang. Ze doen het dan gewoon om dat je op een verstandige manier er mee begint. En ze juist geen angst voor mensen hebben omdat niemand hun vertrouwen weg heeft genomen.

Ik ben ook wel eens aan paarden begonnen waar mesnen halverwege mee gestrand zijn na een jaar kl*te, nou dat is feest hoor Huilen
Die paarden zijn zieliger dan die paarden die recht uit de wei komen.
Ze zijn verwend en verpest, en bang omdat ze juist geen goede leider hebben gehad, dus ook niet weten wat vertrouwen in een mens is.
Omdat dan terug te gan winnen is heel wat moeilijker.
En dat ging dan ook om mensen die het zogenaamd zo goed en aardig bedoelde.

Juist dan heb je het dus over een leider zijn een geen beul.
Ik heb vele met die merrie gezien. Niemand kon er wat mee. Nu wil ik niet e zelf gaan prijzen, maar ik heb uit een boek een ideetje gehaald en dat verder uitgewerkt zodat het bij haar zou werken en dat werkte en vandaag weer bij een welsh hengst geprobeerd net weer iets anders en ook hij doet het nu goed. ook met zijn verzorger van 15 jaar die werd gewandeld en nu zelf wandeld.
toch behaald in 10 min tijd. Alleen omdat ik even iets gelezen had en het heb omgevormd, maar voor mij bruikbaar iets.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:16

xyzutu2 schreef:
Xenophon wordt er inderdaad altijd al snel bijgehaald als het om nh gaat. Wie eens de moeite neemt om zijn boeken echt te lezen (hoeft niet in het Grieks, er zijn talloze vertalingen!) ziet dat ook de methoden van deze 'nher' niet helemaal zuiver zijn. Zo komen de Griekse paarden sowieso nooit van stal tenzij ze bereden worden. De paarden krijgen zodra ze buiten komen direct een muilkorf om want het zijn hengsten dus bijten ze. Is dat logisch? Hengsten bijten niet 'van nature' en een muilkor omdoen is geen oplossing van het eigenlijke probleem. Xenophon vertelt over het verzamelen aan de losse teugel wat zijn ideaal is in tegenstelling tot het naar de borst trekken van het hoofd. Om het paard mooi afgebogen te laten lopen mag de ruiter hem wel eens laten voelen dat het bit er in zit, maar verder moet hij er vanaf blijven. Ook dat klinkt heel vreedzaam, logisch en 'nh' totdat je naar een willekeurig museum gaat en ziet wat er dan eigenlijk IN de paardenmond hing. Dat zijn inderdaad de bitten die slechts ter herinnering in de mond hangen en die slechts heel af en toe aangehaald worden, maar dat zijn echte martelwerktuigen. Als je daarop met constant contact rijdt ligt de paardenmond tot op het bot open.

Conclusie; 'zelfs' oer-NHer Xenophon heeft zijn slechte kanten, zoals elk levend persoon op deze aarde. Veel paardenboeken (ook NH) beschrijven minder vreedzame methodes, veel NHers grijpen als het even tegenzit alsnog naar bruut geweld (Monty Roberts met zijn control halsters en tandvleestouwtjes...) en vertellen dingen die gewoon niet waar zijn (Hempling vertelt dat een paard zo lang doet over het aanleren van oefeningen zoals schouderbinnenwaarts doordat de zenuwbanen er lang over doen om naar de benen te groeien waarna de oefening automatisch gaat... Waar haalt hij dit vandaan???).

Nog een voorbeeld van Hempling, omdat ik juist gisteren zijn boek heb nageplozen op dit soort fouten; hij zegt dat als een mens een volte loopt zijn bekken meedraait op de lijn van de volte. Dat zou je volgens de natuurwetten ook op het paard moeten doen om zo het bekken van het paard de volte op te sturen waaruit hij concludeert dat het dus onzin is om volgens de dressuur je buitenbeen naar achteren te leggen want door het draaien van het bekken zou dat juist naar voren moeten komen. Onzin! Als een mens een volte loopt gaan zijn schouders mee in de looprichting, het bekken blijft juist achter in de beweging (je middel is dus iets gedraaid) en kijkt NIET mee in de bewegingsrichting. En warempel, ook het paard werkt op dezelfde manier; in een volte blijft ook zijn bekken achter op de draaing van de schouder. Als de mens nou eens op een ongezadeld, stappend (om het makkelijk te houden Haha! ) paar zit en een volte wil draaien zou hij eens zijn schouders met de bocht mee kunnen draaien en zijn heup juist tegengesteld (dus de binnenste heup naar voren bewegen en de buitenste naar achteren waaruit de klassieke dressuur de naar achteren gelegde beenhulp heeft ontwikkeld). Alleen al op die bekkenhulp zal het paard bijna een wending om de voorhand maken.

Conclusie; Hier heeft een vooraanstaande NHer die zich juist beroept op natuurlijke lichaamstaal gewoon ongelijk en is de reguliere of klassieke dressuur juist natuurlijker. Heather Moffet, dressuurrijdster, behandelt deze draaing van het bekken in haar boek als ze gewoon het rijden van wendingen beschrijft. Een minpunt van haar is weer dat ze ruiters aanraadt om met holle rug te rijden, voornamelijk in draf om zo een goede driepuntszit (zij noemt het dacht ik 5punts?) te verkrijgen. Ik hoef er alleen maar aan te denken en ik voel mijn ruggewervels al verslijten... Haha!

Mijn methode is gewoon alles lezen wat er te vinden is, ondanks je eigen vooroordelen over de auteur (Hemplfing vond ik vantevoren al top (nu dus iets minder), aan Roberts had ik al vantevoren een hekel na het zien van de mustang-documentaire), kijken waar je er iets aan hebt, dat eens in praktijk te brengen (de bekkendraaiing kan je ook op een willekeurig manegepaard proberen) en eens met gezond verstand kijken naar wat de auteur je allemaal wijs probeert te maken. Het is erg makkelijk om verblind te raken door 1 methode, dat heb ik ook een tijdje met Hempfling gehad totdat Blacky me duidelijk maakte dat sommige dingen bij hem gewoon niet werkten. Mijn totale conclusie is dus net als de anderen; maak je eigen Magic-Mix van elementen uit methodes die voor jou (en je paard! luister vooral naar je paard, als die zegt dat een methode niet werkt ga dan niet dooremmeren en naar 'duidelijkere taal' of 'hogere fasen' grijpen omdat de goeroe zegt dat dat mag) in jouw situatie werken en blijf vooral kritisch.

Guru's zijn ook maar mensen, en mensen zijn geen heiligen (het belangrijkste kenmerk van heiligen is namelijk dat ze dood zijn Haha! ). Ik vraag dan ook direct om vergeving voor dit achterlijk lange stuk tekst... Knipoog

Groetjes,
Miriam

Nobody is perfect.
Iedereen heeft zijn fouten. dat heb ik ook nooit anders beweerd. Leer van iemand wat jij goed acht, denk na over wat je niet goed acht en vind je het dan nog steeds niets laat het dan waar het is. Zo denk ik hoor. Ik lees die boeken omdat ik een visie van een ander intressant vind en omdat zij misschien goede tips hebben. That's it.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:39

xyzutu2 schreef:
Xenophon wordt er inderdaad altijd al snel bijgehaald als het om nh gaat. Wie eens de moeite neemt om zijn boeken echt te lezen (hoeft niet in het Grieks, er zijn talloze vertalingen!) ziet dat ook de methoden van deze 'nher' niet helemaal zuiver zijn. Zo komen de Griekse paarden sowieso nooit van stal tenzij ze bereden worden. De paarden krijgen zodra ze buiten komen direct een muilkorf om want het zijn hengsten dus bijten ze. Is dat logisch? Hengsten bijten niet 'van nature' en een muilkor omdoen is geen oplossing van het eigenlijke probleem. Xenophon vertelt over het verzamelen aan de losse teugel wat zijn ideaal is in tegenstelling tot het naar de borst trekken van het hoofd. Om het paard mooi afgebogen te laten lopen mag de ruiter hem wel eens laten voelen dat het bit er in zit, maar verder moet hij er vanaf blijven. Ook dat klinkt heel vreedzaam, logisch en 'nh' totdat je naar een willekeurig museum gaat en ziet wat er dan eigenlijk IN de paardenmond hing. Dat zijn inderdaad de bitten die slechts ter herinnering in de mond hangen en die slechts heel af en toe aangehaald worden, maar dat zijn echte martelwerktuigen. Als je daarop met constant contact rijdt ligt de paardenmond tot op het bot open.

in mijn posting haalde ik xenophon niet aan als NHer maar om aan te geven waar de oorsprong lag van de klassieke rijkunst.
wat betreft de dingen die hij schrijft zijn er natuurlijk een aantal achterhaald, niet zo gek na 2500 jaar, niemand denkt tegenwoordig ook meer dat de aarde plat is. de ECHTE martelwerktuigen zijn overigens in de middeleeuwen ontworpen toen er niet zoveel tijd was voor kunst.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-06-02 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:41

phoenix4ever schreef:
De meeste mensen gebruiken het gewoon zo en geloof me ik heb me er genoeg in verdiept. Jaren lang. Er is niet veel mis mee, maar de meeste mensen maken er een rotzooi van.

dan spreek je dus bij die mensen niet over klassieke rijkunst. ik kan me voorstellen dat nhs ook verkeerd kan worden toegepast/begrepen en dat dat ook de nodige problemen geeft. noem je dit dan ook nog nhs?

dus: waarom niet jouw manier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:43

Okee Phoenix , klinkt goed.

Maar het is en blijft onzin van je om te zeggen dat de "klassieke" manier gewelddadig of weet ik wat is.
De Englese manier , de dressuurproefjes en het springen die nog steeds
de meeste ruiters willen , is ook heel goed en paardvriendelijk uitgedacht.

Dat mensen nu in de naam van het Engelse rijden hun paarden naar de krul en gehoorzaamheid toe gaan dwingen heeft niets met het originele idee te maken.

Dit kun je dus alleen de betreffende personen en hun omgeving van wie ze het weer overgenomen hebben kwalijknemen .
Niet de klassieke rijkunst , die heeft hiermee niets te maken !

Mensen zat die moorden in naam van hun God en hun heilig boek ,
maar kun je dat dan die godsdienst aanrekenen ?
Nee !!
Enkel de mensen die het verkeerd interpreteren en zij die hun uitleg domweg volgen als zijnde de waarheid.

Even iets anders , maar komt op hetzelfde neer.

Mensen die hun paarden met slaan porren , trekken en schoppen , met hulpteugels alle kanten op sleuren en weet ik wat nog meer gebruiken om hun doel te bereiken zijn op geen 1 klassieke manier bezig ,
behalve de domme barbaarse manier !

Dit heeft ook niks met rijkunst te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:49

Ps lees dat bordeauxrode boekje van de NHS dacht ik ,
Ruiters en hun instructeurs , eens door.

Daar staat heel netjes de wat ik Klassieke opleiding van het paard noem in
beschreven , van stap tot stap.

Dat is prima , niks mis mee .
Maar vind tegenwoordig nog maar eens iemand die het op deze wijze aanpakt , dat zie je niet zo vaak helaas.
Een doorsnee manege kun je hier absoluut niet mee gaan vergelijken ,
dat is appels met peren vergelijken.

Je hebt zeker weten gelijk dat er veel ellende gebeurd maar dat heeft dus niks
met de klassieke rijkunst te maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 07:52

Klassiek?? wat is dan weer echt klassiek, tussen de 2 pilaren??? Volgens mij zitten wij er met die Engelse styl een beetje tussen klassiek en andere gedachten in.
Wij fokken ook heel andere paarden dan Xenophon. De huidige paarden kwpn zijn langer. En die goeroes zien nog steeds liever korte paarden. Dit zijn dan weer de barokkepaarden.
Wat mij opvalt aan Hemplfing en Voest is dat ze het alleen over verzamelen hebben en niet over verruimen.
Ik vind het wel knap dat Voest zo zonder zadel en hoofdstel uit rijden gaat, dat zou ik nooit doen, maar ik mis bij hem dus het verruimen.
Hempling vindt lange paarden helemaal niets, dat zegt hij duidelijk in z'n boek, die hebben moeite met het gebruiken vna de achterhand.
Ik pik dus van elke goeroe wat bruikbaars op, en verder blijf ik lekker op lange kwpn-ers rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:34

xyzutu2 schreef:
Ik heb net nog n Heather Moffet erbij gepakt en ik ging iets te snel; zij vertelt inderdaad dat je op een volte je binnenbekken naar voren moet draaien en je buitenbekken naar achteren (om het even krom te zeggen), maar volgens haar rijmethode moet je dezelfde beweging ook met je schouders herhalen. Je schouders kijken op die manier niet in de richting van de beweging en je draait je middel dus niet.

Als ik dat doe bij mijn merrie, dan springt ze geheid aan in de verkeerde galop. Ik hou mijn schouders op 1 lijn, met die van haar. Mijn buitenschouder gaat in de wending met die van haar mee naar voren, mijn bekken gaan ook mee op die manier. Ander zit ik tegen haar beweging in, en dat snapt ze gewoon niet. En zo heb ik het eigenlijk ook geleerd.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:03

germie schreef:
Klassiek?? wat is dan weer echt klassiek, tussen de 2 pilaren??? Volgens mij zitten wij er met die Engelse styl een beetje tussen klassiek en andere gedachten in.
Wij fokken ook heel andere paarden dan Xenophon. De huidige paarden kwpn zijn langer. En die goeroes zien nog steeds liever korte paarden. Dit zijn dan weer de barokkepaarden.
Wat mij opvalt aan Hemplfing en Voest is dat ze het alleen over verzamelen hebben en niet over verruimen.
Ik vind het wel knap dat Voest zo zonder zadel en hoofdstel uit rijden gaat, dat zou ik nooit doen, maar ik mis bij hem dus het verruimen.
Hempling vindt lange paarden helemaal niets, dat zegt hij duidelijk in z'n boek, die hebben moeite met het gebruiken vna de achterhand.
Ik pik dus van elke goeroe wat bruikbaars op, en verder blijf ik lekker op lange kwpn-ers rijden.

Juist dat doe ik ook. Ik beschik over een wpn'er wel wat kort, maar daar dacht ik 8 jaar geleden echt nog niet aan of het kort of lang moest zijn.
Ik heb net zelf een NRPS veulen voor me zelf gefokt. Half arabisch en half wpn. Zal me een zorg zijn of ze kort of lang word. zolang ik en zij maar lol hebben in wat we doen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:09

pmarena schreef:
Okee Phoenix , klinkt goed.

Maar het is en blijft onzin van je om te zeggen dat de "klassieke" manier gewelddadig of weet ik wat is.
De Englese manier , de dressuurproefjes en het springen die nog steeds
de meeste ruiters willen , is ook heel goed en paardvriendelijk uitgedacht.

Dat mensen nu in de naam van het Engelse rijden hun paarden naar de krul en gehoorzaamheid toe gaan dwingen heeft niets met het originele idee te maken.

Dit kun je dus alleen de betreffende personen en hun omgeving van wie ze het weer overgenomen hebben kwalijknemen .
Niet de klassieke rijkunst , die heeft hiermee niets te maken !

Mensen zat die moorden in naam van hun God en hun heilig boek ,
maar kun je dat dan die godsdienst aanrekenen ?
Nee !!
Enkel de mensen die het verkeerd interpreteren en zij die hun uitleg domweg volgen als zijnde de waarheid.

Even iets anders , maar komt op hetzelfde neer.

Mensen die hun paarden met slaan porren , trekken en schoppen , met hulpteugels alle kanten op sleuren en weet ik wat nog meer gebruiken om hun doel te bereiken zijn op geen 1 klassieke manier bezig ,
behalve de domme barbaarse manier !

Dit heeft ook niks met rijkunst te maken.

Maar dat heb ik ook gezegd. De mensen hebben het er van gemaakt. Het was niet zo.
Ik kan me gewoon beter vinden in een manier van NH. Het geeft mij een natuurlijker idee en meer vrijheid. Ik heb nooit gezegt dat ik vind dat iedereen die de engelse stijl volgt gmeen is vootr zijn paard en zelfs al rij je engels wat ik ook nog steeds doe kun je nog steeds met NH bezig zijn.
Alleen zijn er zoveel lompers die hun paard dwingen en bang maken inplaats van tot hun vriend maken.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:15

SuperPepeijn"]
De meeste mensen gebruiken het gewoon zo en geloof me ik heb me er genoeg in verdiept. Jaren lang. Er is niet veel mis mee, maar de meeste mensen maken er een rotzooi van.

dan spreek je dus bij die mensen niet over klassieke rijkunst. ik kan me voorstellen dat nhs ook verkeerd kan worden toegepast/begrepen en dat dat ook de nodige problemen geeft. noem je dit dan ook nog nhs?

dus: waarom niet jouw manier?
[/quote]

Nee wat ik bedoel en hieboven ook al zei is dat de engelse stijl door vele als zeer onvriendelijk word gebruikt en dus ook die vorm heeft aangenomen. Nu word dat wel al veel minder, maar ik rij zelf ook engels, maar ga met mijn paarden op een NH manier om. Nh is geen rijstijl, maar een manier van omgaan met paarden een verrijking.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:16

SuperPepeijn"]
[quote="xyzutu2 schreef:

in mijn posting haalde ik xenophon niet aan als NHer maar om aan te geven waar de oorsprong lag van de klassieke rijkunst.
wat betreft de dingen die hij schrijft zijn er natuurlijk een aantal achterhaald, niet zo gek na 2500 jaar, niemand denkt tegenwoordig ook meer dat de aarde plat is. de ECHTE martelwerktuigen zijn overigens in de middeleeuwen ontworpen toen er niet zoveel tijd was voor kunst.
[/quote]

Daarvoor hAALDE IK HEM ER OOK BIJ.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:30

Ook NH kan op paardonvriendelijke manier gedaan worden. Het hangt gewoon af van de persoon en hoe die met zijn/haar paard omgaat. Lange paarden zijn gemakkelijker vaak in de lengtebuiging te krijgen, maar het is inderdaad zo dat een kort paard makkelijker te sluiten is. Toch is het nou niet zo'n groot probleem om een langer paard bij elkaar te rijden zoals wel door Hempfling gesteld wordt. NH is eigenlijk ook niet een rijstijl, het is meer een manier van omgaan met paarden.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:32

Desiree schreef:
Ook NH kan op paardonvriendelijke manier gedaan worden. Het hangt gewoon af van de persoon en hoe die met zijn/haar paard omgaat. Lange paarden zijn gemakkelijker vaak in de lengtebuiging te krijgen, maar het is inderdaad zo dat een kort paard makkelijker te sluiten is. Toch is het nou niet zo'n groot probleem om een langer paard bij elkaar te rijden zoals wel door Hempfling gesteld wordt. NH is eigenlijk ook niet een rijstijl, het is meer een manier van omgaan met paarden.

Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer. Want dan krijg je straks de zelfde verwarring over de klassieke dressuur. Wat overigens geen omgang betreft, maar rijden. De omgang die tegenwoordig wordt gebruikt is vaak onvriendelijk, maar dat heeft geen naam, dus kom je al gauw om het beestje een naam te geven bij klassieke rijstijl, maar dat is het toch zeker niet.
Bestaat er nog wel een engelse stijl volgens mij zijn er op het ogenblik 1000 en 1 marieren om dressuur te rijden en te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:34

phoenix4ever"]
[quote="Desiree schreef:

Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer.
[/quote]

Succes met je veulen!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:08

phoenix4ever schreef:
Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer. Want dan krijg je straks de zelfde verwarring over de klassieke dressuur. Wat overigens geen omgang betreft, maar rijden. De omgang die tegenwoordig wordt gebruikt is vaak onvriendelijk, maar dat heeft geen naam, dus kom je al gauw om het beestje een naam te geven bij klassieke rijstijl, maar dat is het toch zeker niet.
Bestaat er nog wel een engelse stijl volgens mij zijn er op het ogenblik 1000 en 1 marieren om dressuur te rijden en te springen.

Mhhh... over dat vriendelijk, ik dacht dat bij NH, de nadruk lag op het natural, dus op een zo natuurlijk mogelijke manier. Ik weet niet of je weleens gezien hebt hoe een paard dat hoog in rang staat een paard dat lager in rang staat terecht wijst, maar dat gaat echt niet op een vriendelijke manier hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:33

Jerai lover"]

Mhhh... over dat vriendelijk, ik dacht dat bij NH, de nadruk lag op het natural, dus op een zo natuurlijk mogelijke manier. Ik weet niet of je weleens gezien hebt hoe een paard dat hoog in rang staat een paard dat lager in rang staat terecht wijst, maar dat gaat echt niet op een vriendelijke manier hoor.
[/quote]

Dat is Natural HorseBEING en dat is heel wat anders dan Natural Horse MANship. Nogal een verschil, het een is paardenwerk en het andere mensenwerk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 00:21

Lovely schreef:
Dat is Natural HorseBEING en dat is heel wat anders dan Natural Horse MANship. Nogal een verschil, het een is paardenwerk en het andere mensenwerk.

En iets, waar je ook naar mijn mening, een duidelijke lijn tussen moet trekken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 07:21

Hmm, staat KISS niet gewoon voor Keep It Simple, Stupid ipv omgekeerd Verward

Kan ik ook nog op mezelf stemmen? Schijnheilig

Ik ben persoonlijk niet zo voor een competitie tussen dit soort goeroes. Denk maar zo, 5 mensen weten meer dan 4, en 6 weten er weer meer dan 5. Hoe effectief ze zijn, heeft meer te maken met hun kunde om de mens iets aan te leren dan om een paard iets aan te leren. Denk daar maar eens over na.

Er zijn veel experts die precies weten hoe dat ze een paard moeten behandelen, maar dat niet kunnen overbrengen aan het grote publiek. Dat komt omdat men somige dingen gewoon onbewust doet. In dat geval zijn video's leerzamer dan boeken. Verder kan ik me goed stellen dat sommige theoriën en methoden tegenstrijdig zijn. Iedere methode apart kan goed werken, maar een combinatie kan desastreus zijn.

Vergeet ook niet dat paarden net als wij allen individuen zijn. Een "recept" is er niet altijd voor effectieve communicatie, wat voor de ene werkt, werkt voor de andere niet. Daarom zal de ene methode beter werken op paard 1 en de andere beter op paard 2. Zo zit de wereld meestal ook in elkaar. Omdat ook wij individuen zijn, werken ook niet alle methodes met ons mensen. Kies daarom de methode die het beste voor jou werkt.

PS: gezien het feit dat Xenophon zo'n 2500 jaar geleden leefde, is het misschien mogelijk dat paarden nog heel wat dichter bij de natuur stonden en geen 100 generaties op karakter gefokt waren? Neem niet aan dat paarden in al die jaren niet geëvolueerd zijn. Als hij indertijd een soort van zebra aan het temmen was, dan kan ik me al iets meer voorstellen bij zijn barbaarse martelwerktuigen. Niet om het goed te praten, maar om h.e.e.a. meer in perspektief te brengen

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:17

Lovely"]
[quote="phoenix4ever"][quote="Desiree schreef:

Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer.
[/quote]

Succes met je veulen!
[/quote]

hihi dank jewel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:21

Lovely schreef:

Ja, en wat heeft een paard aan mensenwerk? Dat verstaat hij toch niet? We zullen in veel gevallen toch terug moeten vallen op het paardenwerk, willen we dat ze ons verstaan. En dat terugvallen op paardenwerk van een mens (dus afdalen naar de gedragingen van een paard zodat hij je begrijpt), is horsMANship.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:21

joostvangestel schreef:
Hmm, staat KISS niet gewoon voor Keep It Simple, Stupid ipv omgekeerd Verward

Kan ik ook nog op mezelf stemmen? Schijnheilig

Ik ben persoonlijk niet zo voor een competitie tussen dit soort goeroes. Denk maar zo, 5 mensen weten meer dan 4, en 6 weten er weer meer dan 5. Hoe effectief ze zijn, heeft meer te maken met hun kunde om de mens iets aan te leren dan om een paard iets aan te leren. Denk daar maar eens over na.

Er zijn veel experts die precies weten hoe dat ze een paard moeten behandelen, maar dat niet kunnen overbrengen aan het grote publiek. Dat komt omdat men somige dingen gewoon onbewust doet. In dat geval zijn video's leerzamer dan boeken. Verder kan ik me goed stellen dat sommige theoriën en methoden tegenstrijdig zijn. Iedere methode apart kan goed werken, maar een combinatie kan desastreus zijn.

Vergeet ook niet dat paarden net als wij allen individuen zijn. Een "recept" is er niet altijd voor effectieve communicatie, wat voor de ene werkt, werkt voor de andere niet. Daarom zal de ene methode beter werken op paard 1 en de andere beter op paard 2. Zo zit de wereld meestal ook in elkaar. Omdat ook wij individuen zijn, werken ook niet alle methodes met ons mensen. Kies daarom de methode die het beste voor jou werkt.

PS: gezien het feit dat Xenophon zo'n 2500 jaar geleden leefde, is het misschien mogelijk dat paarden nog heel wat dichter bij de natuur stonden en geen 100 generaties op karakter gefokt waren? Neem niet aan dat paarden in al die jaren niet geëvolueerd zijn. Als hij indertijd een soort van zebra aan het temmen was, dan kan ik me al iets meer voorstellen bij zijn barbaarse martelwerktuigen. Niet om het goed te praten, maar om h.e.e.a. meer in perspektief te brengen

nou kijk nou ik ben het gewoon helemaal met je eens hoor. hihi