Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:08

Wendy schreef:
Uit de onderzoeken op kadaverhoeven bleek dat veel hoefafwijkingen zoals HKO in het wild dus niet voorkomen. Blijkbaar kun je dus veel van die problemen voorkomen door een juiste bekapwijze.

Dus zo cruciaal is het nu ook weer niet.

Mijns inziens hoeft het feit dat paarden in het wild over het algemeen geen hko hebben niet direct toegeschreven te worden aan een bepaalde manier van bekappen. Immers, in het wild worden ze ook niet bekapt.

De wilde paarden waar jij het nu over hebt zijn geloof ik nog
de 'echte' wilde paarden, welke een leven lang vrijheid en 'gedoseerde'beweging genieten. En niet slechts halve dagen hun vrijheid genieten in een afgezet stukje land.En de overige uren van de inspanningen 'uit mogen rusten' in hun hok.

Over het algemeen worden de paarden in het wild ook niet geselecteerd op een mooi exterieur en uitmuntende gangen, maar op hardheid.

Dit bedoel ik dus...Je kunt die wilde hoeven wel na-apen.. Maar daarmee creeer je nog niet de hardheid en gestel van een wild paard. Zullen wij met onze 'huispaarden'ook niet kunnen bereiken..

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:13

maar dat is nog geen reden om er een ijzer onder te slaan, daarmee maak je het alleen maar erger.

ijzers zijn net als met roken, het richt hoe dan ook schade aan en tuurlijk kan je er best oud mee worden....

juist als je paard maar halve dagen kan genieten van een stukje afgezet land moet je daar wat aan doen. Ook in NL kan je best aardig natuurlijke huisvesting benaderen. Het natuurlijk bekappen zegt al dat je probeert natuurlijke slijtage na te bootsen daarom moet je ook elke week (!) de hoeven bijwerken.

Juist om die redenen die jij noemt zul je de levensomstandigheden van je paard moeten aanpassen om NB te laten slagen. Het is niet alleen een BEKAP methode het is een visie op het hele paard en zijn behoeftes!

KellyenXena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:21

Arabesk schreef:
maar dat is nog geen reden om er een ijzer onder te slaan, daarmee maak je het alleen maar erger.

ijzers zijn net als met roken, het richt hoe dan ook schade aan en tuurlijk kan je er best oud mee worden....

juist als je paard maar halve dagen kan genieten van een stukje afgezet land moet je daar wat aan doen. Ook in NL kan je best aardig natuurlijke huisvesting benaderen. Het natuurlijk bekappen zegt al dat je probeert natuurlijke slijtage na te bootsen daarom moet je ook elke week (!) de hoeven bijwerken.

Juist om die redenen die jij noemt zul je de levensomstandigheden van je paard moeten aanpassen om NB te laten slagen. Het is niet alleen een BEKAP methode het is een visie op het hele paard en zijn behoeftes!

Ik ben het met je eens dat ijzers zoveel mogelijk voorkomen moeten worden. Immers, het bevorderd de doorbloeding niet optimaal en maakt de hoornwand zeker niet beter van kwaliteit. Echter, in sommige gevallen zal een paard niet zonder kunnen. En is een goed (corrigerend) beslag uiterst noodzakelijk voor een prettig en pijnloos voortbestaan van een paard.
Immers, paarden met bv artrhose zouden in het wild geen lang leven genieten (mocht dit al voorkomen. Wij hebben nu door oa. beslag de mogelijkheid deze paarden wel een kans te geven.

Ikzelf voel geen enkele behoefte mijn paard 'natuurlijk' te houden.
Ik wil erop rijden, wil mijn paard poetsen en knuffelen. Ik vraag me af of alle natuurlijk bekappers hun paarden in wildreservaten hebben staan?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:27

Nee, ik heb mijn eigen reservaatje gehuurd
Mijn paard staat 24/7 op de wei, met een schuilstal en 2 vriendjes. Natuurlijker lukt me niet, en ik kan ook alles met mijn paard doen wat jij wilt doen hoor

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:37

KellyenXena schreef:
Ik wil erop rijden, wil mijn paard poetsen en knuffelen. Ik vraag me af of alle natuurlijk bekappers hun paarden in wildreservaten hebben staan?

Ik voel wel een grote behoefte om mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden.

En dit puur omdat een paard een bewegingsdier is. Siem en Loekie staan 24/7 buiten het hele jaar door. Samen met nog een 2-jarige hafmerrie. En rijden, poetsen en knuffelen is geen enkel probleem.

En Simon staat ook nog eens rondom op ijzers. En dat gaat goed.

Ik heb geen behoefte aan natuurlijke bekapping. Siem heeft zonder ijzers gelopen. En ik heb echt een goede smid, een "traditionele" smid die heel goed rekening houdt met een individueel paard.

Ik ben ook niet tegen natuurlijk bekappen. Ieder moet doen waar hij en vooral zijn paard zich goed bij voelen. En voor zowel "natuurlijk" als "traditioneel" geldt dat je een goede smid/ bekapper moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 19-05-06 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:38

KellyenXena schreef:
Echter, in sommige gevallen zal een paard niet zonder kunnen. En is een goed (corrigerend) beslag uiterst noodzakelijk voor een prettig en pijnloos voortbestaan van een paard.
Immers, paarden met bv artrhose zouden in het wild geen lang leven genieten (mocht dit al voorkomen. Wij hebben nu door oa. beslag de mogelijkheid deze paarden wel een kans te geven.

Wat kan een goed beslag bijdragen aan slijtage wat in de gewrichten zit? Ben nl. leek.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:39

Wendy schreef:
ikke schreef:
En daarmee hebben de onderzochte paarden altijd goede hoeven. Degenen met slecht onderstel zijn dan allang opgevroten door de roofdieren.

Waarop denk je dat die onderzoeken zijn uitgevoerd? Juist, op kadaverhoeven. Roofdieren laten die namelijk liggen.
En een wild paard kun je ook iets minder makkelijk een voetje laten geven om het eens uitgebreid te bekijken

Zet je er dan ook even de geschatte leeftijd bij. Het waren namelijk hoeven van volwassen paarden....
Wendy schreef:
ikke schreef:
Wij houden onze paarden, ook als ze op een slecht onderstel staan, dan zul je daar dus extra aandacht aan moeten besteden.

Ik vind dit toch een cruciaal verschil, waar velen toch wel erg gemakkelijk overheen stappen........

Uit de onderzoeken op kadaverhoeven bleek dat veel hoefafwijkingen zoals HKO in het wild dus niet voorkomen. Blijkbaar kun je dus veel van die problemen voorkomen door een juiste bekapwijze.

Dus zo cruciaal is het nu ook weer niet.

Nee, als je maar tien jaar mee hoeft, dan loopt HKO wel los, zeker als er geen belasting bij is. Dat Arthrose erg veelvildig is aangetroffen, vergeten we maar even.........

KellyenXena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:40

Freggel schreef:
KellyenXena schreef:

En dit puur omdat een paard een bewegingsdier is.

Momenteel staat xena ook 24/7 buiten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:51

Arabesk schreef:

Ik daag je uit:
Ik maak hard dat een correct aangebracht beslag door een VAKMAN minder schade doet dan slecht bekapte/onderhouden "natuurlijk" bekapte hoeven.

Ik zeg niet dat iedereen z'n paard maar op ijzers moet zetten, maar laten we wel wezen, er zijn omstandigheden dat je geen keuze hebt.
Kennis van mij ment met Welsh-A. De pony's staan drie - vier keer per week voor de wagen en moeten relatief veel over de harde weg. Ze heeft het ook dit jaar weer geprobeerd en binnen twee weken was ze uitgereden!
Je kunt de behoeftes van je paard wel aan willen passen, maar je zult altijd rekening moeten houden met omstandigheden. Zeker als je in pension staat, zijn je mogelijkheden beperkt.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:59

Het is niet altijd makkelijk, maar er is altijd een betere stal te vinden... waar ze meer buiten komen. Je kan ook met een groep gelijkgestemden een weiland huren, zie 'natural meadows' in Wageningen

Elk beslag, hoe correct het ook is aangebracht is schadelijk. Strasser heeft een slechte naam hier op bokt, maar haar boeken zijn HEEL duidelijk en heel verhelderend.

Elk ijzer geeft onnatuurlijke hoog frequente trillingen door aan de hoef, behalve die easywalkers, maar dan nog

elke vorm van hoefbeslag bellemmert het hoefmechanisme en dat geeft altijd schade. Wanneer je een deel van de hoef vastlegt komen de krachten tijdens het lopen precies tegengesteld te staan met alle gevolgen van dien. Zie technische uitleg in de boeken van Strasser.

Met een ijzer kan je de natuurlijke beperkingen van een paard opheffen, maar of dat zo'n goed idee is.... Ik zou een paar dat blootsvoets niet tot bepaald werk in staat is absoluut niet op ijzers zetten om datzelfde werk alsnog te verlangen.

ikke

Re: Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:14

Het zijn vooral de keuzes die je maakt, in combinatie met de plek waar je woont en het klimaat waar mijn kennis woont is wat traditioneler dan dat dat hier in de buurt is. Zij kan het zich ook niet permiteren om de paarden kilometers ver weg te zetten, ook haar budget is eindig.
Daarnaast heb ik zelf een paard gehad wat mede doordat ze op ijzers liep 29 jaar geworden is, NIET ondanks!!!! Zij had behoorlijke bouwfouten aan haar achterbenen en de ijzers maakten dat ze kon glijden, zodat de krachten via de ijzers werden afgeleid en niet door de gewrichten hoefden te worden opgevangen.

KellyenXena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:54

opala schreef:
KellyenXena schreef:
Echter, in sommige gevallen zal een paard niet zonder kunnen. En is een goed (corrigerend) beslag uiterst noodzakelijk voor een prettig en pijnloos voortbestaan van een paard.

Wat kan een goed beslag bijdragen aan slijtage wat in de gewrichten zit? Ben nl. leek.

Het kan er kort samengevat oa voor zorgen dat het paard, ondanks de slijtage het betreffend been makkelijker kan blijven gebruiken. Zoveel mogelijk beperken dat de overige benen extra worden belast met alle gevolgen van dien,maar dat deze belasting zoveel als mogelijk gelijk blijft.
Wil je extra kennis opdoen raad ik je aan www.hoofcare.nl eens grondig te bestuderen en beter nog, het boek te bestellen en grondig door te spitten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:41

Over plaatjes van Hoofcare: Bij zulke botwoekeringen en bij aanwezigheid van ernstige kreupelheid kun je dat paard imo alleen nog verlichten door er afscheid van te nemen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:46

ik ken het boek van hoofcare ik heb het en heb het bestudeerd....
Die botwoekeringen komen bij onbeslagen paarden niet voor...

Van Nassau heeft IMO ook te weinig oog voor dit

Uit Strasser
Afbeelding

Uit Van Nassau over het hoefmechanisme
Afbeelding

Uit van Nassau over het Breakover beslag.... (de pijl wijst op het afrol punt, maar dat is niet waarom ik deze foto zo belangrijk vind, het gaat mij om de hielen en de verzenen)
Afbeelding

Ik kan hier pagina's uitleg bij geven, maar de foto's spreken voor zich. De foto van het breakover beslag is precies dezelfde soort hoef als de eerste tekening van Strasser, elke vogel kan dat zien. ->samengeknepen hoef.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:29

@Arabesk: Nu ga je toch echt een paar stappen tever hoor ! beperk je tot je eigen ervaringen a.u.b. !!!
Knap van je dat je het beter weet dan 2 hoefsmeden die in heel hun carriere al 10.000den paarden weer rad gekregen hebben- je weet echt niet waar je het over hebt. Ga eens op een donderdag middag naar DAP Visdonk in Roosendaal en kijk hoeveel paarden er kreupel aankomen en weer rad naar huis gaan, misschien leer je wel wat bij !

Ik ben toevallig al 22 jaar klant bij hen, en dat is ook de enige reden waarom mijn paard nog leeft ! ondanks de botwoekeringen, ze had al arthrose toen ze 3 was en nog niet ingereden, het advies was toen al afmaken. Sinds ze speciaal beslag heeft (nu al 5 jaar, paard is inmiddels 19 jaar) is de arthrose niet verergerd, dat wijzen de rontgenfoto's uit.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:26

Mist schreef:
Ga eens op een donderdag middag naar DAP Visdonk in Roosendaal en kijk hoeveel paarden er kreupel aankomen en weer rad naar huis gaan, misschien leer je wel wat bij !

Ik leer ook liever hoe je kunt voorkomen dat je paard kreupel gaat lopen. Voorkomen is beter dan genezen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:54

Mist schreef:
@Arabesk: Nu ga je toch echt een paar stappen tever hoor ! beperk je tot je eigen ervaringen a.u.b. !!!
Knap van je dat je het beter weet dan 2 hoefsmeden die in heel hun carriere al 10.000den paarden weer rad gekregen hebben- je weet echt niet waar je het over hebt. Ga eens op een donderdag middag naar DAP Visdonk in Roosendaal en kijk hoeveel paarden er kreupel aankomen en weer rad naar huis gaan, misschien leer je wel wat bij !

Ik ben toevallig al 22 jaar klant bij hen, en dat is ook de enige reden waarom mijn paard nog leeft ! ondanks de botwoekeringen, ze had al arthrose toen ze 3 was en nog niet ingereden, het advies was toen al afmaken. Sinds ze speciaal beslag heeft (nu al 5 jaar, paard is inmiddels 19 jaar) is de arthrose niet verergerd, dat wijzen de rontgenfoto's uit.

Ik constateer alleen dat Van Nassau geen oog heeft voor samengeknepen hielen. Nergens in zijn boek wordt dit als ongezond aangemerkt, terwijl uit Strasser toch duidelijk blijkt wat dit voor gevolgen dit heeft voor een paardenhoef. Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat dit door hoefsmedend Nederland niet onderkend word!

Paarden die weer rad lopen door ijzers is net zoiets als mensen die migraine hebben pillen geven. Ze hebben er geen last meer van, maar de oorzaak wordt niet weggenomen. Strasser heeft al honderden paarden werkelijk GENEZEN van de kwaal die ze hadden.

Ik vind een ijzer onder timmeren en een paard op die manier 'genezen' geen genezen. Zonder dat ijzer lopen ze nog steeds beroerd. De weg van Strasser is misschien langer, maar beter voor het paard. Het is ook absoluut niet zo dat ze paarden pijn laten lijden in de kliniek. Er liggen rubber matten op de grond zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen. De verhalen hier op bokt over paarden die maandenlang strompelen van de pijn zijn gewoon spook verhalen om mensen bang te maken.

Een paard dat niet zonder beslag kan heeft zieke hoeven!

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:46

in 1 woord NEE. ik heb nu denk een jaar een natuurlijke bekapper gehad en in dat jaar is 1 van mijn paarden 4 x kreupel geweest. nu is hij al 4 weken kreupel en ik heb er een ' normale' hoefsmid erbij laten komen en die sprak er schande over. hij heeft iedere x de steunsels verlaagt , het zijn niet voor niks steunsels,en de straal ook niet bijgesneden waar door mijn paardje nu rotstraal heeft. En de rest van mijn paarden staan ook niet goed de 1 te steil de andere te plat. hij bekapte de ze allemaal hetzelfde en dat hoort niet. Hij had mij ook aangeraden om geen smeersels ( vet en teer enz)meer te gebruiken , alleen maar water daardoor alle paarden nu veel te droge hoeven hebben en in de winter veel te natte hoeven. mijn conclusie is ook je kan paarden niet natuurlijk bekappen omdat ze niet natuurlijk leven hetzefde met natuurlijk voer. paarden die werken hebben krachtvoer nodig niet alleen maar natuurlijke kruiden enzo. Ik moet nu eerst maar gaat zorgen det mijn paardje beter wordt maar voor mij geen natuurlijke hoefsmid meer moet nu zoveel kosten maken met middelen om de hoeven goed te krijgen.
Wat mij wel opvalt dat iedereen het maar over ijzers heeft maar al mijn paarden staan zonders ijzers en ben bij een normale hoefsmid. die bekappen gewoon heel anders dan natuurlijke.En over een paard dat niet zonder beslag kan en dan zieke hoeven heeft is ook bullshit.Soms moeten paarden ook met speciale ijzers lopen om beter te worden.En wat denk je van paarden die veel voor koetsen lopen , en buiten rijden denk je dat die hoeven niet snel slijten zonder ijzers.
sorry dat ik zo fel reageer maar dit is mijn mening en iedereen mag een mening hebben maar dit is mij ervaring ermee

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:10

Wat was jouw motivatie dan om een NB-er in te schakelen, dat mis ik in het verhaal.

Een NB-er periodiek inschakelen is een facet van een totale aanpak.

Ik smeer al 1,5 jaar niks op of onder de hoeven, heb ook nog nooit wat van de straal afgehaald. Rotstraal weet niet wat het is. Probeer nog steeds de steunsels in te dammen.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 06:00

wat mij hiervan het meest verbaasd is dat niemand een tussenweg ziet.... degene van de ijzers, zijn heilig van ijzers overtuigd en degenen van het natuurlijk bekappen zweren daarbij.
ik heb dus een 'normale' hoefsmid die ik al een jaartje of 15 heb en die al een jaar of 30 zijn vak verstaat. hij houdt er niet van ijzers onder te gooien, vind dat een paard zoveel mogelijk zijn natuurlijke stand moet bewaren en veilt en kapt dus alleen wat bij... maar weer niet zo dat er amper hoef over blijft( wat ik bij de strassermethode meerdere malen heb gezien).

ik ben zoals je wel kunt lezen van beide vormen niet overtuigd.... ijzers heb ik ronduit een hekel aan en de dingen die ik heb gezien bij paarden door de strassermethode... neuh dank je! maar ben wel van mening uit elke methode dingen te halen die me aanspreken, zowel met rijden als met dit soort dingen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 07:02

Wendy schreef:
De mensen die bij het natuurlijke uitkomen zijn vaak degenen bij wie de reguliere oplossingen niet voldoende bleken. Blijkbaar is deze rage dus een reactie op de tekortkomingen van de huidige paardenhouderij?

Dat vind ik een hele goede observatie. En zo ben ik ook aan het natuurlijk bekappen geraakt! Mijn paard moest (op advies van een holistische da, jawel!) op ijzers met zooltjes. Zo gezegd zo gedaan. Na een half jaar en na een behoorlijk nat naseizoen op de wei had mijn paard zo'n last van haar voeten dat ik met mijn handen in het haar zat wat te doen. Op advies van een vriendin een gediplomeerde (!!!) natuurlijke bekapper erbij gehaald. Ijzers en zolen eronderuit. Je wil niet weten wat eronder vandaan kwam! Door de nattigheid van het seizoen was de hele voet week geworden en doordat de zooltjes de nattigheid binnen hielden was de hele voet gaan rotten! Stralen waren zowat weg en inmiddels zat er schimmel in de witte lijn. Na de eerste bekapping liep mijn paard meteen een stuk beter en er bleef een OPWAARTSE lijn na elke bekapping. Mijn paard ging dus niet steeds slechter lopen zoals ik hierboven lees!!!

Over artrose en ijzers: mijn paard heeft dus ook artrose en ging met ijzers steeds slechter lopen, terwijl ze op haar natuurlijk bekapte blote voeten juist steeds beter gaat lopen.

En over goede reguliere bekappers: paardlief en ik hebben vele kilometers afgelegd over verschillende ondergronden op regulier bekapte hoeven. Dat ging altijd super (goede smid, dus!). Toen ze geblesseerd raakte moest ze ijzers onder en toen is het gedonder begonnen.

Inmiddels bekap ik mijn paarden dus zelf -uit noodzaak ben ik er zelf een hele studie aan gaan wijden- en gaat het super. Mijn jonkies zul je niet op ijzers zien. Ik heb genoeg ellende meegemaakt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 07:16

lightmorebh schreef:
in 1 woord NEE. ik heb nu denk een jaar een natuurlijke bekapper gehad en in dat jaar is 1 van mijn paarden 4 x kreupel geweest. nu is hij al 4 weken kreupel en ik heb er een ' normale' hoefsmid erbij laten komen en die sprak er schande over. hij heeft iedere x de steunsels verlaagt , het zijn niet voor niks steunsels,en de straal ook niet bijgesneden waar door mijn paardje nu rotstraal heeft. En de rest van mijn paarden staan ook niet goed de 1 te steil de andere te plat. hij bekapte de ze allemaal hetzelfde en dat hoort niet. Hij had mij ook aangeraden om geen smeersels ( vet en teer enz)meer te gebruiken , alleen maar water daardoor alle paarden nu veel te droge hoeven hebben en in de winter veel te natte hoeven. mijn conclusie is ook je kan paarden niet natuurlijk bekappen omdat ze niet natuurlijk leven hetzefde met natuurlijk voer. paarden die werken hebben krachtvoer nodig niet alleen maar natuurlijke kruiden enzo. Ik moet nu eerst maar gaat zorgen det mijn paardje beter wordt maar voor mij geen natuurlijke hoefsmid meer moet nu zoveel kosten maken met middelen om de hoeven goed te krijgen.

Ten eerste: wat enorm rot van jouw paard! Dat ie maar snel weer op mag knappen

Nu een paar inhoudelijke opmerkingen en vragen, als je het niet erg vindt.
Steunsels verlagen? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daar de hielen (verzenen) mee, of bedoel je de randjes naast de straalgroeve?

Rotstraal wordt trouwens veroorzaakt door een bacterie, niet door het niet bijsnijden van de straal, wat veel traditionele hoefsmeden trouwens ook niet (meer) doen. Het neemt immers de functie van de straal weg.
Zelfde geldt voor geen smeersels, ook dat wordt door veel traditionele smeden aangeraden. Als je paard dan in de zomer te droge hoeven had, is dat jouw schuld, niet die van de bekapper. Dan heb je ze blijkbaar niet nat gehouden.
Droge hoeven en rotstraal komen trouwens ook veel voor bij paarden die veel op stal staan.

Ik ben trouwens heel benieuwd volgens welke methode die bekapper werkte... juist natuurlijk bekappers horen naar de voet te kijken en elke voet individueel te bekappen, behalve de mensen die de strasser methode toepassen, die hebben bepaalde hoeken die ze aanhouden.

Nogmaals, ik vind het echt heel sneu, maar ik zou graag meer details willen weten van dit verhaal, kijken wat nu de oorzaak is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:37

Ik heb niets tegen Natuurlijk Bekappen, zeker als je zo'n cursus volgt, je goed verdiept en je paard laat checken door een 'specialist' kan het soms een zeer goede optie zijn.

Mijn Friese merrie loopt alleen al op spijkerharde hoeven, correcte stand, geen overdreven slijtage. Gewoon hartstikke goed verder. Dus zou het niet mijn eerste keus zijn zo even een cursus te gaan volgen. Daarbij heb ik het super druk verder met de rest van de zorg aan mijn paard, school en werk.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:37

Ik ben niet per se voorstander van Strasser BEKAP methode, maar wel haar achterliggende theorie over ijzers en gezondheid van paarden.

Dat paarden krachtvoer nodig hebben is een misverstand, mijn paard leeft op alleen maar gras, hooi en soms wat wortelen. Uiteraard wel liksteen en elke dag een pavo ijslander koek.

Hij loopt als de brandweer blootsvoets afstanden soms wel 20 km of langer over het asfalt in gestrekte draf en ook galop!

En met mijn blotepotenpaardje vele anderen!!

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:09

[quote="Wendy]
Ten eerste: wat enorm rot van jouw paard! Dat ie maar snel weer op mag knappen

Nu een paar inhoudelijke opmerkingen en vragen, als je het niet erg vindt.
Steunsels verlagen? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daar de hielen (verzenen) mee, of bedoel je de randjes naast de straalgroeve?

Rotstraal wordt trouwens veroorzaakt door een bacterie, niet door het niet bijsnijden van de straal, wat veel traditionele hoefsmeden trouwens ook niet (meer) doen. Het neemt immers de functie van de straal weg.
Zelfde geldt voor geen smeersels, ook dat wordt door veel traditionele smeden aangeraden. Als je paard dan in de zomer te droge hoeven had, is dat jouw schuld, niet die van de bekapper. Dan heb je ze blijkbaar niet nat gehouden.
Droge hoeven en rotstraal komen trouwens ook veel voor bij paarden die veel op stal staan.

Ik ben trouwens heel benieuwd volgens welke methode die bekapper werkte... juist natuurlijk bekappers horen naar de voet te kijken en elke voet individueel te bekappen, behalve de mensen die de strasser methode toepassen, die hebben bepaalde hoeken die ze aanhouden.

Nogmaals, ik vind het echt heel sneu, maar ik zou graag meer details willen weten van dit verhaal, kijken wat nu de oorzaak is.[/quote]

Ja ik wil hier ook geen namen noemen hier dus weet ook niet op wat voor manier de nb kapte. en met de steunsels verlagen weet niet precies hoe alles heet maar kan het wel aanwijzen. zeg maar aan de achterkant van de hoef.tegen de huid aan . die heeft hij verlaagt. En over bijsnijden van de straal. hij heeft dat totaal niet gedaan waardoor er steeds meer stukken los gingen.En mijn paard is al gevoelig voor rotstraal en de andere hoefsmeden deden dan iets en dan kan ik het beter schoonhouden
En hij heeft mij aangeraden om er niks op te smeren en mijn normale hoefsmid zegt dat ik dat wel doen.Hij zei dat als ik niks gebruik behalve water dat hun hoeven er echt beter uit zouden gaan zien dus niet.

Ik ging op het advies in van de nb hoefsmid door er niks op te smeren en als er geen regen valt is het ook moeilijk om ze goed nat te houden want per paard ga ik geen uur afspuiten want dan krijgen die mensen ook een waterrekening van hier tot tokyo.
Ik zal proberen op te zoeken op welke metode hij bekapt. maar er zijn hier ook positieve meningen van hem hier.
Maar goed dit is mijn ervaring en we mochten hier ook negatieve ervaringen hier neerzetten. Ik reageer misschien ook wel te fel maar ik zit nu al 4 weken met een kreupel paard en heb op mijn flikker gekregen van mijn nieuwe hoefsmid. Ik had toen een hoefsmid maar die er ermee gekapt van daar dat ik ging zoeken en kwam bij hem. wist toen nog niet wat natuurlijke bekappers zijn en daar ben ik nu wel achter gekomen. En over het voer ik heb een kennis en die is hem toen aangeraden om natuurlijke weg voer te gebruiken en daar van ging het erg slecht met zijn paard hij is toen weer overgegaan op normaal krachtvoer en het gaat veel beter. Maar dan heb ik het wel oover natuurlijke weg voer is ook in brokken maar tis geen biks.