Galopperen op asfalt of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkiemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:45

kan je dan van die 625 m2 geen klein bakje maken van 20 x 30 m

Dan een beetje zand er in en je hebt een grote kleine bak

xxx

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:08

dat laatste stuk wat Maya zei ben ik het wel mee eens, maar hem voluit laten gaat op asfalt? Lips are sealed
ik kan me ook niet voorstellen dat jullie berm zó slecht is, hier kan je best in de berm galoperen, en altijd nog beter dan over de weg.zlef heb ik ook geen bak en ook geen plaats in de wei(lopen andere paarden in de zomer) dan ga ik ook gewoon in de berm.
ik hoop echt dat je stopt met galoperen op de weg , ik heb gewoon medelijden met je pony!

kunnen jullie niet een stukje(15 bij 30 m?) omploegen zodat het gelijk wordt? en dan heb je ook meteen zand. ik neem aan dat jullie op een boerderij vast wel ploegen hebben! of mag je dat niet van je vader?
ik denk dat zon klein stukje niet veel uitmaakt en jij bent er vast hartstikke blij mee! *LOL*

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:32

Citaat:
ik rij zo weinig omdat ik haar niet elke dag wil rijden want dat vind ik weer niet goed,

toch vreemde denkbeelden over goed en slecht heb jij.

Maargoed, ik neem aan dat je nu niet meer op het asfalt galopeerd aan je bovenstaande berichtje te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:47

Als ik ga galopperen doe ik dat zoveel mogelijk in de berm, maar alleen als ik zie dat die droog en stevig is. 's Winters, als het slecht weer is, dan zijn de bermen (van 50 cm breed) drassig, dus 's Winters bij slechte bermen galoppeer ik op het asfalt.
Nee van die uitloop kan ik geen bak maken, heb ik al bekeken, want die uitloop is heel ongelijk, hij is wel groot, maar de ene helft is veel lager dan de ander helft en er zitten een paar "bergjes en dalen" in en gelijk maken gaat ook niet, dus dat is echt geen optie. En nee van mijn vader krijg ik geen landje om een bak op te maken want dat heeft hij gewoon zelf nodig, het land is broodwinning mijn pony is voor mijn plezier die levert geen geld op en is daarom niet zo belangrijk wat dat betreft. Ik mag wel als er geoogst is op het land en daar maak ik zoveel mogelijk gebruik van.
Laura, wij zijn mensen he, dus we hebben verschillende opvattingen. Ik vind dat je het paard zoveel mogelijk onder natuurlijke omstandigheden moet houden, en in het wild wordt het paard ook niet elke dag gereden, in het wild loopt het paard veel en vlucht af en toe. Daarom krijgt ze na een dag rijden, want als ik ga rijden dan zit ik er ook 2 tot 4 uur op, altijd een dag rust, dus dat ik er niet op rij, ze krijgt nog wel beweging door vrij lopen. Ik vind ook dat een nat paard niet gezadeld moet worden en ook niet in de regen te rijden (het maakt mij niet uit dat ik nat word, ik vind een flinke bui juist lekker), omdat dat volgens mij niet goed voor haar is, ik kan het niet wetenschappelijk onderschrijven ofzo, maar het voelt niet goed bij mij.
En Runningkawa, als het niet anders kan, 's winters bijv. dan doe ik het gewoon, staat jouw paard dag en nacht buiten in een grote uitloop en schuilstal? Nee? Waarom nog niet?

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:51

In de natuur galoppeert een paard ook niet op het asfalt hoor Knipoog
Je kunt volgens mij nog beter je paard nat zadelen dan over het asfalt denderen maargoed. Je moet idd roeien met de riemen die je hebt maar wel rekening houden met de gezondheid van je paard.
Aan de andere kant: het is jouw paard en je mag er mee doen wat je wilt al zal niet iedereen het met je eens zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:57

nikkiemisty schreef:
kan je dan van die 625 m2 geen klein bakje maken van 20 x 30 m

20x30 = 600 m2 dan blijft er nog precies een stukje van 25 m2 (5x5 m bijvoorbeeld) over als uitloop...

625 m2 lijkt spectaculair veel, maar het valt best wel mee. 25 bij 25 meter, that's it. Een normale bak van 20x40 heeft meer oppervlak.
Het is leuk hoor, als je paard de hele dag zo'n stuk tot z'n beschikking heeft, maar ook nog een bak maken op dat stukje lijkt me niet erg realistisch.
Er was toch een bak bij je in de buurt, die alleen erg slecht was? Heb je op de boerderij geen tractor om die een keer te slepen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:18

Dat kleine bakje zou ik ook geen optie vinden ,
als het zo slecht is en zo klein dan heb je er nog niks aan .

Een bakje van die afmetingen is niet geschikt om fijn in te rijden en al helemaal niet voor een lekker relaxed galopje.

Maarja dat kan op asvalt ook niet eigenlijk.

Tuurlijk is het , ook in mijn ogen , het beste voor een paard om een uitloopje te hebben en een inloopstal.
Daar gaat dit topic verder niet over maar je begint er zelf over dus ga ik er even op verder.

Maar op een stukje van 25 x 25 m dat ook nog eens erg ongelijk ed. is kan een paard natuurlijk ook zichzelf niet echt uitleven , en je had het ook over 3 uurtjes op een dag dat ze erop mocht , dus dan gaat je verhaal over een paard zo natuurlijk mogelijk houden al niet op...

Je zegt zelf dat je een drassige berm ye gevaarlijk vindt ,
vind ik ook darom galoppeer ik er ook niet in.
Maar als je daar wel het gevaar in ziet , waarom dan niet in het galopperen op de weg ?

Als je dan per-se moet galopperen kun je nog beter voor het bermpje gaan dan denk ik , daar zakken de ijzers nog een beetje in.

Weg is ook erg glad en daar heb je dan nog minder grip op.
En de hardheid natuurlijk.

En Laura , ik vind het ook beter om mijn pony niet elke dag te rijden ,
maar dan wel zoveel mogelijk vrijuit beweging geven.
Dus eens meenemen op de fiets of aan het halster wat grondwerk doen ,
wat longeren....

Altijd die ruiter erop da's ook niet goed in mijn ogen.
Maar als je pony een paar dagen laat niksen op een rot-stukje land en in stal ,
kun je het niet maken om hem zo hard aan het werk te zetten , en lang ook nog , beestje moet erge spierpijn krijgen dan en dat wordt nog eens versterkt door de zeer zware belasting van het op asvalt galopperen ....

Ik heb dus ook geen bak en ben aangewezen op de openbare weg ,
heb mijn pony vanaf september en heb misschien 15 keer een galopje gepakt in al die tijd omdat ik het gewoon onverantwoord vond.

Het is dat ik weet dat ik strakjes wel een bakje tot mijn beschikking heb ,
anders had ik zeker niet op deze manier doorgegaan.
Maar galopperen op de weg is geen optie.
Alhoewel nu ik die schokdempende hoefschoentjes heb kan ik misschien zo nu en dan eens een honderd meter meepakken Knipoog ,
goede grip en goed schokdempend , dus dan wil ik dat nog wel eens een gooi geven , verzameld galopje op de weg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:30

Pmarena, ze staat dag en nacht op de uitloop, en ze kan daar wel in galopperen en draven, ik ga er alleen niet op, want dat is haar eigen stekkie en dus privé, ze gaat drie uur op de grote grasweide, dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik vind nat en drassige berm gevaarlijker dan hard asfalt omdat de berm dan onbetrouwbaar is, het asfalt verschuift en verzakt niet ineens diep.
Die slechte bak is van een "keutermanegetje", het is hun zaak om die bak te onderhouden, ik ga echt geen sleep huren om die bak te slepen, want die hebben wij niet.
Efnin, ik laat het hierbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:35

Citaat:
En Runningkawa, als het niet anders kan, 's winters bijv. dan doe ik het gewoon, staat jouw paard dag en nacht buiten in een grote uitloop en schuilstal? Nee? Waarom nog niet?

Mijn paard staat snachts op stal maar overdag buiten.
Hij staat met 2 andere paarden dus die vermaakt zich wel.
Ik rij ongeveer 5 x per week. 1 keer longeren en een dag vrij.
Dus mijn paard komt zeker geen beweging te kort, als je daar bang voor was.

In de winter is ook de bak bevroren of te nat en moet ik andere dingen verzinnen.
Ik ga dan stappen op de weg, draven doe ik daar dus niet eens, dat doe ik dus ook in de berm.
En mijn paard is er ook 1 met pit, maar met goede les hoef je een paard niet te laten knallen om hem rustig te krijgen, daar zijn rijtechnisch wel andere dingen voor te verzinnen.

Kun je dan geen stuk veld van je vader huren om als bak te gebruiken?

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:24

maya als je het niet nodig indt een sleep te huren dan snap ik ook niet dat je zo zeurt over je weinig voorzieningen..sorry hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:37

Zeur ik over weinig voorzieningen? Waar dan, jullie zeggen dat jullie dat vinden en daar hebben jullie gelijk in, maar er is niets aan te doen. Ik zeur er helemaal niet over, ik accepteer het gewoon en ik vind het niet erg dat ik geen bak heb om beweging te geven, tja kijk, ik zou wel eens wat dressuur willen oefenen omdat ze daar aanleg voor heeft, maar ik kan gewoon niet naar een bak, das jammer maar er is niets aan te doen.
En Runningkawa, sorry dat ik die opmerking maakte over de paarden buiten houden, ik was toen wat pissig op je, waarom weet ik niet precies, maar het spijt me, daar had ik niet over mogen beginnen.
Dat over land van mijn pa dat heb ik al uitgelegd, weet je ik zal het gesprek weergeven wat we gisteren hielden:
Ik: "Zeg pa, mag ik nou niet een stuk land om er een bak van te maken? Ik wil Amanda ook wel eens in een bak rijden en wat dressuur oefenen."
Pa: "Waar had je dat gedacht te doen?"
Ik: "Nou, achter de aardappelschuur waar nu zo'n onhandig stuk voor jou ligt met de sproeitrekker te doen."
Pa: "Dat gaat best hoor, maar dat heb ik zelf nodig want daar staan nu de tarwe op, en volgend jaar gaan daar de suikerbieten."
Ik: "Ja maar pa ik wil een bak."
Pa: "Maya, dat gaat gewoon niet, ik heb het land nodig, en nou niet meer zeuren of ik ga niet meer naar dat meisje in Nuenen om dat wagentje te bekijken."
Ik: "Ja maar ..."
Pa: "Nee, en nou ophouden!"

Ik weggelopen, pa nijdig de hele avond.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:42

oh sorry voor je opmerking, maar ik dacht dat ik dat gelezen had, maar dat was dus kennelijk niet van jou..maar misschien is het toch een idee om te vragen of je daar mag rijden ( voor een evt. vergoeding), en of zij de bak willen slepen..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:48

Hangt het voortbestaan van een boerenbedrijf tegenwoordig echt af van een stukje van 20x40 meter?

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:25

Maya, ik snap het niet.

Uit jou taalgebruik ( geen msn taal ed) en reacties zou ik opmaken dat je een gewone 'verstandige' meid met verstand van paarden bent. geen penny-girl ofzo. daarom snap ik niet waarom je dit niet gewoon van ons aanneemt.

tuurlijk is het vervelend dat je geen bak mag maken blablabla, maar je KAN gewoon niet met goed fatsoen galoperen op het asfalt. ik draaf zelfs daar al niet. als je dan echt geen bak of uitrijmogelijkheden hebt, en je niet alleen maar wilt stappen , zou ik je pony wegdoen. zo is hij echt binnen een paar jaar kapot!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:04

grassie schreef:
Maya, ik snap het niet.

Uit jou taalgebruik ( geen msn taal ed) en reacties zou ik opmaken dat je een gewone 'verstandige' meid met verstand van paarden bent. geen penny-girl ofzo. daarom snap ik niet waarom je dit niet gewoon van ons aanneemt.

Dat had ik nou ook.........Maya, ik ben het nog steeds beslist niet eens met met wat je doet, maar ik moet je wel nageven dat je in ieder geval normaal en rustig blijft antwoorden zonder te schelden enzo.

Met rijden in de regen bedoel ik trouwens niet dat ik een zadel op mijn paard gooi als ze nat is. Ik zet haar eerst op stal tot ze droog is en dan pas ga ik rijden.

Maar is er echt geen andere mogelijkheid dan?? Is er niemand bij jou in de buurt die ook (een) paard(en) heeft en waarbij je kan rijden of mee kan liften naar een vereniging o.i.d., of misschien samen naar buiten, zodat 'ie misschien wat rustiger blijft en je hem niet hoeft te alten "knallen" om hem rustig te krijgen.

Zou het niet helpen als je je vader dit stuk op bokt laat lezen??? Dan snapt ie misschien dat je niet "gewoon zit te zeuren" maar dat het gewoon best belangrijk is dat je pony op een andere manier ook beweging krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:10

Jongens (meiden) , niet zo doordrammen over dat bakje graag ,
het is een klein K*Tbakje (12 bij 18 dacht ik) , ze moet er voor betalen om er in te mogen "rijden" voor zover dat in een bak van die afmetingen al mogelijk is , en ze zal een beetje een sleep gaan huren om andermans gare zandbakje te slepen , en er vervolgens nog voor te betalen ook om daar een paar rondjes te mogen draaien Frusty

Zou ik ook ZEKER niet doen , dat is een beetje zeikerig om erover door te drammen ....
Zeg nou zelf , zouden jullie dat wel doen dan , aardig geld uitgeven voor
een veredelde kattebak waar je nog niets aan hebt , en nog van iemand anders ook ??

En dat pa geen stukje land kan of wil missen is ook begrijpelijk ,
ze heeft al een pony gekregen , en om nu voor 1 persoon een stuk
grond in te leveren en zoveel kosten te maken , dat is ook wel begrijpelijk dat hij dat niet wil.

Er is dus gewoon geen rijmogelijkheid blijkbaar .
Dan zou je misschien nog eens bij fijne bak - eigenaren langs kunnen gaan om persoonlijk te vragen of je gebruik mag maken voor hun bak , en anders maar niet galopperen als er geen betrouwbare bodem voorhanden is.

Jammer maar helaas .....

Ik hoop voor je , en je pony , dat er niet gebeurd wat er dik inzit ,
en dat je misschien toch nog een rijmogelijkheid vindt.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 18:50

oh dat wist ik niet van dat bakje..dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:14

Jerai lover, ik heb eerder geschreven dat mijn paard panisch is voor trailers, ik weet niet waarom dat gekomen is, want ze is 2 keer vervoerd zonder problemen (1e keer toen ze bij mij kwam, 2e keer naar een bak, de laatste keer had ze geen wonden, en ze kwam er ook rustig vanaf, ik snap het ook niet maar sindsdien breekt ze serieus in paniek, ik heb haar nu eindelijk zover dat ze erop gaat, maar dan is ze zeiknat van het zweet ik wil dit alleen gebruiken in noodgevallen en niet om te vervoeren naar een bak, wat dus voor mijn pleziertje is).
Jongens, ik neem het aan dat galopperen niet goed voor de benen/gewrichten/pezen ed. is, maar ik vind dat ik in bepaalde omstandigheden geen keus heb, en het is echt niet zo dat als ik ga galopperen ik dat altijd doe. Het gebeurt wel eens in de winter als de bermen nat zijn, ik door omstandigheden weinig kan rijden, en ik haar even wil laten afkoelen. Voor ik ga galopperen is ze wel grondig opgewarmd, maar dat is ook vaak een heksentoer omdat ze ze opgefokt is. Alleen maar draven helpt niet, ik kan kweetniet hoelang gaan draven ze blijft heet, heeft ze echter even flink gegaloppeerd dan is ze compleet betrouwbaar, nog wel pittig maar ze is dan te vertrouwen, en omdat ik buitenrij wil ik wel een paard onder me hebben dat betrouwbaar is.
Pmarena, bedankt dat je dat over die bak nog eens duidelijk hebt gemaakt.
Ik weet nog een bak die op 10 km afstand is, dus dat zou ik kunnen doen, het punt is alleen, ik mag die bak alleen in de zomer huren, dan hoeft het voor mij niet, want dan kan ik op het land en de bermen zijn in veel betere staat, ze is niet zo heet meer enz. 's Winters kan ik die bak niet huren want dat is daar een soort pension (officieel), maar 's winters is het daar eerder een opvangtehuis, ze hebben 8 stallen, en 's winters staan er daar 18 tot 20 paarden (varieert een beetje), die kunnen ze echt niet in die stallen proppen dus die staan in de prachtige grote bak, (30 * 60) en op een weiland wat ze kapot lopen, ik vind dit vreselijk, want die bak is in superstaat en ik zou er zo veels te veel voor betalen om hem te huren maar die eigenaresse is een beetje een zacht ei en accepteert dus al die mensen die 's winters hun paard kwijt willen. 's Zomers staan al die paarden bij verschillende eigenaren op een weide (geen idee waarom ze die 's winters kwijt moeten) dus dan is die bak in principe vrij, ik heb hem al een paar keer 's zomers gehuurd maar dan hoeft het voor mij niet zo, ik houd niet van in een bak rijden en mijn pony heeft er veel moeite mee, (ze kent het niet).
Enfin dit was het weer voor nu.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:10

als je paard voor het galloperen niet betrouwbaar is moet je um rap weg doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:31

Nicolietje lees toch eens, ze is over het algemeen super betrouwbaar (meer dan veel paarden), net als ze weinig beweging heeft gehad (in de winter, waarom moet je mijn stukjes nog maar eens lezen), dan is ze gewoon pittig. Als ik dan niet ga galopperen dan zoekt ze aanleidingen om te "schrikken" om er vervolgens er van door te gaan, dus het gebeurt zowiezo, ik wil alleen bepalen wanneer, dan voorkom ik ongelukken.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:48

ja met galloperen op het asfalt voorkom je echt ongelukken.. en je schreef zelf dat ze pas betrouwbaar was (in de winter na evt. 5 dgn stilstaan) na ghet galloperen dus maakte ik daaruit wijs dat je bedoelde dat ze daarvoor niet betrouwbaar was,maar dat zal dan wel aan mij liggen!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:00

mag ik dan nog als raad geven om ipv een of twee keer per week er 2 tot 4 uur (!) op te gaan, vaker kort te rijden? Zo voorkom je dat ze energieuitbarstingen heeft.
Daarnaast is 4 uur rijden en een dag stilzetten daarna niet bevordelijk voor de gezondheid; dan riskeer je maandagziekte.

Hoop dat je daar wat aan hebt.
Citaat:
Daarom krijgt ze na een dag rijden, want als ik ga rijden dan zit ik er ook 2 tot 4 uur op, altijd een dag rust, dus dat ik er niet op rij

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 20:46

Maya schreef:
maar ik vind dat ik in bepaalde omstandigheden geen keus heb,

wat nou 'geen keus'?
Zal ik je is vertellen hoe ik mijn paard rijd,zodat hij lief is?
-elke dag 1 uurtje rijden
-zaterdags longeren 1 uurtje
-zondag vrij (maar wel met los in de bak enzo)
en mijn paard heeft geen energie uitbarstingen.Het is ook niet erg goed voor zijn conditie,om één of twee keer in de week maar even 2 uur te gaan rijden,en de rest op het land of what ever.Dat vergt enorm veel,zeker in één keer.Ah duh dat je paard energieuitbarstingen heeft,zou ik ook hebben... Scheve mond Maar waarom ga je dan galopperen? Op de straat? Als ik voel dat mijn paard die dag druk is,draaf ik gewoon eerst enorm veel,en galoppeer op het laatste pas een heel klein stukje,de volgende dag vervolg ik et gewoon.That's it!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 21:20

*Zucht*, Laura, 's Winters, rij ik minder dan 's zomers, dan komt het dus wel eens voor dat ik een week niet gereden heb, na een grondige opwarming ga ik dan even knallen, dan weer grondige cooling-down, maar dan heb ik in totaal een half uur á drie kwartier gereden, gewoon omdat ze dan niet zoveel conditie heeft en dan kan ze het ook niet lang volhouden. In de zomer ga ik 2 tot 4 uur rijden maar daar heb ik ook naar toe gewerkt, dan kan ze dat ook aan dan is haar conditie weer op peil, want zodra het voorjaar is en de dagen langer worden, het weer beter en de bermen beter zijn bouw ik de conditie weer op, in het najaar (ik begin dan in augustus) ga ik weer minder rijden, dan bouw ik de conditie weer af. Dat van 2 tot 4 uur rijden komt dus alleen in het/de voorjaar/zomer voor als haar conditie op peil is, 's winters als ze geen conditie heeft rij ik korter, dan ga ik er echt niet zo lang op zitten. Bovendien krijgt ze echt elke dag beweging, maar niet altijd doordat ik rij, is bij jou rijden soms de enige manier om beweging te geven? Het lijkt er wel op. Ik dacht dat ik dat niet hoefde uit te leggen, maar je hebt blijkbaar het beeld van penny-meisje in je hoofd wat er niet uit te krijgen is.
Er is dus bij mij een groot verschil tussen rijden in de winter en in de zomer !!!
Nicolietje, ik snap niet wat je schrijft. Met ongelukken voorkomen bedoel ik dat als ik rij en ik heb niet gegaloppeerd en ze heeft wel veel energie, wat er dan gaat gebeuren is dat ze gaat "schrikken" met als gevolg dat ik het overige verkeer de stuipen op het lijf jaag, en weet ik veel wat er allemaal kan gebeuren, de kans dat ik dan val is dan veel kleiner.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 07:28

Ik geloof dat veel mensen hier niet willen snappen dat er ook nog mensen zijn die een pony hebben maar niet alle luxe die ze zelf gewend zijn. Daarmee bedoel de luxe van een bak in de buurt waar je kunt rijden wanneer je maar wil.
En omdat Maya afhankelijk is van langs de weg rijden en het voorkomt dat ze eens over de weg gallopeert wordt al veroordeelt. Ik denk dat haar pony het beter heeft als menig ander paard. Zou iig willen dat mijn paard een stal had met uitloop en nog een paar uur in de wei kwam.
Ze kan beter als het zo uitkomt in de winter even gecontroleerd over de weg galloperen dan dat haar pony er als een ongeleid projectiel vandoor schiet en god weet waar overal terecht komt, een auto is ook heel hard om tegenaan te klappen hoor.