Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:36

Ik zou toch kiezen voor een eigen paard, maar ik denk dat dat ook komt doordat ik andere doelen heb dan de TS.
Ik heb 15 jaar alleen bijrijdpaarden gehad en wat mij daar enorm in begon tegen te staan is dat je geen zekerheid hebt en niks over het paard te zeggen hebt, maar dat de eigenaar er altijd beter van wordt.
Nee, dan heb ik liever mijn allround paard die ik lekker zelf verzorg (het verzorgen van een eigen paard is imo ook heel wat anders dan het verzorgen van een paard wat niet van jezelf is).
Binnenkort gaat hij zelfs verhuizen naar een plek die voor mij misschien nog minder luxe is, al krijg ik er nu wel een goede buitenbak bij, er is geen stroom en waterleiding (wel een goede put).
Maar het mooie is dat ik alles zelf bepaal en regel en dat is ook een heel grote vrijheid!

joyce B

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:18

florentijn schreef:
joyce b schreef:

Blijkbaar kiezen veel bokkers dan voor toch een eigen paard of zelfs Shet en nemen dan genoegen met minder om het betaalbaar te houden

nee hoor moet je allemaal zelf weten toch! Alleen vind ik die zin met zelfs een Shet iet wat neerbuigend (ookal staat er een smiley achter), sorry (zelf eigenaar van 1 paard en een shet)

Die opmerking over die shet was een reactie op iemand anders die het zelf zo noemde: geen geld voor een rijpaard, dan toch liever een shet van jezelf in modderig weiland om mee te wandelen, dan een bijrijdpaard...
Tja, is maar net wat je wilt met een paard... (ik houd veel van paarden, maar alleen maar wandelen, borstelen en knuffelen en daar een paard voor kopen, dat vind ik te duur. Dat kan ik met elke verzorgpony, als gezelschapspony erbij voor een ander paard, of als grasmaaier bij huis vind ik het wat anders. Waarbij ik echter niet neerkijk op mensen die dat wel doen. Als zij daar lol mee hebben en heel veel plezier uit halen, dan is dat heel mooi. Maar dat is niet de keuze waar topicstarter voor staat)

Mijn pony is al een aantal jaar door gezondheidsgebreken ook vooral nog gezelschapspony, maar om hem gaan we wel verhuizen zodat we er ook echt van kunnen genieten als gezelschap en huisdier... Dan kan ik hem veel vaker en langer zien. En alles zo regelen dat hij zo oud kan worden als gezond voor hem is, hij gelukkig is, en wij daar van mee kunnen genieten en hem veel aandacht kunnen geven tijdens de dagelijkse verzorging.

Ik kan met andermans paarden verzorgen net zo veel plezier hebben als met eigen paarden. Ik zorg er net zo goed voor (de dagen dat ik er ben), maar de verantwoordelijkheid van de verzorging op dagen dat ik er niet ben, de financiële risico's en de zorgen over gezondheid, drukken iets minder zwaar op mijn schouders...
Zou straks misschien liever eerst een paard van een ander leasen als ik plek bij huis heb, dan gelijk zelf een paard aan te schaffen. Als het niet klikt, kun je het paard weer terug brengen. (Ook heb je dan de aanschafkosten niet, zodat je dat geld achter de hand kunt houden voor onverwachtse dingen.)
Dat wat ik koop, kan ik moeilijk weer afstand van nemen...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:46

Ik vind het bericht van TS nogal verwend overkomen eerlijk gezegd. Het paard wordt er meer omschreven als een gebruiksvoorwerp met als belangrijkste doel hoog in de sport te komen dan als een vriend, of zoals Reiner Klimke het ooit zo mooi zei: "a partner to fight with, shoulder to shoulder".
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor het eigen paard gaan. Ik heb Memuska van haar iets luxere stalling weggehaald om haar thuis neer te zetten in een weitje, waar mijn luxe zich beperkt tot dagelijkse weidegang. Voor mij volstaat dat, liever dan geen eigen paard te hebben. Daarnaast rijd ik nog een aantal paarden op de stal waar ze vroeger stond, maar ik zou voor goud van de wereld willen wisselen!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:33

Toydoll schreef:
Luxe vind ik onzin, want hoe luxer de stal voor jou, hoe erger voor het paard. Dus wij staan gezellig bij een boer in de polder, met een goede buitenbak en goede uitrijmogelijkheden.

Wat een onzin zeg... Denk je dat het paard het slechter heeft als elke dag de stal wordt uitgemest, hij in het land wordt gezet, 5 x per dag gevoerd wordt, onder een solarium kan staan en gewassen kan worden met warm water.

Zal hem echt worst zijn of ik als eigenaar dan zijn stal uitmest of dat iemand anders dat doet hoor!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:48

Ik heb hier een pensionstalling kost me 160 euro in de maand en alles wordt voor me gedaan ik hoef alleen me paard zelf te poetsen en te rijden.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:50

Waar woon jij dan ?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:51

maar je moet toegeven dat de luxe echt iets voor jezelf is hoor.

uitmesten wil ik niet dat het door een ander gebeurd. willem heeft last van rotstraal dus wil ik zijn box zelf schoon endroog houden iedere dag weer haal ik alle vieze en natte plekken eruit op de manier zoals ik het wil zien.

ik heb op een super luxe stal gestaan en sta nu op een minder luxe stal. ik hoor willem niet klagen over dat we geen warm water en solarium hebben hoor. ik hoor hem niet klagen dat ik geen stapmolen meer tot me beschikking heb, want nu moet ik tijd in hem steken ipv op me krent ernaast te gaan kijken.

je moet kijken naar wat je paard fijn vind. het is al helemaal onzin dat als je paard volledig verzorgd wordt(in uitmesten en voeren) dat je dan een daggie niet naar je paard hoeft. arm beest, zou ik dan zeggen.

luxe is wat je er zelf van maakt. voor mij is een gelukkig paard het belangrijkst, wat er verder nog naast komt aan extras is voor mij luxe.

en willem komt niet verder dan het L... iets mis mee dan?? neuhj.. ik heb mijn hart op de goede plaats, omdat ik hem uit zijn manegeleven heb gehaald en hem dalijk een goed pensioen ga geven. iets wat dat paard absoluut verdient.

na willem komt er voorlopig geen eigen paard, ik ga wel op zoek naar een verzorgpaard ofzo

maar ik vind de Ts gewoon erg verwend overkomen.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:52

Tis maar net waar je principes liggen...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:57

ach een paard zeurt der echt niet om of die nou in een zelf geknuselt stalletje staat met een emmer water of een stal met ellektrische waterpomp als er maar voor het paard gezorgt word en als hij maar buiten komt

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:03

Het is een keuze die je maak.

Ik moet er niet aan denken om mijn paard van stal te plukken, er op te gaan zitten, hem terug in z'n hok te zetten en weer naar huis te gaan.

Ik kan er super van genieten om 's ochtends in alle vroegte mijn pony's te voeren. Vind het heerlijk om met een jonge pony wat verder te komen, of zelfs verder dan ooit iemand verwachte(ik heb shetlanders, bijna allemaal nog jong, die nu ohz ong L lopen en ar varierend van B tot M).
Ik doe echt alles lekker zelf, thuis. Heb geen luxe, geen bak, geen licht op mijn bijna altijd droge weiland. Voor mij is dit al lux, iks tond op een stal waar ik eerst 's winters alleen langs de weg kon, nu kan ik nog gewoon op het weiland rijden .

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:10

jij komt heel verwend over als je zo praat,wel de lusten niet lasten.

ik vind het heerlijk om de box te mesten me paardje's te voeren en naar buiten de brengen al is het alleen al om de tevreden blik op hun koppie's te zien,zou je nou echt een band met je paard krijgen als je hem zo uit de box plukt gaat rijden en daarna weer terug zet?
heerlijk om met mijn paardje door de blubber te knallen als is het alleen al omdat zij daar zo lekker vrolijk van word.

dieren zijn niet alleen de lusten ook de lasten

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:29

Waar heeft iedereen het toch over? Dat TS verwend zou zijn?
Wat dan nog!? Volgens mij zijn jullie gewoon jaloers.

Ze heeft toch groot gelijk dat ze zich dit soort dingen af vraagt en daar een bewuste keuze in maakt? Lijkt mij veel eerlijker ten opzichte van zichzelf en het eventuele paard. Zij wil graag alles of niets.
Dus of een eigen paard waarin alles zo optimaal mogelijk kan. Voor zichzelf maar ook voor het paard. Uitmesten, voeren en wijdegang zijn toch het belangrijkste voor het dier. Die wil zij graag bieden. Maar ze wil ook luxe voor zichzelf. Waarom mag je dat niet eisen? Een hobby hoort leuk te zijn en als zij het leuk vind met die luxe is het toch goed? Paard komt niets te kort.

Omdat deze ideale situatie niet haalbaar is kiest zij voor een verzorgpaard waar ze wel die wensen vervuld ziet. Paard blij, eigenaar blij, ts blij. Ik zie dus echt het probeel niet.

En dat ts geen zin heeft om dagelijks naar haar paard te gaan. Maakt dat haar geen paard waard? Dan ben ik mijn paard ook niet waard. En dat terwijl ik voor haar door het vuur ga. Haar voor de slacht heb weggekocht terwijl ze kreupel was. Al was het maar om haar nog een goed half jaar op het land te kunnen bieden voordat ze ingeslapen zou worden. Gelukkig is ze helemaal opgeknapt en zit ze erg goed in haar vel. Maar ik heb wel een verzorgster erbij genomen zodat ik niet iedere dag zelf de verplichting heb. Een hobby moet nl. leuk blijven en geen verplichting.

En nu begint ineens iedereen te beweren dat een paard beweging moet hebben. Maar in andere topics zie ik vaak dat de paarden 1 of 2 rustdagen in de week hebben. Waarom zou ts dan niet lekker thuis mogen blijven als ze weet dat d'r paard die dagen toch gevoerd, uitgemest en weidegang heeft gehad. Wat doen jullie dan nog meer op zo'n rustdag behalve poetsen.

Ik vind de meeste reacties dus erg overdreven.
TS wil lol aan haar hobby (die toch al genoeg geld kost) beleven en daar heeft ze het volste recht toe.

En als ik er dan nog een schepje bovenop mag doen.
Hoeveel paarden vinden het daadwerkelijk leuk om op wedstrijd te gaan? Op de trailer gehezen te worden etc? Dat doen we toch ook allemaal voor ons eigen prestatiedrang? Niet omdat het paard het zo leuk vind.
Dus ga nu niet allemaal zo hypocriet zitten doen!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:31

Nog even een toevoeging. Iedereen schiet gelijk in de verdediging. Maar TS veroordeeld toch niets of niemand die het anders wil of ziet.
Als jij blij bent met "alleen een buitenbak" of "alleen weidegang"is het toch prima. Ze geeft alleen aan dat het niet haar ding is.

En even voor jullie beeldvorming. Ik sta zelf gewoon bij een boer waar wel gevoerd wordt en 1 x in de week gemest. Alleen een buitenbak. Dus in jullie ogen kan ik niet verwend zijn.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:33

Joh dat jullie het fijn vinden om zelf de stal te mesten en je paard buiten te zetten, prima. Maar laat dan een ander die ervoor kiest om dat uit te besteden in zijn/haar waarde!

Ik heb zelf ook 2 dagen dat ik niet naar stal ga. Eten/drinken/mesten wordt gedaan, de beweging krijgt hij in de stapmolen 's ochtends en in de trainingsmolen 's avonds. Heerlijk! Naast dat ik een paard heb, heb ik ook nog een ander (sociaal) leven waar ik graag wat tijd aan besteed .

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:37

nou ach, wat is verwend zijn......

je verwend je zelf in mijn ogen, als je een paard kan houden, op die manier hoe je het zelf graag zou willen doen! kijk dan ben je verwend in mijn ogen! Maar of dat nu met luxe is, of een paard 24 u in de wei! Als je gelukkig bent met je paard, heb je toch dat verwende gevoel!!!???

ik tenminste wel, mijn paardje staat bij huis, heb een stukje wei. Gebruik de bak van de buurman! heb een oude auto en oude trailer en ik voel me MEGA verwend... een ander zou zeggen he bah wat een toestanden dara geen luxe! Maar ik vind t heerlijk!

Meissie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:43

naam schreef:

je verwend je zelf in mijn ogen, als je een paard kan houden, op die manier hoe je het zelf graag zou willen doen! kijk dan ben je verwend in mijn ogen! Maar of dat nu met luxe is, of een paard 24 u in de wei! Als je gelukkig bent met je paard, heb je toch dat verwende gevoel!!!???

ik tenminste wel, mijn paardje staat bij huis, heb een stukje wei. Gebruik de bak van de buurman! heb een oude auto en oude trailer en ik voel me MEGA verwend... een ander zou zeggen he bah wat een toestanden dara geen luxe! Maar ik vind t heerlijk!

Precies ik ben het hier helemaal mee eens.. zolang je zelf maar gelukkig bent ..

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:46

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:50

eh, een goed paard hoeft niet perse duur te zijn hoor. De mijne is echt een prima paard, kan makkelijk het Z aan (dat staat even los van het feit of ik dat kan) en heeft minder dan 3 duizend euro gekost. Gewoon ff zoeken!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:55

Bij mij heeft zich de gelegenheid voorgedaan dat ik een goed paard met veel dressuur en goed springaanleg heb kunnen kopen.

Wel moet ik alle dagen minimaal2x naar mijn paard, 2 min met de auto. Heb verreweg van ideaal een rijbak, met veel regen niet te rijden. 10 min met de trailer 3 binnenbakken!

Moet lekker alles zelf doen, gelukkig is er nu een gezelschaps paard van een ander erbij gekomen, zij zijn gepensioneerd, en vinden het héérlijk om ook wat voor mijn paard te zorgen!!

Als ik 's ochtends vrij ben mest ik, anders zij. Zij zetten de paarden buiten ed. Zou niet meer zonder ze kunnen!!

Mijn paard heeft 3 mnd in de manege gestaan, werd gek van het comentaar en mijn paard van de kleine box. Konden niet naar buiten. Ik voelde mij schuldig tegenover mijn paard. Ze is nu helemaal HAPPY, denk ik .

Er gaat voor mij niets boven een eigen paard, heb 13 jaar voor een ander op een vast paard gereden, je mag zoveel maar eigenlijk ook weer niet. Het enige voordeel waren de kosten...

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:56

naam schreef:

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:00

Wendy schreef:
Ik zou toch kiezen voor een eigen paard, maar ik denk dat dat ook komt doordat ik andere doelen heb dan de TS.
Ik heb 15 jaar alleen bijrijdpaarden gehad en wat mij daar enorm in begon tegen te staan is dat je geen zekerheid hebt en niks over het paard te zeggen hebt, maar dat de eigenaar er altijd beter van wordt.
Nee, dan heb ik liever mijn allround paard die ik lekker zelf verzorg (het verzorgen van een eigen paard is imo ook heel wat anders dan het verzorgen van een paard wat niet van jezelf is).
Binnenkort gaat hij zelfs verhuizen naar een plek die voor mij misschien nog minder luxe is, al krijg ik er nu wel een goede buitenbak bij, er is geen stroom en waterleiding (wel een goede put).
Maar het mooie is dat ik alles zelf bepaal en regel en dat is ook een heel grote vrijheid!

Dat heb ik ook!!(trouwens wel stroom en stromend water uit de kraan) Er gaat niets boven je eigen paard verzorgen!

Trouwens ik ga elke dag heen, ook al is het maar om een knuffel, even gedag zeggen oid. Kan niet slapen als ik er niet ben geweest. Tenzij ik op vakantie ben natuurlijk..

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:36

Wat als eerste in mij opkwam:

Je koopt toch een paard of pony om er elke dag van te kunnen genieten??!

Dan lees ik de reactie van:
LovingTweety schreef:
Het kan aan mij liggen hoor, maar mijn hemel, wat klink jij verwend!

Je hebt niets over voor je paard. Laat me raden, van uitmesten word je vies?

Ik heb alles behalve luxe, maar ik heb wel mijn eigen pony's waar ik blijer mee ben dan een paard van een ander te rijden. Dan sta ik maar in de blubber, dan ben ik doorweekt als het regent. En heb ook nog eens geen bak..

Helaas, zulke mensen als jij bestaan er ook. Arm toekomstig paard.

Hier kan ik weinig aan toe voegen.
Ik ben het er dan ook helemaal mee eens, bah wat klink jij verwend.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:38

Weer typische, kort door de bocht en ondoordachte Bokt reacties hier zeg...

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:43

Ieder zijn mening toch, mijn mening is dat je een paard of pony koopt om er iedere dag van te genieten
Niet om hem door een ander te laten verzorgen, zelf komen om te rijden, paard op stal of in de wei pleuren en weer naar huis gaan.
Naar mijn mening moet je dan zeker niet aan een paard beginnen als je je handen niet vuil wilt maken.

Overigens vind ik de ts erg verwend over komen, weer een mening

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:48

Cow_horse schreef:
Ieder zijn mening toch, mijn mening is dat je een paard of pony koopt om er iedere dag van te genieten
Niet om hem door een ander te laten verzorgen, zelf komen om te rijden, paard op stal of in de wei pleuren en weer naar huis gaan.
Naar mijn mening moet je dan zeker niet aan een paard beginnen als je je handen niet vuil wilt maken.

Overigens vind ik de ts erg verwend over komen, weer een mening

Lees je eigen post nou eens, zie je niet hoe zwart-wit jij het stelt?

Ook je toonzetting suggereert dat het niet oke is om je paard te komen rijden en dan weer op stal/in de wei te zetten, hoe haal je het in je hoofd ?

Echt ongelooflijk, zo kortzichtig sommige van die reacties hier...