Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bienotje schreef:Wat is een zachte hand..Uiteraard is flink corrigeren van een paard of pony op zijn tijd alles behalve zielig.. Maar ik vraag me altijd af in hoeverre een paard de oorzaak is bij problemen. En een paard afstraffen omdat ruiter/ verzorger eerder dingen fout heeft aangepakt vind ik niet kunnen..
WildWings schreef:Een paard wat mij bijt, krijgt een mep terug.
Een paard wat mij schopt, krijgt een schop terug.
Bijna altijd ongeacht de reden. Zelfs als een paard bang is en het niet uit woede oid doet. Een paard dat bang is moet alsnog rekening houden met mij, zo werkt dat gewoon. In de kudde kan een bang paard het ook niet maken om de leider een schop of knauw te verkopen, daar staat ook een flinke schop terug tegenover!
Bienotje schreef:Wat is een zachte hand..Uiteraard is flink corrigeren van een paard of pony op zijn tijd alles behalve zielig.. Maar ik vraag me altijd af in hoeverre een paard de oorzaak is bij problemen. En een paard afstraffen omdat ruiter/ verzorger eerder dingen fout heeft aangepakt vind ik niet kunnen..
Waratje schreef:De kunst is om situaties te voorkomen, zodat die tik helemaal niet nodig is. Wees duidelijk naar het paard in je lichaamstaal, wees zelf alert op je houding, wat straal je uit. Ben je met je gedachten bij het paard of bij de film die je vanavond wilt gaan kijken?
Als jij in je uitstraling duidelijk bent dat je hoger in rang bent, dan zijn er niet veel paarden die dan over je heen willen/durven walsen.
imker schreef:Bij paarden (en mensen) hoor je consequent te zijn. Dus vaste regels opstellen en dat beide partijen weten wat de consequenties van het niet volgen van de regels zijn:
Paard slaat/bijt = paard krijgt dreun
Paard houdt bit vast= hand even vastzetten
Paard laat los = baasje laat los
Ik hou niet van het slaan van mijn paarden, maar mochten ze iets uitvreten waarvan ze wéten dat het niet mag, dan krijgen ze toch echt een welgemikte dreun. Dat doet een alfapaard in het wild ook.
topsylover schreef:Ik ben wel iemand die snel een klap uitdeelt. Doet een paard wat waarvan hij weet dat het niet mag, krijgt hij een opdonder. Doet het paard braaf wat ik zeg, krijgt ie geen opdonder en een klopje.
Paarden hebben meestal ook wel snel door waar de grenzen liggen bij mij, worden de grenzen overschreden, weten ze ook wat ze te wachten staat.Ik ben de baas en ik zeg wat er moet gebeuren, is hij het er niet mee eens? > pech.
Duwt mijn paard me omver, duw ik terug. Loopt hij naar achter met opstappen, kan hij rustig een rondje achterwaarts de bak door verwachten. Bijt mijn paard me, kan hij een ontiegelijke knal verwachten. En schoppen is al helemaal niet te best, dan jaag ik er gerust met een zweep achteraan(als ze los staan) Dan jaag ik hem op, ik sla NIET in dat geval. Maar verder kunnen ze altijd een knal verwachten als ze iets doen wat ik niet wil.
ik hoor alweer mensen: `wat ben jij hard voor je paarden`
fjordenfan_ schreef:Slaan is niet de oplossing alsie iets fout doet. Vrienden zijn werkt altijd het best. Kijk naar mij en Fleur: Als ik fleur ffe met de zweep op haar kontje sla als ze niet harder wil geeft ze een bok. Als ik haar met respect behandel doet ze alles!;-)
Sizz schreef:Straffen mag, belonen moet.
Vooral jonge paarden moeten op hun plaats gezet worden. Denderen ze over je heen, kunnen ze een dreun krijgen en achteruit gezet worden. Bijten ze, kunnen ze een dreun krijgen. Schoppen ze, kunnen ze een schop terug krijgen.
Een beetje respect mag wel...
Jij moet duidelijke grenzen stellen. Gaat een paard daar over heen dan moet je ingrijpen. Dat zijn dé regels, punt. Als een paard zich normaal gedraagt kan ik me ook normaal gedragen en is er niks aan de hand.
Ik heb zo'n hekel aan mensen die hun paard niet slaan omdat dat zielig zou zijn. Toen jij vroeger wat fout deed kon je dat ook niet ongestraft doen.
Meissie17 schreef:Sizz schreef:Straffen mag, belonen moet.
Vooral jonge paarden moeten op hun plaats gezet worden. Denderen ze over je heen, kunnen ze een dreun krijgen en achteruit gezet worden. Bijten ze, kunnen ze een dreun krijgen. Schoppen ze, kunnen ze een schop terug krijgen.
Een beetje respect mag wel...
Jij moet duidelijke grenzen stellen. Gaat een paard daar over heen dan moet je ingrijpen. Dat zijn dé regels, punt. Als een paard zich normaal gedraagt kan ik me ook normaal gedragen en is er niks aan de hand.
Ik heb zo'n hekel aan mensen die hun paard niet slaan omdat dat zielig zou zijn. Toen jij vroeger wat fout deed kon je dat ook niet ongestraft doen.
Dus nu heb je een hekel aan mij omdat ik het zielig vind wat nou als het helemaal niet in mij zit... ik hou niet van slaan en of schoppen als een paard je bijt kun je ook terug bijten