Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:13

Bij paarden (en mensen) hoor je consequent te zijn. Dus vaste regels opstellen en dat beide partijen weten wat de consequenties van het niet volgen van de regels zijn:

Paard slaat/bijt = paard krijgt dreun
Paard houdt bit vast= hand even vastzetten
Paard laat los = baasje laat los

Ik hou niet van het slaan van mijn paarden, maar mochten ze iets uitvreten waarvan ze wéten dat het niet mag, dan krijgen ze toch echt een welgemikte dreun. Dat doet een alfapaard in het wild ook.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:12

inderdaad. hier spreekt vast een pedagoog

ik rij soms een paard bij wat net een klein kind is. constant ben je bezig. belonen, geruststellen, dan haalt ze ineens uit en moet je meteen reageren. (pats!)

alleen consequent handelen helpt, anders heeft het paard ook geen duidelijkheid en zal het alleen maar moeilijk worden in het gedrag.

maar vooral geld: belonen van gewenst gedrag zorgt ervoor dat het ongewenste gedrag op de achtergrond komt! (kijk, heb ik toch wat aan mijn studie.)

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:23

Straffen mag, belonen moet.

Vooral jonge paarden moeten op hun plaats gezet worden. Denderen ze over je heen, kunnen ze een dreun krijgen en achteruit gezet worden. Bijten ze, kunnen ze een dreun krijgen. Schoppen ze, kunnen ze een schop terug krijgen.

Een beetje respect mag wel...

Jij moet duidelijke grenzen stellen. Gaat een paard daar over heen dan moet je ingrijpen. Dat zijn dé regels, punt. Als een paard zich normaal gedraagt kan ik me ook normaal gedragen en is er niks aan de hand.

Ik heb zo'n hekel aan mensen die hun paard niet slaan omdat dat zielig zou zijn. Toen jij vroeger wat fout deed kon je dat ook niet ongestraft doen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:32

Wat is een zachte hand..Uiteraard is flink corrigeren van een paard of pony op zijn tijd alles behalve zielig.. Maar ik vraag me altijd af in hoeverre een paard de oorzaak is bij problemen. En een paard afstraffen omdat ruiter/ verzorger eerder dingen fout heeft aangepakt vind ik niet kunnen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:33

De kunst is om situaties te voorkomen, zodat die tik helemaal niet nodig is. Wees duidelijk naar het paard in je lichaamstaal, wees zelf alert op je houding, wat straal je uit. Ben je met je gedachten bij het paard of bij de film die je vanavond wilt gaan kijken?
Als jij in je uitstraling duidelijk bent dat je hoger in rang bent, dan zijn er niet veel paarden die dan over je heen willen/durven walsen.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:43

Bienotje schreef:
Wat is een zachte hand..Uiteraard is flink corrigeren van een paard of pony op zijn tijd alles behalve zielig.. Maar ik vraag me altijd af in hoeverre een paard de oorzaak is bij problemen. En een paard afstraffen omdat ruiter/ verzorger eerder dingen fout heeft aangepakt vind ik niet kunnen..

Maar dat verschil weet je niet.
Ik snap het trouwens niet...Paard bijt, verzorger doet niets erop uit, dus paard bijt nog een keer, en nu MAG de verzorger niks doen, volgens jou??
Leg aub uit.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:00

WildWings schreef:
Een paard wat mij bijt, krijgt een mep terug.
Een paard wat mij schopt, krijgt een schop terug.

Bijna altijd ongeacht de reden. Zelfs als een paard bang is en het niet uit woede oid doet. Een paard dat bang is moet alsnog rekening houden met mij, zo werkt dat gewoon. In de kudde kan een bang paard het ook niet maken om de leider een schop of knauw te verkopen, daar staat ook een flinke schop terug tegenover!

Bij mij gaat het precies zo, wel veranderd het als een paard oprecht bang is en daarmee niet een gevaar vormt, dan blijf ik juist zo kalm mogelijk. In principe maakt het allemaal niet zo veel uit, het belangrijkste is dat je consequent bent zodat je paard weet wat voor behandeling aan een bepaalde gedraging gebonden is.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:01

Aanvulling: belonen op het goede moment is natuurlijk onontbeerlijk!

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:13

Ik ben wel iemand die snel een klap uitdeelt. Doet een paard wat waarvan hij weet dat het niet mag, krijgt hij een opdonder. Doet het paard braaf wat ik zeg, krijgt ie geen opdonder en een klopje.
Paarden hebben meestal ook wel snel door waar de grenzen liggen bij mij, worden de grenzen overschreden, weten ze ook wat ze te wachten staat.Ik ben de baas en ik zeg wat er moet gebeuren, is hij het er niet mee eens? > pech.
Duwt mijn paard me omver, duw ik terug. Loopt hij naar achter met opstappen, kan hij rustig een rondje achterwaarts de bak door verwachten. Bijt mijn paard me, kan hij een ontiegelijke knal verwachten. En schoppen is al helemaal niet te best, dan jaag ik er gerust met een zweep achteraan(als ze los staan) Dan jaag ik hem op, ik sla NIET in dat geval. Maar verder kunnen ze altijd een knal verwachten als ze iets doen wat ik niet wil.
ik hoor alweer mensen: `wat ben jij hard voor je paarden`

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:20

Bienotje schreef:

Ben ik het niet mee eens. Ik maak geen verschil in de omgang tussen verprutste paarden en gewone paarden. Overigens zijn paarden heel snel met het inzien dat bij persoon A ze wel mogen bijten, trappen, brutaal doen en dat persoon B dat gedrag niet accepteert. Daar hoeft maar zelden een echt grove handeling aan te pas te komen.

Het corrigeren van een paard moet ergens beginnen. Juist een paard dat eerder een te zwakke of inconsequente ruiter/verzorger had, heeft een duidelijke leidraad nodig: dit mag wel en dat mag niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:28

Waratje schreef:
De kunst is om situaties te voorkomen, zodat die tik helemaal niet nodig is. Wees duidelijk naar het paard in je lichaamstaal, wees zelf alert op je houding, wat straal je uit. Ben je met je gedachten bij het paard of bij de film die je vanavond wilt gaan kijken?
Als jij in je uitstraling duidelijk bent dat je hoger in rang bent, dan zijn er niet veel paarden die dan over je heen willen/durven walsen.

Ik ben het hier deels mee eens en deels niet.
Enerzijds vind ik bij het ontmoeten van een nieuw paard belangrijk om je als ruiter of verzorger kalm, kordaat en consequent op te stellen en dat begint al bij je houding naar een paard toe: Ik ben je ruiter, ik weet hoe het moet en vertrouw maar op mij.
Anderzijds vind ik dat het een bekend paard niet uit moet maken wat ik doe: hij moet braaf blijven en geen gekke dingen doen. Je weet nooit in wat voor onvoorziene situaties je terecht komt en je op je paard zult moeten vertrouwen. Wanneer ik bijv. niet goed kan lopen of iets aan mijn handen of armen mankeer wil ik mijn paard nog wel aan de hand mee kunnen nemen, als ik plotseling niet goed word of migraine krijg oid waardoor ik half van de wereld ben moet ik kunnen afmaken waar ik mee bezig was. Als ik tijdens een buitenrit een tak tegen mijn kop krijg en even dizzy ben moet mijn paard niet van de gelegenheid profiteren om hem af te taaien of rond te gaan springen want dan lig ik er af. Daarom wandel ik af en toe bewust met een paard aan een los touwtje onoplettend door de bak, moet mijn paard los kunnen blijven staan in de bak en buiten terwijl ik bilkoorden en kruissingels losmaak of terwijl ik even iets aan de kant ga leggen etc. Dat hoort voor mij bij de opvoeding.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:34

imker schreef:
Bij paarden (en mensen) hoor je consequent te zijn. Dus vaste regels opstellen en dat beide partijen weten wat de consequenties van het niet volgen van de regels zijn:

Paard slaat/bijt = paard krijgt dreun
Paard houdt bit vast= hand even vastzetten
Paard laat los = baasje laat los

Ik hou niet van het slaan van mijn paarden, maar mochten ze iets uitvreten waarvan ze wéten dat het niet mag, dan krijgen ze toch echt een welgemikte dreun. Dat doet een alfapaard in het wild ook.

ben het hier helemaal mee eens. Als je ziet wat een klappen paarden krijgen in het wild, dan vind ik dat een tik op z'n tijd best kan, vooral met bijten/trappen.

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:38

Slaan is niet de oplossing alsie iets fout doet. Vrienden zijn werkt altijd het best. Kijk naar mij en Fleur: Als ik fleur ffe met de zweep op haar kontje sla als ze niet harder wil geeft ze een bok. Als ik haar met respect behandel doet ze alles!;-)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:43

Kijk naar de een groot aantal jonge hengsten die als tweejarige van de opfok afkomen, geef je geen knal, dan zitten ze in je nek

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:46

Voorbeeldje nog van vanochtend: Mijn vader en ik waren de bak aan het uitzetten, mijn jaarling zat de hele tijd te vervelen. Hij zat echt OP je lip en maakte het werk onmogelijk. Een paar keer heb ik hem met een armzwaai weg gekregen, maar toen werkte dat niet meer (gut, hoe zou dat nou komen ). Toen heeft hij een klats van een vlakke hand gehad en ik heb hem niet meer gezien... Heeft mooi vanaf een afstandje staan kijken wat er gebeurde.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:52

topsylover schreef:
Ik ben wel iemand die snel een klap uitdeelt. Doet een paard wat waarvan hij weet dat het niet mag, krijgt hij een opdonder. Doet het paard braaf wat ik zeg, krijgt ie geen opdonder en een klopje.
Paarden hebben meestal ook wel snel door waar de grenzen liggen bij mij, worden de grenzen overschreden, weten ze ook wat ze te wachten staat.Ik ben de baas en ik zeg wat er moet gebeuren, is hij het er niet mee eens? > pech.
Duwt mijn paard me omver, duw ik terug. Loopt hij naar achter met opstappen, kan hij rustig een rondje achterwaarts de bak door verwachten. Bijt mijn paard me, kan hij een ontiegelijke knal verwachten. En schoppen is al helemaal niet te best, dan jaag ik er gerust met een zweep achteraan(als ze los staan) Dan jaag ik hem op, ik sla NIET in dat geval. Maar verder kunnen ze altijd een knal verwachten als ze iets doen wat ik niet wil.
ik hoor alweer mensen: `wat ben jij hard voor je paarden`

ik ben eigenlijk net zo, trapt een paard dan kan hij ook een trap terug krijgen. dit doe ik niet als het paard bang is. met bange paarden ben ik heel anders en heb ik geduld maar niet met paarden die verwend zijn. daar ben ik heel erg conceqent. maar belonen doe ik ook, als je straft moet je oko kunnen belonen.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:31

Heb alle respect voor paarden ,maar als ik een beet of schop krijg is het respect weg. Dus zijn respect weg = dat van mij ook weg Als een paard probeerd te bijten krijgt hij een mep, als hij probeerd te slaan krijgt hij een schop. In het wild krijgen ze wel wat hardere klappen te verduren dus ik denk niet dat paarden het dan zo slecht hebben als ze eens een schop of een mep krijgen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:12

als je paard je steeds bijt kun je hem het best in de oor terug bijten dan doet hij het nooooooooooooooit weer

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:27

ik knijp altijd ffe in de lip van mijn paard en dan is het over. Heb nog nooit een tik gegeven!

wenstah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:52

Ik geef mijn pony niet snel een tik hoor, maar als hij bij het rijden er heel de tijd vandoor schiet in galop, nou dan kan die het komende half uur galoperen ook! Dat gaan ze al gauw vervelen.
Heb ik al een keer gedaan, hij heeft het nog één keer geprobeerd weer laten galoperen en nooit meer gedaan

En een tik kan hij verwachten als hij bijt, alhoewel die mij nog nooit heeft gebeten.
Maar schoppen doe ik niet, of heel heel heel soms, maar in ieder geval nog nooit gedaan.

Grenzen moet hij kennen en als hij me bijt nou dan krijgt hij toch wel een tik.
Alleen ik vind de tactische manier leuker:P

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:28

fjordenfan_ schreef:
Slaan is niet de oplossing alsie iets fout doet. Vrienden zijn werkt altijd het best. Kijk naar mij en Fleur: Als ik fleur ffe met de zweep op haar kontje sla als ze niet harder wil geeft ze een bok. Als ik haar met respect behandel doet ze alles!;-)

Nou, sorry, maar als een chagerijnige merrie steeds met de oortjes plat zit en mij heel sneaky probeert te bijten (en wanneer dat niet lukt me kort toe de kont toedraait en vol op me in wilt trappen) omdat ze haar frustraties wegens hengstigheid wilt uiten.. Dan moet ik daar maar respect voor hebben, want als ik ongesteld ben heb ik ook wel eens een humeurtje? Dus niet he. Dan kan ze een flinke trap terug krijgen!

Meissie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:28

Sizz schreef:

Vooral jonge paarden moeten op hun plaats gezet worden. Denderen ze over je heen, kunnen ze een dreun krijgen en achteruit gezet worden. Bijten ze, kunnen ze een dreun krijgen. Schoppen ze, kunnen ze een schop terug krijgen.

Jij moet duidelijke grenzen stellen. Gaat een paard daar over heen dan moet je ingrijpen. Dat zijn dé regels, punt. Als een paard zich normaal gedraagt kan ik me ook normaal gedragen en is er niks aan de hand.

Ik heb zo'n hekel aan mensen die hun paard niet slaan omdat dat zielig zou zijn. Toen jij vroeger wat fout deed kon je dat ook niet ongestraft doen.

Dus nu heb je een hekel aan mij omdat ik het zielig vind wat nou als het helemaal niet in mij zit... ik hou niet van slaan en of schoppen als een paard je bijt kun je ook terug bijten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:48

lekker smakelijk....

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:50

Meissie17 schreef:
Sizz schreef:

Dus nu heb je een hekel aan mij omdat ik het zielig vind wat nou als het helemaal niet in mij zit... ik hou niet van slaan en of schoppen als een paard je bijt kun je ook terug bijten

Ik vind het prima als mensen hun paard niet willen slaan, het is alleen erg jammer dat bij dat soort mensen vaak van die verknalde, verwende rotbokken vandaan komen. Dan staat er weer een topic hier met: Help, mijn paard is dominant....

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:54

Een zachte hand is natuurlijk altijd goed. Maar strengheid moet er ook zijn. Als jij het paard respecteerd, respecteerd het paard jou ook. En dat is gewoon heel belangrijk, vind ik. Je bent vrienden met je paard, maar je bent wel zijn baas.