Bitloos rijden veiliger !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Bitloos rijden veiliger !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:15

Albertine_N schreef:
Ok de man heeft het opgelost met een bontje. En dat bontje heb ik voor mijn tuig niet eens meer nodig.

Beter lezen ....

shemar schreef:
Ik heb het boekje er even bijgepakt, maar hij heeft geen bontje onder de neusriem maar een "leertje" onder de neusriem bevestigd zodat de druk beter verdeeld wordt en er geen striemen ontstaan.

Bij veel bitlose hoofdstellen zit er al een verbreed stukje onder de neusriem, maar bij dit merk dus niet. En aangezien een shire een iets grotere neus heeft dan het doorsnee paard.... Ga maar eens met alleen een halster rijden, na het rijden zie je dan ook waar het halster heeft gezeten op de neus doordat het iets omhoog schuift.

Hij heeft eerst ook flink geoefend met het hoofdstel, het is niet zo dat hij zomaar buiten is gaan rijden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:18

Ow f*ck ja dat verandert de zaak

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:47

dit topic blijf ik volgen!!!

Ik ben trouwens ook helemaal voor bitloos

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:41

Jovarna schreef:
Ik begrijp niet wat je hier wilt zeggen. Even samengevat:
Je bent afgelopen weekend met bit gaan rijden. Je pony was heet en ze liep dwars door het bit heen en je moest hard trekken om haar bij je te houden c.q. tot stoppen te krijgen. Conclusie van jezelf is dat je toch een bit nodig hebt. ( )

Wat ik hieruit haal, is dat jullie nog niet klaar zijn om buiten te gaan rijden. Ook niet met bit.
En dat je die pony soms wel kunt schieten, vind ik niet helemaal eerlijk. Het is zo gemakkelijk om het paard de schuld te geven van alles wat niet helemaal goed gaat...!

En wat denk je te bereiken met haar komende week op zwaar werk te zetten? Gaat ze dan vertrouwen krijgen, denk je?

Ik rij al 3 jaar buiten met haar zonder enige problemen.
Met of zonder bit ze is altijd redelijk braaf, af en toe schikken is voor mij geen probleem.

Als ze al niet naar het bit wil luisteren denk je dan echt dat ze wel naar een bitlooshoofdstel luisterd Ze trekt gewoon door!!! of het nou haar neus is of haar mond dat maakt geen verschil

Het is wel degelijk haar schuld op dit moment Ze begint te etteren zonder enige aanleiding, zo erg dat ik eraf moest springen om niet achterover een berg af te vallen. Er was echt helemaal niets om van te schikken en ik had een ontspannen teugeltje, we waren aan het uitstappen.
Maar in ene begon ze te draaien en naar achteren te lopen richting berm/heuvel toen ik haar daar weg probeerde te krijgen ging ze steeds verder door en stondt al met haar achterbenen op de heuvel naar beneden. Op dat moment ben ik eraf gesprogen en haar naar voren getrokken om te voorkomen dat ze de berg af viel!!
En nogmaals er was GEEN aanleiding niets.

Gisteren aan de dubbele lijnen gedaan en overgangen gereden. na 20 minuten had ik geen armen meer over en stond het huilen me nader dan het lachen. De staleigenaar heeft het overgenomen en ook bij hem was ze niet te houden. Gewoon niet willen luisteren hoewel ze al 3 jaar prima luisterd en ik er dus nog nooit prolemen mee heb gehad behalve dat ze juist te snel op de hand reageerde.

Dus meteen de DA erbij die heeft gekeken naar haar tanden, oren en ogen en de rest van haar lichaam. Hij kon niets vinden wat mis was geen wolftandjes of haken geen blindheid of doofheid niets.
Zijn conclusie "ze is je gewoon aan het uitproberen" en de oplossing "aan de longe en onder het zadel veel overgangen en geen galop tot ze weer netjes luisterd" ook mag ze geen biks maar alleen musli.

Dus mijn conclusie "ik kan der wel schieten" klaar, niet luisteren betekend terug naar af en niet verder tot ze weer ho, links en rechts begrijpt met die maar al te slimme hersens van der

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:16

pony25 schreef:
Het is wel degelijk haar schuld op dit moment Ze begint te etteren zonder enige aanleiding, zo erg dat ik eraf moest springen om niet achterover een berg af te vallen. Er was echt helemaal niets om van te schikken en ik had een ontspannen teugeltje, we waren aan het uitstappen.
Maar in ene begon ze te draaien en naar achteren te lopen richting berm/heuvel toen ik haar daar weg probeerde te krijgen ging ze steeds verder door en stondt al met haar achterbenen op de heuvel naar beneden. Op dat moment ben ik eraf gesprogen en haar naar voren getrokken om te voorkomen dat ze de berg af viel!!
En nogmaals er was GEEN aanleiding niets.

Gisteren aan de dubbele lijnen gedaan en overgangen gereden. na 20 minuten had ik geen armen meer over en stond het huilen me nader dan het lachen. De staleigenaar heeft het overgenomen en ook bij hem was ze niet te houden. Gewoon niet willen luisteren hoewel ze al 3 jaar prima luisterd en ik er dus nog nooit prolemen mee heb gehad behalve dat ze juist te snel op de hand reageerde.

Dus meteen de DA erbij die heeft gekeken naar haar tanden, oren en ogen en de rest van haar lichaam. Hij kon niets vinden wat mis was geen wolftandjes of haken geen blindheid of doofheid niets.
Zijn conclusie "ze is je gewoon aan het uitproberen" en de oplossing "aan de longe en onder het zadel veel overgangen en geen galop tot ze weer netjes luisterd" ook mag ze geen biks maar alleen musli.

Dus mijn conclusie "ik kan der wel schieten" klaar, niet luisteren betekend terug naar af en niet verder tot ze weer ho, links en rechts begrijpt met die maar al te slimme hersens van der

Een paard "ettert" niet zonder aanleiding. Wanneer een paard gespannen, nerveus, opstandig e.d. is, dan heeft hij daar altijd een reden voor, ookal kun jij die niet bedenken en ookal is er lichamelijk niet direct iets te zien.
Dat een paard je "uitprobeert" of "in de maling neemt" is slechts een menselijke interpretatie. Jammer dat je je niet wat meer verdiept in hoe je paard zich nu voelt (na 3 jaar zo braaf te zijn geweest!).
Wat ik je kan adviseren, is een holistische dierenarts te laten komen. Ik hoop dat je dat doet!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:42

Jovarna schreef:
Een paard "ettert" niet zonder aanleiding. Wanneer een paard gespannen, nerveus, opstandig e.d. is, dan heeft hij daar
altijd
een reden voor, ookal kun jij die niet bedenken en ookal is er lichamelijk niet direct iets te zien.
Dat een paard je "uitprobeert" of "in de maling neemt" is slechts een menselijke interpretatie. Jammer dat je je niet wat meer verdiept in hoe je paard zich nu voelt (na 3 jaar zo braaf te zijn geweest!).
Wat ik je kan adviseren, is een holistische dierenarts te laten komen. Ik hoop dat je dat doet!!

Die wou niet komen omdat ze het niet een probleem vondt het zou wel een periode zijn.
En de DA is al geweest die doet zelf ook aan accupentuur en kraker enzo dus ze is nagekeken en behalve dat ze nog iets zwakker op de rechterhand is is er niets te vinden
En er was echt geen aanleiding om zo iets te doen, dat klieren zoals ik het dan maar noem.

Het is gewoon duidelijk te merken want toen mijn staleigenaar aan het longeren was wou ze telkens naar mij toe en zocht "bescherming".
Ze heeft het niet zo op mannen maar als ik het nietmeer kan houden (lees werd de hele bak door gesleept) dan kan het niet anders.

Maar goed ik hou het erop dat zonder bit zeker een ongeluk was gebeurt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:47

Ik ben het er mee eens dat paarden niet kunnen klieren, daar zijn ze gewoon niet slim genoeg voor.
Alleen mensen kunnen klieren en liegen en kennen leedvermaak, dieren niet.
Meestal komt het of door aangeleerd gedrag. Bijvoorbeeld paard schrikt ergens van, ruiter wordt boos. De volgende keer kan het enge ding wel weg zijn, maar die herinnering dat z'n baas daar boos op hem werd blijft, dus zou hij weer bangig worden op die plek. Baas weer boos, volgende keer weer het zelfde. Zo is de cirkel rond.
Andere reden kan zijn dat de baas op dat moment niet genoeg leiding geeft. Daardoor neemt het paard de leiding over (iemand moet toch de leiding nemen) en gaat dan misschien dingen doen die de baas niet wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:28

pony25 schreef:
Die wou niet komen omdat ze het niet een probleem vondt het zou wel een periode zijn.
En de DA is al geweest die doet zelf ook aan accupentuur en kraker enzo dus ze is nagekeken en behalve dat ze nog iets zwakker op de rechterhand is is er niets te vinden
En er was echt geen aanleiding om zo iets te doen, dat klieren zoals ik het dan maar noem.
Het is gewoon duidelijk te merken want toen mijn staleigenaar aan het longeren was wou ze telkens naar mij toe en zocht "bescherming".
Ze heeft het niet zo op mannen maar als ik het nietmeer kan houden (lees werd de hele bak door gesleept) dan kan het niet anders.

Maar goed ik hou het erop dat zonder bit zeker een ongeluk was gebeurt.

Hoe bedoel je, "die wou niet komen"? Als je belt en een afspraak maakt, dan wil hij/zij echt wel komen hoor! Het hoeft toch niet op stel en sprong? Je paard zit duidelijk niet lekker in d'r vel. En dat ze 'bescherming' zoekt bij jou, terwijl die man haar in 'het gareel' wilde houden, wijst daar nmm ook op....!
En of er wel of geen aanleiding was voor haar gedrag buiten, dat kun je niet altijd weten. Het kan bijv. best zijn dat zij een bepaalde geur rook (van een dood dier bijv.) wat jij nièt rook. Zo kunnen er altijd aanleidingen zijn.
Luister en kijk naar je paard. En als je echt wilt weten wat er met je paard aan de hand is, adviseer ik wederom een holistische dierenarts. Die onderzoekt je paard in alle lagen, dus niet alleen lichamelijk.

En wat het bit betreft: misschien was ze juist zonder bit veel beter bereikbaar geweest in die situatie. Inmiddels hebben steeds meer mensen ervaren dat het contact zonder bit veel beter is.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:30

stalechwel schreef:
Rashja schreef:
Hier kun je ook heel veel info vinden

http://www.paardenservice.nl/

Zo ben je reclame aan het maken voor je eigen product.

Ook op die site staat in de Mensport gelezen, dat wil niet zeggen in de Mensport bewezen.

Ben geen reclamen aan het maken.
Het is niet eens mijn eigen produkt.
Vond hier alleen wat info waar je op moet letten enzo.
Dacht dat wel nuttig info was