Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirginoJarig

Re: Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:54

ik heb nog nooit zonder bijrijdster gezeten
en ik vraag er echt de helft voor van de stalling en smid!

mijn vorige bijrijdster[ ze komt nu alleen nog op do avond] heeft vroeger zelf paarden gehad en kon dat niet meer betalen.

en mijn pony vond ze helemaal het einde,en had daar graag dit geld voor over
zij dacht gewoon zo; een eigen paard kost erg veel en nu weet ik wat ik kwijt ben per mnd en verder geen extra kosten!

mijn adv stond er net 5min op toen ze reageerde.
en het bedrag is verder geen discussie geweest.
het stond in de adv,en zij vond dat een normaal bedrag.
ze had nu toch een `eigen`paard maar dan voor veeeel minder geld

en sinds febr heb ik een nieuwe bijrijdster voor mijn pony,die ook gelijk al wist wat ik er voor vroeg per mnd en ook dat was geen probleem.
ze heeft zelf ook een veulen in de opfok en weet dus ook hoeveel een paard kost.
zij blij en ik blij

maar inderdaad wat ik al meer gelezen heb, ik ga toch echt geen paard kopen en daar iemand die een eigen paard te duur vind ,gratis op de mijne laten rijden.
ik ben geen Filantroop
ik heb ook geen geldboom, en elke hobby kost geld dus of je dat dan aan een manege geeft of aan een bijrijdpaard ik snap sommige opmerkingen niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:57

Ik heb het altijd gezien als een wederdienst, zegmaar?

Jij hebt iemand nodig die jouw paardje verzorgt en/of berijdt omdat je te weinig tijd hebt.
Iemand kan je uit de brand helpen EN heeft daar veel plezier in.

Waarom zou je er dan nog geld voor vragen

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:05

WildWings schreef:
Ik heb het altijd gezien als een wederdienst, zegmaar?

Jij hebt iemand nodig die jouw paardje verzorgt en/of berijdt omdat je te weinig tijd hebt.
Iemand kan je uit de brand helpen EN heeft daar veel plezier in.

Waarom zou je er dan nog geld voor vragen

wie zegt er dat bv ik te weinig tijd hebt voor mijn pony?
de gratis bijrijders maken dat er altijd zelf van

die vinden zichzelf erg nobel omdat ze jouw paard gratis willen berijden,dus jou helpen.
ik zie het anders,ik stel mijn pony beschikbaar voor iemand die zelf geen paard kan betalen en het wel samen kan doen met iemand.

ik ben niet afhankelijk van een bijrijdster,niet financiel en niet qwa tijd.
maar makkelijk is het wel,als je het samen doet hou ik meer tijd over voor mijn gezin.
maar het is geen must

als ze morgen niet meer zou willen,is dat prima

en dat is weer het makkelijke als je een bijrijdster bent,wil je niet meer! dan stop je gewoon,en verder geen zorgen

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:29

Maar wat doe je als je het niet eens bent de de rijstijl van je bijrijder, niemand zal net zo als jou rijden toch?

Is het dan gewoon lekker lúllig bijrijder?

Want die waar ik nu zit is de eerste keer dat het gewoon met de eigenaar klikt sinds dat ik me eigenpaarden heb verkocht!

Dan moet je dit niet doen, dan doe je sporen om en is het zielig dan moet je het paard geen klopje geven op de schouder maar moet je aaien!
nee je moet niet zo aanspringen in galop nee het moet zo, daar word je toch ook ziek van!

En dan wordt er gezegt in een advertentie het paard is in feiten van jou Yeah right!

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:41

aliesje schreef:
Maar wat doe je als je het niet eens bent de de rijstijl van je bijrijder, niemand zal net zo als jou rijden toch?

Is het dan gewoon lekker lúllig bijrijder?

Want die waar ik nu zit is de eerste keer dat het gewoon met de eigenaar klikt sinds dat ik me eigenpaarden heb verkocht!

Dan moet je dit niet doen, dan doe je sporen om en is het zielig dan moet je het paard geen klopje geven op de schouder maar moet je aaien!
nee je moet niet zo aanspringen in galop nee het moet zo, daar word je toch ook ziek van!

En dan wordt er gezegt in een advertentie het paard is in feiten van jou Yeah right!

het is natuurlijk wel een grote voorwaarde dat het klikt tussen bijrijdster en mezelf
en het moet zeker klikken met mijn paardje en bijrijdster.
de vorige reed eigenlijk hetzelfde als ik,allebei western
en mijn nieuwe bijrijdster gaat er dressuur mee rijden en springen
en als ik me daarin kan vinden is dat prima.

ik heb ooit voor mijn draver een vrouwtje laten proefrijden die gelijk M dressuur oefeningen ging doen
Gino ging gelijk in protest ,hij snapte dat echt niet.
en zij wilde dus een dressuurpaard,tja dan zit je met een draver niet echt goed
zij is het dus niet geworden!

ik zou niemand willen op mijn pony rijd, waar ik het niet mee kan vinden of die teveel haar eigen zin doordrijft,wat dan niet overeen komt met hoe ik met haar omgaat.
anders is het voor je paard veel te ingewikkeld,je moet wel op 1 golflengte zitten.

dus met proefrijden en het gesprek heb je zo door hoe iemand over paardrijden denkt.
en dan kan je als eigenaar beslissen of je deze dan als bijrijdster wil of niet!

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:01

Vind van sommige mensen de eisen gewoon abnormaal liggen,je komt daar en ze vinden dat je precies hetzelfde moet rijden of in die richting als jij!

iedereen rijdt anders, misschien denk je zij is het en dan na een maand loop je tegen probleem aan zij wil met zweep rijden jij wil dat niet!
Dan rijdt bijrijder niet met zweep omdat de eigennaar dat zegt, want je moet altijd doen wat de eigennaar zegt anders voor je het weet kun je gaan!

Dan mag jij me uitleggen wat het is als mensen zeggen het is infeiten jou paard, ja als het mijn paard was dan hoefde ik het niet te vragen of ik met zweep mocht rijden!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:43

@ aliesje: Wanneer iemand naar mijn mening geen geschikte rijstijl heeft voor mijn pony, dan zeg ik dat gewoon na het proefrijden. Ik vind dat je daar direct eerlijk in moet zijn. Bovendien doe ik aan een proefmaand, waardoor je eventueel nog de tijd hebt om elkaar beter te leren kennen en er dus beter over na te denken.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:45

Keus van bijrijder en eigenaar is toch nog altijd logisch.. Als de rijstijl/ aanpak van beide niet met elkaar strookt dan verbreek je toch het ´bijrijder´ zijn..

Bijrijder zijn heeft voor en nadelen. Relatief lage kosten voor omgang met een eigen paard, maar niet de dagelijkse verwantwoording van een paard of de verantwoording met vakanties etc.Wat te denken van dierenartskosten als een paard ziek wordt..

Aliesje, ik denk dat jij gewoon elke keer pech hebt gehad.. Alhoewel het natuurlijk wel zo is, dat je als bijrijder nu eenmaal je iets meer moet aanpassen dan als je je eigen paard voor jezelf hebt.. Dat zal even omschakelen zijn geweest voor jouw misschien..

Gewoon goede afspraken maken en het is geen contract waar je je leven lang aan vast zit. Bijrijder heeft de mogelijkheid om te zeggen dat het toch niet is wat hij of zij wil, maar ja. Eigenaar is ook niet verplicht een bijrijder tegen zijn zin in aan te houden..

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:53

Ik heb nu juist heel veel geluk gehad waar ik terecht ben gekomen,mag me eigengang gaan! het enige wat ik moet is les pakken! dat gaat om de beurt!

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:51

Ik zou nooit een bijdrage vragen, ik vind namelijk als je betaald voor een paard, dat je ook bepaalde "rechten" hebt, je betaald er immers voor!
Dat wil ik dus absoluut niet...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:54

Ik woon in Friesland en hier vragen sommige mensen wel om een bijdrage, maar de meeste niet. Het is hier meer dat het er vanaf hangt wat diegene zelf nog met het paard doet en wat jij er allemaal mee mag doen.

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:59

ik zeg er duidelijk bij ,dat je ermee om moet gaan als een eigen paard,maar....

ik ben en blijf de eigenaar en heb het voor het zeggen!
heel veel kan en mag ,maar...in overleg!

en als jij je daar niet in kan vinden ,Zal je nooit een bijrijdster voor mijn pony zijn.

en als ik alles zo eens lees van jou,denk ik dat je beter een eigen paard kan hebben dan een bijrijdpaard
volgens mij heb jij moeite met het aanpassen aan de wensen van een eigenaar,die het beste voor zijn paard wil

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:00

Ik heb een bijrijdster voor 2 dagen in de week en die hoeft niets te betalen. Ze helpt me met de stal schoonhouden en ze zorgt goed voor me paard. Voor de rest is ze betrouwbaar en als ik een keer niet kan dan vangt ze dat ook voor me op.

Voor de rest helpt ze me ook als ik een endurencewedstrijd heb en dan moet zij toch ook tijd insteken.

Bij ons is het dus echt een geven en nemen verhaal

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:01

Is dat op mij gericht?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:15

ik heb ook een bijrijder voor 2 dagen per week.
ik heb het ook altijd als een wederdienst gezien, maar de manege waar ik sta vraagt wel gek genoeg 35 euro voor het gebruik van hun terrein door de bijrijder (2 all weather buitenbakken, binnenbak, longeercirkel).
Vond het ook vervelend om het te zegend at het haar 35 euro per maand kost,maar ja het is niet aan mij, maar ze betaald het aan de manege. Vindt het alleen best onlogisch, want familie hoeft het weer niet.
Maar goed, ik heb er nooit iets voor gevraagd, maar let er wle op dat ze lief zijn voor mijn paardje en kundig genoeg zijn om met haar overweg te kunnen.

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:16

mirgino schreef:
ik zeg er duidelijk bij ,dat je ermee om moet gaan als een eigen paard,maar....

ik ben en blijf de eigenaar en heb het voor het zeggen!
heel veel kan en mag ,maar...in overleg!

en als jij je daar niet in kan vinden ,Zal je nooit een bijrijdster voor mijn pony zijn.

en als ik alles zo eens lees van jou,denk ik dat je beter een eigen paard kan hebben dan een bijrijdpaard
volgens mij heb jij moeite met het aanpassen aan de wensen van een eigenaar,die het beste voor zijn paard wil

Ik heb geen eigen paard, maar verzorg twee paarden. En ik vind dat je groot gelijk hebt. Het paard is van de eigenaar en die bepaald wat er gebeurd en daar heb je je als bijrijdster aan te houden.
Of je nu betaald of niet betaald om het paard te verzorgen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:14

Waterkippie schreef:
Ik zou nooit een bijdrage vragen, ik vind namelijk als je betaald voor een paard, dat je ook bepaalde "rechten" hebt, je betaald er immers voor!
Dat wil ik dus absoluut niet...

Die heb je ook, want je recht is dat je op de afgesproken tijdstippen op de afgesproken manier met het paard bezig mag zijn. Iets waar je op een manege heel veel voor betaalt!

Bovendien vind ik het niet logisch om te zeggen dat je zonder te betalen geen rechten hebt. Je hebt een afspraak, en tuurlijk heb je beide de mogelijkheid om te stoppen. Maar toch biedt zo'n afspraak altijd bepaalde rechten en plichten. En zelfs met bijdrage heb ik het recht om in bepaalde gevallen iemand direct weg te sturen.

Maar ik vind dus dat ongeacht of je een bijdrage levert of niet, dat je je altijd aan de afspraken moet houden, van beide kanten. En dat biedt beide dus al rechten en plichten.

asje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:15

ik heb een verzorgpaardje, waar ik kan rijden als ik wil. hoef gelukkig niets te betalen! Doe in ruil de stal of keer wat extra's. maar je hoort tegenwoordig heel veel over bijdrage voor rijden...zou t gewoon voorstellen en proberen een overeenkomst te sluiten

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:18

Wel zo eerlijk:

Je kunt de stallingprijs delen door het aantal dagen in de maand. De dagen die je bijrijder doet, kun je haar dan per dag berekenen. Zo kom je wel uit op een eerlijk bedrag.

Houd wel rekening met slijtage van je spullen enzo!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:20

Ik heb ook een bijrijdstertje. Ik laat haar absoluut niet betalen, want als dan "zit ik er ook niet aan vast". Klinkt bot, maar het is MIJN paard en ik wil ten alle tijde alle zeggenschap hebben. Als ruil voor 1 x per week les (die ze wel zelf betaald) mest ze het weiland uit. Ze rijd 1 x per week dus, alleen in de les. Ze mag wel zo vaak als ze wil komen om te poetsen of te mesten enz.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:26

carola schreef:
Ik heb ook een bijrijdstertje. Ik laat haar absoluut niet betalen, want als dan "zit ik er ook niet aan vast". Klinkt bot, maar het is MIJN paard en ik wil ten alle tijde alle zeggenschap hebben. Als ruil voor 1 x per week les (die ze wel zelf betaald) mest ze het weiland uit. Ze rijd 1 x per week dus, alleen in de les. Ze mag wel zo vaak als ze wil komen om te poetsen of te mesten enz.

Goed, als ze 1 keer in de week komt.... dan zou ikzelf ook niet moeilijk doen over een bijdrage, MAAR doet iemand je pony, 3 of meer keer in de week. Denk er dan serieus over na om een bijdrage te vragen!

Mensen gaan vaak minder net met spullen om die niet van hen zijn (jaja, zelfs soms met paarden!) EN als je er dan voor betaalt, let je (mijn mening) toch iets beter op.

Je kunt het vergelijken met een boek lenen bij de bieb, daar ben je vaak ook minder net op dan als je een duur boek besteld bij Bol

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:28

Nou, ik heb heel duidelijk gemeld hoe ze met mijn spullen om moet gaan en wat ze wel / niet mag. Als ik ook maar één ogenblik merk dat ze niet netjes met mijn spullen omgaat, dan is het heeeeeeel snel einde verhaal met het rijden en verzorgen.
Ze is er nu een paar maanden, en vooralsnog ben ik super tevreden over haar.

En ik ben zelf trouwens netter op spullen van een ander / biebboeken in jou vergelijking.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:41

@ Carola: Helaas, misschien is het dan meer iets met bijrijdsters uit de randstad ....

Ik heb ze op hun kop gegeven, nu gaat alles goed.... de vraag is; voor hoelang

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:42

Slijtage aan de spullen?? Ga je dat ook mee berekenen?!!
Hmmm... ik ben zelf jaren bijrijder geweest en heb nu een bijrijder voor één van mijn eigen paarden en ik ben blij met haar en (ik hoop) zei blij met mij(n paard)! Ik ga haar echt geen slijtage kosten berekenen, tenzij ze heel erg ruig met het spul omgaat, maar daar kun je ook altijd nog over praten.

Ik vindt het een situatie van geven en nemen.
Het enige dat ik verwacht is dat ze hun eigen lessen en wedstrijden betalen (als ze wedstrijden willen rijden tenminste). Ik kan dat gewoon niet betalen. Mijn eigen lessen en wedstrijden zijn al duur genoeg.
Bovendien zijn ze ook zelf baas over wanneer ze wedstrijden willen rijden en hoe vaak. Je hoort mij ook niet zeuren en mokken als ze niet met een WP of een lintje thuiskomt.

Ik heb dat zelf wel eens anders meegemaakt! Waardeloos was dat; ik stond altijd onder spanning en moest ook nog eens de helft van mijn prijzengeld afstaan, terwijl ik 4 keer per week 40 km. reed om het paard te rijden!! De eigenaren gaven de wedstrijden op en betaalden de wedstrijden, de lessen betaalde ik weer zelf en ik reed met mijn eigen zadel e.d. Het was heel onbevredigend dat ik geen baas meer was over mijn eigen tijd en dat ik altijd gezeur kreeg als ik zonder winstpunt thuis kwam. Er is later ook flink ruzie van gekomen toen ik niet meer wilde starten op buitenwedstrijden zonder hoefijzers met proppen. Ik was al een paar keer flink geslipt en vond het onverantwoord. De eigenaar wilde de ijzers niet betalen, maar ik mocht geen wedstrijden afmelden vanwege de gladheid en ook niet zonder WP thuiskomen...

Kort samengevat :"Blijf redelijk èn realistisch t.o. je bijrijder, want zij is ook maar een mens en ook voor haar moet het een leuke hobby zijn".
*sorry lang verhaal, maar ik had even een moment van inspiratie...*

Babsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:51

Ik heb ook een bijrijdster (ex stalgenoot) zij betaalt mij niks. Zij gaat er drie dagen in de week heen, zorgt goed voor mn paardje en mijn spullen, mest dr stalletje uit, en ik ben er blij mee heb ik net even wat meer tijd. Dus zo gaat het mooi over en weer..