dilemma: paard verkopen, geen leuke kijkers!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:01

Breitling schreef:

en verder snappen een paar denk ik niet helemaal wat ik bedoel, maar kan het ook niet beter uit leggen. Mijn paard gaat echt niet door het lint van 1 iemand die hem beledigt, wel van 30 mensen die dat bijna allemaal achter elkaar doen en dat kan ik dan ook heel best begrijpen...

Het zal persoon 30 een reetroesten dat die de dertigste is, die kijkt enkel naar de reactie van het dier.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:01

Citaat:
en verder snappen een paar denk ik niet helemaal wat ik bedoel, maar kan het ook niet beter uit leggen. Mijn paard gaat echt niet door het lint van 1 iemand die hem beledigt, wel van 30 mensen die dat bijna allemaal achter elkaar doen en dat kan ik dan ook heel best begrijpen...

Ze willen misschien met hun belediging de prijs naar beneden halen?
Zo heb ik er ook 1 gehad - die mocht mij paard echt niet kopen - mijn pa moest me inhouden, anders had ik ze van m'n erf afgescholden...
Ik doe geen zaken met mensen die geen respect hebben...
Ze wou 'm wel kopen hoor, maar voor minder, dus het was echt haar tacktiek....

Ik zou 'm dus niet verkopen, als ik geen goed gevoel had bij de kopers..

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:02

Breitling, ik heb een paar jaar geleden een Ferro ruin verkocht, was Z dressuur. Ik had een flinke vraagprijs en ben suf gebeld en bezocht. Ik kreeg bezoek uit heel het land die op mijn paard gingen rijden, die zeker niet de makkelijkste was voor vreemden. Beginners, ervaren ruiters, dikke, dunne, noem maar op. Oftewel: zat extremen! Meerdere kijkers op 1 dag die hem wilden proberen etc. Ik heb hem verkocht aan de eerste de beste die hem wilde hebben. Zo simpel is dat.

Zoals ik al zie, iedereen heeft wel een vervelende ervaring met het verkopen van paarden. Maar als je eenmaal dat besluit genomen hebt, moet je er ook gewoon afstand van nemen. En kun je dat niet, moet je misschien je paard niet verkopen.

Mocht je echt eens willen weten wat voor ervaring ik heb met het verkopen van een paard, moet je in mijn profiel eens het verhaal van Roxanne lezen. Het idee van een "goed tehuis" kan een hele grote desillusie zijn.

En wat RK zegt, had ik ook al getypt: ik kan me niet voorstellen dat op 30 ruiters er geen enkele fijne tussenzat. Oftewel: je stelt het wel héél zwart/wit.

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:02

Breitling schreef:
zouden jullie je paard dan verkopen aan iemand die op een foute manier met hem omgaat? en dan bedoel ik niet lief. zouden jullie dan een knop om zetten hij moet verkocht worden, geld opbrengen dus weg ermee? ik doe net als bij mn vorge paardjes dus echt wel mn best een goed plekje voor hem te zoeken, anders had ik hem ook wel op onze handelsstal kwijt gekunt

Wat is niet lief? Te zachte handen maken toch echt wel stinkende wonden.

Kaja

Re: dilemma: paard verkopen, geen leuke kijkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:04

Verkopen is altijd drama TS...

Als je je paard verkoopt, heb je altijd van die zeikers...

Of mensen die je gewoon beledigen door dingen over je paard zeggen die echt niet waar zijn, maar bedenk wel dat een paard kopen makkelijker gaat als verkopen, maar aan de andere kant voor de mensen die een paard kopen is het niet een brood die ze bij de bakker kopen..

Het gaat om een hoop geld en er zijn geen rottere praktijken dan de handel in paarden...

Mensen moeten wel kritisch zijn en wat betreft je eigen paard heb je toch een blinde vlek...

Een ander (buitenstaander) ziet meer dan jijzelf...

Maar een ander heeft ook een andere rijstijl, manier van omgang etc. etc. Als je een rotgevoel hebt, kap je het af...

Ik heb ook wel eens gehad dat mensen een paard van ons graag wilde kopen, en het klikte echt...
Toen vertelde zij mij dat de paarden bij hen in de winter niet naar buiten mochten...

Nou toen heb ik vriendelijk bedankt....

Dat recht heb ik namelijk als verkoper...

Het paardenaanbod is inmiddels zo groot dat het gewoon niet gemakkelijk is om je dier goed weg te zetten... je zult echt geduld moeten hebben...

Ik neem aan dat je hem niet zonder reden verkoopt... aanhouden is dus ook geen optie...

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:06

tamary schreef:
verkopen aan handelaar en er niet aan denken hoe hij terecht komt (ja, de moeilijkste optie, maar je bent er het snelste vanaf).

Wat niet weet wat niet deert bedoel je? Dat zou ik m'n paardje persoonlijk echt NOOIT aandoen. Ik heb pas geleden ook m'n pony met veel verdriet moeten verkopen, maar ik heb net zolang gezocht tot ik een nieuw tehuis had gevonden waarbij ik zeker wist dat ze er goed terecht kwam.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:08

Maar er zijn ook goeie handelaren, zeker als ze (de paarden) wat meer waard zijn is een handelaar niet slecht!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:08

Als je alleen maar van dat rare volk krijgt dan schort er misschien wel iets aan je advertentie of anders klopt de verhouding kwaliteit-vraagprijs misschien wel niet.
Ik kan mij herinneren dat dit een kramperig paard is, als je dan wel een prijs vraagt die bij een 'gezond' paard hoort, dan weet je al zeker dat de serieuse groep belangstellende niet eens komt kijken. Dan blijft er een groep mensen over die niet weten wat dat inhoudt en blijkbaar dus niet zo'n beste kennis hebben over paarden, meestal zijn dat ook niet de meest handige ruiters.

(overigens weet ik niet wat je voor hem vraagt, het is maar een voorbeeld)

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:09

Nou idd, moet je anders eens kijken of je hem via een tussenpersoon kunt verkopen. Bijv. www.jordan-stables.nl lijkt me een goede handelaar/tussenpersoon .
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 14-03-06 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:10

die zaten er zeker wel tussen maar dan was had of van hun kant niet positief, of hij was te groen, of ze wilde hem voor een schijntje hebben. Heb een super leuk vrouwtje langs gehad reed zz licht en zocht een paard waarmee ze aan het werk kon waarmee ze verder kon, maar wel braaf bleef in haar slechte dagen (ze had een ziekte en kon op slechte dagen geen paard hebben die haar er af wil hebben zeg maar) die was erg van hem gecharmeerd maar wilde niet meer geven als een schijntje ivm haar ziekte.

maar het merendeel was gewoon niet iets waar ik mijn paar daan zou verkopen, en mijn eisen zijn idd misschien hoog, maar niet overdreven hoog want zo erg vind ik het niet om een ander op mn paard te laten ook als deze niet zo heel goed kan rijden als ze maar eerlijk rijden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:10

Dat is idd ook nog een goede optie Anoukie

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:11

Dat jij je paardje op die manier wilt verkopen, is helemaal aan jou. Ik begrijp dat je je er goed bij wilt voelen aan wíe je hem verkoopt. Ook al zit de kans er in dat die mensen bij wie jij je wél goed zou voelen, hem ook best weer eens zouden kunnen verkopen.

Je moet bij de telefonische contacten mijns inziens al duidelijk zijn in het feit dat jij iemand bij je paard zoekt met wie het klikt. Ik zou dan als verkoper wel aanbieden dat ze best meerdere keren mogen komen rijden, gewoon omdat je wilt dat je paard goed terecht komt. Lang niet iedereen bezit de gave om met elk paard 'zo weg te rijden' dus het duurt soms gewoon even voordat ruiter en paard aan elkaar gewend zijn....

Daarentegen zou ik de eerste de beste, instructeur of niet en al was het de Koningin herself, die mijn paard op een manier zou rijden die mij niet aanstaat, er meteen aftrekken.

Kijk, een keertje even het een en ander testen om te kijken hoe een paard reageert op een belediging vind ik heel begrijpelijk, alhoewel ik vind dat je dit niet hoeft te testen door een schop tussen de ribben en/of een ruk in de mond, daar zijn genoeg andere en meer paardvriendelijke methoden voor!

Nee, als ik de neiging zou hebben om die persoon van mijn paard af te trekken, zou ik dat ook zéker doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:11

Maar wat is voor jou dan het belangrijkste?
Het goede tehuis of het geld?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:12

Ja, betaal je 10% van je verkoopprijs of iets dergelijks maar zij hebben de contacten al, zij kunnen hem voor je doortrainen en ook voorrijden.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:12

misschien dat als ik hem weer te koop zet als het niks word met jennifer ik mijn intructrice er bij neem in de verkoop.

en goed tehuis natuurlijk maar ik ga hem ook niet weggeven om het zo maar te zeggen er is wel ergens een grens natuurlijk

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:16

Kaja schreef:
Ik neem aan dat je hem niet zonder reden verkoopt... aanhouden is dus ook geen optie...

aanhouden tot ik een goede plek heb gevonden is wel een optie

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:18

Mijn eerste pony heb ik wel weggegeven - die was moeilijk goed te plaatsen....(ik had er zelf 4000 gulden voor betaald)
Heb er geen spijt van ....
Zou het nu ook niet meer doen

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:19

Anoukie hij gaat niet naar een handelsstal, ik zit bijna iedere dag tussen de handelaren en heb er nog nooit 1 gezien waar ik mijn paard aan kwijt zou willen misschien is dat deze streek maar de paarden worden hier meer gezien als dingen ipv dieren. En hij zal vanaf mij dus echt nooit naar een handelsstal gaan. dan vraag ik liever mijn intructrice er bij

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:20

Breitling schreef:
Kaja schreef:

aanhouden tot ik een goede plek heb gevonden is wel een optie

Ja dat snap ik... Als je hem niet verkoop, houd je hem altijd aan...

Ik bedoel aanhouden en niet meer verkopen... Ik neem niet aan dat je hem voor de lol in de verkoop gooit...

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:22

Breitling schreef:
Anoukie hij gaat niet naar een handelsstal, ik zit bijna iedere dag tussen de handelaren en heb er nog nooit 1 gezien waar ik mijn paard aan kwijt zou willen misschien is dat deze streek maar de paarden worden hier meer gezien als dingen ipv dieren. En hij zal vanaf mij dus echt nooit naar een handelsstal gaan. dan vraag ik liever mijn intructrice er bij

Ik snap al die drama's niet over die handelsstallen hoor...

Ja of je moet dagelijks in aanraking komen met huis, tuin en keuken handelaren die een stukkie grond ergens in the middle of nowhere hebben...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:25

Toch willen handelstallen hun paard ook graag op een fijn plekje hebben.
Is alleen maar goede reclame en ook geen gezeur.

Ik heb Unaira ook verkocht aan een handelstal en nu heeft Unaira het beste plekje ter wereld getroffen, zo goed had ik het zelf niet uit kunnen kiezen voor haar.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:27

horselover23 schreef:
Je hebt toch geen garantie dat de kopers die jij hebt uitgezocht het dier niet snel weer zullen verkopen of dat het "handelaars" zijn maar het niet zeggen.

Net zoals er genoeg mensen zijn die goed voor paarden kunnen/zullen zorgen ookal is het misschien net niet zoals je het zelf zou doen.

Ik ben het met horselover eens. Een particuliere eigenaar kan om - verschillende redenen - ook beslissen het paard alsnog de handel in te sturen en omgekeerd kan ook; een particulier kan ook een paard bij een handelaar kopen en het dier tot de dood houden.

Alhoewel ik best begrijp dat het voor je gemoedsrust beter is als je je paard aan een particulier kan verkopen met wie het goed klikt.

Het blijft nou eenmaal een risico.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:29

De stal die ik noemde is volgens mij een hele fatsoenlijke en nette stal. De paarden die er te koop staan worden doorgaans ook vrij vlot verkocht volgens mij.

Maar goed, om de een of andere reden heb ik het idee dat geen enkele optie goed genoeg is behalve wat Breitling zelf voor ogen heeft .

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:31

als ik het maar snap. het is gewoon een feit dat hij daar niet naartoe gaat klaar.

ik ben niet iemand die mijn paard dumpt bij een handelaar omdat ik er van af wil en zeker niet bij een handelaar hier uit de buurt.

handelaren hier zoeken niet naar een goed plekje de handelaren hier raken papieren plots kwijt en ineens is het paard 5 jaar jonger. de handelaren hier besodemieteren je waar je bij staat om het paard verkocht te krijgen dus nee daar gaat mijn paard niet heen.

een kennis van mij heeft zijn diertje toen aan een handelaar verkocht hij heeft nog steeds zijn papieren, paspoort etc. die had het dier zogenaamt niet bij verkoop en is toen een tig jaar jonger gemaakt bij verkoop

en om deze reden anoukie zou ik mijn paard niet bij een handelaar zetten en helemaal niet 1 die ik zelf niet eens ken
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 14-03-06 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:32

Ja of je moet een contact opstellen...

Dat heb ik ook met een aantal paarden gedaan.
Deze dieren zaten op het topje van hun kunnen en ik kon er dus niet verder mee...

Aanhouden is dan geen optie, dus heb ik een goed plekkie gezocht en een contract opgesteld dat ze als eerste met mij contact op moeten nemen willen ze het dier verkopen.

Ik ben dan zeg maar de eerste die het dier mag/kan kopen...

TS... zijn er eigenlijk überhaupt wel mensen die het zelf wel zien zitten met jou paard??