Shetlander in de tuin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:02

Nou sorry hoor wat is dat voor raar iets om te zeggen. Wat dacht je er van om dan een ander weidemaatje te zoeken? Of om het paard in een wei naast andere paarden te zetten zodat hij alsnog contact heeft. Dan is er dus een paard niet helemaal normaal geweest. Of dat paard haal je uit de groep of als jou paard zich niet kan aanpassen aan de groep zet je hem in een afgezet stukje naast die andere

forgood

Re: Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:09

jomaro schreef:
Oké dat is jou mening.
En als je paard nu door andere in de wei zo geschopt wordt dat je hem daardoor af moet laten maken. Ga je dan je nieuwe paard ook nog in die wei plaatsen?

Wat is dat nou weer voor een raar antwoord?

Ik vind dat maar onzin,zoiets kan per ongeluk gebeuren. Maar net zoals karoliena zegt dan haal je dat paard wat zich niet aanpast eruit en zet je in het weiland er naast neer. En anders maak je het weiland in apparte vakken. De paarden die het goed met elkaar kunnen vinden bij elkaar.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:11

ik blijf dit even volgen

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:13

Niet boos worden is de bedoeling niet. Mensen hebben nu allemaal een andere gedachte over iets. Dit gaat nu over het houden van een paard in je achter tuin. Iemand die vrijheid wil voor zijn paard zal je niet op een manege/pension stal vinden. In zijn ogen doet iemand anders het dus niet goed. Een wedstrijdruiter kijkt naar de prestatie van het paard. Een aantal keren niet goed in de prijzen kan een paard weer weg. Mensen denken allemaal anders. Vandaar dus wat is paardwaardig?
Met die opmerking over het slaan van een paard in de wei, daardoor ga je als mens weer anders over iets denken. het zal je waarschijnlijk nooit zijn overkomen dat je paard door vrijheid in de wei zijn been breekt. Mij wel. En het andere van het slaan van paarden is bij een vriendin overkomen die heeft haar paard af moeten laten maken.
Laatst bijgewerkt door jomaro op 21-02-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:13

Wei, dat is voor mij een vereiste.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:19

Quellian schreef:

Dan zal jij tegen het houden van de shetlander in de tuin zijn.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:22

Nee okee, natuurlijk iedereen denkt er anders over dat is waar,en dat blijkt wel. En ja het is naar als je zoiets mee maakt jomaro, gelukkig heb ik dat nooit mee gemaakt. Maar net zoals quellian zegt Weidegang is bij mij ook een verreiste..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:24

jomaro schreef:
Quellian schreef:

Dan zal jij tegen het houden van de shetlander in de tuin zijn.

Klopt!

Ik zou in zo'n tuin een konijnenren nemen, ik vind dat er voor iets anders geen plek is.

Als mijn buren een Shet in de tuin namen, was ik de eerste die ging klagen bij de Gemeente. Arm ding

Danielle_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:42

jomaro schreef:
Oké dat is jou mening.
En als je paard nu door andere in de wei zo geschopt wordt dat je hem daardoor af moet laten maken. Ga je dan je nieuwe paard ook nog in die wei plaatsen?

Dit slaat dus helemaal nergens op he!
Welke idioot laat zijn paard nou afmaken omdat ie geschopt wordt????
Dan ben je wat creatiever en zet je hem in de wei ernaast,maar dan heeft ie nog wel contact met andere paarden.

Meisje,zeg dan niets

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:46

Oke,ik had een aantal posts gemist...
Het is wel heel ernstig als je paard een gebroken been oploopt.
Maar dan denk ik ook weer,dit speelt al langer.
Dan had je dus eerder kunnen en moeten ingrijpen.
Ook al is dat achteraf gel*l natuurlijk.

Nog even duidelijk dan.
Een wei is een wei en een tuin is een tuin.
Beiden hebben verschillende doeleinden

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:55

Danielle_1 schreef:
Oke,ik had een aantal posts gemist...
Het is wel heel ernstig als je paard een gebroken been oploopt.
Maar dan denk ik ook weer,dit speelt al langer.
Dan had je dus eerder kunnen en moeten ingrijpen.
Ook al is dat achteraf gel*l natuurlijk.

Nog even duidelijk dan.
Een wei is een wei en een tuin is een tuin.
Beiden hebben verschillende doeleinden

Het paard van mijn vriendin had zo'n harde schop gekregen van een ander paard dat het in het belang van het paard afgemaakt moest worden.
De pony met het gebroken been door de vrijheid die het kreeg. was op verzoek van andere omdat ze het zo zielig vonden dat die pony maar op stal stond. Er wel elke dag uitkwam om te wandelen.

En ja een tuin is geen wei kan je er ook niet van maken. Maar de vraag was of je een shetlander kan houden in je tuin van 5 bij 20

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:57

jomaro schreef:
Het paard van mijn vriendin had zo'n harde schop gekregen van een ander paard dat het in het belang van het paard afgemaakt moest worden.
De pony met het gebroken been door de vrijheid die het kreeg. was op verzoek van andere omdat ze het zo zielig vonden dat die pony maar op stal stond. Er wel elke dag uitkwam om te wandelen.

Tja... Er kan ALTIJD wat gebeuren. Paard kan ook vast komen te liggen in de stal en z'n benen kapottrekken.

jomaro schreef:
En ja een tuin is geen wei kan je er ook niet van maken. Maar de vraag was of je een shetlander kan houden in je tuin van 5 bij 20

Nee dus

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:16

Natuurlijk er kan overal en altijd wel iets gebeuren. Maar het gaat er ook een beetje om dat mensen dus anders over iets denken doordat ze een minder leuke ervaring hebben gehad.
Of je nu wel of niet die shetlander in je tuin moet plaatsen, hier op het bokt zal je het moeten doen met verschillende meningen. Mensen kunnen je advies geven, ervaring vertellen. Maar uiteindelijk moet je voor jezelf die keuze maken of het wel of niet kan. Wij zien niet hoe je nu precies woont en wat je er werkelijk elke dag mee gaat doen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:21

jomaro schreef:
Maar uiteindelijk moet je voor jezelf die keuze maken of het wel of niet kan.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog vind ik dat een ieder eerlijk mag zijn over zijn/haar mening. En daarbij vind ik dat er gewoon veel te makkelijk wordt gedacht, want ach 'het is maar een kleine Shet'. Maar die kleine shet wil ook lekker rennen.

Wat dan? In het park even los achter de bal aan laten rennen?

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:26

Quellian schreef:
jomaro schreef:
Maar uiteindelijk moet je voor jezelf die keuze maken of het wel of niet kan.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog vind ik dat een ieder eerlijk mag zijn over zijn/haar mening. En daarbij vind ik dat er gewoon veel te makkelijk wordt gedacht, want ach 'het is maar een kleine Shet'. Maar die kleine shet wil ook lekker rennen.

Wat dan? In het park even los achter de bal aan laten rennen?

Natuurlijk moet een shetlander er ook uit, maar misschien is er wel een natuurgebied in de buurt of een manege. Dat kunnen we van hieruit niet zien. Daarom weet die persoon zelf denk ik het beste wat nu wel en niet verantwoord is.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:46

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de TS nogal graag een pony wil, de manier maakt niet uit

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:48

Snap ook niet waarom TS niks van zich laat horen eigenlijk...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:56

Vroeger heeeeeeeeeel lang geleden toen ik nog een stuk jonger was en we nog in Schiedam woonden hadden we een achterbuurvrouw met een shetje. Die vrouw had bijna geen tuin dus de shet kwam ook gewoon in huis enzo. Beestje was zindelijk en werd regelmatig uitgelaten. De gemeente heeft hiervoor een stokje gestoken want een shet in huis mag natuurlijk niet.

Eigenlijk merkten we er heel weinig van. Ik was nog te klein om het echt bewust mee te maken.

Maar ja....een shet in de tuin is wel de ultieme penny droom, en wordt ook regelmatig gedaan denk ik door domme mensen hihi. Maar of het eerlijk is tegenover het beestje dat denk ik niet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:58

Ik zou zelf geen shetlander in de tuin willen hebben omdat je het dier dan normaal gesproken te kort doet.
Weidegang is voor mij een vereiste, en andere paarden ook.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:04

*ziet Shet al achter tennisbal aan rennen*

Maar idd Shetjes hebben dezelfde behoeften als een groot paard hoor! Dus ik stem TEGEN, niet doen dus!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:34

Ik heb mijn paard in de wei
Ook vroeger een pension met wei
Want zonder dan zet ik hem niet neer.

Altijd met andere paarden gestaan.
Zou ik zo weer doen.
Mocht er een ongeluk gebeuren en dat het helemaal verkeerd uitpakt, zal ik daar nog steeds niet anders over denken.
Want ik kan dan met een gerust hart zeggen, dat mijn paard misschien te vroeg overleden is, maar wel paard is geweest. (en een ongeluk kan ook gebeuren met rijden)

En dat voor een wedstrijd ruiter

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 07:36

Niet boos worden a.u.b.
Gaat om keuzes die wij als mens maken, zeg niet dat jij het verkeert doet hoor.
Maar jij stuurt je paard over een hindernis heen,
Verplaatst hem waarschijnlijk in een trailer
Rijdt misschien wel met bit,stang, slof.
Paard wordt geschoren moet daardoor een deken op.
Zou een paard daar allemaal zelf voor kiezen???
Wij mensen maken er toch hele andere dieren van, dus als je zelf voor 100% ergens achter staat en weet dat je daar ook achter kan blijven staan dan maak je in ieder geval voor jezelf een juiste keuze.
Andere maken dan wel uit wat er niet goed is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:45

Ik rij zonder slof of andere hulpteugel omdat ik niet van dwang hou
Hij gaat zonder dwang over een hindernis.
dat kan zelfs zonder teugels.
Hij doet het trouwens ook los, zonder iemand op zijn rug.
En dan hoef je niet met een zweep te jagen, je staat eerder hoo rustig te roepen

Hij loopt als een hondje achter me aan de trailer op.
En ik merk zichtbaar dat hij de aandacht van concours altijd leuk vond.
Merk nu dat hij zich minder waardevol voelt dat hij niet meer mee mag.

En ook een deken vind hij niet erg
Ja dit watje trekt met de rugspieren als hij er veel kou op heeft gehad(deed hij al als 3 jarige uit de groep)

Maar daarom hou ik hem niet binnen
Ook als wedstrijd paard ging hij hele dagen naar buiten.
Ook in de regen, sneeuw of vorst.
gewoon in de groep waar hij volop spleelt en stoeit.

En ik weet zeker dat ik daarom een paard heb dat paard is en daarom ook graag aan het werk gaat voor zijn baasje.
Dat is ook een vorm van spelen en aandacht.
Rennen ze weg als ze je aan zien komen met een zadel, mag je idd wel eens na gaan denken hoe je rijd.
Imo is rijden gewoon een verlengde van de aandacht die je geeft.
Dat je gewoon steeds verder uitbouwt.
Moet je gaan zitten vechten daarboven, nee, daar kiest een paard niet voor.

En nee hij kiest niet voor alleen staan.
Of het nu een wedstrijdpaard is of niet.

En hij kiest niet voor nooit spelen.

Want dat is het stukje paard zijn wat naast de dingen die wij graag willen er moet zijn.
Een paard moet ook paard kunnen zijn.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:18

Precies, denk dat hier nu een beetej te snel rare conclusies getrokken worden

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:02

Klopt, maar het gaat nog steeds over of je nu wel of niet een shetlander in de tuin moet zetten. Dat ieder mens anders denkt over hoe een paard echt een paard kan zijn.
Het is op zich toch geweldig hoe het paard van runningkawa zelf een parcours springt.
Die van mij zal dat nooit doen en hoef dat ook niet te doen. Een deken op wil hij niet die ligt er binnen 5 min vanaf in stukken, dus meneer krijgt geen deken maar een hele dikke wintervacht. Hij maakt zelf de keuze in de regen staan of niet. En staat dus altijd buiten. In de ogen van runningkawa is mijn paard niet het paard dat het zou moeten kunnen zijn. Ik ben dan ook niet tegen een shetlander in de tuin, mits het aandacht en verzorging krijgt, en de persoon heel goed weet wat het allemaal inhoud, zelf oud genoeg is en de verzorging niet overlaat aan andere als het liever toch met vriendjes op pad gaat.