werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:33

Is die van jou eigenlijk spine-free Deb?

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:49

Nee. En van mij schuift ook niet wegens het dekje wat eronder ligt, dat is stroef.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:56

Als er iets verschuift onder het zadel dan past of je zadel toch niet zo goed of je hebt niet voldoende nagesingeld....

Shasadee

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:19

Misschien stomme vraag hoor maar wat is precies spine-free... Weet wel wat kissing spines zijn maar een spine-free dekje???

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:32

een bontje met een "kaal" ruggetje, kan het even niet anders omschrijven. Het middelste gedeelte van het dekje is dan lamsvel-loos hierdoor wordt de kamer van het zadek niet helemaal volgepropt en kan het bont alle kanten op gaan liggen zodat de druk verdeling optimaal is
daarom heb ik mijn niet-spinefree bontje verkocht en spine free weer gekocht

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:56

Okee duidelijk en dank voor je uitleg dan heb ik dus nu ook geen spine-free dekje .

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:00

Alane schreef:
een bontje met een "kaal" ruggetje, kan het even niet anders omschrijven. Het middelste gedeelte van het dekje is dan lamsvel-loos hierdoor wordt de kamer van het zadek niet helemaal volgepropt en kan het bont alle kanten op gaan liggen zodat de druk verdeling optimaal is
daarom heb ik mijn niet-spinefree bontje verkocht en spine free weer gekocht

Kijk, met zo'n bontje heb ik dus weer helemaal geen problemen. Dan maakt het zelfs nix uit of je het voor de sier of functioneel gebruikt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:05

een spinefree das idd wel een verschil
die verkleind de kamer niet en is dus beter
wist alleen niet dat het zo heet

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:25

Ik kan het niet nalaten... Ik heb niet alle pagina´s gelezen maar toch...
Hebben degene die aangeven dat hun paard een gevoelige rug heeft wel eens afgevraagd hoe dat komt... Mensen hebben ook niet van nature een gevoelige rug. Meestal door verkeerde belasting gevoelig geworden. Bij paarden is het niet anders!
Sorry dat ik hier zo tegenaan schop maar ik snap gewoon niet dat men nog steeds al die troep meent nodig te hebben. Lang leve de commercie!! Ik weiger er aan mee te doen!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:38

harnessmaker schreef:
Hebben degene die aangeven dat hun paard een gevoelige rug heeft wel eens afgevraagd hoe dat komt... Mensen hebben ook niet van nature een gevoelige rug. Meestal door verkeerde belasting gevoelig geworden. Bij paarden is het niet anders!
Sorry dat ik hier zo tegenaan schop maar ik snap gewoon niet dat men nog steeds al die troep meent nodig te hebben. Lang leve de commercie!! Ik weiger er aan mee te doen!

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:42

Ik heb een bondje en ik vind het fijner, idd reguleert het de warmte beter en mijn paard heeft geen harde talgbultjes meer, dus kennelijk is de doorbloeding of wat dan ook beter en kan de huid beter ademen of wat dan ook.

Sjabrakken vind ik alleen fijn als het van die dikke zachte zijn. Ik vind die akelige wafelvorm op die rug na het rijden ook niet een leuk gezicht, doet mij denken aan sokken die je uit doet en een heel patroon in je been en die huid is dan gevoelloos. Duurt dan ook even voordat je huid weer normaal is. Dan zit er ook nog eens geen 60 kg te drukken op mijn been

Het is maar het idee, maar als ik het aangenamer kan maken voor mijn paard, dan graag. Ook de reden dat ik een passier zadel heb, vanwege de flexibele bamboe boom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:49

patos schreef:
harnessmaker schreef:

Amen!

Hier kan ik mij ook wel in vinden,maar je kan niet verwachten dat iedereen even goed kan rijden en sommige paarden hebben qua bouw en gebruik van hun eigen lichaam eerder kans op kwetsbaarheid dan anderen. En ik denk idd dat de ene mens sterker is dan de andere mens. Als ik hoor dat een jonge meid elke dag spierpijn heeft als ze wat aan sport doet en ik toch bijna dubbel zo oud ben en daar geen last van heb en met gemak nog even met zware kruiwagens sjouw.... Ik denk dat ik geluk heb met mijn bouw en wellicht sterkte qua bespiering dat ik het met gemak opneem tegen de jeugd. Ik denk dat dat met paarden net zo is. Mijn paard moet dubbel zo hard trainen om gelijke spiermassa en kracht te kunnen geven als een dresuurpaard dat volgens het boekje helemaal klopt en daardoor ook in de duurdere prijsklasse terecht komt.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:02

je kunt je afvragen of die verkeerde belasting komt door de ruiterkunsten, het zadel, de mate van bespiering van het paard of een combi van alles....

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:13

Ik heb ook een bontje, die ik ongeveer 5 x per jaar gebruik. Ik heb een zadel met luchtgevulde kussens dus voor de drukverdeling heb ik geen bontje nodig. Ik gebruik het alleen tijdens een endurance en dan ook direkt op de rug. En dan vooral vanwege het materiaal, een lammetje bevalt dan beter dan een katoenen dekje.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:15

een paard die verkrampt loopt door een slechtpassend zadel kan nooit een goede bespiering opbouwen
naar mijn idee zijn er een aantal zaken die bijdragen aan een makkelijk
nagevend paard en een goede (bovenlijn) bespiering

een goed passend zadel
een verzorgt gebit zonder haken en wolfs tanden
osteopaath
goed bekapt/beslagen

als bovenstaande dingen niet in orde zijn krijg je al snel probelmen
daar helpen bontje gelpads etc. niet tegen

wel kan het bontje nuttig zijn voor paarden die verstopte talgklieren hebben door te veel wrijving op de huid
als er tenminste wel rekening wordt gehouden met de boommaat
een zadel met een vaste boom (minder wrijving) kan ook beter zijn voor dit probleem
en dat heeft zeker bij onze (E) pony geholpen

zelf hebben wij niets onder onze zadels liggen
omdat ze perfect passen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:18

een bontje met een rand voor en achter kun je niet onder een dekje leggen, je krijgt geheid druk en schuurplekken omdat je dekje er dan niet glad op kan liggen.

De Mattes die wij hebben heeft ook sleuven om hem vast in de kamer te trekken en daar te houden indien nodig... die moet dus direct onder het zadel.

Dat systeem is mischien ook wel iets voor verschuivende (anky of immitatie) pads, zat ik me zo te bedenken

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:23

Alane schreef:
Dat systeem is mischien ook wel iets voor verschuivende (anky of immitatie) pads, zat ik me zo te bedenken

sstt. niets zeggen maar meteen oktrooi aanvragen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:26

en allemaal kijken op de site van Mattes.... had er ook mee kunnen wachten tot 1 april

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:42

De zadelmaker is gisteren geweest en ik had wat kaal worden plekken bij de achter kussens van het zadel. Dat kwam mede door het bontje wat ik er onder had liggen. Als je zadel goed past geen bontje gebruiken.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:57

je zadel kreeg kale plekken door het bontje?

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:17

Ik bedoel mijn pony kreeg kale plekken door het bontje, op de plek waar het zadel eindigt op de rug.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:02

Roxy20 schreef:
Ik bedoel mijn pony kreeg kale plekken door het bontje, op de plek waar het zadel eindigt op de rug.

Dan past je zadel dus niet
Het gaat schuren omdat daar geen druk is dus je zadel leunt te ver voorover

Ik kan het fout hebben natuurlijk ik ben niet opgeleid voor zadelmaker

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:04

Ik vind dat zo'n bontje niet moet dienen om een zadel beter te laten passen. Je kunt ook gewoon een goed passend zadel kopen en dan heb je zo'n ding helemaal niet nodig. Tenminste, dat is mijn mening dan hè. Ik gebruik ze zelf wel, onder goedpassende zadels, maar ik moet toegeven dat ik het gewoon voor de mooiheid doe, en ik weet zekers dat er velen zijn die het daar ook voor doen

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:52

Roxy20 schreef:

dat hoort niet hoor..
ws. is je zadel dan te rond gevuld en klappert het

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:58

Ik gebruik bij mijn paard zo'n bontje direct op de rug, wegens rugproblemen, voordat ik deed beet mijn paard met opstappen en zadel op leggen enz. Nu door gebruik van dit bontje niet meer..

Ik merk tijdens het rijden ook gewoon dat ze soepeler gaat bewegen en het werk makkelijker op pakt als hiervoor.

Wanneer het bontje tussen het dekje en het zadel gebruikt zal worden, zal het niet veel effect hebben, alleen direct op de rug..