Aankoop pony/paard: hoeveel heb jij er bekeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Re: Aankoop pony/paard: hoeveel heb jij er bekeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:04

Geen enkele ... beide paarden ben ik min of meer 'tegen aan gelopen":

Mijn eerste eigen paard kocht ik toen ik 18 was. Hij stond op de manege/stalling waar ik een paard reed voor iemand anders, hij viel me op, gevraagd of 'ie te koop was en dus gekocht !

Op gegeven moment (aantal jaren later) bij toeval een 3-jarige te koop zien staan die me wel aansprak, en gekocht!
Toen ze bijna 4,5 was heb ik mijn eerste paard (liep inmiddels M2) verkocht en heb ik het tweede paard zadelmak gemaakt.
Inmiddels zijn we 2,5 jaartjes verder en mogen we Z1 starten.

Nog geen aankoopplannen voor een ander paard !

Maar moraal van dit verhaal : soms vind je een paard juist als je er niet naar zoekt.
Je moet er toch gewoon echt voor vallen en er moet een bepaalde klik zijn!

pimmetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:53

Ik heb duizenden advertenties bekeken, heb op meer dan 20 paarden gereden en een aantal laten keuren. (beetje kieskeurig ) Bij de laatste was het raak, liefde op het eerste gezicht...

Het is erg belangrijk dat je net zolang blijft zoeken naar het paardje dat al aan je eisen voldoet. En hoe meer je gaat rijden, hoe ongeduldiger je wordt. Maar ooit word je geduld beloond!

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:32

Ik heb het eerste paard waar ik ben wezen kijken gekocht (via bokt) Giel stond ruim 2 uur verderop, dus niet echt in de buurt. Ik was al een jaar gek van het paard en toen hij weer te koop kwam te staan dacht ik ik ga gewoon kijken en als ik hem dan nog zo leuk vind dan koop ik hem. Dat was dus zo . Overigens was het nog helemaal niet de bedoeling dat ik een paard zou kopen, ik studeerde nog, ik had een leuk verzorgpaard, maar ik was zo verliefd op die knol! (en nog steeds ) Het is ook nog steeds een paard wat super goed bij mij past, dus zeker een goede keus geweest

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:52

grandeur schreef:
Geen enkele ... beide paarden ben ik min of meer 'tegen aan gelopen":

Mijn eerste eigen paard kocht ik toen ik 18 was. Hij stond op de manege/stalling waar ik een paard reed voor iemand anders, hij viel me op, gevraagd of 'ie te koop was en dus gekocht !

Op gegeven moment (aantal jaren later) bij toeval een 3-jarige te koop zien staan die me wel aansprak, en gekocht!
Toen ze bijna 4,5 was heb ik mijn eerste paard (liep inmiddels M2) verkocht en heb ik het tweede paard zadelmak gemaakt.
Inmiddels zijn we 2,5 jaartjes verder en mogen we Z1 starten.

Nog geen aankoopplannen voor een ander paard !

Maar moraal van dit verhaal : soms vind je een paard juist als je er niet naar zoekt.Je moet er toch gewoon echt voor vallen en er moet een bepaalde klik zijn!

Daar zit wat in.
Ik denk dat je er dan "sneller" en vind dan als je echt gaat zoeken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:39

Mijn ponies nam ik over van mijn broer.

toen ik voor een paard ging kijken heb ik mijn instructeur gebeld en die had wat hengsten staan voor de hengstenkeuring.

Wezen kijken naar eentje en bij het openen van de box zei ik al laat maar zitten. vond het echt lelijk

Naast dat paard stond een zwarte hengst. Klein dik proppie en ik was op slag verliefd Los laten laten lopen en toen was hij van mij

De dag voor de keuring sloeg hij me nog met gekneusde ribben het ziekenhuis in maar op de dag van keuring hebben we hem na het goedkeuren toch gekocht.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:03

Ik heb vier pony's bekeken, allen nrps-en/new-forest's en merrie's.
Ik wist van te voren al wel dat het een merrie zou willen en een nrps of nf.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:24

Op de eerste dag van mijn "zoektocht" heb ik mijn paard gevonden.
Ben daarna nog een keer of 3 wezen rijden en toen heb ik de beslissing genomen haar te kopen.

Ik ben wel erg blij dat het zo snel gegaan is, moet er niet aan denken dat ik stad en land af moet voor een paard...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:54

Ik heb lang op internet rondgekeken en alles. Met 3 mensen heb ik heen en weer gemaild, 2 daarvan vielen af omdat het voor mij niet echt het gevoel gaf van: daar moet ik gaan kijken!
Bij eentje ben ik wel gaan kijken, was dus de eerste waar ik ging kijken en die heb ik gekocht en daar ben ik nu nog steeds (na ruim 3.5 jaar) gelukkig mee!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:12

ik heb er ongeveer 12 bekeken, van met papieren,zonder papieren, spring,dressuurbloed, groot, klein, jong, oud... uiteindelijk werd het een paardje zonder papieren van maar 1,63... kerngezond, nooit ziek, en een geweldige uitstraling...

kijk je moet ook niet alleen op internet zoeken, gewoon bij stallen langsgaan, ook op momenten dat ze het vooral niet verwachten.... ik ben bij ee hele grote stal wezen kijken ergens bij hazerswoude toen, en toen stond een stagaire naar een ander paard te wijzen ( was een duitse ) met andere woorden van neem dit paard nou niet, maar neem die want anders krijg je problemen, die beesten stonden daar egwoon half gesedeerd, waren zo duf als de pest, niet goed dus... ze doen alles om een beest te verkopen, dus vandaar ook een keer op tijdstippen gaan dat ze het niet verwachten..

verder moet het natuurlijk ook gelijk klikken... en moet je nog maar hopen dat het diertje goedgekeurd gaat worden, mij is het gebeurd dta ik een leuke hannoveraan ruin wou kopen, bleek bij de keuring een hartritmestoornis te hebben, ging 2x onderuit op harde ondergrond longeren, liep met de buigproef kreupel weg met 3 benen .. kijk dan baal je wel....

maargoed, veel succes er nog mee !!!!!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:19

Ik heb deze zomer mijn paard gekocht en ik had eerst voor me zelf al op papier gezet wat ik wilde en wat niet en ben toen gaan kijken op markt plaats en heb wat afgebeld.

ik dacht van nou met mijn eisen vind ik nooit een paard wat ik kan betalen maar er waren er toch een paar die er uitsprongen.

ik heb eerst een bekeken maar die was veelste sterk en kopig voor mij en toen ben ik verder gaan zoeken en toen heb ik Perla gevonden ze stond op marktplaats en ben haar eerst een paar keer voorbij geklikt maar uiteindelijk dacht ik hee dit is wat dus ik bellen, en zijn we er wezen kijken en rijden. de volgende dag opgebeld dat ik met een week weer wilde komen en toen heb ik beslist dat ik haar wilde hebben we waren er de dindags en donderdags is ze gekeurd en ging ze met ons mee naar huis.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:03

Zenith was het eerste paardje waar ik ging kijken .

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:11

Ik wilde als eerste pony echt dolgraag een haf. Dus we zijn naar een haflinger stoeterij gegaan in Arcen, en daar hadden ze 2 haffies die ik mocht uitproberen. Een ruintje van toen 3 of 4, en een merrie van 7. Het klikte gelijk met het ruintje, zo werd hij van mij.
Laterna kwam Shakir, een arabiertje. Mijn ouders hadden hem voor mij gekocht. Mijn zusje ging steeds meer rijden, en ook steeds meer op Ayelt, zodat ik steeds minder mocht. Toen zijn we rond gaan kijken op internet. We moesten de trailer ophalen, en hadden toen een afspraak gemaakt om naar een paard te gaan kijken. Maar het paard zette zijn voeten niet goed neer, en werd ons dus afgeraden door instructrice. De instructrice zei dat ze nog een leuke pony zag staan, de volgende ochtend mocht ik haar proberen, het klikte en we kochten haar.
Nou zijn al die pony's verkocht, en ik wilde graag overstappen naar paard. Dus toen zijn we op zoek gegaan. De dag na Onyx vertrok (naar Friesland) zijn we bij een stal gaan kijken naar een stuk of 6 paarden, de laatste trok mij het meeste aan, ook omdat zij als enige ingereden was. Toen een weekje nog allerlei paarden uitgeprobeerd, naar een handelaar geweest (hij had ook een hele leuke die fijn liep) , maar een week later toch terug geweest naar die zwarte. Ik had er de eerste keer ook op gereden en er was gewoon een klik, maar moest het zeker weten, maar zij was het gewoon, zij moest nog veel leren, en de perfecte maat, lief, ga zo maar door... Heb haar laten keuren en sinds 1 dec 2005 is ze van mij .

Oef best lang verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:26

bij shantal hebben we er daar 2 op stal bekeken
de oma van hivina hebben mijn ouders op een veiling gekocht dus toen meerdere bekeken, daaruit zijn vina gefokt en daaruit hivina, deze hebben we dus niet van te voren bekeken toen ik tivina kocht was ik totaal niet op zoek naar een paard, maar vond het zonde als zei verkocht zou worden aan een ander.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:29

Ik had zomervakantie.. en ik ben samen met mijn vader en een vriendin héél het land afgereisd. Ik denk dat ik rond de 30 paarden gezien heb.
Tulandro was de laatste, ik was gelijk verliefd ondanks dat ik hem toen nog te klein vond.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:15

Bij mij op stal stond een Fjord te koop, daar heb ik op proefgereden. Ik heb nog gekeken bij een E-pony. Maar Indy ben ik eigenlijk tegenaangelopen vlak voor die E-pony. Dus nadat bleek dat die E niet geschikt was voor mij gelijk maar doorgereden naar de manege waar Indy stond.

Ik ga dus wel mee met wat grandeur zegt. Toen Indy mij opviel was ik nog niet eens echt op zoek. Ze liep in de manegeles waar mijn Shet met haar verzorgster in meereden en toen werd ik verlifed.

Useful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:41

Bij mijn eerste paard hebben we alleen in de buurt gekeken. We hebben er toen ook maar 1 bezocht, en zij was gewoon voor ons het ideale paard.

Toen ik weer ging zoeken naar een nieuw paard hebben we in Zuid-Nederland gezocht en in België. (Zelf woon ik in Zeeland)
We hebben 5 paarden bezocht en de laatste die werd het.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:50

Ik heb niet gezocht en wilde eigenlijk pas een paard erbij als we vrij woonde, ik had al een pony. De camping waar we campeerden had een mooie lieve merrie en ik vroeg meer voor de grap of zij te koop stond? Dat was niet zo dus vroeg de boer maar zoek jij een paard?Ik zei nou eigenlijk niet maar komt er ooit iets op mijn pad dan zou het wel leuk zijn,wat zou je dan willen voor soort? Ik zei dan is het een schimmel en de boer wilde wel eens rondkijken, na 2 uur vertelde de boer ik heb iets voor je maar daar hoor ik morgen meer van. S,morgens kwam de boer bij de tent en zei ik heb een schimmel voor je, oeps das wel snel dacht ik.Hij zei je kan nu meteen gaan kijken,ik keek mijn man aan zo van help.We zijn wezen kijken en ik was meteen helemaal verliefd, na een half uur was de koop rond, een stal had ik nog niet dus dat moest ik regelen. Het was een dure vakantie geworden maar spijt heb ik nooit gehad.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:41

Ik vind het heerlijk om al die verhalen te lezen....
valt toch ook weer op, dat er ook veel niet goede mensen / paarden zijn!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:25

Wat bedoel je daar precies mee?

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:51

1e paard: gekocht van de manege waar ik rij (helaas is deze al wat jaartjes dood).

2e paard: was de 4e die we gingen kijken en meteen een klik toen ik hem in zijn box zag staan. Ben er nog altijd heeeeeel blij mee...

3e paard: dat was een lastige, heb er wel 34 bekeken (1 laten keuren maar die werd afgekeurd), maar ook heel Nederland (en een paar in Duitsland) ervoor doorgesjeesd en je wil niet weten hoeveel km dat in totaal was.

Maar het belangrijkste, wel mijn toppertje erbij gevonden.

Toch is dat op zich wel leuk, je komt nog eens ergens en zo zie je wel veel stallen/maneges. Gewoon leuke uitstapjes van maken.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:27

Bij Laura in 1 keer.
Bij Diana in 2 keer.. De eerste keer bij een haflinger gekeken, ( Ik was 9 ) maar hij was een beetje sloom

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:53

Twee jaar geleden hebben we een paard bekeken, het probleem was dat hij tever weg stond en dichterbij hadden we geen plaats.
Vlas heeft mijn vriend voor me gekocht, omdat zij kon blijven staan waar ze stond (5 minuten van huis).
Ik had dus helemaal niets te zeggen, het gevolg van 3 jaar zeuren dat ik weer een eigen paard wil hebben.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:25

- Bij de zoektocht naar Signeur, hebben we er 3 bekeken, en was Signeur de eerste die we zagen.
- Bij de zoektocht naar Kaprice hebben we er 2 bekeken, en was Kaprice de 2e die we zagen.
- Bij de zoektocht naar Moonlight hebben we er 3 bekeken, en was Moon de 3e die we zagen.
- Op de zoektocht naar Tuesday hebben we alleen Tues gezien en gelijk gekocht.
- Op de zoektocht naar Jelma hebben we alleen Jelma gezien en gelijk gekocht.
- Op de zoektocht naar Bambi hebben we alleen Bambamgezien en gelijk gekocht.
- Bij Dancer waren we niet aan het zoeken. Die is ons aan komen waaien

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:42

bij mahara zijn we er bij 1 weesten kijken en die hebben we toen op proef gehad, maar die was kreupel
mahara was de volgende waar we gingen kijken en die hebben we toen gekocht

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:46

Berdientje was de eerste die ik zag, die heb ik meteen gekocht, ik was helemaal weg van haar, opslag helemaal verliefd, en dat is nooit weggegaan.

Tíbrá was de tweede, met de eerste klikte het totaal niet, en toen kwam de eigenaar met haar aanzetten, vanaf het moment dat ik naast haar liep en op haar zat wist ik gewoon dat zij 'de ware' was, mijn moeder had ook precies hetzelfde gevoel over ons 2. Ik ben nogsteeds helemaal gek op haar, en dat groeit nogsteeds elke dag.

Al zie je er 1 of 10.000, als de klik er is, en je hebt er een goed gevoel bij, hoef je niet zo nodig meer paarden te bekijken...