Wie rijdt er ijzerloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re: Wie rijdt er ijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:26

mn pony heeft geen ijzers en rijdt veel buiten. ik draaf ook op de weg. ze wordt ong 2 x per jaar bekapt . ze is al heel vaak bij de smid geweest en dan zei ie dat t niet nodig was.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:35

Mijn paard liep op een hoefijzertje toen ik haar ruim 5 jaar geleden kocht. Ik heb ze er bij de eerste de beste keer dat de hoefsmid kwam onder vandaan laten halen.

Afgelopen zomer heeft ze voor op een ijzertje gestaan en op zich beviel me dat wel. Ze staat voor nl. iets toontredend waardoor zonder ijzers de binnenkant van de hoef altijd slijt/brokkelt. Doordat ik haar om de 8 weken laat bekappen is dit heel goed netjes te houden, ze staat redelijk recht op haar benen, maar met een hoefijzer stond ze nog net iets netter op haar hoeven. Ondanks dat ze overdag altijd op een betonnen ondergrond staat, moet ze toch om de 8 weken worden bekapt. Niet alleen omdat ze dan lange tenen heeft, maar ook om de hoefvorm en de stand goed te houden.

Als ik eens buiten rij, ga ik over de weg omdat de bermen hier dramatisch slecht zijn. De hoeven slijten niet dramatisch veel, maar ik geloof dat ik niet elke week naar buiten kan.
Ik spring niet met haar op gras, deed ik voorheen wel zonder ijzers. Maar omdat 't springen op de wedstrijden over het algemeen niet goed gaat, doe ik alleen nog maar een poging tot springen op zand. Ik ben er nog niet over uit of ik haar dit jaar weer op een ijzertje laat zetten voor. Ik denk dat 't van de inhoud van mijn beurs af gaat hangen. Als 't goed is moet ik wel kunnen dressuren op blote voeten.

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:42

Mijn verzorgpaard is ijzerloos en wordt natuurlijk bekapt. Dit bevalt prima, de hoeven zien er keurig uit en slijten niet snel. Hij wordt niet belachelijk veel bekapt, ik denk zo'n 1 x in de 2 maanden.
Mijn kleintje , daar wordt niet op gereden en is ook ijzerloos. Hij moet een keer in de twee maanden, het verschilt soms wel.

Clijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:39

t ligt helemaal aan de hoeven van het paard zelf of het je bevalt. Als t zonder hoefijzers kan dan zou ik dat zeker doen. Dan kunnen ze buiten in de sneeuw en glijden ze niet zo snel uit bij nat weer bijvoorbeeld. Romero (mijn jongste pony) heeft geweldige hoeven en absoluut geen ijzers nodig. Z'n hoeven hebben een mooie vorm, pikzwart/geen wit, hard en ze brokkelen/scheuren niet. Hij hoeft ook niet vaak gekapt te worden. Echt geweldig die spaanse hoeven!!
maar ik heb ook nog een Nrps pony en een paard bij mij thuis staan. De hoeven van die pony blijven veel mooier met ijzers eronder.. haar hoeven zijn gewoon niet zo sterk. De hoeven van dat paard dat wij hebben MOETEN gewoon ijzers hebben. Haar hoeven zakken gewoon uit en beginne enorm te brokkelen/scheuren...

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:23

mn paard loopt ook lekker op blote voeten,
hij heeft super harde hoeven.
rijd ook veel buiten maar ze slijten amper.
de hoefsmid komt ong 1 keer in de 3 maanden,
en dan hoeft hij ze eigenlijk alleen wat bij te vijlen.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:17

Mijn verzorgpony heeft ook lekker blote voetjes!
Silvana heeft goede hoeven, die niet snel slijten.
Ik loop best veel op asvalt, en dit gaat gewoon goed.
De smid komt wanneer het nodig is, meestal zo 1 keer in de 2 1/2, 3 maanden.