hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Villa

Re: hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:12

Ik denk dat ik zo ongeveer 15min aan het poetsen ben voordat ik ga rijden. Gewoon even goed rossen waar het nodig is en dan harde en zachte borstel er overheen, hoeven uitkrabben manen en staart onwarren en antieklit er in.
Pas een paar dagen voor een wedstrijd ( of andere belangerijke dingen) krijgt ze de uitgebreide poetsbeurd, dan word ook haar staart, hoeven en benen gewassen.
Na het rijden doe ik meestal alleen hoevenuitkrabben en borsteltje er overheen.

roomsoes17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:22

ik poets haar altijd best wel goed... aangezien ze bont is en ik niet van vlekken hou die er niet zijn;)en als het weer het even toelaat was k vaak haar staart 2x per week

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:43

Há maat.

Bij mij ligt het eraan hoeveel tijd ik heb.
Voor de wedstrijd kan ik goed een half uur aan het poetsen zijn (exl. vlechten en al die dingen).
Maar ligt er ook aan of ze vlekken heeft van de stront enzo, dan ben ik zowiezo al langer bezig.

Meestal poets ik niet zo intensief, ik haal de vuile plekken weg, zorg dat de plek van het zadel schoon is. Onder de buik, hoofd, benen, kont en that's it.
De haren kunnen toch niet platter dan plat.

De strontvlekken of zandvlekken op zijn kont ros ik er meestal af de rest doe ik met de harde en zachte borstel en zijn hoofd met de geitenborstel.
En dan nog ff zijn hoefjes.

Opzich ben ik nie vaak langer bezig dan een klein kwartiertje.
En als ik haast heb 5 min.

Edit: in de zomer vind ik het wel lekkerder/leuker om er langer mee bezig te zijn. Dan heb ik ook altijd het idee dat ik meer tijd heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:49

daffodil schreef:
Ik borstel niet.....of nauwelijks. Als ik gewoon ga rijden, mik ik het zadel er zo op. Met een wedstrijd wil ik er dan nog wel net een borstel overheen halen, maar dat is ook zo ongeveer alles wat ik doe.

Stro in staart maakt me niet zoveel uit, haal t ergste weg en met een wedstrijd spuit ik er glansspray in.

Ben nooit een poetser geweest en zal t nooit worden......

Heeft je paard wel een deken op dan?? Lijkt me toch dat als ie onder het zand de wei uit komt dat je dan ff het zand onder het zadel weg haalt??

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:54

In de winter poets ik niet zo lang, ze heeft dan ook een deken op en is eigenlijk niet vies. Ik haal even een borstel over haar hoofd en de plaats waar het zadel ligt. Een keer in de week poets ik haar wel even helemaal. In de zomer poets ik uitgebreider. Als ze in de rui is rosborstel eroverheen zodat de haren en het vuil goed loskomen. Dan poets ik elke keer ongeveer een half uurtje.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:34

Ik moet buiten opzadelen, dus met dit weer zorg ik dat ze zo weinig mogelijk zonder deken moet stilstaan, dus dan doe ik alleen de plekken waar het zadel en hoofdstel overheen komt.
In de zomer poets ik veel langer, vind ik heerlijk! En voor een wedstrijd ben ik ook wel een uur bezig.. (Dagmar is geen schimmel, maar een fjord, dus ook lekker licht )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:27

Iedere dag met een ijzeren roskam en daarna zachte borstel. Manen en staart worden uitgeborsteld met een gewone "mensenborstel". Na het rijden ff de zweetplekken wegpoetsen, voeten wassen en dan op stal.

Dit is dagelijks ritueel, en kost totaal misschien 5 minuten tijd. Ik snap niet hoe je een half uur lang je paard kan poetsen.

Door die ijzeren roskam, gaat je paard extreem glimmen. Mits je het dagelijks doet, resultaat zie je vaak na een maand.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:28

Half uur is zo voorbij hoor Pipo
Snap ook niet hoe ik het doe, maar krijg het elke keer weer voor elkaar

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:32

Na het rollen, borstel ik hem af met een harde borstel, voordat zijn deken erop gaat.
Voordat ik ga rijden is het meestal rosborstel, harde borstel en de hoefjes uitkrabben en dan het zadel erop. Soms als ik tijd over heb dan doe ik het rustig nog een keer maar dan heel uitgebreid. Over zowel mijn verzorgpaard als eigen pony gaat minstens 1 keer per dag een borstel heen.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:35

ik borstel een kwartier tot een half uur voor het rijden en dan soms na het rijden ook nog een kwartier

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:47

Ik ga er met een rosborstel en een harde borstel overheen, het hoofd doe ik met een zachte borstel. Daarna de hoeven en klaar is kees. Aan de manen en de staart doe ik niks, behalve als het er te erg uitziet om voor de dag te komen.

Daarmee ben ik denk ik een minuut of 10 bezig, langer eigenlijk niet.

Na het rijden gaat er soms een borstel over de zweetplekken onder het zadel.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:03

eigen paard:
Eerst met de rosborstel overal, extra hard over de bil en broekspieren (vooral als het koud is)
dan met een rubberhandschoen over het hoofd en benen
dan hardeborstel overal behalve hoofd
en dan met een superrrrr zachte borstel overal ook hoofd uiteraad.

Ik ben ook zo een half uurtje bezig met klaarmaken/opzadelen..

stagepaarden:
hetzefde verhaal alleen geen harde borstel tussen door..

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:08

Poets voor het rijden ongeveer 20 minuten, afhankelijk van hoe vies ze is. Nu in de winter staat ze onder een deken en ze is geschoren, dus ik ben meestal snel klaar. Hoefjes uitkrabben, manen met een harde borstel en klaar. Staart pluis ik 1 x per maand met mijn handen uit (ik haal wel altijd de strootjes eruit), ze heeft een tamelijk dun staartje dus daar wil ik niet te veel aan kl**ien, dan blijft er niks over...
Na het rijden borstel ik niet, kijk wel de hoeven nog even na en als het niet te koud is spuit ik haar benen af om al het zand te verwijderen.

In de zomer wordt ze na het rijden altijd helemaal afgespoten en dat scheelt dan de volgende dag gelijk weer met poetsen.

En, oja, knuffelen doe ik de hele tijd, voor het rijden, na het rijden, tijdens het poetsen, als ze staat te eten...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:11

Verschillend, de ene keer heb ik zin om hem goed te poetsen de andere keer snel een borstel erover heen.
Nu hij in de rui is doe ik hem wel even goed rossen, dan ben ik er eerder vanaf

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:17

spokey schreef:
Ik ben over het algemeen niet echt een lange poetster. Meestal alleen als ze aan het verharen zijn

Ik ook niet, en mijn pony is ook nog eens geschoren dus af en toe een borstel en thats it .
Hoeven uitkrabben en staart uitpluizen doe ik wel altijd, maar alleen een streek met een zacht borsteltje is op die van mij genoeg.