Kan ik het betalen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Kan ik het betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:05

TS: hoe kan je nu al tuig voor het paard hebben als deze pas 2,5 is?
Ik denk trouwens best dat je het kan redden, je hebt er goed over nagedacht.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:20

@ de TS .. dat is wel beter dat je ouders je rijbewijs betalen ,, maar stel dat je nu 2 of 3 x zakt betalen ze dat ook allemaal ???
ik zelf ben 2 x gezakt ... hoop geld aan uit gegeven .. moet er nu ook niet meer bij nadenken...

ik hoop voor je dat het bij jou financieel allemaal lukt.. en strax met examen en werk etc..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:26

Tulandro schreef:
Ligt er een beetje aan waar je woont he! Hier rond Rotterdam is de stalling erg duur. Ik betaal op dit moment 225 euro, en dat is echt aan de goedkope kant. Dus tel daar je dierenartskosten, hoefsmid, penen etc bij op.

Dat heb ik gehoord ja..
Ik ken iemand en die betaald voor 2 paarden rond de 700 euro in de directe buurt van Rotterdam..

Mijn vriend woont zelf in de Hoekse Waard, Zuid Beijerland. En als je ziet hoeveel mensen uit de randstad daar hun paard stallen of les nemen omdat het daar in de directe omgeving gewoon niet te betalen is moet je daar echt wel een lot hebben wil je daar een paard kunnen houden

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:28

Ik denk dat het allemaal wel goed komt, zeker als je ouders hebt die bij willien (kunnen) springen mocht er echt wat zijn. Ik denk dat je later spijt krijgt als je het niet doet.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:36

Ik ga mee met het meerendeel hier en denk ook dat je er iets te makkelijk over denkt. Op dit moment heb je (naast je paard dan, als je hem toch koopt) geen verdere vaste lasten. Dan moet je het ook wel kunnen redden. Daarnaast vind ik persoonlijk dat je er een beetje teveel vanuit gaat dat je ouders wel bij zullen springen. Zij moeten het natuurlijk op het moment dat je paard iets gaat mankeren ook financieel willen en kunnen trekken natuurlijk.

Nu heb je geen vast inkomen en geen vaste lasten. Je geeft aan dat je straks full time wilt gaan werken en dus meer gaat verdienen. Dit is natuurlijk ook zo, maar je krijgt dan ook MEER vaste lasten over je heen. Wat dacht je als je straks op jezelf wilt gaan wonen? Tegenwoordig is een huisje ook niet meer zo grappig.
Ikzelf woon nu ook nog thuis en heb geen huis om te betalen. De rest (paard,auto, verzekeringen, kleding, af en toe wat boodschappen etc. etc.) betaal ik allemaal zelf. Nu ben ik bezig met een huisje en reken me ook helemaal blind om te kijken of dalijk niet de maand een week langer is als mijn salaris.

Wil hier dus even mee aangeven dat je hier echt heel erg goed over na moet denken. Het is immers niet een fiets die je koopt en zomaar even verkoopt als achteraf toch blijkt dat het niet te betalen is.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:39

sjietaah schreef:
Tulandro schreef:
Ligt er een beetje aan waar je woont he! Hier rond Rotterdam is de stalling erg duur. Ik betaal op dit moment 225 euro, en dat is echt aan de goedkope kant. Dus tel daar je dierenartskosten, hoefsmid, penen etc bij op.

Dat heb ik gehoord ja..
Ik ken iemand en die betaald voor 2 paarden rond de 700 euro in de directe buurt van Rotterdam..

Mijn vriend woont zelf in de Hoekse Waard, Zuid Beijerland. En als je ziet hoeveel mensen uit de randstad daar hun paard stallen of les nemen omdat het daar in de directe omgeving gewoon niet te betalen is moet je daar echt wel een lot hebben wil je daar een paard kunnen houden

Dit is inderdaad waar. Het ligt er helemaal aan waar je staat. In de regio Rotterdam en omstreken, betaal je groen en geel aan de stalling. Ikzelf stal mijn paard dan ook nog vrij goedkoop als ik de stallingen in mijn omgeving vergelijk.

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:57

Ik zeg altijd maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt!

Aan alles kleeft risico's.. Je kunt ook een auto kopen die stuk gaat en waar je vervolgens zo even 800 euro aan de garage moet betalen.. zou je daarom geen auto kopen?

En wat betalen sommige mensen een hoop geld aan de verzekering!!
Ik betaal nog geen 120 euro per JAAR en ( helaas) is mijn pony al 5 keer geopereerd ( tumoren) in Dierenkliniek Utrecht en heb ik alle 5 keer netjes al mijn geld terug gekregen van de verzekering ( paar duizend euro!!)
Ook ik heb geen eigen trailer, maar voor 40 euro per dag huur je er een en als je iemand kent met een auto met trekhaak en als die wil rijden ben je toch ook gered..

Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was!!

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:58

@ dreamer6.. goedkope auto verzekering heb jij !!

heb je oudere auto ofzo ?? ik betaal 60 euro in de maand :S

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:13

Dreamer6 schreef:

Aan alles kleeft risico's.. Je kunt ook een auto kopen die stuk gaat en waar je vervolgens zo even 800 euro aan de garage moet betalen.. zou je daarom geen auto kopen?

Ik betaal nog geen 120 euro per JAAR en ( helaas) is mijn pony al 5 keer geopereerd ( tumoren) in Dierenkliniek Utrecht en heb ik alle 5 keer netjes al mijn geld terug gekregen van de verzekering ( paar duizend euro!!)
Ook ik heb geen eigen trailer, maar voor 40 euro per dag huur je er een en als je iemand kent met een auto met trekhaak en als die wil rijden ben je toch ook gered..

Tuurlijk zitten overal risico's aan. Ikzelf wil er wel zeker van zijn dat ik het wel kan betalen als er wat gebeurd. Mijn instelling is niet van, "we zien wel waar het schip strand". (controlfreak misschien ). Het gaat hier natuurlijk wel om een levend wezen. Zelf heb ik mijn paard gekocht met de instelling dat ze dus ook gewoon kan blijven en niet met de instelling, als het te duur is verkoop ik haar toch gewoon.
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren in je leven waardoor het financieel nietmeer haalbaar is, dan is het ook niet anders, maar als je net als de TS nu eigenlijk al elk centje om moet draaien om ALLEEN al je paard te kunnen onderhouden en NOG GEEN vaste lasten hebt, dan zou ik er dus echt nog even zes keer over nadenken.

Jij geeft een voorbeeld een auto met een reparatie van 800 euro. Als je die 800 euro op dat moment niet hebt, is het heel simpel en laat je auto even staan tot je het geld wel hebt. Een paard (levend wezen) is toch even iets anders. Als die ziek is en je hebt het geld niet. Kan je niet even zeggen "Dit komt volgende maand wel"

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:18

Als ik eerlijk mag zijn hou ik mijn hart vast.

Het paardje is nog maar 2.5 jaar en volgens mij kun op zo'n jong beestje nog helemaal niet echt rijden.
Je praat over dat je het tuig ed. allemaal hebt maar je kunt pas als hij volgroeit is zien of dit allemaal passend is.

Ik zie in je verhaal ook nergens dat je rekening hebt gehouden met de kosten voor de aankoop.

Denk er aub goed over na.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:24

Je hebt gaan vast inkomen en kun je dus niet met zekerheid zeggen dat je de financiele zorg op je neemt voor een levend wezen.....
Ik ben dus van mening dat je dit niet moet doen. Ik werk full-time en woon samen en nog heb ik aan het eind van mijn salaris nog eens tukje maand over. Ik ga zeer zelden uit en koop geen of weinig nieuwe kleren. Al het geld gaat op aan paard, stalling en extra's....

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:30

Ik ben het ook eens met sommige onder ons. Je ziet alles wel rooskleurig.

Ik wilde al 15 jaar een paard, en mijn ouders hebben het altijd tegen gehouden. Ik ben daar toch wel blij om. Ze zeiden dat ik eerst zelf financieel op eigen benen moest staan. Ik heb in die jaren ook veel meer geleerd over de financiele wereld, ik denk omdat jou ouders veel betalen, jij nog niet beseft hoeveel alles kost. Als ik dit voorgestelt zou hebben op die leeftijd, hadden mijn ouders gezegd, als je dat kan betalen dan stoppen wij ook met rijlessen, schoolkosten.

Ik ben nu 24 en ik ga dit jaar afstuderen. (Ik heb wel al een vaste baan) Ik woon samen en betaal dus ook de rekeningen, boodschappen, vaste lasten etc. Ik ben eind vorig jaar (2005) gaan zoeken en vond al heel snel mijn paard.
Omdat ik al aardig wat gespaard heb kon ik er toch wel aan beginnen. Ik denk dat ik er nu veel meer plezier in heb aangezien ik zo lang heb moeten wachten. (eindelijk is het zover, denk je dan).

Ik heb tot nu toe niks gehad dus 175 stalling p.m en 2x hoefsmid that's it. Hierdoor heb ik wel een nieuw zadel en toebehoren gekocht. Volgende week staat de tandarts op de stoep.

Het paard is 2,5 jaar? Dan komen er zeker nog een hoop spullen bij, en wat dacht je van begeleiding? Ik wil je nog even een verhaal vertellen. Pas geleden sprak ik een vrouw en het ging ook over de kosten. Haar paard was heel sterk en had nooit wat. Nou een week later (toen het dus zo gesneeuwd had) was hij uitgegleden in de wei en liep hij kreupel. Nu 2 operaties verder zijn er nog steeds botsplinters te zien op de foto, en is zij heel wat euro's lichter. Tuurlijk kun je het op afbetaling doen, maar het zal toch betaald moeten worden. Dat geldt ook voor je ouders, ze kunnen het wel voorschieten, maar je zal toch moeten terug betalen. Ik vind dat zij er 100 % achter moeten staan.

Mijn advies is toch, wacht nog die paar jaar, wacht tot je een baan (=vast inkomen) hebt en financieel alles zelf kan betalen. Paarden zijn er genoeg. Zoals hierboven al een keer gezegd is: Als ik alle paarden zou kopen waar ik een band mee had, dan zou ik ook een manege kunnen beginnen.

Veel succes

Dreamer6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:30

MaSbeL schreef:
@ dreamer6.. goedkope auto verzekering heb jij !!

heb je oudere auto ofzo ?? ik betaal 60 euro in de maand :S

Als je het goed hebt gelezen zie je dat het over een PAARDEN verzekering gaat!!!

( en nee ik heb geen oude auto)

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:36

Dreamer6 schreef:

Waar ben je verzekerd??

Erg netjes van de verzekering... ff offtopic; gaat het nu weer met je paardje?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:39

Paard kopen is het probleem niet. Als je dat eenmaal hebt gedaan, komen de kosten pas!
Denk er goed over na, en reken even uit hoeveel je per maand moet gaan betalen etc..!

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:44

hardi schreef:
Dreamer6 schreef:

Tuurlijk zitten overal risico's aan. Ikzelf wil er wel zeker van zijn dat ik het wel kan betalen als er wat gebeurd. Mijn instelling is niet van, "we zien wel waar het schip strand". (controlfreak misschien ). Het gaat hier natuurlijk wel om een levend wezen. Zelf heb ik mijn paard gekocht met de instelling dat ze dus ook gewoon kan blijven en niet met de instelling, als het te duur is verkoop ik haar toch gewoon.
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren in je leven waardoor het financieel nietmeer haalbaar is, dan is het ook niet anders, maar als je net als de TS nu eigenlijk al elk centje om moet draaien om ALLEEN al je paard te kunnen onderhouden en NOG GEEN vaste lasten hebt, dan zou ik er dus echt nog even zes keer over nadenken.

Jij geeft een voorbeeld een auto met een reparatie van 800 euro. Als je die 800 euro op dat moment niet hebt, is het heel simpel en laat je auto even staan tot je het geld wel hebt. Een paard (levend wezen) is toch even iets anders. Als die ziek is en je hebt het geld niet. Kan je niet even zeggen "Dit komt volgende maand wel"

Tuurlijk kan een paard iets krijgen en is het een levend wezen dus zet je niet aan de kant maar wat ik bedoel te zeggen is dat er aan alles risico kleeft. ( en ik zou mijn auto niet laten staan )
Als zij het echt graag wil en er veel voor over heeft en ook beseft dat ze ook in moeilijke tijden voor het paardje klaar moet staan waarom zou ze het dan niet doen??
Ik heb mijn pony 10 jaar geleden gekregen van mijn ouders ( toen zat ik nog op de middelbare school..) en heb altijd alles zelf betaald. Ook toen ik 5 jaar geleden op mezelf ging wonen moest ik het zelf betalen. Het is echt niet altijd makkelijk geweest, heb ook zonder huis en werk gezeten etc., maar mijn paardje is niets tekort gekomen. Ik wilde dat zij het goed had en nam zelf met minder genoegen. Dat is iets wat je er voor over moet hebben en anders moet je er niet aan beginnen. Mijn paardje hoort bij mij en zou haar nooit kunnen verkopen ( al is het alleen al door haar ziekte).

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:48

Jamezy schreef:
Dreamer6 schreef:

Waar ben je verzekerd??

Erg netjes van de verzekering... ff offtopic; gaat het nu weer met je paardje?

Ik heb haar verzekerd bij AMEV Hippo, is nu trouwens Hippo Zorg geworden
Erg goede verzekering, kan ik beslist iedereen aanraden!

Het gaat op dit moment goed met mn pony, al mist ze sinds de laatste operatie in september een oog en is de kans dat het weer terug komt steeds aanwezig.. Maarja ik blijf positief denken!!!

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:07

Voor zover ik het verhaal begrijp zij de ouders ertegen en vinden ze dat je het niet kan bekostigen.

Het is dus helemaal niet zeker dat je ouders voor hoge kosten zullen opdraaien.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:15

Het lijkt mij een risico. Ik heb zelf op medisch gebied het een en ander meegemaakt met mijn paarden en heb er gelukkig wel altijd alles aan kunnen doen qua behandelingen enzo. Die kosten lopen gewoon hoog op, verzekerd of niet.

Je moet je dus serieus afvragen of je de financien hebt om in geval van ziekte je paard te laten behandelen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik mijn paard op moest geven simpelweg omdat ik de behandeling niet kon betalen.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:57

als je alle steun hebt van je ouders en je wilt er 100% voor gaan dan red je het !

met een beetje geluk is je paardje gezond en heb je de dierenarts niet veel nodig.

als je ouders idd bij willen springen als het nodig is, als ik het zo lees is dat wel hun bedoeling als jij laat zien dat je het verder zelf kan betalen, dan is het toch ideaal!?

mijn ouders hebben me altijd gezegd: als je op jezelf woont dan zi eje maar wat je doet, nou dat heb ik gedaan, ik ging op mijn 17de het huis uit en vrij snel daarna kwam mijn eerste paardje.

mijn ouders waren erg trots op mijn doorzettingsvermogen en toen het nodig was hebben ze me gesteund waar ze konden

succes !! ik zou er voor gaan als ik jou was !

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:41

Als je het navraagt op een forum, heb ik zo´n vermoeden dat je zelf twijfelt. En terecht natuurlijk. Je hebt naar mijn inzien echt een minimaal bedrag dat je kunt besteden. Tot volgend jaar januari heb je maar liefst 3500 euro te besteden (heb het nagerekend en ruim afgerond)..

320 euro per maand voor je paard als je tenminste de aanschaf niet meerekent en die dus 0,00 euro zou zijn. En als je vergeet dat je geld uitgeeft aan uitgaan in het weekend, benodigdheden voor school, telefoonrekening, verjaardagen van mensen om je heen waar je cadeautjes voor koopt etc.

Je koopt een jong paard, moet beleerd worden onder begeleiding (denk aan lessen die geld kosten), je paard moet ergens staan. Dierenartskosten als je paard kreupel is of ziek.. Entingen, hoefsmid enz. Verzekering..

Vanaf januari zeg je te gaan werken, niet veel mensen hebben direct na hun studie een goede baan gevonden. Kun je het je permitteren als je een maandje werk zoekt en geen inkomsten hebt?

Je bent niet de enige thuis, je ouders betalen veel voor je (kleding, rijlessen strax) dan is het best logisch als zij zeggen dat hun bijdrage een keer stopt, jij zal niet meer krijgen dan je zus.

Ik vind je gedachtegang erg onrealistisch.. Overleg met je ouders, daarmee had je gelijk al laten zien dat je verstandig en bewust je afweging wil maken. Nu lijkt het alsof je in een opwelling heb bedacht het paard te gaan kopen door eerst met de eigenaar te praten.

Ik ga ook niet eerst naar een makelaar over huizen en prijzen discussieren alvorens ik heb gekeken naar mijn besteedbare budget..

Afijn, denk er nog eens over. Neem de tijd om te overleggen met je ouders en ook met de eigenaar en neem de tijd om kosten te zoeken van stalling etc. Maak afspraken dus. Als blijkt dat je ouders 100% achter je staan daarna, dan heb je financiele zekerheid en is het de overweging waard..

p.s. verkoop van je verzorgpaard is niet einde van de wereld. Je bent niet de enige die dat overkomt..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:20

Ik denk eerlijk gezegd dat je het wel redt. Ik zelf ben 18 en heb nu 2 jaar mijn paard, en betaal bijna alles zelf. Eén keer naar emmeloord geweest dat mijn ouders het voorschoten en ik heb het later terug betaald.

Nou is bij ons in het noorden de stalling wel goedkoper en gaat mijn paard niet op stal. Ik betaal in totaal voor weidegang 87,- mijn paard staat niet op ijzers en gaat 1 x in de 3 maand naar de hoefsmit enz. Ik heb zelf zo'n 300 te besteden.

Ik kan idd nu ook niet op mezelf wonen en geen auto betalen, maar het is maar net wat je er voor over hebt!!

Ik zal idd zoals meer zeggen goed overleggen met je ouders dat ze 100% achter je staan
suc- 6

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:08

Je redt het niet wat doe je bij onvoorziene kosten? Dan kan je niet zeggen laat mijn paard maar ziek ik heb het geld niet. Ik krijg net weer een veearst rekening van 550 euro, foutje van de hoefsmit. Ik hoop maar dat ik het in termijnen mag betalen.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:14

ik vindt dit van die dome vragen sorry
als je al twijfelt begin er dan niet aan

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:17

Ik heb ook mijn pony op m'n 17e gekocht - ik zou het nét redden allemaal. Mijn ouders zouden me helpen als er onvoorziene kosten zouden komen - geluukig nooit nodig gehad...

Je moet er wel een hoop voor laten - dat moet je goed bedenken of je dat wil én kan.

Ik zou meer moeite hebben met een 2.5 jarige kopen als 1ste paardje - maar dat is ook je eigen keuze...

Bij twijfel = niet doen

succes!