paard bij huis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:02

amondi schreef:
Een alleenstaand paard is nooit ideaal. Wij zijn dan ook nog iedere dag blij met dit weiland:

Er zijn schapen en koeien naast en zijn paardenvriend Pino kan hij zien staan.
Maar bij rampzaligweer is hij thuis, we hebben een inloopstal met een paddock van 10 x 10 meter. En eigenlijk wordt er iedere dag wel mee gereden.

Het enige wat ik namelijk jammer vind in jouw verhaal is dat je paard verplicht in zijn stal moet als jij weggaat. Waarom? Alleen voor dat hinneken? Ik zou zeggen, paddock in orde maken, stroomdraadje zetten en lekker buiten laten met een flinke pluk hooi. Of is je paddock net zo klein als je stal?
Als je dan moet schipperen met een alleenstaand paard, dan igg proberen zoveel mogelijk ruimte te geven.

Dit heb ik ook. Mijn pony staat alleen op 2 hectare weiland. Maar ze kan een kudde shetlanders zien naast haar, en ze kunnen ook net aan elkaar snuffelen. Ik had het graag anders gewilt.. maar dat gaat helaas niet.

LadyF

Re: paard bij huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:18

Nou wat een antwoorden zeg. Kom op, een paard kan best alleen!
Jullie doen net of het paard alleen egens staat weg te kwijnen omdat er nooit iets of iemand komt of langs loopt.
Zolang er genoeg aandacht aan besteed word gaat het prima.
Ik heb de mijne ook alleen en vermaakt zich uitstekend.
Jou paard moet denk ik gewoon even wennen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:12

ik heb die van mij ook bij huis staan.. (alleen)
en in het begin hinnikte ook zoveel.. Ik heb er gewoon geen aandacht aan besteed, en nu doet ze het niet meer zo veel..
Denk gewoon dat ze een beetje eenzaam zijn..
Maar je kan niet alles hebben hè
1 paard & stal is al duur genoeg

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:21

Toen mijn paard aan huis kwam staan, had ik eigenlijk al besloten dat er een pony bij moest (mijn geit kon toendertijd niet gelijk meeverhuizen, anders was die meegegaan). In eerste instantie wilde mijn vriend proberen of hij alleen kon staan, maar hij ging onwijs aan ons hangen. Als hij ons zag dan stond hij te gillen. Toen hebben we een kleine mini gekocht en daar is hij nu een kudde mee. Wij hebben een redelijk grote stal en een paddock en dat gaat hardstikke goed. Van de zomer is zelfs de geit naar huis gekomen en nu staan ze er met zijn drietjes. Je hoeft dus geen aparte stallen te hebben om een extra pony te kopen. Natuurlijk moet je wel het geld hebben voor een extra pony. Maar een geitje kost echt niet zoveel. En natuurlijk moeten ze eerst even aan elkaar wennen, maar na een paar dagen gaat dat vaak hardstikke goed.

Mijn paard gilt ook als ik met de mini wat ga doen.... of mijn buren er last van hebben? Ik weet het niet, dan moeten ze het maar zeggen. Maar ik ga bijvoorbeeld natuurlijk niet op zondagochtend lekker wandelen met de mini....

Ik zou toch proberen om een klein stalgenootje te vinden......

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:16

Dat krijg je dat inderdaad ja. Dat als je met de een wat gaat doen, de ander de boel bij mekaar schreeuwd...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:23

LadyF schreef:
Nou wat een antwoorden zeg. Kom op, een paard kan best alleen!
Jullie doen net of het paard alleen egens staat weg te kwijnen omdat er nooit iets of iemand komt of langs loopt.
Zolang er genoeg aandacht aan besteed word gaat het prima.
Ik heb de mijne ook alleen en vermaakt zich uitstekend.
Jou paard moet denk ik gewoon even wennen.

Klopt, een paard KAN alleen. Heeft de mijne ook 3 jaar moeten doormaken en die kwam uit een vrij grote groep paarden, toen ik haar kocht. Toch was zij zo gewend alleen.

Maar ik blijf erbij, ondanks dat mijn paard lang alleen heeft gestaan, dat ze blijer is nu er een maatje bij staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:05

Ik kan ook alleen

Alleen of kun je na na 3 jaar isolatie vast naar het gekkenhuis brengen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:13

Nou ja, je eigen mening dan maar achter na gaan want de meningen verschillen hier sterk.
En je rijd toch vaak met je vriendin en haar paard? Ik zou me er geen zorgen over maken.
Succes met je beslissing!

LadyF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:16

runningkawa schreef:
Ik kan ook alleen

Alleen of kun je na na 3 jaar isolatie vast naar het gekkenhuis brengen

Ik wil niet vervelend zijn maar het gaat hier toch niet om een isolatiestal??? Of heb ik het niet goed begrepen?

Ik heb mijn paard nu in de 3 wintermaanden bij een pensionstal maar of ze daar zo heel veel gelukkiger is.... Nee, niet dat ik aan haar kan zien.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:20

LadyF schreef:
Nou ja, je eigen mening dan maar achter na gaan want de meningen verschillen hier sterk.
En je rijd toch vaak met je vriendin en haar paard? Ik zou me er geen zorgen over maken.
Succes met je beslissing!

Je zegt dat de meningen hiersterk verschillen. Nou dat valt nog wel mee hoor, want er zijn er maar een paar die zeggen dat het wel kan en die hebben zelf hun paard alleen staan, dus die zijn niet opjectief. Zelf zijn er mensen die hun paard alleen hadden staan, die zeggen dat toen ze eenmaal een paardje erbij hadden staan, hun eerste paard veel gelukkiger was.

Dus eigenlijk is het simpel : zet je paard niet alleen, maar zorg voor een maatje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:24

Maar wel isiolatie van soort genoten.

Gooi mij maar op een onbewoondeiland, met een hond en kat en paard.
Denk dat ik daar na jaren ook niet lekker af kom.

(zo mijn stelling duidelijker? )

En over je pensionstal.
Daar kan ik zo niks over zeggen, maar je hebt verschrikkelijke.
Waar ze niet buiten komen enz enz.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:11

daar ben ik het helemal mee eens.
ik heb ooit een paard gekocht van mensen die haar ook alleen hadden staan,ging prima werd er gezecht.
je wilt niet weten hoe dat paard is veranderd [ten gunste] toen ze bij mij op stal kwam en dus paarden bij haar had.
wat een wereld van vrschil!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:34

Ik denk dat je paardje in het begin gewoon nog wat moest wennen. Tenslotte is het een hele verandering voor hem (haar?). Toen Memuska van de manège naar huis kwam vond ze het in het begin ook gek!
Over dat alleen staan: ik denk dat het van paard tot paard afhangt. Memuska kan ik absoluut niet alleen laten, die breekt alles af. Als Maykel gaat rijden gaat zij op stal omdat ze anders de wei afbreekt, maar dan gaat ze de hele tijd zenuwachtig staan doen en gaan roepen. Omgekeerd gaat het beter: als ik ga rijden zet ik Maykel ook wel op stal, maar hij trekt zich er niet veel van aan. Hij hinnikt wel eens als we vertrekken en terugkomen maar verder staat hij rustig hooi te knabbelen.
Sinds vorige week heb ik een kat er bij, mss dat die wel wat gezelschap kan zijn voor Mushje, wie weet.
Succes met je paardje.

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:29

Hier in de buurt staan er 2 paardjes alleen waar ik bijna iedere dag langskom, deze paarden staan alleen in een weitje en er staan zelfs paarden NAAST in een weiland, nog NOOIT heb ik deze paarden zo gelukkig gezien als de paarden die ernaast staan.

Ze staan maar wat te suffen vaak, een beetje lammig zijn ze en de 1 kijkt amper nog op als er een paardje langskomt wandelen (ik bijvoorbeeld)

Onze paarden staan gezellig samen te eten, te etteren, te rennen, maar deze paarden zie je zelden met de oortjes naar voren.
Ik zie ze bijna altijd alleen maar sukkelen.

Misschien dat sommige paarden het geweldig vinden alleen (wat ik haast niet kan geloven) maar degene die ik alleen zie staan, vind ik er niet gezond uitzien.

Dit zie ik trouwens ook vaak gebeuren op van die plekken waar mensen zelf hun groente verbouwen en daar dan een HEEL klein stukje afzetten voor een pony/paard.
Je ziet ze vaak langs de snelweg/spoor...

Mijn pony moet ook niks hebben van andere paarden, kan makkelijk alleen in stal, is geen kroelpony niet met mij en ook niet met paarden, maar zodra ze alleen in de wei staat (WEL MET KALFJES) begint ze na 10 minuten toch wel te hinniken naar de anderen, terwijl ze daar echt NIKS mee heeft, ze is er eerder bang van als ze te dicht in de buurt komen.

Kijk, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar aan al deze berichten van mensen kun je toch wel een conclusie trekken.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:48

hey,

Mijn paard stond voorheen ook alleen op stal. Opzich ging het wel goed maar ze begon aan de balken te eten. Voor de gezelligheid hadden we er een geit bij gezet maar dat ging helemaal niet. Het zoontje van de eigenaar had een konijn gekregen en die kwam voor bij haar box te staan en toen was het over. Ze vondt het konijn hartstikke leuk. Misschienis het wat voor je. Zie ook berichten van dat een paard een kudde dier is en dat is ook wel zo maar mijn paard kan zeker niet bij andere staan want ze trapt ze helemaal kapopt.

succes ermee

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:03

niet elk paar dis het zelfde dus je kunt NIET je conclusie trekken denz

mijn paardje is ook gelukig heb hem uit een groep gehaalt nou en of die speelt rennen en gek doen in zijn wei hoor
maar.

en ik zou het trouwens heerlijk vinden om allen te zijn met mijn honden en paardje hoor
kijk en dit gelt voor mens ook weer anders

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:23

@miriamrocky, zo bedoel ik het niet, natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde, de 1 kan beter alleen dan de ander, maar een paard zal nooit zo gelukkig zijn alleen, dan dat hij met andere paarden zal staan. En dat is gewoon logisch nadenken.

Mijn pony kan ook gerust alleen in stal, zoals ik al zei is het geen groepspony, maar toch zie je het aan (in positieve zin) haar als er meerdere paarden in de buurt zijn.

En ja, ik ben zelf ook graag alleen, maar ik zou niet een heel jaar alleen willen zijn, zonder enig mens om me heen hoor!

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:33

Toen ik mijn veulen kocht besloot ik direct dat er een maatje bij hoorde, en ben op zoek gegaan naar een shet.
De shet kwam eerst, en stond dus alleen in de wei, ik heb regelmatig moeten vangen omdat ze uitbrak.
Nu ze met zn tween zijn gaat het goed, ze blijven gewoon in de wei.
En bij mn vorige ponie ben ik wel eens gewisseld van pension stal en dat was ook verschillend, bij de ene stal kon ze wel kijken naar anderen en bij sommige stallen niet, ik kon aan haar gedrag heel goed merken waar ze het naar de zin had, ik denk dat in alles, wat je ook doet, gewoon goed moet kijken naar je paard.

groetjes