paard in box van 3x3?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:19

Mijn 2,5 jarige ruin ligt ook altijd te slapen en is ook 1.70.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:20

toch word daar hier steeds aan voorbij gegaan imo
net alsof een grotere stal dat goed maakt...

Anoniem

Re: paard in box van 3x3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:21

Dat binnenstaan?

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:22

ik vind 3x3 een mooie maat!

En de paarden komen altijd wel een poosje naar buiten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:22

Petersburg schreef:

Ik kan ook slapen in een bedje van 1,50, maar dan wel met mijn kniëen opgetrokken

@RK: een grotere stal maakt het niet goed, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid van buitenzetten. Dan heb je als optie;
1. geen paard houden
2. een ruimere stal zodat het beest iig fatsoenlijk kan bewegen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:24

Mijn paar dvan 1m69 staat ook in een stal van 3 bij 3, past prima hoor! hij kan met zn hoofd naar buiten (heeft een buiten raam) en met zn hoofd naa rbuiten bij zn schuifdeur!

Hij staat wel de heledag buiten, maar het past echt makkelijk hoor!
k zou je er niet druk om maken, op vorige stal stond er eentje van 1,65 in een stel van e, 5 bij 2,5
dat was wel krap, maar omdat hij ook niet echt met zn hoofd buiten zn stal kon....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:25

noem je dat fatsoenlijk bewegen?

bewegen is bij mij heel wat anders als liggen en staan in een stal

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:27

Mijn pony van 1.48 staat nu in een stal van 2,5 x 3. hij komt elke ochtend buiten en overdag of in de avond komt hij er ook lekker uit om te rijden enz.

Voorheen had hij een grotere stal, maar omdat hij daarin ging rollen kwam hij vast te liggen, nu doordat deze iets kleiner is ziet hij in dat hij niet kan rollen, dus ligt hij ook niet elke keer vast.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:29

Nou die van mij kan in elk geval heerlijk liggen in zijn stal en dan ook nog zijn ben uitstrekken!! helaas geen foto!!

En ja, als je een stal koopt zijn ze standaart 3x.

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:29

mijn poonie van 1.45 staat prima in een 3x3 box, we hebben echter ook grotere paarden op stal staan en volgens mij staan die wel prima, het zijn wel stallen waar xze met het hoofd naar buiten kunnen (www.delegenkip.com voor foto's). Daarnaast komen de paarden elka dag buiten wat ik dus belangrijker vind dat een stal van 3,5 x 3,5 bijvoorbeeld.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:30

Ik heb helaas maar 1 foto kunnen vinden.
Afbeelding

Natturlijk ben ik het ermee eens dat een paard wat dag en nacht binnenstaat, een grotere stal moet hebben dan 3x3. Maar voor een paard dat elke dag naar buiten kan vind ik het groot genoeg

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:31

ma_rie_tje schreef:
Mijn paar dvan 1m69 staat ook in een stal van 3 bij 3, past prima hoor! hij kan met zn hoofd naar buiten (heeft een buiten raam) en met zn hoofd naa rbuiten bij zn schuifdeur!.

Het hoofd en zijn hals horen ook bij zijn lichaam hoor, dus niet de buiten de stal uitstekende delen eraf trekken. Doe de deuren eens dicht en bekijk dan eens hoe hij erbij staat en welke ruimte hij over heeft.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:32

Weet je wat ik zielig vind, pony en paarden die in stands staan aan een halstertje dan hebben onze paarden het goed met hun eigen stal.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:34

Oh dus door te wijzen naar iets wat noch erger is vergoedelijk je een te kleine stal
Krom redeneren noem ik dat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:34

bij ons zijn alle stallen 3x3. Ook het paard van bijna 1.80 staat erin. Het gaat prima hoor, hij kan er goed in liggen EN (net zo belangrijk) opstaan en ronddraaien. Ze komen er elke dag uit (rijden en in de wei) voor een paar uur....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:35

Sugarmiss schreef:
Petersburg schreef:

Ik kan ook slapen in een bedje van 1,50, maar dan wel met mijn kniëen opgetrokken

@RK: een grotere stal maakt het niet goed, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid van buitenzetten. Dan heb je als optie;
1. geen paard houden
2. een ruimere stal zodat het beest iig fatsoenlijk kan bewegen.

3e optie is andere stal zoeken en als je perse je paard aan huis wilt hebben en je hebt de ruimte niet ben je ook fout bezig. Zelfs een hond heeft meer beweginsruimte en dat is geen grazer en die ligt ook geen 23 uur in zijn mandje. Mensen weten niet wat een gruwelijke aanslag het is op de gewrichten/pezen en het totale zenuwstelsel van een paard laat staan de spijsvertering als ze 23 uur op een paar vierkante meter staan en alleen maar een piepklein rondje om hun as kunnen maken en 2 stappen vooruit en 2 stappen achteruit en dan die beeldige muren waar ze naar kijken. Kijken ze de hele dag uit dat raampje of hun luikje naar dat heerlijke sappige gras, is ook niet mijn ding.

Maar goed iedereen zijn eigen mening van goed zijn voor zijn paard. Mijn paard staat in een box van 3,5 x 4 m en dat is net genoeg voor hem met zijn 1.64. en gelukkig alleen de avond en de nacht, de ochtend staat hij te popelen om buiten te mogen al stormt het, whatever en dat zegt mij genoeg.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:36

Maar ik bedoel dit niet om een kleinere stal te vergoedelijke. Ik gaf het aan dat dat ook bestaat. Vergoedelijke is voor mij niet nodig, want ik zie dat mijn pony gelukkig is, hij komt er elke ochtend uit en dan nog in de middag/avond. En in de zomer staat hij lekker op het land.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:37

het kan makkelijk. als je het echt cker wil weten moet je de stokmaatx2 in het kwadraat doen en dan krijg je het antwoord

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:39

Iris_panta schreef:
Ik heb helaas maar 1 foto kunnen vinden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NDHAPUOH[/img]

Natturlijk ben ik het ermee eens dat een paard wat dag en nacht binnenstaat, een grotere stal moet hebben dan 3x3. Maar voor een paard dat elke dag naar buiten kan vind ik het groot genoeg

Voor mij is liggen plat op zijn zij en hoofd op de grond en dan zo dat hij overal nog ruimte nodig heeft zodat hij niet vast komt te liggen of zichzelf kan beschadigen als hij opstaat of schrikt en plotseling omhoog komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:40

Mij is juist toch altijd verteld dat vastliggen eerder voorkomt in een grote stal.
Omdat ze dan eerder de neiging hebben om te rollen, en dat gaat ook in een grote stal niet
In een kleinere stal doen ze dat minder vlug.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:41

K zal vanaaf eens kijken of ik daar een foto van kan maken. Dit kan ze dus inderdaad wel in haar stal naar ze komt omhoog als ik binnenkom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:45

runningkawa schreef:
Mij is juist toch altijd verteld dat vastliggen eerder voorkomt in een grote stal.
Omdat ze dan eerder de neiging hebben om te rollen, en dat gaat ook in een grote stal niet
In een kleinere stal doen ze dat minder vlug.

Dan heeft mijn paard kennelijk een stal die zich leent voor rollen zonder problemen, dat doet hij idd graag en vast is hij nog niet komen te liggen. Maar mij is ook verteld dat je het stalbedekking bij de muurkanten omhoog moet doen, dus niet vlak en het vastliggen vaak komt omdat ze een deken op hebben dat niet meegeeft en als ze dan met hun rug helemaal in zijkant tegen de muur aan liggen, liggen ze vast, is er een rand dan kunnen ze nog wat afzetten. Dan weet ik dat er juist kleine stallen worden gegeven om het rollen tegen te gaan en idd die paarden liggen op hun kont met hun hoofd omhoog, laten ze zich vallen om plat te gaan liggen, dan zitten ze tegen de muur en dat ligt niet zo lekker denk ik dan. Dan ook nog opvallend hoe veel paarden er in dat soort boxen stalbenen hebben. Heeft dat er ook wat mee te maken??

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:47

mijn pony lag in zijn grote stal dus inderdaad altijd vast, omdat dit uitnodigde om te rollen en nu in zijn kleinere stal is dit probleem er niet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:54

Mijn paard stond altijd in een heel kleine stal, 2,5 bij 2,5. Daar lag hij ook gewoon lang uit in (hij is 1.60m)
Nu staat hij gelukkig in een grotere stal waar z'n hoofd ook naar buiten kan. Maar hij ligt bijna nooit meer. Volgens mij omdat hij hier meer te doen heeft. Iedereen die langs komt geeft hem een aai en er is veel meer te zien. En overdag gaat hij buiten.

Op de oude stal lag hij elke dag om 14.00 uur. Altijd, je kon er de klok op gelijk zetten.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:58

Sugarmiss schreef:
gouda schreef:
. Dat halve metertje maakt qua draaicirkel ook niet uit.

Nu heeft mijn paard wel een zwakkere achterhand en vind ze niet zo lekker draaien in die stal maar goed. Ze draaid meestal om de as van haar achterbenen zeg maar. .
Hoelang wil jij nog met je paard doen

Lang daarom staat ze ook op de enige stal in de omgeving waar ze uberhaupt in de winter buitenkomen en daglicht zien. Het is gewoon niet anders.