wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:34

Als je jezelf in de weg zit, dan kun je niet fijn en onafhankelijk zitten en zit je dus ook je paard in de weg.

Het is niet zo dat 'gewone' mensen beter zitten dan 'zware' mensen, maar zware mensen zullen er wel meer/ andere moeite voor moeten doen. Dan doel ik bijvoorbeeld op ronde bovenbenen/ dijbenen die echt in de weg zitten als je je been stil wilt laten afhangen tegen het paard/ zadel. Dat wordt dan moeilijker.

Sily

Re: wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:57

Roossie ik hou ook net zo snel mijn hand omhoog als een slanker iemand, ben ook weleens leniger dan slankere mensen in mijn omgeving.

Ik denk dat het slomer en trager reageren en doen dan ook meer geldt voor mensen die ECHT te zwaar zijn en daarbij dan ook nog geen conditie.
Ik ken mensen die niet zomaar in 1 keer in het zadel kunnen komen, zich omhoog moeten heisen en al ben ik niet de slankste, ik vind dit niet kunnen, persoon heist al snel een 110 kg!!! omhoog aan de paardenrug, blijft halverwege 3 keer hangen om uit te puffen en sjort weer verder om erop te komen.
Als ze eenmaal zitten staat het zweet op voorhoofd, rug en armen, en moeten eerst even bij komen van de klim.
Als ik ooit zo ver kom sla me dan maar van mijn paard af.

Ik denk niet dat de ietswat vollere mensen hier snel last van zullen hebben (en zowel ga wat aan je conditie doen )

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:53

Citaat:
Dit kan ik best begrijpen dat ze zich beledigd voelen... aan gezien ik zelf ook wat zwaarder ben... want het kan heel erg aanvallend over komen... en al helemaal als je gewoon niet anders gewent bent... maar ja dat is mijn mening...

Als het voor iedereen ingaat, is het dan nog aanvallend ????
Sorry maar ik vind zelf dat ze een beetje kinderachtig bezig waren!!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:14

Ik ben het helemaal met het artikel eens. Het belangrijkste is HOE je rijdt.

Jammer vindt ik het dat er zoveel mensen medeleiden met manege paarden hebben... Deze paarden worden steeds op een verschillende manier gereden, zowel door goed als door beginnende ruiters. Ze blijven meer in balans in hun lichaam (de ene ruiter hangt naar links, de ander naar rechts) dan een paard dat altijd door dezelfde ruiter wordt gereden en altijd meer gewicht op links als op rechts krijgt te voorduren. manegepaarden worden (als ze op een goede manege staan) ook ingedeelt op hun eigen kunnen, en worden nooit meer ingezet als echt nodig, en krijgen verschillende soorten ruiters.... Op de manege waar ik rij, worden de paarden ieder jaar een beetje mooier ipv een beetje slechter. En dat terwijl er ook "te dikke" mensen mee rijden, die ook nog eens niet goed kunnen rijden.

Het is dus echt een balans. Ben je een beginnende ruiter, zorg er dan voor dat je een bijrijder hebt, die je paard af en toe eens rijdt, zodat je paard niet altijd dezelfde belasting (en dan bedoel ik niet gewicht!!!) heeft.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:19

Ik ben ook wat zwaarder dan ik lange tijd ben geweest en geloof me, een paar kilo lichter rijdt ook echt fijner en makkelijker. Ik merk het aan mezelf en mijn paard.

Morgen bij de WW toch maar goed opletten .

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:30

Tja ik vind het niet alleen een kwestie van gewicht, een Sven Rothenberger weegt ook 90 kilo. Maar meer hoe je rijdt en sterker nog, wat voor paard je hebt en hoe die erop reageert. Ik ben het ermee eens dat slank mooier en functioneler is, maar dat wil niet zeggen dat als je meer weegt je maar niet mag rijden, zolang je paard er geen grote problemen mee heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:32

Citaat:
Echt hèle dikke mensen hinderen hun paard gewoon. Deze mensen zitten ook zichzelf in de weg met bewegen (en dan heb ik het niet over iemand met een beetje hoog BMI). En of ze er dan wel of niet wat aan kunnen doen maakt voor dat paard dan toch niets uit?

echt hele dikke mensen zullen dan ook niet gaan paardrijden... want ze kunnen zich al slecht bewegen en dan is paardrijden een hel voor ze om te doen.

Ik ben behoorlijk te zwaar en mn paard is vreselijk sterk volgens de veearts. Ik heb haar gekocht toen ze 3 was (toen was ik nog iets lichter ) en nu is ze bijna 12 jaar oud en mankeert echt helemaal niets aan haar rug of benen en is vrolijk en alert. Het zal bij mij dus wel meevallen met het hinderen en mishandelen, het is overigens een flink gespierde quarter van 1.52.

Het argument van die ridders etc klopt enigszins wel maar er is niemand die hun paarden (veelal sterke zware paarden) heeft kunnen checken op gebreken want toen bestond er nog geen rontgenapparatuur. Dus of het voor die paarden wel of niet schadelijk is geweest weet niemand.

In de USA zijn er ranches die een gewichtslimiet opleggen aan ruiters die bij hun willen rijden, geloof dat het max 120 kg is, maar dan heb je het wel over lange ritten met oa ongeoefende ruiters. Kan me er iets bij voorstellen

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:51

Samsam schreef:
Tja ik vind het niet alleen een kwestie van gewicht, een Sven Rothenberger weegt ook 90 kilo. Maar meer hoe je rijdt en sterker nog, wat voor paard je hebt en hoe die erop reageert. Ik ben het ermee eens dat slank mooier en functioneler is, maar dat wil niet zeggen dat als je meer weegt je maar niet mag rijden, zolang je paard er geen grote problemen mee heeft.

Klopt, dat is ook een boom van een vent. En idd, zolang je je paard er niet verkeerd mee belast en dus schade aandoet, is er imo niets mis mee om wat zwaarder te zijn .

Ik merk zelf alleen wel dat het rijden me beter en makkelijker afgaat als ik wat slanker en lichter ben .

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:54

Piaffe schreef:
Ik ben het helemaal eens met het artikel. Zelf ben ik nogal wat afgevallen waardoor ik veel beter in mijn vel zit en het rijden veel makkelijker en soepeler gaat.

Je wordt leniger en (plat gezegd) er zit gewoon minder vet in de weg wat je stugger maakt. Ook worden je dijbenen minder rond waardoor het makkelijker is om je been aangesloten aan het zadel/ paard te houden.

Ik vind het een hele verandering en verbetering en sla mezelf bijna voor de kop dat ik het niet veel eerder heb gedaan (afvallen) en dat ik het zover had laten komen.

Érg sterk vind ik de tekst dat de ruggegraat niet geschikt is voor het belasten met gewicht en élke last in feite een overbelasting is:
- Met een zo weinig mogelijk belastende rijtechniek,
- geen overgewicht, stijfheid of onfitheid van de ruiter en
- een goed gewichtverdelend zadel
beperk je de onvermijdelijke schade aan de wervels tot een minimum.

Wat trouwens een wel 'hard' gegeven is, is de druk waarboven weefselschade optreedt: bij een belasting van boven de circa 115 gram/cm² begint schade aan spierweefsel op te treden.
Als je jouw lichaamsgewicht deelt door het effectief dragende deel van de paardenrug onder het zadel dan krijg je de gemíddelde waarde. Die zegt op zich niet veel over de wérkelijke waardes (die vaak véél hoger zijn) maar is wel een indicatie van de 'ruimte' die je hebt.
Vaak kun je aan een de zweeet/vuil-afdruk op een gebruikt shabrak aflezen welk deel effectief draagt. Uiteraard telt alleen het stuk óp de rug.

HC

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:21

Ik ben van mening dat met een goed dragend passend zadel al veel ellende en paardenleed opgelost kan worden,en dat er meer paarden last hebben van slecht tuig,dan van dikke baasjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:26

Een grappige toevalligheid is een engelstalige uitdrukking dat je "don't have to be a rocket-scientist" om iets wel of niet hoeft te kunnen begrijpen.
Een eenheid om de stuwkracht van een raket in uit te drukken is NewtonSeconde; kracht x tijd.
Dit is een eenheid waarmee je de belasting van een zadel op de paardenrug kan uitdrukken: in kilos x uur. Zo is heel makkelijk duidelijk dat 30 kilometer in stap een driemaal zo hoge stuwkracht = last op de rug is als in draf.....
Hoe goed je ook kan rijden, je weegt gewoon wat je weegt. Of je nu overgewicht hebt of niet, hoe sterk je paard ook is; hoe zwaarder je bent hoe groter de last. Ook dat is weer een reden om geen gréns aan te kunnen geven.
Raketwetenschap voor paardrijden

@Savath: een slechte ruiter bonkend op een perfect zadel is nog steeds een ramp voor het paard. Kun je nagaan hoe erg een te dikke kluns op een rotzadel is
Het moet gewoon ALLEMAAL in orde zijn.
Het zadel moet passen, de ruiter moet techniek hebben, de ruiter moet in conditie en niet 'te' zwaar zijn etc.
Paardrijden kan je vergelijken met een ketting: als er één element niet in orde is, is het paard de pisang.

ninja2Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:49

Ik vindt het altijd zo knap dat dunne mensen(die nooit dik zijn geweest)het altijd zo goed weten hoe een dik iemand zich eigen voelt. Als ik sommige reacties hier lees wil het zeggen dat dikke mensen helemaal geen conditie hebben, zich niet kunnen bewegen en noem maar op. Ik vindt dat je dit allemaal per persoon moet bekijken. Er zijn zat dikke mensen die wel een goede konditie hebben enz. Er zijn ook zat "normale"mensen die nog geen 5 meter kunnen rennen omdat hun tong dan op hun knieen hangt.

Je moet het per paard en mens bekijken.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:57

Conditie is weer een ander punt idd. Ik vind dat als je van een paard verlangt dat hij/ zij een goede conditie heeft, dat je dan zelf ook een goede conditie 'moet' hebben. Je hoeft heus niet een marathon te kunnen lopen oid, maar een basisconditie moet er echt zijn.

Ik loop zelf 2x per week hard om zelf fit op het paard te klimmen. Het is niet veel en vaak, maar genoeg om zelf fit op het paard te kunnen zitten.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:59

Er zit ook een verschil tussen dik en dik. De ene voelt zich dik met 70 kg, de ander pas bij 90 kg.

Feit blijft, hoe meer je gewicht, hoe meer er het paard tegen kan zitten.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:04

Ik vind dit een heel goed artikel. Ben het er absoluut mee eens.
Er was een poosje geleden ook al een topic hierover (weet niet of het al genoemd is, heb de reacties verder niet door gelezen), maar dat ging er vooral over dat er een grens van 80 kilo voor beginners werd gezet ergens. Dát vind ik dus wel belachelijk.
80 kilo weeg je zo, helemaal als je een volwassen man bent.
En wat als je dan pas wil beginnen met paardrijden?
Nou vind ik het met mensen boven de 100 kilo zegmaar (ligt ook erg aan de lengte en lenigheid en ritmegevoel) een ander verhaal, maar ik denk dat het paard ook daar niet veel meer door beschadigt word als het af en toe door die mensen belast word (lees eens per week een uurtje).
Maar idd, een goed zadel is het halve werk, en niet iedereen heeft evenveel aanleg voor paardrijden.
Ik vind dat juryleden best wat meer naar techniek mogen kijken en de pers ook, wat voor gewicht je dan ook hebt (geloof dat dat met de nieuwe proeven ook wel het geval is, maar daar ben ik echt niet in thuis:D).

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:17

@Savath: een slechte ruiter bonkend op een perfect zadel is nog steeds een ramp voor het paard. Kun je nagaan hoe erg een te dikke kluns op een rotzadel is
Het moet gewoon ALLEMAAL in orde zijn.
Het zadel moet passen, de ruiter moet techniek hebben, de ruiter moet in conditie en niet 'te' zwaar zijn etc.
Paardrijden kan je vergelijken met een ketting: als er één element niet in orde is, is het paard de pisang.[/quote]

ben ik volkomen mee eens,maar om een maatstaf te gaan kleven op iemands uiterlijk. Ik weeg 75 kilo ben 1,63m en ben 32jaar
dus ben zwaarlijvig.
maar ik rijdt van kindsaf met goede instructeurs,steeds priveles gehad van gediplomeerde en bekwame mensen .
vind niet dat ik superbest rijdt,maar kan toch met mijn zit,zonder hoofstel of iets inde handen met mijn arabiertje en mijn dravertje een figuren rijden met een soepel paard dat in balans is,en mooi rond loopt.zowel in stap als in draf.Dus denk dat ik toch niet te hard hinder als ik rijdt.
De vraag is ben ik dan te zwaar voor mijn arabiertje van 1,51m of niet??
Dat bedoel ik met maatstaf opkleven.
IK zeg er wel bij dat mijn zadels kunstofzadels (minder gewicht)
zijn die perfect op de paardenrug liggen.
Ben ik dan te zwaar,of vanaf wanneer noem je iemand zwaar.
Ik ben, klein en dik,maar vanaf wanneer ben je groot en dik?
ik heb geprobeert het te formuleren zodat jullie zouden weten wat ik bedoel.

ps ik heb ook een bwp van 1,74m en een kwpn van 1,64m en een fjord van 1,37m op welke zou ik dan wel kunnen rijden en welke niet volgens jullie

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:20

Naar mijn mening op allemaal hoor, ik vind 75 kilo echt niet te zwaar lang niet,

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:23

Nochtans krijg ik vaak de reactie van :ben je niet te dik,ocharme da beestje.ongeacht op wie ik rijdt,behalve als ik op pauline zit(1,74 zwaar gebouwd)

Adrienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:26

ninja2 schreef:
Ik vindt het altijd zo knap dat dunne mensen(die nooit dik zijn geweest)het altijd zo goed weten hoe een dik iemand zich eigen voelt. Als ik sommige reacties hier lees wil het zeggen dat dikke mensen helemaal geen conditie hebben, zich niet kunnen bewegen en noem maar op. Ik vindt dat je dit allemaal per persoon moet bekijken. Er zijn zat dikke mensen die wel een goede konditie hebben enz. Er zijn ook zat "normale"mensen die nog geen 5 meter kunnen rennen omdat hun tong dan op hun knieen hangt.

Je moet het per paard en mens bekijken.

Helemaal mee eens. Ik ben zelf ook een iets te dikke ruiter, en ik ben al ruim 10 (!!!!) jaar bezig met afvallen, wat niet echt lukt. Ik sport, ik eet gezond, ik heb een betere conditie dan menig slank persoon, ben zeker net zo beweeglijk en lenig (zelfs leniger). En dan nog blijven ze vertellen dat je af moet vallen, alsof het zo makkelijk is

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:29

Ik vind het echt overdreven dat ze dan zo reageren,

Ik zelf weeg nu door omstandigheden 90 kilo normaal weeg ik rond de 82 kilo, ik heb die vraag nog nooit gehoord, en anderen laten me ook rustig op hun paard rijden,
Dus dan ben jij met 75 kilo echt niet te zwaar

Afbeelding
dit ben ik normaal hier rond de 82 kilo, maar mensen geven me dit niet zo gauw omdat ik niet zulke stevige benen heb maar meer stevig van boven ben, dit is een tinker van 1.43

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:34

Oeffff, er wordt hier wel erg makkelijk over erg forse gewichten gedaan. 80, 90, 100: pffff.
Een modaal engels boomtype zadel heeft een effectief dragen oppervlak van rond de 800 cm². Reken eens uit.....

Kijk, een grote vent die lekker gespierd is, goed in conditie etc. doet alles 'goed' maar weegt zomaar 90 kilo en met outfit vlot over de 100. Hoe beter die rijdt hoe dichter de piekbelasting bij het gemiddelde ligt en zelfs dat gemiddelde is al gewoon héél veel voor een paardenrug.
Of je dit nu leuk vindt of niet.

Ik ben zelf 1,86 en goed getraind, zonder overgewicht toch geen vlieggewicht.
Compleet met zadel en alles zit ik rond de 95 kilo. Dat belast onze paarden écht en stelt hoge eisen aan de zadels; de marge is er door mijn gewicht gewoon helemaal uit.
Ik kan daar verder ook met een zo min mogelijk belastende techniek niets aan veranderen. Ik blíjf die 95 kilo totaallast en dat is een fikse last voor de paarden en dat betekent dat niet alles zomaar kan.
Mijn lief is nog geen 1,60 en is zelfs met wat overgewicht nog 20 kilo lichter en réken maar dat de paarden dat verschil merken.
Zij is 'dikker' dan ik en tóch een makkie voor de paarden.

Gewicht weegt gewoon heel zwaar

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:52

ik ben ook veel te zwaar en ik stap echt niet zomaar op ieder paard

vooral hoge slanke dressuur paarden laat ik vaak staan

sterke tinkers en fjorden hebben echter helemaal geen probleem met mij

ik heb zelf een fjord model tank en hij draagt me vrolijk een dag lang door het bos

er wordt hier een beetje teveel nadruk gelegd op het gewicht van de ruiter zonder te kijken naar de paarden

niet ieder paard kan een last van 100kg aan maar ze zijn er echt wel en dan is het niet zielig

en al helemaal geen dierenmishandeling!!!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:53

Huertecilla: helemaal mee eens, een kilo is een kilo... maar wel zo belangrijk, een kilo die met de beweging van het paard mee zit, is 1 kilo, een kilo die tegen de beweging van het paard in zit, is 2 kilo!!!!!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:17

alex66 schreef:
niet ieder paard kan een last van 100kg aan maar ze zijn er echt wel en dan is het niet zielig

Ik ben bang dat dit maar gedeeltelijk klopt: een zwaarder model paard heeft wellicht meer spieren en daardoor sterker en wat krácht betreft zonder twijfel in staat met 100 kilo te spélen, doch er zijn adders onder het gras:
- de ruggegraat wordt daar niet sterker van
- landbouwrassen zijn bedoeld om te 'trekken', lees dúwen; hierbij telt massa en stuwkracht en is de bespiering van de rug om gewicht te drágen nooit een selectie-criterium geweest
- de criteria mbt het gewicht dragen en -verdelen door het zadel veranderen niet: hoe zwaarder je bent hoe kritischer de druk

Een groter paard is vanzelf ook een langer paard en naarmate de ruggegraat langer wordt, wordt deze kwestbaarder, want de constructie blijft bestaan uit een wervels met kraakbeenschijven als een kolom op zijn kant.

Iemand een idee wat een 'handicap' is bij paardenrennen? Dat is een gewichts'straf' voor een paard dat te vaak wint. Één kilo meer of minder kan al de doorslag geven

@Angela: die tegenzittende 2 kilo 'weegt' op een ander moment dan 0 kilo, want gemíddeld weeg je wat je weegt. Door een belastender techniek worden de pieken en dalen rond dit gemiddeld groter ja, dat vraagt mer aandacht van een paard, doch de last blijft hetzelfde.
Vergelijk het met een kind in een kruiwagen: als dat wiebelt kost dat je extra aandacht en kracht. De totale arbeid die je moet verrichten om dat kind 100 meter voort te kruien blijft echter gelijk.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:02

Wauw we zijn wel wiskundig/natuurkundig onderlegd allemaal.

Ik denk persoonlijk zoals al velen van ons hier gezegd hebben, dat het grootste punt is en blijft, hoe je op je paard zit. Ongeacht je gewicht. Ik zie liever een zwaardere ruiter die zijn/haar paard keurig zonder het dier in de weg te zitten een proef rond stuurt dan een bonestaak die zit te plukken en te trekken en het dier op alle mogelijke manieren in de weg zit.

Helaas is het in de wedstrijdsport nog steeds zo dat het totaal plaatje meer bekeken wordt dan het rijtechnische plaatje. Hopelijk veranderd dit met de nieuwe proeven in April. Is dus echt gebeurt op wedstrijd dat een dun(ner) iemand met de prijzen ging wandelen terwijl de proef niet om aan te zien was, echt om te janken. En dat de zwaardere ruiter laatste was, terwijl haar proef perfect was. Dat vind ik dan waardeloos.

Tegenwoordig zie je wel veel vaker ook in vakantie gidsen dat er een max. gewicht gesteld wordt. Aan de ene kant vind ik dit kunnen aan de andere kant niet.

Als iemand 1.90 is en 95/95 kilo weegt, met 30 jaar ervaring op hoog niveau, mag deze niet rijden volgens de brochure. Terwijl een kikkertje van 50/60, maar eigenlijk beginner, overal op mag stappen ook al is het rijtechnisch knudde.

Aan de andere kant, zeker de ruitervakanties die in de bergen gemaakt worden, als je dan zwaarder bent en je paard moet al berg op/berg af, kan ik me ook weer voorstellen dat dat met een lichter iemand prettiger is voor het paard.

Ik ben zelf maar een vlieggewicht, maar ook ik kan mijn paard, zelfs met meer dan 30 jaar ervaring, onbedoeld/per ongeluk in de weg zitten