Ervaring met de slacht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:28

Jolliegirl schreef:
zolang mijn paard in staat zou zijn de wagen op te kunnen en de rit naar de slacht te kunnen maken...gaat ie naar de slacht, niet alleen om het geld wat je ervoor krijgt, maar ook omdat het snel gaat
ligt hij in zijn stal te creperen van de pijn, doe mij dan maar de veearts
ik ga hem niet opjagen tot opstaan en hem vervolgens in de wagen zetten en dat ie blij de slacht voor het schieten al plat ligt

@ponylove (niet aanvallend bedoeld)
kun je je bedenken hoeveel werk erin zit om elk dier wat dood moet te laten inslapen + de consumenten dieren?
ik schat dat er per dag zo'n 100.000 dieren geslacht worden...
als ze die allemaal een spuitje moesten geven, hadden wij geen eten... want dieren die ingeslapen zijn mogen ook niet meer als
Voedsel gebruikt worden wegens de insuline(ofzo) die ze binnen hebben gekregen

Nee dat weet ik ook wel en geef ik je trouwens helemaal gelijk in, want het kan nu eenmaal niet anders maar een erg prettig heengaan voor die dieren is het ook wel niet denk ik (dan heb ik het vooral over koeien die met zo'n 10 tallen de camion inmoeten, lange reis, slachthuis in, extra stress) dan zou inslapen in de wei natuurlijk veel 'rustiger' voor die koeien verlopen maar dat is zoals je al zei niet mogelijk Ik weet niet welke dood op het moment zelf het meeste leed voortbrengt, maar ik denk dat heel wat mensen voor inslapen van hun huisdier kiezen omdat dat er niet zo 'gruwelijk' uitziet.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:32

het went wel voor de slachter..
als je dit dag in, dag uit doet, dan is het routine.
als het paarden zouden zzijn die van alles mankeren, maakt het mij niet veel uit.
zolang mijn paarden geen blijvende pijn hebben, blijven ze leven.
krijgen ze pijn wat niet meer weg gaat, dan kies ik toch voor de goede keuze en ben ik niet egoistisch.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:34

als paarden pijn houden is afmaken de goede keuze... en dan kan jij bepalen op welke manier..

ik ga eens kijken of er in de buurt en omstreken een slachthuis is waar ik eens naar binnen zou mogen!! ja k ben wel een watje wat betrefd dode dieren, maar heb gewoon interese in hoe het nou echt in z'n werk gaat

*ben al bij een wachtstal van stieren geweest, dus slacht moet ook wel lukken*

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:36

zammetje schreef:
Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit laten slachten
a: paard ruikt bloed en raakt bij het ábbatoir (zoals men dat tracht te noemen) in paniek
b: ik vind dat een dier dat zoveel voor mij heeft gedaan een humanere manier moet krijgen om te sterven
c: eerder genoemd door mayday; paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurt. Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

Ik heb mijn paard een half jaar geleden zelf naar de slacht weggebracht, een andere keus was er niet. Het ging snel en heel diervriendelijk. We kwamen aan en de koeien stonden in een stal te loeien, de schapenvellen lagen open en bloot op het terrein . Voor ons eeen naar gezicht maar mijn paard heeft het niet in de gaten gehad. Gamble was een vechter altijd al geweest maar liet zich heel gewillig door een voor hem vreemde man meenemen ( laatste stukje hoefde ik niet te zien) een hoogje op, klapdeuren door en hij heeft super stil gestaan. Tot op de dag van vandaag heb ik er een goed gevoel over en weet ik zeker dat Gamble zo het minste geleden heeft.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:56

Ik denk dat de mensen die zo fel tegenover de slacht staan, mensen zijn die het niet van dichtbij hebben meegemaakt.

Mijn DA zei toen ik mijn pony uit z'n lijden moest verlossen: 'als je écht van je paard houdt, dan breng je hem naar een goede slachter' en dat hebben we ook gedaan. Nooit spijt van gehad.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:58

slacht valt dus eigenlijk best mee, mits het ene goede is die het snel doet!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:22

iemand zei hier ergens dat je het paard zou kunnen laten schieten bij een slager en dan laten ophalen in plaats van te laten verwerken
maar hoe zit dat dan, want na de pin zijn ze toch hersendood, een koe die staat als je na het schot niks doet na een kwartier ofzo weer op met veel hoofdpijn bij wijze van.
of moet zo'n paard dan wel leegbloeden, en dan aan de kant worden gelegd en dan worden opgehaald hoe moet ik me dat voorstellen?

Niemandweet

Re: Ervaring met de slacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:22

Hmm moeilijke discussie dit..

Ik denk dat het aan de omstandigheden zou liggen, wat ik zou kiezen.

Als mn paardje nog goed genoeg is om te reizen met de trailer zonder er veel last van te ondervinden, dan kies ik voor de sclaht.
Puur alleen omdat ze dan minder lang lijdt.

En dat ze daarna misschien in de winkel ligt. Tja liever dat er een paard in de schappen ligt, die een mooi lekker leven heeft gehad, dan dat ze gefokt zijn voor de slacht en niet echt "paard" geweest zijn..

Maar zijn de omstandigheden zo dat ze absoluut niet vervoerd kan worden, dan kies ik voor het spuitje.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:37

loveblacky schreef:
iemand zei hier ergens dat je het paard zou kunnen laten schieten bij een slager en dan laten ophalen in plaats van te laten verwerken
maar hoe zit dat dan, want na de pin zijn ze toch hersendood, een koe die staat als je na het schot niks doet na een kwartier ofzo weer op met veel hoofdpijn bij wijze van.
of moet zo'n paard dan wel leegbloeden, en dan aan de kant worden gelegd en dan worden opgehaald hoe moet ik me dat voorstellen?

nee ze zijn meer als dood.. maar meestal als ze hersendood zijn word de halsslagader doorgesneden zodat het bloed wegstroomd, en daarna kun je kiezen voor je paard(dat dacht ik zelf zo)
je hoeft er niet bij te zijn bij het snijden, maar dat mag wel
wegens veiligheid mag je je paard tijdens het schieten hellaas niet meer zelf vasthouden

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:45

loveblacky schreef:

Hersendood betekent dat je hersenen niets meer doen, dus alle processen die door de hersenen worden aangestuurd in het lichaam stoppen. De enige manier om de rest van het lichaam nog in leven te houden is door het aan te sluiten op machines en pompen, en aangezien dat niet gebeurt is het voor het hele lichaam zo over.
Als de slagader direct wordt doorgesneden pompt volgens mij het hart nog, en zo stroomt snel al het bloed weg, en is het allemaal het snelst voorbij.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:48

ja maar met de halsslagader doorsnijden voelt het pard niets het is dan allang gebeurt

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:50

oei dat klinkt heel eng zoals het er nu staat zie ik, ik bedoel natuurlijk direct na het schieten, als het paard al hersendood is..

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:56

na het schieten, kan je de keuze maken om te blijven of weg te gaan...
ze snijden met een vlijmscherp mes de halsslagader door.. zodat al het rondgepompte bloed wegstroomd, als dit opgevangen word moet het paard omhoog getakeld worden..
anders stroomt het gewoon en spuiten ze alles daarna schoon
paard voelt er niets van het is gewoon dood

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:49

Als het zover zou komen, en mijn paard zou nog vervoerbaar zijn zou ik hem zonder twijfel laten slachten. Dat is *pang* en weg, een paard ziet het niet eens aankomen.
Bij een spuitje kan het een heel gevecht zijn een paard tegen de grond te krijgen. Een paard is nu eenmaal een vluchtdier, en het laatste wat hij wil is zomaar gaan liggen als hij zich al niet veilig voelt.
Van mijn paard weet ik zeker dat hij tegen zou spartelen, dat doet hij al flink als hij een gewone sedatie krijgt, daar vecht hij tegen.
Naar een andere vreemde plek brengen brengt natuurlijk ook wat stress met zich mee, maar niet zozeer een paard in doodsangst.

Eigenlijk zou ik het liefst hebben dat paarden, net als bijvoorbeeld in australië, op eigen terrein doodgeschoten mogen worden. Geen gevecht tegen een spuitje, en ook geen vreemde opgeving. Dat lijkt me nog het meest humaan.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:23

ja idd, gewoon bij de eigenaar zelf... ik bedoel je hebt voor zo'n schietmasker echt gene heel slachthuis nodig
maar dan moet je t paard wel oplaten halen

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:46

ik zou zelf mijn paard als hem wat gebeurt laten inslapen want hij vecht toch niet tegen en kan er gewoon niet bij nadenken dat er een pin in ze hoofd gaat en hij hersendood is enz en dan zijn halsslagader word opengesneden ik vind dit (is mijn mening) eigenlijk mijn paardje niet aan kunnen doen ookal is hij dood.. ik zou hem liever laten inslapen dat hj eerst een roesje krijgt en dan zijn spuitje.. heb hier zelf goede ervaringen mee en een verzorgpony van een vriendin van mij stond achter de slachterij en je hoorde steeds geluiden enz enz. (was voor varkens koeien en paarden gingen de paarden van de manege heen) en hier kon ik gewoon niet tegen ookal zag ik het niet vond ik het al te erg voor woorden... maja dit is mijn mening iedereen denkt hier anders over..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:08

ik heb niet alles gelezen, maargoed.
wat ik me nu afvraag:
voor dat het paard het dodelijke spuitje krijgt wordt het eerst verdoofd, juist?
dus in feite slaapt het paard eerst, en krijgt het dan een spuitje om te sterven, juist?

dus verdoving voor het sterven is gelijk aan de verdoving voor een operatie?
wat is er dan zo erg aan het spuitje? paard voelt toch hetzelfde als hij verdoofd wordt voor een operatie?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:27

Probleem is dat paarden vaak niet voldoende verdoofd worden voor het dodelijke spuitje. Daar krijg je die vechtende paarden van, een paard wat echt diep weg is vecht idd niet.
Is dus gewoon een kwestie van een paard in 1 keer heel veel geven, maar helaas wordt nogal eens ondergedoseerd.

Maar ook een paard wat diep weg is voor hij het dodelijke spuitje krijgt moet eerst tegen de vlakte, valt dus om etc. Daar kunnen ze nog wel tegen vechten.
Vandaar dat mijn voorkeur uit zou gaan naar thuis afschieten, paard is dood voor hij de grond raakt, en heeft het nooit aan zien komen.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:29

nou ik vond het bij mijn konijn al erg genoeg om in te laten slapen..

hij sliep al, maar toen hij zn prikje kreeg om dood te laten gaan, schrok hij weer wakker...
maar hij gaatdan langzaam dood terwijl hij weer wakker is, dat is pas sneu.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:29

mijn voorkeur gaat ook naar afschieten hoor, ofwel in het slachthuis, maar liever gewoon thuis, dat hij eerst een dagje op de wei gestaan heeft, en dan gewoon gevangen wordt, nog wat worteltjes, en *pang*

ullyath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:35

Ik vindt slachten de snelste en minst pijnlijke(denk ik) manier.
Ik heb mijn paard een jaar geleden naar de slacht gebracht.Ik koos hiervoor omdat ik wilde dat het snel gebeurde.Tegenwoordig gebeurd dat haast niet meer met een masker. Het is gebeurd voor dat jij en je paard er erg in heeft. Natuurlijk is dat geen leuk gezicht,maar lijden doet hij niet. Binnen 2 seconden is hij weg.Inslapen daarintegen duurt langer,en vaak vecht het paard hiertegen (maakt het dus bewuster mee) ook hoor je nog wel eens dat het lang duurt,omdat het hart niet wil stoppen.
Ik vond het echt vreselijk mijn paard te zien afmaken,maar geleden heeft hij niet.Ik vindt het eigenlijk nog erger dat de koeien staan te wachten op hun dood. Paarden zijn direct aan de beurt en hebben het volgens mij echt niet door.
Mocht ik ooit weer voor zo,n beslissing staan (hopelijk nooit) dan zou ik het weer op deze manier willen.
Als jij voor deze beslissing staat? wens ik je veel sterkte.....en volg je hart...beslis op de manier die jou het meest aanstaat
Gr ullyath
Jolliegirl schreef:
weet niet of het hier hoort.. (anders even verplaatsen)
maar hebben er mensen ervaring met het slachten van o.a paarden... aangezien vaak manegepony's naar de slacht gaan!

heb al veel info via Knavia gekregen, bedankt daar nog voor

maar ik zit nog met veel meer vragen dus,
zoals, wat een schietmasker is?
hoelang de gemiddelde slacht duurt
en waarom maneges de pony's slachten.. en hoe jij tegenover slachten staat

sorry als dit een gevoelig onderwerp is voor sommige!
en a.u.b geen bloederige foto's neerkwakken, doe dat dan leiver in een link

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:19

ik sta gelukkig niet voor de keuze, mochten mijn verzorgpaarden de tijd rijp hebben wil ik wel in overleg met de eigenaar maar hun blijven beslissen...

mijn cavia is ook ingeslapen maar die had z'n ruggetje gebroken.. dus die lag al.. die schrok even van de dikke naald die in z'n magere skelet werd geduwd en van na een minuutje weg.. maar bij paarden vind ik dat je ze kan slachten als ze het nog overkunnen brengen om de wagen in te gaan...
idd voor zo'n beest er erg in heeft is het gebeurt... bij ene goede slachter op afspraak dus

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:49

Ik vind het iets heel moeilijks...
Ik zou het niet weten, ik vind de slacht zo hard klinken, maar ik denk inderdaad dat je dat gewoon eens meegemaakt moet hebben...
Met een spuitje inslapen klinkt zo vredig, en kan je nog afscheid nemen of zo...

Ik weet nog wel met onze labrador, dat hij werd ingeslapen. Ze krijgen geloof ik 2 prikken, en bij de eerste raakte hij helemaal in paniek. Bij de 2e, wat ie ook heel erg vond, sliep hij in.
Ik vond het afschuwelijk om te zien hoe bang ze zijn.

Als dat ook zo gaat bij mijn paard, weet ik niet of ik dat dan wel wil...

Mijn vader heeft vroeger bij een slachter gewerkt, en toen schoten ze de paarden (mijn vader niet hoor, die hielp alleen) door het hoofd.
Bij eentje ging het mis, en hij werd niet 'goed'geraakt. Het paard is toen op hol geslagen en dwars door die tent gedenderd, en naar buiten gekomen, en in blinde paniek de vaart ingeraakt, waar hij verdronken is.
Vreselijk verhaal.
Maar dat was vroeger, nu zijn ze een stuk proffesioneler denk ik. Hoop ik...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:58

_zwikkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:01

Jolliegirl schreef:
volgens mij kunnen ze nu niet meer misschieten met ene schietmasker of ene pin

http://images.google.nl/url?q=http://ww ... ccbfb0.jpg

volgens mij is dit zo'n schietmasker/pin
geen bloederige foto of dood dier

ja hier doen ze het mee klopt , heb het namelijk een keer gezien op tv , het meeste word met een pin gedaaan