zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Re: zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:30

Ik weet niet waar je woont, maar als je in een bebost gebied woont, zou ik um zeker niet kopen, Als je aan zee woont, kan het jet over wegen. maar nee ik zou hem niet kopen,

tones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:17

shrOnatje schreef:
ik zou niet gelijk een paard of pony afkraken als ie zomereczeem heeft, en dan hem niet tekopen, tjaah,, het is best wel lastig en helemaal voor de mensen die intensief wedstrijden rijden, en dan heb je van die korte afgeschuurde manen, dat is ook niet mooi :S
maar als je er verder geen wedstrijden of van die dingen mee doet en je rijdt gewoon recreatief op je pony dan maakt het denk ik niet zo veel uit. mijn pony schuurt ook in de zomer wel eens, maar vroeger een paar jaar geleden was het heel erg en had ze echt gewoon geen manen meer, en het wordt al steeds beter. maar ik heb een shampoo gehaald tegen schuren en dat de manen dan weer gaan groeien, en nu heb ik er nog weinig last van..

Recreatief rijden, hmm leuk met zo`n kaal paard langs de weg!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:28

Ik zou in dit geval twijfelen omdat het paard afgeschoren manen heeft.
De verkoper heeft daar een mooie verklaring voor, maar je kunt niet nagaan in hoeverre dat waar is. Filmpjes enzo zijn leuk, maar die kunnen ook uit het voorjaar zijn voordat het dier er last van kreeg.
Echt licht zomerexceem hoeft geen probleem te zijn, maar hoe weet je dat het echt licht is.

Ik heb trouwens zelf wel een pony gekocht met zomerexceem, heel licht en het werd ook vermeld bij de verkoop. Hij verhuisde van een bosrijke omgeving in het oosten naar de stad. Het eerste jaar had hij er nog een klein beetje last van.
De jaren daarop heeft hij er geen last meer van gehad.
Maar ik denk dat ik persoonlijk niet nog een keer het risico zou nemen om een pony met zomerexceem te kopen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:38

ik zou geen paard kopen met zomereczeem. op stal stond een ijslander met erge eczeem. En als je dan ziet hoe lastig die eczeem is...
Ze moest steeds die Boett deken op, en dan ging ie kappot en schuurde ze zich helemaal open. Nee voor mij geen eczeempaard

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:43

Een eczeempaard is lastiger dan de meeste denken naar mijn mening. Veel denken er negatief over (en terecht), maar er zijn natuurlijk ook gevallen dat je het niet zo negatief hóeft te benaderen. Maar je moet wél oppassen met wat je doet, een lichte eczeempony, kan een zwaardere vorm aannemen... Ik zeg: KAN, hoeft natuurlijk niet, maar houd wel in je achterhoofd dat dit kan gebeuren. Nu kan er natuurlijk veel meer gebeuren, maar als je een eczeempony koopt, koop je er wel meer risico bij...

Ik heb er zelf nooit spijt van gehad dat ik mijn eczemer gekocht heb, maar als ik zie hoeveel jeuk ze heeft in de zomer en dat ik er niks aan kan doen.. dat is zo vervelend! Het doet haar pijn, maar mij tegelijkertijd ook...

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:27

Het paard dat Alytje bedoeld was van mij. Een paard met eczeem is niet niks. Het smeren en de deken vond ik geen probleem, wel dat Sikiley erge jeuk had en ik er relatief weinig aan kon doen om dat voor haar te verlichten. Als ze dan weer plekken kreeg vond ik dat zo sneu voor haar...
Ik zou me wel twee keer bedenken voor ik weer een paard met eczeem zou kopen.
Mijn Haflingermerrie heeft sinds september ook eczeem. Ik heb daar echt de balen van, niet dat ik baal van de kosten van een deken enzo, maar die arme merrie krijgt gewoon last van hardnekkige jeuk...

Ik begrijp dan ook helemaal wat Tinne schrijft, je kunt er zo weinig aan doen dat je paard ergens echt last van heeft en dat vind ik het meest vervelende!

Wat ik wel erg raar vind is dat de waarde van een paard met eczeem een stuk daalt, vooral bij IJslanders. Dat vind ik vreemd, omdat de kwaliteit van het dier (gangenaanleg/karakter/etc) er niet door verandert.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:53

Alet, wat denk je van de extra kosten die bij zomereczeem komen kijken? Iemand die erover denkt een eczemer te kopen, weet vaak ook wel dat er (veel) extra kosten bij komen kijken. En aangezien het iets chronisch is (uitzonderingen daargelaten), blijven de kosten. Ik denk dat daarom de prijs daalt bij aankoop.

tones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:57

Wat ik wel erg raar vind is dat de waarde van een paard met eczeem een stuk daalt, vooral bij IJslanders. Dat vind ik vreemd, omdat de kwaliteit van het dier (gangenaanleg/karakter/etc) er niet door verandert.[/quote]

Dat vind ik dus raar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:58

Dat vind ik heel normaal
Bij een luchtzuiger of ander gebrek is dat ook zo

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:59

En er zijn genoeg paarden zonder gebreken te koop, dus waarom zou een paard MET eczeem even duur zijn!

Beetje Rare opmerking

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:00

Wist bij mijn pony niet dat ze eczeem had.
Maar had de pony alsnog gekocht als ik het wel wist .

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:02

hey Roelie, ik denk dat dat voor iedereen verschillend is, als jij echt n klik hebt met t paard zou ik de aankoop zeker door laten gaan als dat t enige probleem is. Als je er zelf geen zin in hebt er veel moeite en geld in te steken dan is t wat anders. Maar denk echt dat dat per persoon verschillend is! En als je minder geld te besteden hebt en je krijgt zo een errug leuke pony zou ik t zeker doen!
Tot maandag, groetjes Iris
p.s. ff offtopic, onderneminsplan al klaar? wij bijna gelukkig!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:07

Ik zou er geen problemen mee hebben. Maar ik woon aan zee en dat maakt wel verschil. Je kan natuurlijk zo'n speciale deken opdoen. Maar als ik niet aan zee zou wonen zou ik het denk ik toch niet doen. Dekens gaan vaak schuren en je neemt toch een risico en je hebt ook te maken met extra kosten.
Laatst bijgewerkt door Goldie op 04-01-06 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:09

Ik denk dat wij langs elkaar heen praten tones

ik vind het heel normaal dat die goedkoper zijn

tones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:12

runningkawa schreef:
Ik denk dat wij langs elkaar heen praten tones

ik vind het heel normaal dat die goedkoper zijn

Sorry ik bedoelde jou niet! M`n quote deed het dus niet goed,
Ik had het tegen Alet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:13

ah oke
Maar dan is het nu toch duidelijk

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:15

Ik ben het juist helemaal met je eens

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:16

Twee jaar geleden heeft mijn zus ook een exceempony gekocht, voor "een appel en een ei".
Mooie pony, leuke kleur, braaf, leuk lopen. Maar enorme, verschrikkelijke jeuk. Overal moest stroomdraad bij langs, omdat hij anders de hekken kapot schurkte. Op stal kon niet, want hij schuurde de drinkbak kapot waardoor alles onder water stond.
Die mensen wilden die pony gewoon graag kwijt, ondanks dat ze er gek mee waren. De prijs was dus erg laag, omdat zij graag wilden dat de pony naar de kust ging.

Wij wonen aan de kust, de pony heeft hier nooit weer jeuk gehad en heeft ondertussen al weer een bos haar!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:19

Ik vind ( en dat is mijn persoonlijke mening) dat er bokkers zijn die veeeel te licht denken over zomer eczeem, van ooh het is zo`n lief paard en het klikt toch zooo goed.

Onderschat het niet! Het kan een doffe ellende worden, en kijk ook eens naar de belangen van het paard.

Er zijn genoeg gezonde paarden waar het ook mee zou kunnen klikken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:09

Ik zou het niet doen. De rekeningen lopen al genoeg op zonder gebreken...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:51

Ik heb niet het hele topic gelezen, waarvoor mijn excuus.
Maar wil je ook mijn verhaal laten weten.
Toen ik mijn huidige tinker Novia kocht, wist ik dat ze eczeem had.
In zeer ernstige mate. Ze heeft ooit haar eigen staartwortel geamputeerd als het ware door het schuren. Dit was uiteraard niet bij mij!
Dit heeft mij wel doen nadenken natuurlijk, maar toch besloot ik haar te kopen.
Zij was HET gewoon.
Er zitten zeker wel consequenties aan.
Ze staat van maart tot oktober 24 uur per dag onder een Boett-deken.
Ook komt ze in die periode van 10 tot 17 uur buiten, en gaat daarna op stal, in een binnenstal.
Binnen draagt ze die deken dus ook.
Zo is het voor ons beheersbaar.
Wel ben ik nu aan het sparen voor een deken met zadeluitsparing, ik meen dat Bucas die heeft, zodat het rijden in de zomer wat aangenamer voor haar wordt.
Volg je hart zou ik zeggen!

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:54

@ tones & kawa. Ik begrijp wel dat een paard met eczeem voor minder weg zou gaan, maar sta soms versteld van het enorme prijsverschil.

De kosten van een eczemer kunnen inderdaad flink oplopen; een deken van minstens 150 euro, die als het meezit 2 seizoenen meegaat. Smeersels voor manen en staart zijn ook behoorlijk prijzig en niet echt zuinig in gebruik.

Voor mij zou eczeem niet meteen een reden zijn om een paard niet te kopen, maar ik weet inmiddels dan ook wat het inhoudt en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:15

bedankt voor de vele reacties,

ten eerste de pony staat bij het meisje thuis, ze woont op een boerderij dus de extra tijd heeft ze er voor over, de filmpjes zijn uit de zomer dat weet ik zeker, ik heb met haar en haar ouders er over gesproken en die gaan natuurlijk nog met de eigenaren over het exceem en zo praten, ze blijft nog tot de 15e op proef (eigenaren op vakantie) en dan zien we wel verder, maar ik zelf denk dat de koop wel doorgaat ondanks dat de pony lichte exceem heeft..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:29

tones schreef:
Ik vind ( en dat is mijn persoonlijke mening) dat er bokkers zijn die veeeel te licht denken over zomer eczeem, van ooh het is zo`n lief paard en het klikt toch zooo goed.

Onderschat het niet! Het kan een doffe ellende worden, en kijk ook eens naar de belangen van het paard.

Er zijn genoeg gezonde paarden waar het ook mee zou kunnen klikken.

Dat denk ik idd ook. Ik denk ook dat veel die te licht over denken er ook (te) weinig of geen ervaring mee hebben.

Bij Ivanka wist ik ook niet dat ze zomereczeem had. Maar waar ik haar gekocht heb, stond ze op een wei waar ze geen mogelijkheid had tot schuren. Ze had wel een miezerig staartje, maar ja.. dat kon ook "normaal" zijn bij haar.
Toen heeft ze een paar weken op de stal gestaan waar ik werkte en daarna is ze naar mijn oom verhuisd, pas daar kwam eruit dat ze zomereczeem had. Toen begon ze aan de stalwand te schuren tot bloedens toe, ook haar buiknaad lag van tussen haar voorbenen tot de uier open (!!).
Verschillende keren DA langsgeweest; probeer dit maar, probeer dat maar. Niets hielp.
Toen 2 seizoenen met boettdeken gedaan, daarna ben ik gaan smeren met Fenonolf en daar kwamen we de zomer goed mee door. Dit jaar wil ik homeopatische druppels Cullico gaan proberen. Veel goede verhalen over gehoord.

Het is veel proberen. En helaas, dat proberen kost veel geld...
Tuurlijk gaat het niet alleen om het geld. Maar je paard zien met ontzettend veel jeuk is echt pure ellende...

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:40

Ik heb die druppels ook geprobeerd, maar helaas werkte het bij Sikiley niet zo goed.
Je kunt ook knoflook bijvoeren, dat zuivert het bloed en houdt de prikkers op afstand.

Maar ik zal ophouden met offtopic gaan