Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:55

Bij mij krijgen ze niks om
En afkloppen, maar er is zo nog niks gebeurd.
Kawa heeft nog mooie droge beentjes.

Omdat ik ze de hele dag buiten heb lopen, is bescherming ook niet te doen.
Dat geeft dan ook schade.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:58

iedereen is er erg trots op dat hun paard geen bescherming om heeft in de wei
geweldig hoor ,echt....

maar als de mijne ze wel omgehad had ,had ze geen gebroken griffelbeen gehad en nu 2 schieffels boven elkaar!

ik doe ze ze straks in de wei alleen de eerste paar x om als ze weer met een groep de wei op gaan
daarna niet meer ,want 24 uur met die dingen om kan ook niet ,vindt ik!

maar omdat ze geen bescherming om had heeft ze wel grote problemen gehad!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:59

wat heeft trots zijn er mee te maken?
Ik heb ze dagelijks buiten lopen, ook in de winter
kan ze toch geen 8 uur per dag die dingen om doen en in de zomer 24 uur?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:03

runningkawa schreef:
wat heeft trots zijn er mee te maken?
Ik heb ze dagelijks buiten lopen, ook in de winter
kan ze toch geen 8 uur per dag die dingen om doen en in de zomer 24 uur?

dat zeg ik ook!

en dat iedereen het trots verteld,zo lees ik dat!
===
kon het maar 24 uur om,dan had de mijne deze problemen niet gehad.
er wordt nl ook verteld dat ,hun paard wel oplet hoe hij z`n benen neerzet!
nou dan heb ik een dom kuiken want zij trapt zich 2x tegen haar eigen benen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:05

Ah zo, op die manier

nee helaas gaat dat niet, ook als je weet als je er een hebt die niet zo zuinig is op zichzelf, gaat het nog niet.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:40

Mijn paard heeft geen beenbescherming op in de wei. Ze staat ook in de winter buiten in de paddock naast de wei dus verwacht geen bokpartijen enzo als ze in de lente de wei weer op gaat. Als ik een stalpaard zou hebben zou ik het wel doen zeker de eerste keer(en) of als ze maar heel even op de weide kunnen. Het lijkt mij niet zo lekker zitten voor een paard en dat broeien en de kans op schuren lijkt mij ook niets.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:45

mijn ponys lopen ook zonder bescherming buiten..
er is gelukkig nog nooit iets gebeurt *klopt af*

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:48

mirgino schreef:

als je met een ijzer hard je been raakt ,dan kan dat fout aflopen!

En daar ligt denk ik het probleem.

Een paard met ijzers, of een paard wat met ijzer paarden in de wei staat zou ik NOOIT zonder bescherming laten lopen, die beesten beseffen echt niet dat ze ijzer onder hun poten hebben hoor!
En behalve dat is een paardenbeen met een ijzer zieozo al zwakker, slechtere doorbloeding, dus blesures heb je dan zoiezo al sneller.
Ze hebben minder gevoel, glijden sneller uit...

Maar gelukkig zal de mijne nooit te nimmer ijzers krijgen en laat ik die altijd zonder beschermers lopen, alleen met springen heeft ze 3 in 1 beschermers voor, voor de rest nooit. Niet nodig, ze leert maar op haar eigen benen passen, en gevaren zoals ijzers heeft ze ook geen last van. En zij staat zoveel mogelijk in de wei, alhoewel ze nu wel binnen staat omdat het land niet te belopen is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:52

Wat een gezever over ijzers, toydoll

Ik zal het Kawa ff doorgeven
En ook ff gaan zeggen op de stallen waar ik eerst kwam en alles elke dag buiten kwam, zonder bescherming en met ijzers...

Zullen ze vast wel willen weten, na járen zonder problemen

Marjo2709

Re: Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:54

Persoonlijk, kijk ik hoe 'gek 'het paard is in de wei.
Als hij rustig is gaat ie kaal de wei op.
Maar heb ook een merrie gehad die niet zo vaak de wei op ging en helemaal maf ging doen.. tja toen heb ik uit voorzorg wel peesbeschermers omgedaan...

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:57

runningkawa schreef:
Wat een gezever over ijzers, toydoll

Ik zal het Kawa ff doorgeven
En ook ff gaan zeggen op de stallen waar ik eerst kwam en alles elke dag buiten kwam, zonder bescherming en met ijzers...

Zullen ze vast wel willen weten, na járen zonder problemen

nou, inderdaad

zal bij de mijne maar meteen de ijzers eraf halen (die kan met ijzers, in een zijknatte wei nog los van de grond bokken uit volle galop en overeind blijven trouwens, topper dus? )
kan ie over een weekje ofzo ook meteen door naar de slager
(en nee, dat komt niet door de ijzers, heb m zonder ijzers gekocht en was vrij snel duidelijk dat ie zo niet ging overleven )

zavander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:04

als ze voor het eerst in het land gaan in de zomen heeft die van mijn peesbeschermers en springschoenen om
en naar een paar dagen alleen springschoenen .
op onze stal doen we eerst een paar dagen een paar uurtjes en dan op bouwen .
daarna gaan ze dag en nacht derop , lekker voor die paarden .
ik doe springschoenen om momdat ie van achteren naar voren trapt met zijn ijzer. groetjes

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:28

hoi,
Nee ik doe geen 1 van de paardjes pees bescherming om als ze vrij los lopen!...nooit gedaan ook....
Soms krijg ik het wel erg spaans benauwd als ze weer eens als bezetene rond denderen en krijg spontaan [overdag] "nachtmerries" van eventuele/mogelijke - schiefels- blessures- maar goed,... die beschermers om iedere dag is totaal geen optie als ze zoals gezegd vrij los lopen ....vooral ivm vuil [wat dan kan gaan schuren en drukkingen veroorzaken] en de talentvolle sloopvaardigheden van het harige tuig alhier ...
gr,sas.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:12

Heb je ook al van die slopers thuis Dakhilah onze balleman heeft zijn beschermers gelijk de eerste dag kapot gebeten (vlg de oude eigenaar moest hij met beschermers de bostuin in...nou not dus!!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:06

Noukie schreef:
vergelijken met paarden in de natuur is vaak scheef
om te beginnen zijn dat paarden met minder bloed, ten tweede krijgen die paarden geen krachtvoer om sportprestaties te leveren...

wil niet zeggen dat, wat ik in mijn eerdere post vergat, mijn 17 jarige, die wel, ook als hij gek doet, zichzelf heel kan houden gaat ook zonder. Alleen de eerste dag(en) van het seizoen even met beschermers, maar daarna gewoon lekker met niks.
Bij mij is het dus een beetje paard afhankelijk

Mijn lieftallige knol heeft weinig bloed (koudbloed) en krijgt ook zeker geen krachtvoer en aan wedstrijden doe ik niet Ok heel natuurlijk is hij ook niet opgegroeid, maar toch.
Ik ga toch ook niet als ik naar buiten ga scheenbeschermers om, helm op etc, mocht ik vallen en wat breken, jammer maar gewoon domme pech. Ik ga dan echt niet de volgende keer me helemaal inpakken, laat staan dat ik dat met mijn paard doe

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:09

Welshcobfan schreef:

Mijn lieftallige knol heeft weinig bloed (koudbloed) en krijgt ook zeker geen krachtvoer en aan wedstrijden doe ik niet Ok heel natuurlijk is hij ook niet opgegroeid, maar toch.
Ik ga toch ook niet als ik naar buiten ga scheenbeschermers om, helm op etc, mocht ik vallen en wat breken, jammer maar gewoon domme pech. Ik ga dan echt niet de volgende keer me helemaal inpakken, laat staan dat ik dat met mijn paard doe

haha, ok, sorry
ik dacht dat je het over paarden in het algemeen had

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:34

Helaas loopt die van mij met springschoenen om.
Hij sinds februari op wiggen en sindsdien trapt hij zijn voorijzers eraf. Gelukkig werken springschoenen hier goed tegen, maar het liefste heb ik hem met blote beentjes in de wei.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:16

mijn pony staat rondom op ijzers zonder beschermers red zich prima

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:34

In de zomer doe ik mijn paard nooit beschermers om. Gewoon omdat ze dan iedere dag in de wei komt(of toch bijna iedere dag) en dan doet ze niet meer zo gek. Ook gewoon omdat het daar te warm voor is. Dan rij ik ook niet met beschermers.

Nu in de winter doe ik haar wel beschermers om omdat ze niet iedere dag in de wei komt en als ze er dan in staat gaat ze bijna zeker weten gek doen.
Ik doe haar dan gewoon peesjes, kogels en springschoenen aan.
Als ze bv voor de tweede dag in de wei gaat achter mekaar dan krijgt ze ook niks aan hoor!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:02

paarden in de natuur hebben géén ijzers onder, ijzers zijn er voor om de hoeven te besparen en/of het beenmechanisme te corrigeren!!!!Die paarden moeten tijdens het rijden beschermd worden, maar ook als ze "knallen", wanneer ze losmogen!Ik werk als fysiotherapeute met zulke paarden, zie veel ellende wat bespaard had kunnen worden door simpele peesbeschermers......stalmoed kun je vermijden door eerst met het paard te werken en ze dan naar buiten te zetten,zodra ze met regelmaat buiten komen zal het rustiger worden en dan zijn peesbeschermers niet meer nodig......maar zolang je twijfelt kun je ze beter beschermen!!!!!Hoe zal het bij jouw voelen als een schaats tegen je hiel aan slaat?????! precies, gebeurd misschien niet maar als het wel gebeurd.........

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:07

Onze paarden hebben ook geen bescherming om in het land. Mijn paardje had het vroeger wel en heeft nu witte littekens op haar (zwarte) benen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:09

Bij paarden die weinig buiten komen zou ik het ook doen

nee dat jok ik, die zou ik meer buiten zetten...

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:14

dan nog doe ik beschermers om Kawa, bij die grote van mij (en nee, niet als hij idd echt elke dag 12uur op wei zou kunnen, maar het stomme van dat dier is dat hij dat dus niet wil en als hij besluit naar binnen te moeten zo debiel doet dat ik dus die beschermers weer nodig heb )
maar, ik ga wel met je mee dat het t mooist is als paarden iig zoveel als ze willen naar buiten kunnen.

Over aantikken met ijzers: die van mij heeft al eens een ader opengetrapt bij de smid, hij zette echt alleen maar zn voet met net nieuw en geslepen ijzer iets te lomp neer (bovenop zn andere dus )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:17

Dat naar binnen willen is net zo'n aanwensel, als dat die van mij niet naar binnen willen totdat het schemerig is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:22

De mijne staan zowel 's zomers als 's winters 24/7 buiten,
dus bescherming doet ze meer kwaad dan goed denk ik!