paard hele winter binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:04

carola schreef:
Ik weet helaas ook dat meer dan genoeg mensen in NL hun paarden altijd in een box laten. En reken maar niet dat die hier reageren, die krijgen dan zoveel kritiek op hun dak!

Hahaha, echt bokt ja!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:05

idd carola
die weten diep in hun hart ook wel dat het heel zielig is voor hun paard en dat ze dan trecht hier flink op hun donder krijgen.

ArabStables

Re: paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:13

Inderdaad heel triest als je bedenkt dat een paard gemaakt is om (lange) afstanden te lopen. Dat zit in hun systeem, ze lopen in het wild ook vele kilometers per dag. Ik weet dat het heel veel voorkomt dat paarden onnodig lange tijd achter elkaar op stal staan en vast niet alleen in de winter! Het is een vorm van dierenmishandeling vind ik.

PS: de koeien die ik ken staan niet in loopstallen, gewoon aan de ketting. Kunnen wat naar voren lopen en naar achteren maar that's it..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:16

dat is nog maar een klein % van de nerderlands koeien, gelukkig

En het dan bij onze hobbie dieren te doen vind ik helemaal schandalig

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:17

mijn pony kan sinds een paar weken lekker naar buiten, dan staat ze met een groepje paarden in een grote paddock, met water en hooi van een uur of 9 tot 5. Als het weer heeeeel erg slecht word gaan ze wel naar binnen maar niet bij een regen bui ( mijn pony heeft natuurlijk een waterdichte deken op )
Toen ze die paddock plekken nog niet hadden kwam ik als het even kon 2 keer per dag, 's ochtend even longeren en dan op stal, daarna ging ze een uurtje de bak in ( in de middag ) en in de avond kwam ik weer en ging ik haar longeren.. dat was wel een gedoe, 2 keer per dag komen. Gelukkig staat ze nu lekker de hele dag buiten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:20

ArabStables schreef:
PS: de koeien die ik ken staan niet in loopstallen, gewoon aan de ketting. Kunnen wat naar voren lopen en naar achteren maar that's it..

Dat heet 'aangebonden', en wordt vanaf 2007 (? dacht ik...) verboden. Nog maar een paar procent van de veehouders heeft dat zo. Het merendeel staat in grote loopstallen, onwijs koe-vriendelijk. Eigenlijk zou zoiets ook voor paarden een stuk beter zijn.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:22

over dat beton terug te komen,
zand wordt ook weer hard als je het er op gooit.

wij deden op het terrein ook wel is gewoon mest gooien.
wel weer wat op te ruimen, maar het wertk goed!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:25

Gelukkig kunnen mijn paarden iedere dag de hele dag naar buiten. Wij hebben gewoon een stuk wei afgezet en dat mogen ze kapot trappen. In het voorjaar even slepen en zaaien en binnen een maand is het hersteld. Dat kun je toch wel voor je paarden over hebben, neem ik aan?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:31

mijn haf gaat s'morgens van 9 tot 2 lekker de wei op
en dan weer naar binnen.
dit omdat er nog meer paarden staan te popelen om naar buiten te gaan.
maar goed s'avond gooi ik hem ook nog lekker los in de bak dus beweging zat
maar frisse lucht is zo belangrijk vooral voor jonge paarden

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:42

Het is altijd een beetje behelpen in de winter met weidegang, maar ik wil mijn paard koste wat kost een paar uur per dag buiten hebben!
Ik heb em een keer noodgedwongen 2 dagen op stal moeten houden vanwege een blessure, dat paard wat ik na 2 dagen uit stal haalde, dat was mijn paard niet meer. Hij was compleet gestoord, wild, chago etc etc..
Ik kan me dus niet voorstellen hoe een ander het voor elkaar krijgt om zijn paard binnen te kunnen houden?
Die van mij komt over de bovendeur heen, denk ik...

Nu met dit weer is alles veranderd in maanlandschap, nou dan ga ik wandelen door de polder, kilometers.. Goed voor mij, goed voor het paard

Maar dag in, dag uit op stal, ik persoonlijk zou ook gek worden op de wc 24/7!!!!

Ik kijk weer al uit naar 25 graden en lekker windje en zon! Beter weer voor mij (en mijn paard )

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:53

Hier in de buurt heb ik heeeel erg mijn best moeten doen om een stal te vinden waar ze in de winter ook een paar uurtjes buitengezet worden in een paddock. Hier in de buurt is het dus wel gebruikelijk dat de paarden er alleen uitkomen als de eigenaar gaat rijden/longeren of losgooien. Voor de meeste paarden is het dus 22/23 uur per dag eenzame oplsluiting van oktober tot mei Komt de eigenaar niet opdagen dan staat het paard dus op stal.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:01

gouda schreef:
Hier in de buurt heb ik heeeel erg mijn best moeten doen om een stal te vinden waar ze in de winter ook een paar uurtjes buitengezet worden in een paddock. Hier in de buurt is het dus wel gebruikelijk dat de paarden er alleen uitkomen als de eigenaar gaat rijden/longeren of losgooien. Voor de meeste paarden is het dus 22/23 uur per dag eenzame oplsluiting van oktober tot mei Komt de eigenaar niet opdagen dan staat het paard dus op stal.

eigenlijk toch te erg voor woorden?
dat je gewoon je best moet doen om een stal te vinden waar je paard een paar uur naar buiten mag?
ik vind het ook gewoon een vorm van dierenmishandeling, ook al wordt zo'n dier een uur per dag gereden.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:04

Mijn pony staat in uiloop stal..

s'nachts gaat ze in de uitloopstal en gewoon overdag staat ze als het vriest 2/3uur buiten en gaat ze weer naar binnen met onberkt hooi !!

de hele winter binnen vind ik zielig.. maar is mijn mening

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:06

Mijn pony staat 24 / 7 per dag buiten in een grote weiland

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:11

Mijn verzorgpony gaat 's-ochtends rond 9 de wei op en wordt dan 's-middags rond 3 door mij naar voren gehaald of door anderen. Dan ga ik met haar aan de gang en als ik klaar ben zet ik haar op een afgezet stuk beton voor de stal en daar blijft ze tot een uur of 11 's-avonds en gaat dan de stal op.

In de zomer 24 uur per dag buiten.

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:34

Mijn paard staat op een pension stal en daar staan de paarden alleen zomers op het land.

Hij staat de hele dag op stal en hij wordt daar echt niet gekker van.

Hij krijgt 3,5 kilo krachtvoer en is prima te rijden.

Mijn oude wedstrijdponies die met pensioen zijn staan vanaf een uur of 11 tot 17.00 in de paddock. Zomers staan ze ook een x aantal uur op het gras en de rest van de tijd in de zandbak.

Ik heb juist medelijden met die paarden die door andere pensiongasten bij ons op stal 1,5 uur in de snijdende oostenwind buiten worden gegooid en zij gaan lekker thee drinken en zitten roken in de kantine.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:40

hier reageren nu inderdaad bijna alleen maar mensen die hun paarden wel naar buiten doen. helaas geen mensen die hun paard binnen hebben.
gelukkig hebben jullie ze wel buiten hoor!
het is niet zo dat mijn paard er nooit uit komt. we doen met zijn vieren ons best om onze paarden eruit te laten.
gem 1 uur met zijn vieren in de binnenbak, en 1 uur met zijn vieren in de paddock. maar soms ook vaker per dag, of langer eruit per keer, en soms ook met nog meer paarden.
ligt er maar net aan wanneer we op stal zijn, en hoeveel tijd we hebben.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:49

Aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat in sommige delen van Nederland het moeilijk is om aan stalling te komen met weidegang in de winter, maar aan de andere kant zou ik dan geen paard kopen als die niet naar buiten kan.

Eigenlijk heel dubbel, maar ik heb de mogelijkheid dat hij naar buiten kan (pensionstal), weet niet wat ik gedaan zou hebben als het niet zou kunnen.

Paarden horen in de winter ook buiten

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:00

Snowytje schreef:
In het voorjaar even slepen en zaaien en binnen een maand is het hersteld. Dat kun je toch wel voor je paarden over hebben, neem ik aan?

Haha dat is bij ons nieteens nodig. Wij hebben in de winter over het algemeen alle weilanden openstaan (de weides zijn bij ons allemaal op elkaar aangesloten, ze hebben nu ongeveer 2 hectare om te lopen) en het ziet er nu níet uit (mars is er niks bij waarschijnlijk). Tot nu toe is het ieder voorjaar weer goedgekomen, wij doen er dan níks aan........het gras komt áltijd weer van het voorjaar, hoe erg ze het ook vertrapt hebben. Echt super Maar ja, ons voordeel is waarschijnlijk dat wij én op dit moment alleen sobere rassen op stal hebben die het prima doen op gras waar wat minder in zit EN ze hebben natuurlijk een vrij groot stuk waar ze op kunnen lopen.

Om op het topic terug te komen Hier staan ze in de winter dus ook 24/7 buiten, met schuilstal (waar ze eigenlijk niet zoveel in staan). Ik zou mijn pony ook absoluut niet op een stal willen waar hij in de winter niet buiten zou komen.

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:03

mijn pony gaat 's winters alleen buiten als de grond niet te hard is en als er geen sneeuw ligt.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:24

Winddancer schreef:
Aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat in sommige delen van Nederland het moeilijk is om aan stalling te komen met weidegang in de winter, maar aan de andere kant zou ik dan geen paard kopen als die niet naar buiten kan.

Ach als je maar goed zoekt en niet teveel eisen stelt dan lukt het wel! Mijn paard stond op een stal waar ie in de winter niet buiten werd gezet maar waar ik zelf veel uitrijmogelijkheden had. Nu staat ie ergens waar ie de hele middag buiten staat maar waar ik met de trailer weg moet wil ik goed kunnen rijden. Heb t er wel voor over, hij is een stuk happy'er en ik ben ook een stuk relaxter nu ik weet dat ie lekker buiten staat!

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:26

simongek schreef:
Ik heb juist medelijden met die paarden die door andere pensiongasten bij ons op stal 1,5 uur in de snijdende oostenwind buiten worden gegooid en zij gaan lekker thee drinken en zitten roken in de kantine.

Waarom heb je daar medelijden mee?

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:45

Mijn paard heb ik net terug binnengezet. Heeft in de sneeuwstorm buitengestaan, was helemaal zeiknat maar vertikte het om onder dak te gaan staan
En ze zag er heel goed uit, rilde totaal niet, had alleen oog voor de brokken.

Een paardenlichaam vergelijken met dat van een mensenlichaam moet je nooit doen. Het is niet dat mensen het koud krijgen in de snijdende oostenwind, dat paarden dat ook krijgen. Als ze een goede wintervacht ophebben kunnen ze heus wel tegen een stootje

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:12

Aramat schreef:
simongek schreef:

Waarom heb je daar medelijden mee?

Omdat dit paarden zijn die dag en nacht in een binnenbox staan en dan s avonds even buiten worden gezet.

paarden staan alleen maar in de hoek van de bak te hinniken en te graven tot ze binnen mogen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:14

Beter dat dan helemaal op stal blijven
ze halen tenminste een frisse neus en ze zullen vast wel een keer op en neer rennen onder het hinniken