paarden snachts aangebonden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

Re: paarden snachts aangebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:58

Desiree schreef:
kris_ schreef:

Natuurlijk denk ik hier over na! Ik zou je op mijn beurt willen vragen na te denken vanuit de gedachtengang van het paard en niet van de mens. Denk je dat dominante paarden de hele nacht crossen om iedereen van het hooi weg te houden? Ze willen de anderen niet doen vermageren, dat zou slecht zijn voor de hele kudde. De leidmerrie wil eerst eten, ze kiest een hooistapel uit en de rest moet oprotten tot haar maag gevuld is, daarna laat ze de rest eten. Die hoeven echter niet zielig te wachten als er meerdere stapels hooi beschikbaar zijn. Heb zelf ook een zeer dominante merrie. Ik geef ze gewoon eten, 6 meter uit elkaar. Soms gaat de dominante merrie de ander verjagen om daar te gaan eten. Maar dan gaat de verjaagde naar de eerste stapel van de leidmerrie eten.

Forget it. Ze krijgt geen kans om te eten. Ze moet gewoon ophoepelen en de andere eten alles op. Ik ga dat niet afwachten. Ik geef ze daarom altijd zoveel mogelijk eten ver uit elkaar ALS DAT LUKT. Maar het gaat niet altijd. Daarom zal ik voor mijn paarden nooit voor loopstallen kiezen.

Zeer bizar paard... Dit is zeker geen normaal territoriumgedrag. Enig idee wat deze voedernijd veroorzaakt heeft?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:00

Ik denk dat ik een paar dingen zou regelen zodat ik er toch 'stalletjes' van kan maken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:58

Nouska schreef:
Lekker volwassen reactie huertecilla

Ja; ik kies ervoor om niet te 'discusiëren' over een punt dat helder helder zou moeten liggen voor een iedere die iets van ethologie van paarden begrepen heeft. Dat is zinloos.

@voedernijd: is oplosbaar en geen reden voor opsluiting laat staan aanbinden.

Ik heb een krat van een kuub in de wei staan en zorg ervoor dat dit nóóít leeg is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=337JJV87
Als voedernijd toch een probleem zou zijn zou ik aan de andere kant van de wei een tweede krat neerzetten en ook zorgen dat dit nooit leeg zou zijn.
Bijvoeding krijgen ze tegelijk uit grote plastic bakken. De afstand ertussen varieer ik naar de mate waarin de betreffende paarden meer ruimte aangeven te willen.
Aangezien er de hele hooi/stro in overschot is, heeft er geen paard meer dan hooguit lekkere trek.
Onze zéér dominante merrie hebben we verder gewoon opgevoed wat voer betreft: als het hele setje voor me staat voor een kweepeer, waar ze GÉK op zijn, dan mag ze kiezen: óf ze gedraagt zich, óf ik stap met alle kweeperen weer uit de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:02

Huertecilla, volgens mij is kindjes voeren aan een paard niet goed voor hun spijsvertering.

Leuke foto trouwens

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:45

Verre van ideaal, om het zachtjes uit te drukken. Ik zou liever alles buiten gooien, maar als dat niet kan... Ik zou 1 ruime box voor de merrie maken. Met tralies of liever nog open vanaf boeg-hoogte zodat ze genoeg contact heeft met de rest. En tijdens het voeren alles even vastzetten zodat iedereen eet wat 'ie eten moet. Zo duur is het niet om een redelijke box in elkaar te zetten, zeker niet als je een beetje handig bent.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:46

Cassidy schreef:
Ik weet niet echt wat ik me onder oude koeienstal moet voorstellen, maar als het wel dat is wat ik voor ogen heb lijkt het me bloedlink. Zit er nog een groep in de stal? Is er echt niet met simpele middelen een loopstal van te maken? Er hoeft echt geen box in van zoveel duizend Euro's, metalen tussenstangen weghalen, vloer egaliseren (dus groep dichtmaken) en voor een goede stevige deur zorgen. Anders valt er ook van een paar van die metalen tussenstangen een afscheiding te maken. Maar vastzetten in zo'n grote ruimte zou ik niet zo snel doen.

wat is een groep?
de stal is ongeveer 8 meter breed, en 6 meter breed.
er zijn 2 deuren in tegenover elkaar, de ene ziet uit op de wei, de andere op het erf.
normaal staat die deur dus altijd open, zodat het een loopstal is.
de deuren zitten op de lange zijde
als je van het erf komt, op je rechterkant heb je 3 meter, op je linkerkant 4 meter.
de koeien stonden dus met hun hoofd naar de muur toe aan zon kettingen, er zijn stenen tussenschotjes van ongeveer een meter hoog en 70 cm lang.
dus geen ijzeren staven oid.
vroeger stonden de paarden nu en dan eens vast aan een koeienketting.
ik heb dan vlug naar de winkel geweest achter kettingen voor hun halster, want die koeienkettingen krijg je nooit meer los.
de paarden staan dus gewoon aangebonden in een van die koeienstanden.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:50

de groep is de mestgeul voor koeien

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:56

ja, die is er nog.
maar het is een dichte vloer, dus die geul is gewoon ietwat dieper, en die loopt naar een soort van gat in de muur.
er ligt overal stro op.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:33

ArwenLune schreef:
de groep is de mestgeul voor koeien

Groep = grup
Vandaar dat de naam grupstal veel werd gebruikt. Tegenwoordig zie je niet zoveel grupostallen meer.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:42

Vind ik evengoed wat link... Wij hadden in de stal van de merrie ook een grup lopen, die is toch rap dichtgegooid met cement. Stro kan er altijd uitgeschraapt worden en dan zit er een geul. Blijven steken hoeft nog niet eens, maar ze kunnen ook met bv achterwaarts lopen net op dat randje stappen en wegglijden. Ik heb vaak zat koeien onderuit zien gaan daarop...