Desiree schreef:kris_ schreef:
Natuurlijk denk ik hier over na! Ik zou je op mijn beurt willen vragen na te denken vanuit de gedachtengang van het paard en niet van de mens. Denk je dat dominante paarden de hele nacht crossen om iedereen van het hooi weg te houden? Ze willen de anderen niet doen vermageren, dat zou slecht zijn voor de hele kudde. De leidmerrie wil eerst eten, ze kiest een hooistapel uit en de rest moet oprotten tot haar maag gevuld is, daarna laat ze de rest eten. Die hoeven echter niet zielig te wachten als er meerdere stapels hooi beschikbaar zijn. Heb zelf ook een zeer dominante merrie. Ik geef ze gewoon eten, 6 meter uit elkaar. Soms gaat de dominante merrie de ander verjagen om daar te gaan eten. Maar dan gaat de verjaagde naar de eerste stapel van de leidmerrie eten.
Forget it. Ze krijgt geen kans om te eten. Ze moet gewoon ophoepelen en de andere eten alles op. Ik ga dat niet afwachten. Ik geef ze daarom altijd zoveel mogelijk eten ver uit elkaar ALS DAT LUKT. Maar het gaat niet altijd. Daarom zal ik voor mijn paarden nooit voor loopstallen kiezen.
Zeer bizar paard... Dit is zeker geen normaal territoriumgedrag. Enig idee wat deze voedernijd veroorzaakt heeft?