Hoe ligt dit zadel? + foto's!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:01

de zadelpassing is niette beoordelen vanaf een foto. Het zadel ligt te ver naar voren maar kan heel goed passenwat boom betreft. De kussens kun je manipulerende boom niet, en die is zo op een foto niet beoordelen.... Ik blijf me verbazen over alle opmerkingen en adviezen..

Saskia9

Re: Hoe ligt dit zadel? + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:25

BeLoVeD schreef:
unamie schreef:
zelf heb ik mijn KN zadel aan laten passen
de boom is verbreed en de zweet bladen zijn open gemaakt zodat mijn beugelriemen er onderdoor kunnen
ik was 120 euro kwijt tja..ik vind dat niet duur
de keren dat je het zadel na komt vullen (in 2 maanden ben ik al 3 keer geweest) rekent hij niets of 1 keer 5 euro

mijn dochter heeft haar KN zadel ook helemaal laten aanpassen
boom verbreed, helemaal overnieuw gevuld, beugels onderdoor
en zij was 175 euro kwijt

dat vind ik niet duur
let wel.. het is wel maatwerk

zeker als je een 2e hands zadel koopt of je heb zelf een (merk)zadel liggen
dat je door hem laat verbouwen heb je voor weinig een perfect passend zadel naar mijn idee

veel zadelmakers proberen je toch vaak een nieuwe zadel aan te smeren en dan zit je toch al gauw op 1500 /1800 euro

ook nog een tip koop een (oudere wintec) en laat deze op maat maken bij van triest
dan heb je voor een paar honderd euro een prima (passend) zadel

Voor jou mag een paar honderd euro geen probleem zijn, maar er zijn ook mensen met minder geld in hun portemonnee. Heb je daar ooit bij stil gestaan?!!

Even over dat geld,
Ik heb ook zeker geen boomje in mijn tuin,
maar AL mijn geld gaat op dit moment naar een goed passend zadel voor mijn haf met moeilijke rug!

Dus geld of niet,gezondheid is het belangrijkste en anders had je maar geen paard moeten nemen!!

Edit :daarbij wil ik zeggen dat je niet het duurste van het duurste moet nemen,Als het maar past,
maar kijk A.U.B niet naar een paar euro's,
die paar euros kunnen de rug van je paard verknallen namelijk!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:27

Citaat:
Even over dat geld,
Ik heb ook zeker geen boomje in mijn tuin,
maar AL mijn geld gaat op dit moment naar een goed passend zadel voor mijn haf met moeilijke rug!

Dus geld of niet,gezondheid is het belangrijkste en anders had je maar geen paard moeten nemen!!

Hier heb ik al op gereageerd, al mijn geld gaat nu ook naar een goed passend zadel voor mijn haf met moeilijke rug!

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:29

hoi,
is het een thorowgood? ik verkoop ze in mijn winkel ook . de firma heeft mij vertelt dat je bij deze zadels minstens 20 min moet rijden en regelmatig aansingelen. welke maat is het meestal bij haflingers een XW of XXW .ook ik vind dat het zadel te ver naar voren ligt. met welke singelstoten singel je aan. het beste met zo een type paard is de eerste en de derde.
groetjes

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:47

Als je minimaal 20 minuten moet rijden..
Tsjaa.. Vind je dat handig ?

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:37

bayaatje schreef:
hoi,
is het een thorowgood? ik verkoop ze in mijn winkel ook . de firma heeft mij vertelt dat je bij deze zadels minstens 20 min moet rijden en regelmatig aansingelen. welke maat is het meestal bij haflingers een XW of XXW .ook ik vind dat het zadel te ver naar voren ligt. met welke singelstoten singel je aan. het beste met zo een type paard is de eerste en de derde.
groetjes

Dankjewel voor je reactie! Bij mij hebben ze dat ook gezegd ja. Ik singel idd met de eerste en de derde aan. Omdat ze van kunststof zijn moeten ze nog helemaal vormen naar de rug van het paard. Maar deze boommaat is iig niet goed!

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:38

harnessmaker schreef:
de zadelpassing is niette beoordelen vanaf een foto.Het zadel ligt te ver naar voren maar kan heel goed passenwat boom betreft.

je kunt het aan de stijgbeugels al zien die hangen achterover
trouwens het hele zadel hangt achterover

harnessmaker schreef:

De kussens kun je manipulerende boom niet,

en die is zo op een foto niet beoordelen.... Ik blijf me verbazen over alle opmerkingen en adviezen..

dat is nu juist de fout die veel zadelmakers maken
een zadel past meestal niet doordat de boommaat niet juist is dus dan heb je geen goede basis om het zadel verder passend te maken
de meeste zadelmakers kunnen geen boom verbreden
of een gebroken boom vervangen
maar ze noemen zich wel zadelmaker... onterecht vind ik

een boommaat gaat per halve maat en moet eerst opgemeten worden dan doe veel "zadelmakers"niet
(de meeste paarden hebben boom-maat 32/33/34 haflingers zitten daar vaak nog boven
ook kan de boommaat veranderen na mate het paard ouder word)

omdat veel "zadelmakers" dan toch wat moeten
zoeken ze het probleem in de kussens en daar begint de ellende mee
dikke veel de volgepropte kussend zijn het gevolg.....
zadels die aan de onderkant rond worden gaan klapperen
schoft en rugspieren vallen weg
het paard word dus steeds smaller ipv. breder en dat is niet de bedoeling
helaas zien veel mensen dat niet
omdat er zo veel paarden zijn die dat hebben.. denken de mensen dat dat normaal is.. maar dat is het niet

de vulling van een zadel hoort aan beide zijde gelijk te zijn
met een waterpas (die van Triest altijd gebruikt) is heel handig te zien of de vulling aan 1 kant weggevallen is
ook ziet hij meteen of een paard scheef gespierd is en dat zijn toch wel belangrijke zaken zeker als je een nieuw zadel koopt

dus aan de rugbespiering is te zien of er een goed passend zadel opligt
onze paarden hebben mooi bespierde ruggen, geen witte haren,
hebben geen rugproblemen (op de horse event hadden ze maar zelden een paard gezien die zo los in de rug was) geven makkelijk na e.d.
voor mij het bewijs dat ik bij de goede zadelmaker terecht gekomen ben
gelukkig maar voor mijn paarden

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:40

Klapperende zadel zie je veel en veel te vaak. ik erger me ook aan instructeurs/trices die dan een wig adviseren.
Ik heb zelf minimaal 2X per jaar een zadelmaker bij de pony's en indien nodig vaker.
Onlangs nog geweest omdat het zadel spontaan over de schouder weg zakte en zadel is nu bijgevult/bijgelegd (voor de eerste keer )

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:56

Alane schreef:
Klapperende zadel zie je veel en veel te vaak. ik erger me ook aan instructeurs/trices die dan een wig adviseren.
Ik heb zelf minimaal 2X per jaar een zadelmaker bij de pony's en indien nodig vaker.
Onlangs nog geweest omdat het zadel spontaan over de schouder weg zakte en zadel is nu bijgevult/bijgelegd (voor de eerste keer )

klapperen is zo slecht voor de rug van een paard
een wig maakt het probleem alleen maar groter want het lost niets op!!

helaas weten veel mensen dat niet...

ze vergeten vaak dat een nieuw (ook een goedpassend) zadel
na een maand al problemen op kan leveren omdat de vulling in het begin kan gaan schuiven
dus dan moet je weer terug om het bij te leggen/vullen
of de vulling valt soms weg aan 1 kant
dat kan komen doordat het paard iets scheef is of omdat de ruiter (iets) scheef zit
eenmaal gecorrigeerd kun je normaal gesproken weer een half jaatje vooruit

is het zadel net nieuw moet je in het begin wat vaker terug
ik ben al 3 keer terug geweest in 2 maanden tijd en mijn zadelmaker woont 2 uur rijden bij mij vandaan...
beetje lastig maar ik heb het er voor over
mijn zadel ligt nu wel heel mooi in balans en mijn paard ondervindt er geen hinder van

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:18

Ann schreef:
taffy schreef:
...je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant...

Over goede tips gesproken
Ik geloof niet dat ik mijn paard een plezier doe met een zadel wat op deze manier is opgevuld. Er is geen standaard manier van opvullen, een goede zadelmaker kijkt naar de rug van het paard en bepaald aan de hand daarvan de vorm/dikte van de kussens.

Ik weet niet precies waar je woont, maar Tweespan Ruitersport in Boornbergum heeft veel goede 2e hands zadels te koop, en zijn prima zadelmakers/opvullers.

waarom zou je je paard daar geen plezier mee doen?
elk zadel waar te veel vulling in zit gaat automatisch klapperen(doordat ze te rond worden) dus te vol proppen is nooit goed
de rug van een paard is normaal gesproken niet weggevallen dus ronde opgevulde kussens kunnen ook nooit in balans liggen op een goed gespierde rug
het enige waar een zadel met ronde kussens wel goed op ligt is een paard met weggevallen rugspieren maar deze krijgen dan dus niet meer de kans om zich weer te ontwikkelen
elk paard heeft dan wel een andere vorm rug maar daarom moet je een nieuwe vulling ook inrijden en daarna nog een keer laten bij vullen
(en dan antuurlijk alleen op de plekken waar de vulling is weggevallen!!)

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:29

@taffy, kijk eens naar de foto's in mijn profiel, daar zie je een paard waarop een zadel met ronde kussens juist wel goed ligt. Niet omdat de rugspieren niet ontwikkeld of weggevallen zijn, maar omdat de bouw v/h paard dit vraagt De kussens van mijn dressuurzadel zijn overigens niet rond doordat ze teveel zijn opgevuld, maar omdat ze zo op maat zijn gemaakt door een zadelmaker (Daaleman).

Jouw stelling dat ronde kussens sowieso niet goed zijn, sta ik niet helemaal achter. Nogmaals de bouw van een paard bepaald de vorm v/d zadelkussens

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:35

Ann schreef:
@taffy, kijk eens naar de foto's in mijn profiel, daar zie je een paard waarop een zadel met ronde kussens juist wel goed ligt. Niet omdat de rugspieren niet ontwikkeld of weggevallen zijn, maar omdat de bouw v/h paard dit vraagt De kussens van mijn dressuurzadel zijn overigens niet rond doordat ze teveel zijn opgevuld, maar omdat ze zo op maat zijn gemaakt door een zadelmaker (Daaleman).

bij haflingers en fjorden,tinkers ect zie je ook zelden weggevallen rugspieren terwijl daar soms ook onmogelijke zadels op liggen!
dat zegt dus ook niet alles
met daaleman heb ik al helemaal geen goede ervaringen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:07

een weke rug of strakke bovenlijn hoeft niets met weggevallen of goed getrainde rugspieren te maken hebben.

Pony van mijn dochter heeft geen strakke bovenlijn en toont eerder week in de rug (= iet wat holle rug) Iets minder dan het paard in het profiel van Ann. En toch heb ik rechte kussens onder het zadel.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer een paard een holle rug heeft en na training dit zo houd dat een zadel met rechte kussens net zo slecht kan zijn als voor een "normaal" paard ronde kussens.
En van iedere zadelmaker zijn er wel slechte ervaringen te vinden, goede ervaringen worden minder snel verspreid als slechte...
Daaleman ken ik niet persoonlijk en hoor er eigenlijk alleen goede dingen over.
Er worden wel eens dingen vertelt uit naam van Van Triest waar ik me absoluut niet in kan vinden... en ook haaks staan op persoonlijke ervarings"verhalen" die juist zeer positief en overtuigend zijn.
maar da's allemaal off-topic

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:10

Iemand die er verstand van heeft naar laten kijken en voelen of het goed ligt. Dat is het enige wat je kunt doen, vanaf een foto kan je nooit goed genoeg beoordelen

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:03

Ik heb vandaag de kunststof omgeruild voor een nieuwe Rossner Amerika dressuur! Voor dat prijs verschil kon ik toch beter een leren zadel nemen dat goed past. Binnenkort wel foto's hoe dit zadel ligt. En iedereen bedankt voor de adviezen!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:07

Gaaf, heb je de America Plus of de gewone ? Ook bij Fiona ?
Dat is een mooi zadel

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:17

janinetjjj schreef:
Gaaf, heb je de America Plus of de gewone ? Ook bij Fiona ?
Dat is een mooi zadel

De gewone Amerika, ben er onwijs blij mee! En bij Fiona, super service!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:19

Dat klopt zeker, laten de dekens altijd bij haar wassen..

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:24

janinetjjj schreef:
Dat klopt zeker, laten de dekens altijd bij haar wassen..

Ja ik ga voortaan ook naar haar toe. Een vriendin van mij had de Oranje/blauwe elite set van HH gekocht en was bij Fiona iig € 15,- ofzo goedkoper uit bij Fiona vergeleken met Divoza. En dit was dan € 15,- verschil omdat de Elite dekjes bij Divoza even in de aanbieding waren. € 10,- goedkoper dan ze daar normaal kosten. Dus anders was het verschil wel € 25,- ofzo. Ik koop echt niks meer bij Divoza.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:56

Excusez moi het is de Rossner Sydney Plus!

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:13

Ghehe het is toch de Amerika, die met de dikke kniewrongen.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:51

Hooooooo !!! Over dat als een zadel niet goed ligt als de beugels naar achteren hangen is niet waar. Ik heb pas een nieuw zadel en daarvoor hadden we ook heel veel zadels gepast, waaronder meerdere thorowgoodzadels en allemaal met kunststof beugels en katoenen beugelriemen. Bij al die zadels hingen de beugels naar achteren, terwijl er ook een bij zat die goed paste, maar het is uiteindelijk een ander geworden vanwege mijn zit die ook perfect past. En ik heb ook een haf. Dat over beugels die naar achteren hangen is dus totale onzin, en niet te vergeten dat dit zadel ook de beugelriemen onder de zweetbladen draagt dus daar kan het ook aan liggen. Wat wel duidelijk is, is dat dit zadel gewoon totaal niet past. Niet te min dat ik geen fan ben van kunststof zadels (ik ben nogal in de maling genomen ooit met een vreselijke wintec) zou ik voor een lederen zadel gaat, als je daar het geld voor hebt. Ik denk ook dat die langer mee gaan. Ik heb een extreem ouderwetse en brede Haflinger en daar heb ik een kieffer munchen vzh op liggen, nooit problemen mee gehad !! Het is een zeer prijzig zadel, maar dan heb je ook wat als het goed ligt. Die zadels gaan een leven mee.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:23

Maxielover schreef:
Hooooooo !!! Over dat als een zadel niet goed ligt als de beugels naar achteren hangen is niet waar. Ik heb pas een nieuw zadel en daarvoor hadden we ook heel veel zadels gepast, waaronder meerdere thorowgoodzadels en allemaal met kunststof beugels en katoenen beugelriemen.
Bij al die zadels hingen de beugels naar achteren, terwijl er ook een bij zat die goed paste,

maar het is uiteindelijk een ander geworden vanwege mijn zit die ook perfect past.

dan hadden al die zadels een te kleine boom voor jou paard
ook het zadel dat volgens jou goed paste...
nogmaals... als de beugelriemen naar achter hangen ligt het zadel niet in balans en dan past het dus niet

en een echte zadelmaker zal dat niet geweest zijn, want die zal geen torrowgood adviseren
een zadel verkoper zegt al gauw dat een zadel goed past
zeker als ze zelf de boom niet kunnen verbreden

een ruitersportzaak die aan huis komt passen heeft er 9 van de 10 keer geen verstand van
dat zijn zadelverkopers en dat is iets heel anders dan zadelmaker

een kant en klaar zadel past eigenlijk nooit
daarvoor moet je een op maat gemaakt zadel hebben
die aangepast is door een echte zadelmaker
dan pas kun je spreken van een perfekt passend zadel

ook 2e hands zadels zijn op maat te maken door de juiste zadelmaker
dus je kunt voor weinig geld een prima zadel kopen

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:42

Oke, als jullie konden lezen hadden jullie gezien dat ik inmiddels prima voorzien ben!! Dankje dat jullie dat leuk voor me vinden!! Sjongejonge..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:44

Super !
wat voor zadel heb je gekocht?