Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
BeLoVeD schreef:unamie schreef:zelf heb ik mijn KN zadel aan laten passen
de boom is verbreed en de zweet bladen zijn open gemaakt zodat mijn beugelriemen er onderdoor kunnen
ik was 120 euro kwijt tja..ik vind dat niet duur
de keren dat je het zadel na komt vullen (in 2 maanden ben ik al 3 keer geweest) rekent hij niets of 1 keer 5 euro
mijn dochter heeft haar KN zadel ook helemaal laten aanpassen
boom verbreed, helemaal overnieuw gevuld, beugels onderdoor
en zij was 175 euro kwijt
dat vind ik niet duur![]()
let wel.. het is wel maatwerk
zeker als je een 2e hands zadel koopt of je heb zelf een (merk)zadel liggen
dat je door hem laat verbouwen heb je voor weinig een perfect passend zadel naar mijn idee
veel zadelmakers proberen je toch vaak een nieuwe zadel aan te smeren en dan zit je toch al gauw op 1500 /1800 euro
ook nog een tip koop een (oudere wintec) en laat deze op maat maken bij van triest
dan heb je voor een paar honderd euro een prima (passend) zadel
Voor jou mag een paar honderd euro geen probleem zijn, maar er zijn ook mensen met minder geld in hun portemonnee. Heb je daar ooit bij stil gestaan?!!
Citaat:Even over dat geld,
Ik heb ook zeker geen boomje in mijn tuin,
maar AL mijn geld gaat op dit moment naar een goed passend zadel voor mijn haf met moeilijke rug!
Dus geld of niet,gezondheid is het belangrijkste en anders had je maar geen paard moeten nemen!!
bayaatje schreef:hoi,
is het een thorowgood? ik verkoop ze in mijn winkel ook . de firma heeft mij vertelt dat je bij deze zadels minstens 20 min moet rijden en regelmatig aansingelen. welke maat is het meestal bij haflingers een XW of XXW .ook ik vind dat het zadel te ver naar voren ligt. met welke singelstoten singel je aan. het beste met zo een type paard is de eerste en de derde.
groetjes
harnessmaker schreef:de zadelpassing is niette beoordelen vanaf een foto.Het zadel ligt te ver naar voren maar kan heel goed passenwat boom betreft.
harnessmaker schreef:
De kussens kun je manipulerende boom niet,
en die is zo op een foto niet beoordelen.... Ik blijf me verbazen over alle opmerkingen en adviezen..

Alane schreef:Klapperende zadel zie je veel en veel te vaak. ik erger me ook aan instructeurs/trices die dan een wig adviseren.
Ik heb zelf minimaal 2X per jaar een zadelmaker bij de pony's en indien nodig vaker.
Onlangs nog geweest omdat het zadel spontaan over de schouder weg zakte en zadel is nu bijgevult/bijgelegd (voor de eerste keer )
Ann schreef:taffy schreef:...je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant...
Over goede tips gesproken![]()
Ik geloof niet dat ik mijn paard een plezier doe met een zadel wat op deze manier is opgevuld. Er is geen standaard manier van opvullen, een goede zadelmaker kijkt naar de rug van het paard en bepaald aan de hand daarvan de vorm/dikte van de kussens.
Ik weet niet precies waar je woont, maar Tweespan Ruitersport in Boornbergum heeft veel goede 2e hands zadels te koop, en zijn prima zadelmakers/opvullers.

De kussens van mijn dressuurzadel zijn overigens niet rond doordat ze teveel zijn opgevuld, maar omdat ze zo op maat zijn gemaakt door een zadelmaker (Daaleman).
Ann schreef:@taffy, kijk eens naar de foto's in mijn profiel, daar zie je een paard waarop een zadel met ronde kussens juist wel goed ligt. Niet omdat de rugspieren niet ontwikkeld of weggevallen zijn, maar omdat de bouw v/h paard dit vraagtDe kussens van mijn dressuurzadel zijn overigens niet rond doordat ze teveel zijn opgevuld, maar omdat ze zo op maat zijn gemaakt door een zadelmaker (Daaleman).
janinetjjj schreef:Gaaf, heb je de America Plus of de gewone ? Ook bij Fiona ?
Dat is een mooi zadel
janinetjjj schreef:Dat klopt zeker, laten de dekens altijd bij haar wassen..

Maxielover schreef:Hooooooo !!! Over dat als een zadel niet goed ligt als de beugels naar achteren hangen is niet waar. Ik heb pas een nieuw zadel en daarvoor hadden we ook heel veel zadels gepast, waaronder meerdere thorowgoodzadels en allemaal met kunststof beugels en katoenen beugelriemen.
Bij al die zadels hingen de beugels naar achteren, terwijl er ook een bij zat die goed paste,
maar het is uiteindelijk een ander geworden vanwege mijn zit die ook perfect past.