inslapen of slacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:46

Ik zal het liefste voor de slacht kiezen.
Snel en pijnloos, meer hoeft het voor mij niet te zijn. En wat er na haar dood gebeurd maakt mij totaal niets uit, voor mij zijn ziel en lichaam 2 compleet verschillende dingen. Het lichaam verdwijnt toch, als het nu opgegeten, verbrand of begraven wordt, en het paard zal er helemaal niets meer van voelen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:22

Maakt mij niet zo hele veel uit. Beide methodes kunnen zowel goed als slecht uitpakken.
Mijn paard heb ik in laten slapen. Die was sowieso niet meer te vervoeren naar de slacht, en nou ja, met een spuitje was het ook zo snel afgelopen. Ze is heel rustig ingeslapen.

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:47

Ik zou voor inslapen kiezen. Bij de slacht moet het paardje nog 1 keer pijn lijden. Bij inslapen niet. En bij inslapen kan je bij je paard zijn.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:50

Inslapen is ook echt geen pretje hoor! bij slachten is het in 1 x gedaan met hem.
Bij het 'spuitje' wordt het echt een gevecht tegen de dood en kan wel een half uur duren!

Leoonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:05

ik zou ook voor inslapen kiezen...
je paard is lekker op bekent terrein... en je kan hem gerust stellen als het zover is...
maar dat is nou eemaal mijn mening..

en oja.. bij slachten kunnen ze mis schieten, daar moet je toch niet aan denken het lijkt mij in iedergeval vreselijk, en als je een frikadel eet, eet je misschien je eigen paard wel ! of iemand anders eet je paard !

xxx

Marja1988

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:19

Mijn vorige pony had zijn been gebroken en hebben we inlaten slapen. Ik had dit ook al eens bij een mens gezien dus wist hoe het er aan toe ging.
Hij lag al op de grond dus hoefde niet neer te vallen.
Het ging erg vredig.

Ik zal als het zover is mijn nieuwe pony ook laten inslapen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:02

Ik kies voor in laten slapen. Dat geeft me een beter gevoel. Je brengt je paard dan ook niet naar een plek waar alleen maar dieren dood gemaakt worden.

Dat er paarden zijn die tegen het spuitje vechten begrijp ik niet helemaal. Zoals al eerder iemand zei denk ik ook dat dat stuiptrekkingen zijn van de spieren. En als er iets in de natuur gebeurd waardoor het dier niet meer kan blijven leven (oud, ziek...) gaan ze de kudde uit om dood te gaan (ze worden dan aangevallen door roofdieren) Daar kiest het dier dan voor. Als het moment bij gedomesticeerde paarden komt dat het geen doen meer is om te blijven leven hebben ze er denk ik vrede mee om ingeslapen te worden. Het is alleen aan jou de eigenaar het juiste moment te bepalen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:48

Die van mij wordt ingeslapen, maar dat is puur omdat hij niet geslacht mag worden omdat hij een bepaald middel toegediend heeft gekregen tijdens de castratie. Hij is daardoor niet meer geschikt voor consumptie
Slachten is over het algemeen sneller gebeurd en voelen ze dus ook niks van.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:21

Ik heb afgelopen dinsdag mijn pony moeten laten inslapen..Ik zou de volgende keer weer voor inslapen kiezen..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:59

kwebbel schreef:
wil er niet eens over nadenken

Nou idd

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:00

Paarden hebben is niet alleen maar leuk. Er zijn ook minder leuke dingen. En ik vind het goed om door over na te denken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:09

Als het zover komt denk ik in laten slapen, zie zo'n lange reis naar het slachthuis niet zitten, en die paar honderd euro kunnen me dan gestolen worden. Gewoon thuis in de wei ofzo. Ik hoop eigenlijk dat ik het niet mee hoef te maken. Wil zelf ook graag gaan slapen als ik in de 80 ben en dan gewoon niet meer wakker worden....

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:26

dat er geen oven voor een paard is, is onzin zoals ene karin zei, heb van de week in een folder geleze omdat de kat van onze buren gecremert werd, en in die folder stond dat er ovens waren voor paarden en je mag erbijzijn als hij verbrand wordt. Ze gaan m heus niet in stukken hakken en dan in de oven doen,.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:56

als je het woordjeslacht zegt denkt iedereen datj e paard word afgeknalt en opgegeten.
grootste onzin!!!
tegenwoordig gebeurt dit allemaal netjes.
paarden hoeven niet in de rij te staan voor de kogel.
en je hoeft paard niet te laten gebruiken voor consumsie.
persoonlijk vind de slacht ergens een betere optie dan inslapen.
paard is er in 1x van af en als je wil kan je er zelf bij blijfen.
ookal is dit niet een fijn gezicht.
inslapen lijkt vaak heel vredig en klinkt ook veel liever maar niets is miner waar. er zijn genoeg paarden die in een soort roes belanden en gewoon nog niet dood zijn!!! nee dat is fijn :S
of paarden die door blijfen vechte zodat ze nig paar naalde in zich moeten krijgen.
voor paarden die niet meer vervoerd kunnen worden zal ik laten inslapen maar ik denk dat als kan ik zal laten slachten.
maar goed op zo'n situatie kan het altijd veranderen.

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:35

inslapen,
je kan er bij zijn als je dat wilt
het klinkt beter
en het slachten zelf word mischien ntjes gedaam dat geloof ik best maar het is vaak ook nog een hele reis en de DA kan gewoon komen

maar dat is miijn mning

Susanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:41

Inslapen.
Ik hoef er eigenlijk niet eens overna te denken.
Inslapen is vredig, en je kunt goed afscheid nemen etc.
Natuurlijk heeft slachten ook z'n voordelen, het gaat snel.

Maar toch zou ik, als het zover is, kiezen voor inslapen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:59

idylle schreef:
een paard dat naar de slacht word gebracht ruikt de dood en dat vind ik zielig .

Hoeft niet. Als je zelf mee gaat en je je paard 's ochtends laat gaan, als het schoon is, ruikt ie het niet.

Zelf zou ik mn paard niet naar de slacht doen, ik kan het gewoon niet. Ik begin al bijna te k.otsen bij het idee dat ie in de supermarkt kan liggen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:06

Slacht.
Dan zijn ze meteen dood en hoeven ze niet te vechten tegen het middel van de dierenarts. Hoe vaak je niet hoort dat paarden nog minuten lang liggen te vechten, of nog meer vloeistof moeten krijgen. Bah. Dan maar meteen dood.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:09

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:13

Inslapen,ik kan het niet over men hard verkijgen dat dat beestje een mes door ze hoofd krijgt...
En daarna wil ik hem laten cremeren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:14

Ik heb twee ponies naar de slacht gebracht. eentje was blind en heel oud. Ze ging ineens achteruit en ze zou maandag naar de slager, maar ik was bang dat ze dat niet zou halen en het hele weekeinde zou moeten lijden, en gebeld. Toen mocht ze vrijdags meteen komen. Ze moest even wachten in een ruimte waar stro op de grond lag. Toen ik zei dat ze blind was, werd alles waar ze zich aan zou kunnen stoten weggehaald. Er stond een ezeltje waarvan hij vroeg of ik het niet wilde kopen, want hij wilde het liever niet slachten omdat het gezond was! Dan weet je toch dat je te maken hebt met een slager die heus wel om paarden geeft. Enne, misschieten gaat niet hoor. Ze krijgen een masker op met een pin met een explosief eronder, dus meteen knal op de goede plek de hersens in, voor zover ik weet. In een keer weg.
Inslapen klinkt dan wel lief, maar dat gaat niet zo een twee drie en dan zit je dus wel met een lijk op je erf. Mijn vriendin heeft het hier eens laten doen, waar je gelukkig paarden op je eigen erf mag begraven (ik heb hier een merrie en een veulen begraven, ik zal je de niet zulke leuke details besparen). Maar goed, die heeft dat paard dan op de rand van het gat een spuitje laten geven zodat hij zo erin geschoven kon worden met een machine. Maar anders heb je te maken met machines die een paard uit de stal of wei moeten slepen, een hijskraan die met en grijper het lijk op een wagen laat denderen, niet echt leuk om te zien hoor. Dan lever ik hem liever af bij de slager, een laatste knuffel, that´s it.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:19

ik weet het iet maare naar de slacht je kan wel zeggen het is in 1 keer maar dan als je een x misschiet dan staat die daar te nog dus ik denk toch inslapen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:50

Waar haal je dat misschieten toch vandaan? Dat gaat niet met een zo´n masker. Er gaat een explosief zijn hoofd in. Hersens weg. Niks kogel. Er zijn trouwens volgens mij ook slagers die dieren electrocuteren DZZZZZ op de oortjes. Sorry voor de gruwelijk details, maar er gaat niks mis. Slagers hebben met honderden dieren per dag te maken en zijn heus experts in het doden van dieren!
En inslapen gaat dus ook wel eens mis, als er niet genoeg vloeistof (want per lichaamsgewicht dat meestal geschat moet worden) wordt ingespoten...om maar wat te noemen. Maar laten we even uitgaan van als het goedgaat.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:49

OemmiejO schreef:
Ik begin al bijna te k.otsen bij het idee dat ie in de supermarkt kan liggen.

Het idee dat ze vermalen worden tot lijm vind ik nog een stuk erger...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:40

Ik kan me niet druk maken om wat er met het lichaam gebeurd. Of er nou lijm van wordt gemaakt of het ligt in de supermarkt.
Het lichaam is na de dood niet meer dan een lege verpakking. Om die reden ben ik zelf ook orgaandonor, maar daar hebben we het nu niet over